Jump to content

KEPKINH Griekse zeep.

Hanskoning

Recommended Posts

Dank voor de review Hans, wellicht komt deze er ooit.

Voor de liefhebber: KEPKINH is Grieks, en de in kapitalen geschreven versie van Κερκίνη, uitgesproken Kerkineh, en dat is bij ons dan weer beter bekend als Kerkini.

• I like it 2

Kepkinh Lemon en Bergamot & Mint scheerzeep:

Griekse zepen zijn hier op het forum met een lichtje te zoeken. Voor mij begon de ontdekkingsreis in het Griekse met de aanschaf van diverse zepen van Smooth Operator. Door de zeer goede kwaliteit van dit zeepmerk werd mijn nieuwsgierigheid in Griekse zepen aangewakkerd en nadat ik het zeepmerk Kepkinh ontdekt had kocht ik veiligheidshalve als eerste hun goedkopere Lemon versie. Positief verrast door de uitmuntende kwaliteit van deze zeep heb ik vervolgens ook een zeep uit de Premium lijn besteld met de geur Bergamot & Mint. En als toetje vandaag ook de "Frosty Lemon" besteld welke voorzien is van menthol.

Bij navraag blijkt de maker sinds drie jaar zeep te produceren en heeft volgens eigen zeggen in die tijd 20 verschillende recepten uitgeprobeerd om tot de huidige te geraken. Bij het ontwikkelen heeft volgens hem altijd de huidverzorging van de zeep centraal gestaan.

De geur:

De Lemon associeer ik, zowel ruikend aan de pot als opgeschuimd, met de tintelende frisse citrus geur die vrijkomt als je met een nieuw geopende fles Sprite of 7-Up glazen aan het vullen bent.

De Bergamot & Mint heeft ruikend aan de pot een frisse Mint geur. Bij het opschuimen echter volgt er een verdieping in de geur en komt de Bergamot meer naar voren en er ontstaat vervolgens een prettige citrus-munt geur.

Voor beiden zepen geldt dat de geursterkte gemiddeld is en dat de geuren ook in het schuim goed waarneembaar blijven. De geuren komen allemaal van essentiële oliën behalve de vanille welke van extract afkomstig is.

Formule:

De zepen kennen een verschillende ingrediëntenlijst. De goedkopere Lemon uitvoering heeft meer ingrediënten waarin o.a. wolvet en olijfolie vermeld zijn. In de premium versie zitten slechts 7 ingrediënten en komen we de wolvet en olijfolie niet meer tegen. Om de reden te achterhalen van deze twee afwijkende formules heb ik contact gezocht met de maker van de zepen.

In zijn antwoord geeft hij aan dat hij ervoor gekozen heeft om de samenstelling van de Premium versie te vereenvoudigen en de kwaliteit van het schuim verder te verhogen. In plaats van de Wolvet en olijfolie is in de premium versie meer onverzeepte kokosolie toegevoegd en is het totale vetgehalte van de zeep verhoogd. Hiermee wordt de zeep gladder en iets luchtiger van structuur wat meer glijvermogen en bescherming biedt. En door het verhoogde percentage onverzeepte kokosolie en vetpercentage zijn volgens hem de huidverzorgende eigenschappen van de Premium versie beter.
Daarbij geeft hij nog aan dat wolvet natuurlijk super is voor de huid maar dat dat ook geldt voor de onverzeepte kokosolie die hij gebruikt. Er zit trouwens geen Tallow in de zepen.

De zeep is gemaakt met buffelmelk en daarvan zegt de maker op de website:

De pH van Buffelmelk (zepen) is zeer dicht bij de natuurlijke pH van de menselijke huid, wat resulteert in een natuurlijk zacht product. Mensen met een gevoelige huid en eczeem ervaren deze melkzeep als veel minder ruw en uitdrogend dan andere zeepproducten.

Ook bevat buffalo melk zeep natuurlijk melkvetten, triglyceriden, vitaminen en mineralen die helpen de huid te hydrateren. Buffalo melk zeep bevat natuurlijke glycerine, een effectieve vochtinbrengende crème.

Of de claim op de goede eigenschappen van Buffelmelk terecht is weet ik niet, maar mijn huid voelt na het gebruik van deze zepen zijdezacht en zeer verzorgd aan.

Opschuimen:

Het zijn allebei -iets hardere- zachte zepen zeg maar vergelijkbaar met de platte zepen van TFS. Het opschuimen is zeer gemakkelijk waarbij het niet uitmaakt met wat voor een borstel je de zeep laad. Ongeveer 15 á 20 seconden met een licht uitgeschudde borstel laden en vervolgens in de kom gaan kloppen. Als je tijdens het kloppen met beleid druppels water toevoegt ontstaat er al spoedig een staand, vol, vettig en fijnblazig schuim. De zeep neemt het water goed op -is zelfs wat dorstig- waardoor het vrij éénvoudig is om tot een volle kom schuim te geraken.

Scheereigenschappen:

Natuurlijk bepalen de scheereigenschappen of we met een goede zeep te maken hebben. Als je na het opbrengen het schuim even laat intrekken worden de baardharen voldoende verzacht. De glij en bescherm laag van het schuim is van uitmuntende kwaliteit en deze blijft intact als de krabber de zeep weggehaald heeft. Maak je vingers nat en ga je over je huid dan voel je dat er nog steeds er een filmlaag is die het mes soepel laat glijden en de huid dus nog steeds bescherming biedt. Daarmee is het geen probleem om nogmaals de krabber over de huid te halen zonder direct irritatie op te lopen.

