Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik zag op een ander forum dat men een behoorlijk inzichtelijke discussie voerde over de voor- en nadelen van zonnepanelen. Wij overwegen het al een tijdje, maar misschien dat ik een paar overwegingen schets, waar anderen ook zo hun gedachten bij hebben. Misschien hebben jullie ze al? (Ik zag dat snowmiss ze monitorde, dus tune in!)

Ik denk dat de prijzen van de panelen nog steeds dalen of dat ze per euro nog steeds meer opbrengst genereren. Ik zie soms een soort van subsidie en dan ook weer niet, lastig te doorgronden hoe je daarvoor in aanmerking komt. Heeft het ook zin met een moderne meter, die dus niet terugloopt en waar je afhankelijk bent van je energiemaatschappij voor wat ze er voor teruggeven? Met steeds meer alternatieve bronnen voor energie kun je straks misschien eenvoudig meeliften voor een fractie van de huidige kosten en alles kan dan op electrisch.

Ik weet ook niet, of het zelf te doen is, of dat je daar echte vakmannen bij nodig hebt of voor een deel van de installatie. Aanbiedingen van ondernemingen van Ikea of energiemaatschappijen komen zo af en toe langs, maar is dat dan voordelig?

En nog wat meer overwegingen, maar dit is dus waarom wij het tot nu toe niet gedaan hebben.

Wat ligt er bij jullie op dak?

Posted

Bij ons liggen 15 panelen op het dak. Afgelopen jaar aangeschaft. Ook drie grote panelen voor een zonneboiler.  

We hebben een “slimme” meter en krijgen de niet gebruikte kWh terug van Essent. Voor zolang het nog duurt (2020?). Wij hebben de btw terug ontvangen van de Belastingdienst. Redelijk eenvoudig om dat voor elkaar te krijgen. 

Laatst zei een collega dat hij had gelezen dat het 7 jaar duurde voordat je panelen terug verdient had en dat hij nog even wacht met aanschaffen.  Zei een andere collega: in hoeveel jaar heb je jouw nieuwe keuken dan terugverdient?

Tip, zorg ervoor dat elk paneel zijn eigen micro omvormer heeft. Als er dan schaduw valt op één paneel dan heeft dat geen invloed op de andere panelen wat opbrengst betreft. Zie de tweede foto waarop je kunt zien dat elk paneel een andere opbrengst heeft. Links boven komt eerder in de zon dan rechtsonder. 

Ik er blij mee, vooral bij een dag als vandaag. Veel stroom opgewekt en de zonneboiler levert gratis warm water voor de vloerverwarming en voor het douchen. 

B15E8780-C1CE-4BA2-9A3C-035A7FAF89B3.png

• I like it 1
Posted

@Ator razor: Gaat het bij Essent vanaf 2020 veranderen dan dat je weet?

Dank voor je uitgebreide toelichting. Dat van die terugverdientijd snap ik enigszins, maar je hebt er toch geen extra plezier van die zonnepanelen? Het gaat toch echt om de besparing.

Posted

De salderingsregel is landelijk en niet afhankelijk van de leverancier. Zoek maar eens op die term bij bijvoorbeeld Essent.  Eerst zou  het in 2023 vervallen (zei de minister in juli 2017) maar in het regeerakkoord staat ineens 2020 O.o Hoezo betrouwbare overheid. 

Stel dat die saldering vervalt in 2020 dan zou je ervoor kunnen kiezen om ook panelen op de oost en westkant te zetten zodat je de hele dag door zelf stroom opwekt. 

Bij mij is het niet alleen besparen maar ook een duurzame insteek. Mocht je het geld zelf hebben dan heb je ook nog eens meer rendement van de panelen dan dat het geld op de bank staat. Dan verlies je alleen maar geld door inflatie.  

Posted

Hier ligt slechts 1500Wp op het dak. Dat zijn zes paneeltjes waar ik indertijd ook de hoofdprijs voor heb betaald. Ik geloof dat mijn 'terugverdientijd' zo'n 12-15 jaar zou zijn. Het leuke is alleen dat zodra ze er liggen en je dus minder energie inkoopt en duurzamer bezig bent, dan interesseert die terugverdientijd eigenlijk niet echt meer. Tenminste dat geldt voor mij (en ik hoor het ook vaak van anderen).

Subsidie was in ons geval mogelijk, ligt gewoon aan je gemeente over hoe en wat je die kunt aanvragen. In mijn geval was het potje leeg toen ik het aanvroeg en kreeg ik dus nul op rekest. Wat betreft BTW is dat nu goed geregeld, alleen lagen onze panelen er al op voordat dat BTW-verhaal ging spelen.

Micro-omvormers is inderdaad een mooie oplossing voor als je een 'moeilijk' dak hebt, en of je ze dan zelf legt of laat leggen, ligt helemaal aan je eigen kennis en kunde (oftewel heb je twee rechterhanden?)

