Rasoio Posted March 7, 2018 Share Posted March 7, 2018 Goedemorgen, Zag dat iemand op een andere forum deze set stenen had besteld. Zat nu te denken om ze zelf ook te bestellen maar Welk van deze 3 stenen kan je het beste gebruiken om af en toe je mes weer aan te scherpen? Ik weet dat mijn mes door iemand op een coticule scheerklaar gemaakt is. Bvd Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk Link to comment Share on other sites More sharing options...
HiFuMi Posted March 7, 2018 Share Posted March 7, 2018 Ik heb volgens mij deze https://www.ebay.nl/itm/IDEAL-RAZOR-KNIFE-TOP-UP-HONE-LLYN-MELYNLLYN-SHARPENING-STONE-12000-GRITS/173153012972?hash=item2850b94cec:g:bmMAAOxyYYlRxIxe maar je kunt de verkoper ook mailen hij geeft eerlijk advies over zijn stenen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rasoio Posted March 7, 2018 Author Share Posted March 7, 2018 Ik heb volgens mij deze https://www.ebay.nl/itm/IDEAL-RAZOR-KNIFE-TOP-UP-HONE-LLYN-MELYNLLYN-SHARPENING-STONE-12000-GRITS/173153012972?hash=item2850b94cec:g:bmMAAOxyYYlRxIxe maar je kunt de verkoper ook mailen hij geeft eerlijk advies over zijn stenenWat vind u van deze stenen?Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk Link to comment Share on other sites More sharing options...
HiFuMi Posted March 7, 2018 Share Posted March 7, 2018 ik vind het een fijne finisher maar ben er nog steeds mee aan het experimenteren , momenteel vanaf de 8k en dan naar de WS van mijn natuurstenen vind ik het momenteel degene met het meest constante resultaat wel moet je vrij veel slagen doen tegenover andere stenen let wel , het zijn grote stenen en de porto is bijna net zo veel als de steen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Posted March 7, 2018 Share Posted March 7, 2018 Dat is bijelkaar dus ruim 50€. Daar kan je bijna een Naniwa 8 of 10k speciality steen voor kopen. Mijn advies voor een beginner zou een keuze voor een syntheet boven een natuurlijk steen zijn.Er zijn diverse draadjes op het forum die dit al eerder behandeld hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HiFuMi Posted March 7, 2018 Share Posted March 7, 2018 Tony schreef 2 minuten geleden: Dat is bijelkaar dus ruim 50€. Daar kan je bijna een Naniwa 8 of 10k speciality steen voor kopen. Mijn advies voor een beginner zou een keuze voor een syntheet boven een natuurlijk steen zijn. Er zijn diverse draadjes op het forum die dit al eerder behandeld hebben. inderdaad @Tony ik had met de Naniwa's meteen een betrouwbaar en reproduceerbaar resultaat vanaf de 8k scheer ik al comfortabel en dan doe ik daarna nog over de 12k ........ altijd prima met natuurstenen blijft het toch experimenteren 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rasoio Posted March 7, 2018 Author Share Posted March 7, 2018 Welke korrelgrootte naniwa raden jullie aan in dit geval voor een mes die is afgeslepen op een coticule?Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk Link to comment Share on other sites More sharing options...
HiFuMi Posted March 7, 2018 Share Posted March 7, 2018 Ik denk als je een 8k en 12k koopt ben je meteen gesteld en de leercurve is niet moeilijk kun je altijd nog rustig aan bekijken of je met natuursteen wilt leren slijpen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rasoio Posted March 7, 2018 Author Share Posted March 7, 2018 Ik denk als je een 8k en 12k koopt ben je meteen gesteld en de leercurve is niet moeilijk kun je altijd nog rustig aan bekijken of je met natuursteen wilt leren slijpenOke. Maar wat maakt het zo verschillend dan? Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk Link to comment Share on other sites More sharing options...
