Jump to content

Jan's Splash

Jan Zoethout

Recommended Posts

Het plan opgevat om m'n eigen aftershave te maken - onder de naam "Jan's Splash".
Met behulp van wat wodka (bijna geurloos), glycerine (voor het verzorgend effect) en
essentiële olie.

De volgende aftershaves reeds gemaakt:

Jan's Splash "Ylang-ylang/Patchouli/Orange".

3nPmM4E.jpg

"Recept":

- 100 ml (Smirnoff) wodka
- 30 druppels ylang-ylang
- 18 druppels patchouli
- 3 druppels sinaasappel
- 10 druppels glycerine

(De essentiële olie van Holland& Barrett - https://www.hollandandbarrett.nl)

Poging om de geur van Eufros "Zaldun" na te maken.
Helaas wilde Manuel de verhouding van essentiële olieën niet prijsgeven, alleen de
mededeling dat er het meeste ylang-ylang in zit.
Desondanks is het resultaat ongeveer hetzelfde als de geur van de Zaldun.

Jan's Splash "Pine".

xjhpvIR.jpg

"Recept":

- 40 druppels dennen (grove den naalden)
- 10 druppels glycerine

(De essentiële olie van Anthémis Aromatherapie - http://www.anthemis.nl)

Deze aftershave gemaakt voor bij Razor Master "Ari" - die uitbundig naar dennenbomen ruikt.

Jan's Splash "Lavender".

GB3ILMx.jpg

"Recept":

- 50 druppels lavendel
- 10 druppels glycerine

(De essentiële olie van De Geurenman - https://www.degeurenman.nl)

Het blijkt dat er veel soorten lavendel bestaan - en deze variant is niet helemaal mijn smaak.
Er komt dus een tweede poging ...

Jan's Splash "Orange/Thyme/Pine".

oLRg05S.jpg

"Recept":

- 20 druppels sinaasappel
- 20 druppels tijm
- 20 druppels dennen (grove den naalden)
- 10 druppels glycerine

(De essentiële olie dennen is van Anthémis Aromatherapie, de andere 2 van Holland& Barrett)

Deze geur komt van Tjebbe (bedankt Fedde !).
Past ook heel goed bij de Razor Master "Ari" zeep.

Jan's Splash "Lavender Cashmere".

STtncdD.jpg

"Recept":

- 50 druppels lavendel Kashmir
- 10 druppels glycerine

(De essentiële olie lavendel Kashmir is van Anthémis Aromatherapie)

Deze soort lavendel olie komt van de lavendel die in Kashmir groeit - een zoet geurende variant.
Deze lavendel geur is wel helemaal naar mijn smaak.

Voorlopig houd ik het maar even hierbij.

Wil je zelf ook Jan's Splash  (na-) maken ? - Ga gerust je gang !

• I like it 8
  • Thanks! 2

Heel goed om te lezen Jan, ik heb vroeger getracht om aftershave te maken van alcohol en opgeloste aluin maar dat verliep niet goed.

Daarentegen zijn jouw recepten mooi makkelijk zelf te maken dus er moet maar een fles Wodka in huis komen.

Ook benieuwd naar het antwoord op de vraag van Loei of de geur een tijdje blijft hangen.

Loei schreef 4 uur geleden:

Hoe lang zijn de geuren waarneembaar als je dit op deze wijze zelf maakt Jan?

Net als EdC een paar uurtjes - wat langer als je aandachtig snuffelt ...

Als je meer essentiële olie gebruikt zal 't wat langer blijven, maar een parfum zal 't nooit worden.

• I like it 1

Vandaag bij de slijter een fles wodka en een flesje rum gekocht - en daarme aan de slag gegaan.

Jan's Splash "Bay Rum".

rkR9kWP.jpg

"Recept":

Afgeleid van https://www.artofmanliness.com/2010/01/21/diy-bay-rum-aftershave/

(en met informatie van Harkos)

- 90 ml wodka            
- 10 ml Jamaica (bruine) rum    
- 40 druppels Pimenta racemosa olie (1 ml == 20 druppels)
- 10 druppels glycerine

(De essentiële olie pimenta racemosa is van Anthémis Aromatherapie)

De geur van deze Bay Rum komt aardig overeen met die van Harrie ...

