Jump to content

Bakkus Barbiersmes 7/8 VG10 (prototype) test ronde

Recommended Posts

Posted

Op zich wel een goed idee hoor, aangezien per per mes toch wel tijd in gaat zitten is het wel fijn als er een vergoeding tegenover staat .

En als je 10 messen moet gaan slijpen... :mrgreen:

Posted
Op zich wel een goed idee hoor, aangezien per per mes toch wel tijd in gaat zitten is het wel fijn als er een vergoeding tegenover staat .

En als je 10 messen moet gaan slijpen... :mrgreen:

Dit. Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik voor zoiets best ga betalen hoor. Je laat immers iemand anders werk voor je doen. Is hier al iemand die bereid is het voor een redelijke prijs te doen?

Posted

Ik denk dat men het vooral moet afzetten tegen de aanschaf van eigen stenen en de nodige ervaring om het zelf te doen vs een goede betrouwbare slijper. Een set stenen is niet goedkoop. En een goede slijper heeft ook zijn werkzaamheden, slijtage van de stenen etc. dus een gepaste vergoeding lijkt me niet meer dan normaal.

En een goed scherp mes is toch het belangrijkste wat er is, toch :)

Posted

Ik had eigenlijk al het idee om zoiets op het forum te zetten, het is alleen nog niet van gekomen ivm tijd gebrek.

Posted
Ik denk dat men het vooral moet afzetten tegen de aanschaf van eigen stenen en de nodige ervaring om het zelf te doen vs een goede betrouwbare slijper. Een set stenen is niet goedkoop. En een goede slijper heeft ook zijn werkzaamheden, slijtage van de stenen etc. dus een gepaste vergoeding lijkt me niet meer dan normaal.

En een goed scherp mes is toch het belangrijkste wat er is, toch :)

Een coticule is niet zo duur, en daar kan het allemaal op. Een coticule kost 75 euro of zo. Je kan er zeker 100 messen op slijpen. Sommige mensen vragen 20 euro per mes, maar voor een steen die 100x mee gaat. 100 messen x 20=2000 euro. -75 =1925 nu als je een set naniwa stenen koopt. Die gaan denk ik langer mee niet? Nouja hoe dan ook dan zit je misschien op 400-500 euro - 2000=1500. Je maakt er altijd wel winst mee, puur hypothetisch gezien.

Ik zelf persoonlijk zou niet meer dan 10-15 euro betalen voor een slijp beurt, gezien ik dit een eerlijke prijs vind vooral omdat de messen die ik heb in goede staat zijn. Maar goed wellicht kan ik het ook wat te licht nemen allemaal. Maar ik ga gewoon leren op mijn eigen steen, en als ik het goed kan vind ik het heus niet erg een beginner te helpen voor 10 euro of 7.50 voor zijn eerste mes. Misschien wel gratis of voor een kleinigheidje.

Maar ik kan niet slijpen en verkeer ook niet in die positie. Wel denk ik dat slijpen en qua ervaring ook wel wat waard is, maar goed je bent niet gaan leren slijpen om andere een zo goed mogelijk mes te bezorgen maar in de eerste plaats jezelf. Dus qua dat heb je het er eigenlijk al uit, die ervaring. Daar heb je zelf na iedere slijpbeurt plezier van.

Maar goed dit is mijn visie, en ik persoonlijk koop geen bakkus omdat het laten slijpen ervan of het zelf slijpen me een te grote moeite is. Daar ben ik eerlijk in... Dus het zou wel mooi zijn als er een optie komt om hem shave ready te krijgen voor 1 prijs. Maar goed dat is slechts mijn mening.

Posted

De messen zijn shave ready :) (zie eerste test, eerder in deze topic) en doorstaan de hangende haar test en geven een goede scheerbeurt. Maar vroeger of later moet het mes toch wel weer eens scherp worden gemaakt... dan moet met het zelf doen, of het iemand vragen. (tegen een kleine vergoeding) Je kan er wel lang(er) mee doen omdat het VG10 staal is.