Posted
Snowmiss schreef 20 uur geleden:

Hier ligt slechts 1500Wp op het dak. Dat zijn zes paneeltjes waar ik indertijd ook de hoofdprijs voor heb betaald. Ik geloof dat mijn 'terugverdientijd' zo'n 12-15 jaar zou zijn. Het leuke is alleen dat zodra ze er liggen en je dus minder energie inkoopt en duurzamer bezig bent, dan interesseert die terugverdientijd eigenlijk niet echt meer. Tenminste dat geldt voor mij (en ik hoor het ook vaak van anderen).

Subsidie was in ons geval mogelijk, ligt gewoon aan je gemeente over hoe en wat je die kunt aanvragen. In mijn geval was het potje leeg toen ik het aanvroeg en kreeg ik dus nul op rekest. Wat betreft BTW is dat nu goed geregeld, alleen lagen onze panelen er al op voordat dat BTW-verhaal ging spelen.

Micro-omvormers is inderdaad een mooie oplossing voor als je een 'moeilijk' dak hebt, en of je ze dan zelf legt of laat leggen, ligt helemaal aan je eigen kennis en kunde (oftewel heb je twee rechterhanden?)

Reëel verhaal! En maakt ook duidelijk dat prijzen zakken en terugverdientijd aan het afnemen is, maar denk dat jullie wel gelijk hebben dat als je het eenmaal hebt, je ook niet meer nadenkt daarover.

Posted

Bij teruglevering met PV op het openbare net heb je te maken met de salderingsregeling:

Nu betekent dit praktisch dat de elektriciteit die je in de zomer in het net stopt, er in de winter weer vanaf mag halen. Zolang je verbruik maar onder de 5.000 kWh zit gaat dat goed.

Je voordeel is dan niet alleen dat je terugleververgoeding = leveringstarief, maar je betaalt je krijgt daarmee ook vrijstelling op energiebelasting. Bij ons thuis bedrag dat ruim € 0,12 per kWh en is daarmee 2-3x hoger dan het "kale" leveringstarief elektriciteit.

De salderingsregeling zal binnen een jaar of 8, eerder 4 jaar vermoed ik, zeker aflopen. Beleidsmatig heeft het geen zin meer aangezien de zonnepanelen zichzelf wel terugverdienen en deze onzichtbare subsidie niet meer nodig is. Er liggen nu plannen om de salderingsregeling te vervangen door een productievergoeding. Ik heb vernomen dat men nu denkt aan 7 cent excl BTW.  Dat is dislager dan de huidige 12 cent. Hiermee kan de overheid ook weer meer bijsturen, ofwel de subsidie zal daarna worden afgebouwd.

Zonder subsidie verdienen panelen met een beetje ordentelijke ZO-ZW ligging zich binnen 7 jaar terug. Dus na 7 jaar gratis stroom. Zorg dat je elektriciteitsproductie niet boven je eigen jaarverbruik uitkomt, want dat is zeer onrendabel. Panelen gaan naar schatting 25-30 jaar mee. Halverwege die periode moeten de omvormers (omzetting gelijkstroom naar wisselstroom) een keer vervangen worden. Dat is wel weer een uitgave. Micro-omvormers per paneel zijn zeker interessant tenzij je een dak hebt vrij van schoorstenen, c.v. pijpen en ventilatie voorzieningen. In dat geval kan je net zo goed groepen panelen aansturen (goedkoper dus).

Verplicht is een nieuwe slimme meter: die registreert niet alleen je afname maar ook je pv productie en terugave op het openbare net. Dat heeft ook voordelen: er zijn allerlei sites waar je je verbruik en productie kan monitoren. Uiteindelijk zal je onomkoopbaar ook je elektrische auto ermee kunnen opladen. De ontwikkelingen gaan erg hard momenteel.

Installatie is erg eenvoudig en kan een handig persoon zelf doen mits geen hoogtevrees natuurlijk. Twee is eigenlijk noodzakelijk. Elektrisch aansluiten is een werkje voor de vakman.

Als je het echt voor je portemonnaie en milieu wil doen zou ik eerst kijken of je hui echt goed geisoleerd is. Vloer,muur- en dakisolatie kost minder en leert meer op! 

• I like it 2
Posted
onno schreef 1 uur terug:

Als je het echt voor je portemonnaie en milieu wil doen zou ik eerst kijken of je huis echt goed geisoleerd is. Vloer, muur- en dakisolatie kost minder en levert meer op!

+1

Posted

Over zonnepanelen gesproken.

Vandaag was een topdag  met 6,69kWh/kWp !  In scheertaal zoiets als een BBS of BBG resulaat...

Overigens is een 'sluwe' meter niet verplicht, die van mij heb ik laten weghalen en daar is een 'domme' meter voor teruggehangen. De netbeheerders sturen brieven waarin men doet voorkomen dat het verplicht is en veel mensen geloven dat dus. 

Mij advies; als je een draaischijfmeter (ferrarismeter) hebt die achteruit kan draaien, deze lekker laten hangen.

Posted
ArieMaiden schreef 22 minuten geleden:

Over zonnepanelen gesproken.

Vandaag was een topdag  met 6,69kWh/kWp !  In scheertaal zoiets als een BBS of BBG resulaat...