• I like it 2

Jan ik heb een paar vragen voor je:

Je gebruikt bewust alléén essentiele oliën voor in de aftershave??

Zit er verschil in sterkte en hoe lang de geur waarneembaar tussen de verschillende merken van de essentiele olie?

Dezelfde vraag alleen dan voor de zuiverheid van de geur is er één merk wat voor jou de fijnste geur heeft?

Weet jij wat het verschil is tussen parfum en essentiele olie?? Voor mijn gevoel zou je verwachten dat parfum olie langer blijft hangen maar of dat waar is??

Jan Zoethout schreef op 17/3/2018 om 16:49:

Vandaag bij de slijter een fles wodka en een flesje rum gekocht - en daarme aan de slag gegaan.

Jan's Splash "Bay Rum".

rkR9kWP.jpg

"Recept":

Afgeleid van https://www.artofmanliness.com/2010/01/21/diy-bay-rum-aftershave/

(en met informatie van Harkos)

- 90 ml wodka            
- 10 ml Jamaica (bruine) rum    
- 40 druppels Pimenta racemosa olie (1 ml == 20 druppels)
- 10 druppels glycerine

(De essentiële olie pimenta racemosa is van Anthémis Aromatherapie)

De geur van deze Bay Rum komt aardig overeen met die van Harrie ...

He Jan je hebt toch wel verschillende van deze rum’s moeten proeven vooraleer je de juiste had ? xD

alvast bedankt voor het receptje :P

Onder de douche met een flesje douchegel met eucalyptusgeur vond ik dat het tijd werd voor een Jan's Splash met de geur van o.a. eucalyptus en voorzien van een ruime hoeveelheid menthol.

In overleg met onze expert op 't gebied van eucalyptus- en menthol-zaken tot het de volgende after shave gekomen:

Jan's Splash "Eucalyptus/Peppermint/Tea tree/Menthol".

1e5U9HF.jpg

"Recept":

- 24 druppels eucalyptus
- 24 druppels pepermunt
- 16 druppels tea tree
- ca. 3 g menthol
- 10 druppels glycerine

Of de 3 gram menthol voldoende is voor het verkoelend (bevriezend) effect moet nog blijken - mogelijk moet de hoeveelheid menthol nog bijgesteld worden.

De geur is in ieder geval veelbelovend - vraag is, hoe lang die blijft "hangen".

• I like it 7

Onder de douche met een flesje douchegel met eucalyptusgeur vond ik dat het tijd werd voor een Jan's Splash met de geur van o.a. eucalyptus en voorzien van een ruime hoeveelheid menthol.
In overleg met onze expert op 't gebied van eucalyptus- en menthol-zaken tot het de volgende after shave gekomen:

Jan's Splash "Eucalyptus/Peppermint/Tea tree/Menthol".

1e5U9HF.jpg

"Recept":

- 24 druppels eucalyptus
- 24 druppels pepermunt
- 16 druppels tea tree
- ca. 3 g menthol
- 10 druppels glycerine

Of de 3 gram menthol voldoende is voor het verkoelend (bevriezend) effect moet nog blijken - mogelijk moet de hoeveelheid menthol nog bijgesteld worden.
De geur is in ieder geval veelbelovend - vraag is, hoe lang die blijft "hangen".
Die blijft niet hängen, maar vreet in?
  • Haha 2

Heb het "recept" van Jan's Splash "Eucalyptus/Peppermint/Tea tree/Menthol" een beetje aangepast:

- 40 druppels eucalyptus
- 40 druppels pepermunt
- 25 druppels tea tree
- ca. 3 g menthol
- 10 druppels glycerine

De oorspronkelijke samenstelling bleef maar kort "hangen" - hooguit 20 minuten tot een half uur.

Mijn andere menthol after shaves blijven ook maar kort hangen - Osage Rub, Alcolado Glacial en Kremlon Ice ...

Hopelijk wordt de tijd dat de geur merkbaar is hierdoor een beetje opgerekt ... ;-)

• I like it 2

Jan Zoethout schreef op 26/3/2018 om 17:26:

Heb het "recept" van Jan's Splash "Eucalyptus/Peppermint/Tea tree/Menthol" een beetje aangepast:

- 40 druppels eucalyptus
- 40 druppels pepermunt
- 25 druppels tea tree
- ca. 3 g menthol
- 10 druppels glycerine

De oorspronkelijke samenstelling bleef maar kort "hangen" - hooguit 20 minuten tot een half uur.