Posted
De messen zijn shave ready :) (zie eerste test, eerder in deze topic) en doorstaan de hangende haar test en geven een goede scheerbeurt. Maar vroeger of later moet het mes toch wel weer eens scherp worden gemaakt... dan moet met het zelf doen, of het iemand vragen. (tegen een kleine vergoeding) Je kan er wel lang(er) mee doen omdat het VG10 staal is.

Dat veranderd het verhaal een shave ready mes dat botter wordt door scheren slijpt makkelijker geloof ik. Gewoon met een barbershone of zo.

Posted

Je kan ze altijd naar Lynn van straightrazorplace zenden, die heeft er al zo'n 40,000 geslepen, als die het nog niet kan

(sorry couldn't resist)

Posted

Ik dacht dat ze niet shave ready waren. Mijn excuses. :mrgreen:

Je kan ze altijd naar Lynn van straightrazorplace zenden, die heeft er al zo'n 40,000 geslepen, als die het nog niet kan

(sorry couldn't resist)

Die heeft ook nog een best nuttige DVD. Moet hem alleen nog eens helemaal kijken :P

Posted

(sorry couldn't resist)

Denk dat als je er zoveel geslepen hebt het niet meer uitmaakt. Of je er 20.000 slijpt of 40.000 zal niet veel verschil in zitten. Behalve dat je bij de 40.000 bepaalde messen vaker bent tegen gekomen en daar net wat meer ervaring in hebt maar in het algemeen zal het wel los lopen wellicht dat je het na 1000 al super kan.

Posted
Kleine update.

Als alles goed gaat zijn de messen voor aankomende dinsdag voorradig.

heel goed bezig,kan bijna niet wachten. :mrgreen::mrgreen:

maar ik beheers me. :oops:

geef me maar een pb met de info voor betalingen. :P

gr antonius

Posted
Kleine update.

Als alles goed gaat zijn de messen voor aankomende dinsdag voorradig.

heel goed bezig,kan bijna niet wachten. :mrgreen::mrgreen:

maar ik beheers me. :oops:

geef me maar een pb met de info voor betalingen. :P

gr antonius

Inderdaad supersnel. Als je betalingsinfo laat weten, dan betaal ik ook rap.

Posted (edited)

Zojuist ontvangen van lampuhkap.

Kan de volgende in het rijtje mij alvast zijn adres sturen?

De doos is aan vervanging toe. Ik zal er een nieuwe omheen doen.

Nog niet mee geschoren. Wel vastgehouden. Hij is veel zwaarder dan mijn king cutter..

Maar dat voelt best lekker. Kijken hoe dat is als ik me er morgen mee scheer.

De scales zitten los/maken geluid aan de achterkant. Maar dit was bekend geloof ik.

Persoonlijk vind ik de grip die ik met mijn pink op de tang heb net even wat minder dan bij mijn king cutter. Weet niet hoe dit uitpakt bij het scheren maar dit viel me op. Iets meer of een diepere curve erin had ik denk ik prettiger gevonden.

Morgen na het scheren mijn daadwerkelijke ervaring ermee.

Edited by Guest
Posted
Zojuist ontvangen van lampuhkap.

Kan de volgende in het rijtje mij alvast zijn adres sturen?

De doos is aan vervanging toe. Ik zal er een nieuwe omheen doen.

Nog niet mee geschoren. Wel vastgehouden. Hij is veel zwaarder dan mijn king cutter..

Maar dat voelt best lekker. Kijken hoe dat is als ik me er morgen mee scheer.

De scales zitten los/maken geluid aan de achterkant. Maar dit was bekent geloof ik.

Persoonlijk vind ik de grip die ik met mijn pink op de tang heb net even wat minder dan bij mijn king cutter. Weet niet hoe dit uitpakt bij het scheren maar dit viel me op. Iets meer of een diepere curve erin had ik denk ik prettiger gevonden.

Morgen na het scheren mijn daadwerkelijke ervaring ermee.

Zie PB. Veel plezier met scheren morgen.

Posted

Zat de Bakkus in een vaste eigen doos dan?