De Bergamot @ Mint heeft door de natuurlijke muntolie die erin verwerkt is een heel licht -nauwelijks waarneembaar- koelend effect. Maar hierbij dient gezegd te worden dat ik gewend ben aan mentholzepen.

Prijs:

De Lemon uitvoering kost voor 150 gram zeep € 10, de verzendkosten zijn € 6 dat maakt een totaal bedrag van € 16,00 
Dit is voor 150 gram zeep een prijs die in lijn is met een TOBS.

De Bergamot & Mint kost voor 200 gram zeep € 17,50 en ook hier zijn de verzendkosten € 6 waarmee deze zeep dus € 23,50 moet opbrengen en daarmee is deze zeep niet goekoop.

De Bergamot & Mint is daarmee wel de duurste uitvoering in de Premium versie, de andere versies die beschikbaar zijn daarvan kost de goedkoopste ongeparfurmeerde versie € 14,50

Ook zijn de premium versies nu te koop in 80 en 200 gram.

image.thumb.jpeg.a17c4b5be138594375f71bb2ce5a20f9.jpeg
Goed verhaal, wekt weer de interesse!
  • I like it 1

efsk schreef 1 uur terug:

Dank voor de review Hans, wellicht komt deze er ooit.

Voor de liefhebber: KEPKINH is Grieks, en de in kapitalen geschreven versie van Κερκίνη, uitgesproken Kerkineh, en dat is bij ons dan weer beter bekend als Kerkini.

Dank je Richard nu ook in kapitalen gezet.

En dan wordt opeens deze zin duidelijk: Scheerzeep met Griekse waterbuffel melk uit het meer Kerkini

• I like it 1

Zit er voor jou nog een kwaliteitsverschil in de normale en de premium? En is de lemon die je hierboven beschrijft de “eenvoudige” versie en die met de menthol de premium versie? Die laatste heeft namelijk wel aantrekkingskracht op mij. 

Ben ook wel benieuwd of je nog verschil ervaart tussen deze twee, buiten  de menthol om. 

• I like it 1

De Frosty Lemon is de Premium versie Gert en de hierboven omschreven versie de "eenvoudige" versie (hoewel hij meer ingredienten kentxD)

En het zal wel tussen mijn wolvet oren zitten maar de eenvoudige versie vind ik qua glijeigenschappen  og met iets beter maar veel ontloopt het elkaar niet.

De premium versie zal meer mensen aanspreken omdat er juist geen wolvet in zit want je hoort toch geregeld dat mensen hier allergisch op reageren.

• I like it 2
  • Thanks! 1

Ik had zoals geschreven contact gelegd met de zeepzieder en hem dus ook geattendeerd op de recensie en of hij nog toevoegingen had en dit is zijn reactie.

Dear Hans Koning
I really appreciate you for your kind review of my soaps. My purpose is to make natural soaps with simple ingredients from nature without chemical ingredients like EDTA etc.
About the cost of the soap, i have to tell you that buffalo milk is really hard to find, because is producing in small quantities, so firstly the soap batch depends on buffalo milk availability and secondly the cost depends on the buffalo milk cost. 
Nevertheless i will always try to produce and offer natural scincare products at the most effective cost i can.
Thank you again.
Sincerely yours.
Georgios Mentis

• I like it 1

Gisteren bij Hans uiteraard aan de Griekse potjes mogen ruiken.
Vooral de Bergamot Mint variant sprak mij zeer aan.
De 2 Lemon varianten roken fris maar net niet fris genoeg naar mijn zin, ik ben een zeikerd.

• I like it 1
  • Haha 1

• 1 month later...

Ik ben niet zo voor die menthol toestanden dus geen frosty lemon voor mij, maar ik was wel even in contact omdat ik de aankondiging zag dat er nieuwe zepen beschikbaar zouden zijn, maar ik deze niet kan terugvinden op Etsy.  Om de kooplust niet alleen bij mijzelf aan te wakkeren ?, hierbij de boodschap die ik mocht ontvangen

Tomorrow will be listed another two soaps, hellas and smyrna but the other two will be listed later due to label arrival. Now the scents: Smyrna has 4 spices and spicy scent, is my favorite for cold weather, Hellas has modern greek fougere scent, Eve is more dark and sweet with basic notes of musk, lavender, gardenia and last έψιλον soap is medical and vegan with no milk but with 7 amazing skin protective extracts and aloe vera. The last one's scent is complicated with skincare essential oils like tea tree, eukalyptus, bergamot, lemon, ginger, thymus and other. Two last soaps will be listed possibly at the start of june.

• I like it 6

De Smyrna en Hellas zijn beschikbaar op Etsy.

En dan is het nu nog wachten op de laatste zeep die met de Griekse naam want daar zitten toch wat pareltjes in zoals Eucaluptus, Tea Tree (let je op Tjebbe), Bergamot, citreon en Tijm , verdrie het water loopt nu al stromend uit de mond.:D

• I like it 4

Zoals jullie weten heb ik vanaf het begin contact met de Griekse zeepkunstenaar die ons verblijd heeft met die (ook gelukkig volgens de leden die hem hier nu ook geprobeerd/gekocht hebben) meer dan heerlijke Kepkinh scheerzeep.

Vanmiddag liet hij me weten dat de nieuwe zepen beschikbaar zijn gekomen en in de daarop volgende mailwisseling kwam ik op het idee om een kortingscode voor de leden van ons forum aan hem voor te stellen.

Hij reageerde daar niet afwijzend op en zal hierover nadenken.

Dus misschien raadzaam om even te wachten met bestellen tot we hier meer duidelijkheid over hebben.

• I like it 5