Overigens is een 'sluwe' meter niet verplicht, die van mij heb ik laten weghalen en daar is een 'domme' meter voor teruggehangen. De netbeheerders sturen brieven waarin men doet voorkomen dat het verplicht is en veel mensen geloven dat dus. 

Mij advies; als je een draaischijfmeter (ferrarismeter) hebt die achteruit kan draaien, deze lekker laten hangen.

Helaas de wet schrijft dit wel voor. Je hebt overigens het recht de afstandsuitlezing uit te laten zetten en jaarlijks de standen door te geven.

Zolang het netwerkbedrijf niet weet dat er panelen hangen is er echter niets aan de hand ( behalve wantrouwende brieven rond de jaarafrekening)

Posted

Mijn steoom verbruik kost mij 50 a 60 euro per maand. Om daar nu zonnepanelen voor te nemen.

Posted

Mijn stroom koste -95 cent afgelopen jaar... en het was eigenlijk niet een heel best jaar.
Voor mij is energie een beetje een hobby/ sport zoals scheren dat ook voor velen van ons is. Ben daar een beetje in doorgeslagen. [emoji12]

Posted
ArieMaiden schreef 3 uur geleden:

Zonder verder in een oeverloze discussie te willen vallen:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/slimme-meter/vraag-en-antwoord/slimme-meter-weigeren

Verstuurd vanaf mijn SM-J510FN met Tapatalk

Weer wat geleerd en er toch eens verder in gedoken (het is een beetje mijn vak, maar ik ben zeker niet alwetend).

De meetinrichting moet dan wel geschikt zijn om teruglevering te registreren. Draaistroommeters zijn niet geijkt voor teruglevering en derhalve formeel niet geschikt. De netwerkbeheerder zal bij aanmelding eigen productie  eisen dat er een andere meter moet komen. Nu het vage terrein: moet dit dan een slimme meter worden.........

Opmerkelijk dat de site van de Rijksoverheid dit weer niet meldt.

Onder puntje 5 het standpunt van deze netwerkbeheerder:

https://www.stedin.net/duurzaamheid-bij-u-thuis/zelf-energie-opwekken-en-terugleveren

• 11 months later...
Posted

Ik kocht mijn eerste panelen eind 2003 (5100W) destijds waren ze heel duur. Ik heb er destijds een paar via marktplaats gekocht  en in 2011 heb ik 3 pallets rechtstreeks in China gekocht. 

In 2013 ben ik begonnen om ze voor een bedrijf te verkopen en te monteren. Inmiddels heb ik er nu 37.500 W op mijn huis en bedrijfshal liggen. Meer komen er ook niet op omdat ik anders over de 40A per fase ga en de onder stop er uit gaat. 

In 2013 heb ik het gas af laten sluiten en doe ik allen met een warmtepomp en heb 4 panelen met heatpipes liggen (20GJ) die 2 boilers verwarmen/ondersteunen. 

In 2018 heb ik 11.000 KWh meer teruggeleverd dan verbruikt. Dit jaar hoop ik nog minder stroom te gaan verbruiken en nog meer terug te leveren. 

Ik ben nu energie neutraal en al met al houd ik aan het eind van het jaar een paar honderd euro over. 

• I like it 4
  • 4 weeks later...
Posted

Wij hadden op ons oude huis 8 panelen (laag capaciteit 275) die zouden zich in 7 jaar terug verdienen, kijkend naar wat we van de energie maatschappij terugkregen over de 5 jaar dat we er plezier van hebben gehad (we kochten een ander huis) had het systeem zich net terug verdiend, met een levensduur geschat op 20 jaar betekend dat het geïnvesteerde bedrag zich nog 3 maal terug gaat verdienen, een betere investering is er haast niet.

Ook voor het nieuwe huis prefereerden we cellen boven het geld op de bank laten staan, 14 dit keer, 290, en waar de cellen op ons oude huis 40-50% energie gebruik dekten, hebben wij in het eerste jaar net zoveel terug gekregen (wij veranderen het maand bedrag nooit) als wij verbruikt hadden aan stroom, mede door voor verlichting in het oude huis halogeen in het nieuwe led, oud, keramisch koken, nieuw inductie, splinternieuwe koelkast met deur in deur..

Zodra wij ook elektrisch gaan rijden komen er nog 10 panelen bij, voor ons was het een makkelijke beslissing.

• 1 month later...
Posted

Met mijn panelen heb ik geen probleem die doen het goed zelfs met de tegenslag die ik gehad had. Dag teller 0 nachtteller toch iets hoger.
Zolang alles deftig geplaatst is gebeurd er niks mee.

Posted

Vorige week heeft mijn installatie, na 3 jaar en 11 maanden, zichzelf volledig terug verdiend. Toendertijd alles zelf ingekocht en zelf geïnstalleerd waardoor de totaalprijs laag bleef.
Inmiddels ligt er nog een tweede setje panelen bij, ter compensatie van het verbruik van de jacuzzi. Deze set zal er ongeveer 3 jaar over doen om zichzelf terug te verdienen.