Ik had namelijk van Buffel een lading messen van mezelf terug gehad in een doosje, waar de Bakkus ook bij zat. Wist niet dat dat ook daadwerkelijk het doosje was van de Bakkus zelf?

Heb nu maar een doosje gepakt wat ik van BAUME had gekregen en dat volgestopt met bubbels!

Je kan niet zeggen dat ie niet goed verpakt zat :D Heb er zoveel lagen omheen gedaan, dan kon niet mis gaan :D

Posted

Hij zat inderdaad stevig in een doosje. Inderdaad met een adres erop en baume. Ik doe er wel een nieuw doosje om :D

Posted

Ik kreeg hem ook in een bubbel envelop en heb hem ook in zo een zelfde (nieuwe) envelop doorgestuurd, ik had er alleen een stukje balsahout achter geplakt zodat als de envelop in een grote stapel kwam het niet de neiging zou hebben om door te buigen.

De pinnetjes waren inderdaad iets aan de losse kant, die van het scharnierend gedeelte heb ik wat vaster gezet omdat ik daar gereedschap voor heb en het al bij vele messen gedaan had, ook vanaf nieuw met een messing staafje uit de modelbouwwinkel maar die bij de kont is zo een grotere die meest op keuken of zakmessen gezien word en ik weet niet zeker hoe zo iets werkt dus ben er af gebleven.

Overigens gebruikt het bakkus mes net als Dovo en andere grote merken zo een pinnetje met aan één kant een kopje zoals een spijker en de andere kant traditioneel met een ringetje en platgehamerd. Traditionele pinnen die aan beide kanten gehamerd zijn zie je op moderne productie messen bijna niet meer, Hartsteel levert ze zelfs met schroefjes zodat je ze makkelijk kunt verwisselen en die leveren dan ook vervangingshandvatten (mooi scrabble woord) in verschillende materialen. Nadeel is natuurlijk dat schroefjes veel sneller los gaan en dus vaak vastgezet moeten worden en dat het er gewoon niet uit ziet (althans niet traditioneel).

Posted

Vandaag dus daadwerkelijk mee geschoren.

Neem even in je achterhoofd dat ik eigenlijk alleen als vergelijk mijn King cutter heb.

Qua looks en feel vind ik het mes lekker "lomp" en groot. Hij voelt stevig en "grof" aan maar dat vind ik zelf juist fijn. De losse scales aan de achterzijde waren al vermeld en neem aan dat dit verholpen is bij verdere versies dus hoef ik verder niet op in te gaan. Kleur staal en scales zijn mooi. Ziet er prima uit :)

Nadat de vaseline eraf was en ik hem gestropt had kon ik hem dan eindelijk gaan proberen.

Het mes en scales zijn zwaarder dan een carbonstalen mes met kunststof scales (mag duidelijk zijn). Het gewicht is absoluut geen probleem en scheert stiekem best fijn. De grip met mijn ringvinger vind ik iets minder maar dat had ik gisteren al laten weten. Voor de scheerervaring zelf maakt het overigens niet zo veel uit. De grip is wat minder maar niet onprettig/onvoldoende.

2 passes gedaan waarna ik meer dan voldoende glad was. Ik heb het idee dat het gewicht meehelpt op punten waar het erg stug is om te scheren (kin bijvoorbeeld) waar ik dat zelf met een lichter mes lastiger vind.

Al met al een prima scheerervaring en kijk uit naar de 2de beurt morgen!

Zal hem proberen morgen ook meteen door te sturen maar weet niet of ik dat red ivm te de tijd.

Posted

Hij is onderweg naar de volgende! Ik plaats mijn ervaring van tweede scheerbeurt straks. Ga eerst naar het postkantoor nu.

En ja hoor. Wanneer snijdt je jezelf met een straight? Terwijl je hem aan het inpakken bent. :(

Posted
Hij is onderweg naar de volgende! Ik plaats mijn ervaring van tweede scheerbeurt straks. Ga eerst naar het postkantoor nu.

En ja hoor. Wanneer snijdt je jezelf met een straight? Terwijl je hem aan het inpakken bent. :(

Gelukkig genezen die sneetjes snel.