Mijn andere menthol after shaves blijven ook maar kort hangen - Osage Rub, Alcolado Glacial en Kremlon Ice ...

Hopelijk wordt de tijd dat de geur merkbaar is hierdoor een beetje opgerekt ... ;-)

Jan ik denk dat dit komt omdat je geurtjes top geuren zijn en die blijven nooit lang hangen. Dit is nl de eerste geur die je ruikt bij het openen. Basisgeuren blijven veel langer hangen : denk aan een vetyver sandalwood. Als middennoot moet je iets bloemachtig toevoegen.

DannyVG schreef 2 uur geleden:

Jan ik denk dat dit komt omdat je geurtjes top geuren zijn en die blijven nooit lang hangen. Dit is nl de eerste geur die je ruikt bij het openen. Basisgeuren blijven veel langer hangen : denk aan een vetyver sandalwood. Als middennoot moet je iets bloemachtig toevoegen.

Ik zal nooit een succesvol parfumeur worden, Danny ...

Heb nu wel een aftershave gemaakt die een beetje op Alcolado Glacial of Osage Rub lijkt qua geur en koelend effect.

De geur van Alcolado Glacial en Osage Rub blijft ook niet lang hangen - dus wat dat betreft ben ik wel geslaagd ..... ;-)

Denk dat je van sommige geuren de parfumerie moet hebben. Heb zelf met een vanille parfumerie geëxperimenteerd en die knalt met een paar druppels meteen overal bovenuit. Die olie is echter zo prijzig, dat je dan net zo goed kant en klare AS kan gebruiken. Daarom heb ik het bij mijn bay rum gelaten.

Jan Zoethout schreef 2 uur geleden:

Ik zal nooit een succesvol parfumeur worden, Danny ...

Heb nu wel een aftershave gemaakt die een beetje op Alcolado Glacial of Osage Rub lijkt qua geur en koelend effect.

De geur van Alcolado Glacial en Osage Rub blijft ook niet lang hangen - dus wat dat betreft ben ik wel geslaagd ..... ;-)

Oeh, dit maakt me wel nieuwsgierig. Misschien moet ik ook maar eens als een soort mr. White aan het experimenteren gaan. Zoals jij hem nu hebt, zit die dan dichter bij de Osae Rub, of meer de Alcolado? Want ik vind de AG niet slecht, maar ik vind de OR véél lekkerder.

Moods schreef 3 uur geleden:

Oeh, dit maakt me wel nieuwsgierig. Misschien moet ik ook maar eens als een soort mr. White aan het experimenteren gaan. Zoals jij hem nu hebt, zit die dan dichter bij de Osae Rub, of meer de Alcolado? Want ik vind de AG niet slecht, maar ik vind de OR véél lekkerder.

Oeps ... dan moet ik even gaan snuffen ... wordt vervolgd .... ;-)

onno schreef Zojuist:

Jan

uk vraag me af waarom je Wodka gebruikt en geen pure alcohol met water. Mengt dit niet of ruikt het te chemisch van zichzelf?

Pure alcohol zonder luchtje vind ik lastig om aan te komen - vandaar de wodka ... ;-)

Maar als je een adresje weet voor pure alcohol zonder luchtje - dan houd ik me aanbevolen ...

onno schreef 3 minuten geleden:

Bij de drogist, 70%

Volgens bij een echte apotheek (met eiken toonbank :P) ook in andere percentages verkrijgbaar.

image.jpg

En dat is zonder luchtje, om de alcoholisten op afstand te houden ? ;-)

Een linkje, aub ? ...

Ik ben ook even aan het Googlen geslagen en ik kom regelmatig de term "cosmetisch haarwater" tegen. Dat schijnt zo goed als geurloos te zijn.

http://www.hekserij.nl/Cosmetisch_haarwater.aspx

Leuke site trouwens, hekserij :-)

Is overigens wel flink duurder dan "gewone" alcohol 96%. Die ben ik al tegen gekomen voor iets meer dan 5 euro voor een liter.

Edited by Moods
Laatste zin toegevoegd