HiFuMi Posted March 7, 2018 Share Posted March 7, 2018 dat is een beetje veel om zo te omschrijven best even op dit onderwerp zoeken dan vind je genoeg maar om kort te gaan : een syntheet is constant en betrouwbaar , vaak ook niet het duurste een natuursteen is een individu , geen twee zijn gelijk en je moet er mee leren werken en je steen leren kennen , wat soms makkelijk is , maar lang niet altijd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Posted March 7, 2018 Share Posted March 7, 2018 Welke korrelgrootte naniwa raden jullie aan in dit geval voor een mes die is afgeslepen op een coticule? Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk Ligt er aan wie hem afgeslepen heeftDe verkoper of jijzelf Een 8k of hoger afhankelijk van je budget Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rasoio Posted March 7, 2018 Author Share Posted March 7, 2018 Ligt er aan wie hem afgeslepen heeftDe verkoper of jijzelf Een 8k of hoger afhankelijk van je budget Njah ik ga eerst maar eens goed leren stroppen en indien nodig de crox toepassen op de spanriem[emoji28] toch bedanktVerstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rasoio Posted March 7, 2018 Author Share Posted March 7, 2018 Ligt er aan wie hem afgeslepen heeftDe verkoper of jijzelf Een 8k of hoger afhankelijk van je budget De verkoper zei scheerklaar maar trok heel erg, daarna opgestuurd naar iemand die hem verder scheerklaar heeft gemaakt op een coticuleVerstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Posted March 7, 2018 Share Posted March 7, 2018 Verstandig. De eerste paar maanden moet je je toeleggen op het stroppen, eventueel bijhouden met crox. Ondertussen je inlezen in de materie van slijpen en de verschillende stenen, dan ben veel beter toegerust om een keuze te maken als het zover is dat het mes weer geslepen moet worden. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanskoning Posted March 7, 2018 Share Posted March 7, 2018 Juist dankzij of ondanks dat ik van dit onderwerp geen enkel verstand heb blijft dit onderwerp me in hoge mate interesseren en telkens sta ik weer versteld van de diversiteit in echte en synthetische stenen met al hun variatie in benaming en korrelgroftes. En dan nog weten welke steen in welke situatie het best tot zijn recht komt ik vind het pure wetenschap Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted March 7, 2018 Share Posted March 7, 2018 Je moet je natuurlijk wel wat verdiepen in de verschillen maar eigenlijk komt het er op neer om op zeker moment een keuze te maken voor wat soort stenen je gaat en dan veel te oefenen, er zijn zoveel soorten waarop messen prima geslepen kunnen worden al zal ik zeker niet ontkennen dat sommige stenen me beter liggen dan andere, moeilijk te beschrijven waarom precies maar zo zijn voor mij persoonlijk de shapton glass stenen prettiger dan de naniwa stenen (maar daarom niet beter qua resultaat). Nog altijd best om te beginnen bovenaan de ladder, het is te zeggen een finisher waarop je messen (die kundig geslepen zijn door een ander) kunt bijhouden en eenmaal je dat kan dan eventueel verder te kijken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rasoio Posted March 7, 2018 Author Share Posted March 7, 2018 Je moet je natuurlijk wel wat verdiepen in de verschillen maar eigenlijk komt het er op neer om op zeker moment een keuze te maken voor wat soort stenen je gaat en dan veel te oefenen, er zijn zoveel soorten waarop messen prima geslepen kunnen worden al zal ik zeker niet ontkennen dat sommige stenen me beter liggen dan andere, moeilijk te beschrijven waarom precies maar zo zijn voor mij persoonlijk de shapton glass stenen prettiger dan de naniwa stenen (maar daarom niet beter qua resultaat). Nog altijd best om te beginnen bovenaan de ladder, het is te zeggen een finisher waarop je messen (die kundig geslepen zijn door een ander) kunt bijhouden en eenmaal je dat kan dan eventueel verder te kijken.Duidelijk verhaal, dankjewel! Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnout Posted March 7, 2018 Share Posted March 7, 2018 Hey, als het stroppen lukt, ..het zijn geen slechte stenen! Ik gebruik ze meestal na mekaar. De Dragon tong is snel maar agressief, bijna zoals een syntheet, de bruine 12k is zacht, de 15k geeft opnieuw scherpte. Voor die prijs zijn het onklopbare stenen. Al eens gekeken wat een 8k naniwa specialty of Professional kost? Mensen die spreken van de welsh Esher hebben pech met hun Esher, of ik heb pech met mijn 15k, Maar een Esher kost al snel 10x die drie stenen samen,.... Een goeie coticule slijpt scherp, comfortabeler en daarmee zet je ook een bevel. Maar koop bij iemand die weet wat een scheermes is! Met een jnat en nagura zit je superscherp en zacht en het slijpen is makkelijk, maar de investering ligt hoger tot belachelijk hoog voor zeldzame exemplaren. Ik gebruik syntheten enkel nog in de lage grit, dat zijn snelle, goedkope stenen. In de hogere grits is een syntheet veel te duur en voor mij blijven ze agressieve messen opleveren. Maar geniet van het scheren en stroppen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robgtt99 Posted March 9, 2018 Share Posted March 9, 2018 En gebruik een “oefenmes” Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rasoio Posted March 11, 2018 Author Share Posted March 11, 2018 Hey, als het stroppen lukt, ..het zijn geen slechte stenen! Ik gebruik ze meestal na mekaar. De Dragon tong is snel maar agressief, bijna zoals een syntheet, de bruine 12k is zacht, de 15k geeft opnieuw scherpte. Voor die prijs zijn het onklopbare stenen. Al eens gekeken wat een 8k naniwa specialty of Professional kost? Mensen die spreken van de welsh Esher hebben pech met hun Esher, of ik heb pech met mijn 15k, Maar een Esher kost al snel 10x die drie stenen samen,.... Een goeie coticule slijpt scherp, comfortabeler en daarmee zet je ook een bevel. Maar koop bij iemand die weet wat een scheermes is! Met een jnat en nagura zit je superscherp en zacht en het slijpen is makkelijk, maar de investering ligt hoger tot belachelijk hoog voor zeldzame exemplaren. Ik gebruik syntheten enkel nog in de lage grit, dat zijn snelle, goedkope stenen. In de hogere grits is een syntheet veel te duur en voor mij blijven ze agressieve messen opleveren. Maar geniet van het scheren en stroppen Dus in principe heb je aan de 15k alleen wel genoeg om hem scherp te houden? Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk Link to comment Share on other sites More sharing options...
HiFuMi Posted March 11, 2018 Share Posted March 11, 2018 als je maar 1 steentje wil kopen ......... zou ik zeggen een Naniwa 12k dan kun je je messen makkelijk en goed scheerklaar houden en later nog zien wat je verder nog wilt leren of verbeteren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rasoio Posted March 11, 2018 Author Share Posted March 11, 2018 als je maar 1 steentje wil kopen ......... zou ik zeggen een Naniwa 12k dan kun je je messen makkelijk en goed scheerklaar houden en later nog zien wat je verder nog wilt leren of verbeterenStraks wanneer de vakantiegeld komt dan maar[emoji28] al bijna 300 euro uitgegeven aan scheermes en alle toebehoren hahaVerstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnout Posted March 11, 2018 Share Posted March 11, 2018 Rasoio schreef 1 uur geleden: Dus in principe heb je aan de 15k alleen wel genoeg om hem scherp te houden? Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk In theorie wel, maar theorie en praktijk zijn niet altijd hetzelfde. Als je een nog net scherend mes 20 a 30 maal zachtjes over de slurry haalt en de slurry dan zachtjes verdunt tot je op water slijpt ga je terug een vlot en comfortabel scherend mes hebben, en een foute slag gaat minder desastreus zijn dan op een naniwa 12k, gewoon herbeginnen gaat al veel oplossen. Maar als de snede net te rond is ga je ipv 50 slagen 500 of 1000 slagen moeten maken, dat is het voordeel van de dragon tongue, die is een heel pak sneller, maar hij geeft helaas geen zacht scherend mes. Het is trouwens ook een vergevingsgezinde steen. De hiel effe oplichten of teveel druk zetten is makkelijk te corrigeren op dezelfde steen. Voor mij was een kleine coticule met een slurrysteentje een goeie steen om mee te starten. Voor mijn scherende messen gebruikte ik de steen zonder slurry, -als je in de winkel een standaard steen vraagt maar wel één om scheermessen mee te slijpen krijg je een steen waar je heel vlot, redelijk snel en heel fijn mee kan finishen. 10 a 15 X slagen op water maken een nog net scherend mes terug scherp zonder te gevoelig te zijn voor druk of overslijpen enz- Maar tegelijkertijd kon ik met diezelfde steen op slurry leren om een snede te leren zetten op mijn oefenmes, en dilucot het mes vlijmscherp te zetten,... Een steen van 10 op4 cm bij knivesandtools €24 standard, €44 selected,... in de mijn kan je ook 12,5 op 4 krijgen, dan is het slurrysteentke erbij en heb je een fancy doosje erbij, maar de prijs is wel hoger,... Een naniwa specalty is €85, de professional €220, maar met een 12k heb je enkel een finisher, maar binnen de kortste keren ga je een 1k, 4k en 8k bijkopen,... Aan de andere kant, ik kon alles slijpen met mijn coticule, ik was zeer tevreden over de resultaten, maar ik heb intussen 5 coticules, een esher, een charnley forest, een jnat en 3 welsh slates,... Een 1k,2k,5k en 10k, en dan nog wat polijstmiddeltjes. Gewoon om te weten wat het is,... En ongeveer 50 scheermessen, om te weten hoe ze scheren en hoe ze slijpen,... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rasoio Posted March 11, 2018 Author Share Posted March 11, 2018 In theorie wel, maar theorie en praktijk zijn niet altijd hetzelfde. Als je een nog net scherend mes 20 a 30 maal zachtjes over de slurry haalt en de slurry dan zachtjes verdunt tot je op water slijpt ga je terug een vlot en comfortabel scherend mes hebben, en een foute slag gaat minder desastreus zijn dan op een naniwa 12k, gewoon herbeginnen gaat al veel oplossen. Maar als de snede net te rond is ga je ipv 50 slagen 500 of 1000 slagen moeten maken, dat is het voordeel van de dragon tongue, die is een heel pak sneller, maar hij geeft helaas geen zacht scherend mes. Het is trouwens ook een vergevingsgezinde steen. De hiel effe oplichten of teveel druk zetten is makkelijk te corrigeren op dezelfde steen. Voor mij was een kleine coticule met een slurrysteentje een goeie steen om mee te starten. Voor mijn scherende messen gebruikte ik de steen zonder slurry, -als je in de winkel een standaard steen vraagt maar wel één om scheermessen mee te slijpen krijg je een steen waar je heel vlot, redelijk snel en heel fijn mee kan finishen. 10 a 15 X slagen op water maken een nog net scherend mes terug scherp zonder te gevoelig te zijn voor druk of overslijpen enz- Maar tegelijkertijd kon ik met diezelfde steen op slurry leren om een snede te leren zetten op mijn oefenmes, en dilucot het mes vlijmscherp te zetten,... Een steen van 10 op4 cm bij knivesandtools €24 standard, €44 selected,... in de mijn kan je ook 12,5 op 4 krijgen, dan is het slurrysteentke erbij en heb je een fancy doosje erbij, maar de prijs is wel hoger,... Een naniwa specalty is €85, de professional €220, maar met een 12k heb je enkel een finisher, maar binnen de kortste keren ga je een 1k, 4k en 8k bijkopen,... Aan de andere kant, ik kon alles slijpen met mijn coticule, ik was zeer tevreden over de resultaten, maar ik heb intussen 5 coticules, een esher, een charnley forest, een jnat en 3 welsh slates,... Een 1k,2k,5k en 10k, en dan nog wat polijstmiddeltjes. Gewoon om te weten wat het is,... En ongeveer 50 scheermessen, om te weten hoe ze scheren en hoe ze slijpen,... Duidelijk verhaal dankje,Maar je zegt de dragon tongue slijpt wel snel maar agressief, kan ik hem dan niet verder afslijpen op de 12-15k en op de 15k steen om de snede dan juist weer wat zachter te maken? Of werkt dat niet zo.. Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnout Posted March 11, 2018 Share Posted March 11, 2018 Inderdaad, daarom dat die AJ op ebay die 3 stenen samen verkoopt, je kan heel makkelik van de ene steen naar de andere overschakelen, en na de drie stenen heb je een lekker scherp mes. Je kan ze hier trouwens altijd eens komen testen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts