Jump to content

Bakkus Barbiersmes 7/8 VG10 (prototype) test ronde

Recommended Posts

Posted

Ik ben net begonnen met DE, maar zie straight ook wel zitten en voor 50 euro zou ik het met zo'n mes na deze reviews ook wel willen proberen.

Posted
kunnen we niet een bestellijstje maken???

1.antonius

gr antonius

Denk dat dat wel komt na het testen. Is sowieso nog maar prototype.

Plus dat er voor zover ik weet nog helemaal niet bekent is hoe wanneer en via welke kanalen er verkocht gaat worden.

Posted

Het plan is dat in eerste instantie het mes enkel zal worden verkocht via een webshop. Als iemand het mes al wilt reserveren, laat het gerust even weten.

Het uiteindelijke model zal er niet veel anders uit gaan zien.

Posted

Zo, even de verlate versie van mijn review ivm ziekte wederom :( Ik heb het mes maar 1 maal gebruikt omdat ik een lichte en trage baardgroei heb, en een tweede goede scheerbeurt weer een dag of 3-4 duurt in mijn geval.

Maar goed :)

Het prototype. Eerste indruk, mooi, degelijk, zwaar en op de eerste blik goed afgewerkt. Na het vastpakken van het mes, het openen, sluiten en voelen vallen een paar kleinigheden op. De scales zouden idd wat strakker mogen zitten. aan de meskant zitten 2 ringen aan de binnenzijde zoals ik het kan zien. Hierdoor oogt de afstand tussen mes en scales wat groter. Misschien dat 1 ringetje al voldoende kan zijn. Aan de voorkant bij de wedge zit ook een minimaal spel op het hout/pins. Niet heel erg, maar misschien wel een beetje speling dat groter kan worden door open en dicht doen als het mes in gesloten vorm de scales ietsje open wil drukken.

Afwerking van het hout is zeer netjes voor een mes uit deze categorie. Geen scherpe randjes, splinters of beschadigingen. De vorm spreekt mij erg aan. Lekker strak.

De wedge is van metaal. Deze is in de breedte een fractie groter dan het hout waardoor je een klein scherp randje voelt.

Het lemmet zelf zit er fraai uit, vorm en formaat zijn prima, gewicht is flink, maar comfortabel naar mijn smaak. In vergelijk met de scales een beetje topzwaar idd, maar imo geen probleem. De oppervlakte van het metaal ziet er mooi wit uit zoals je van VG-10 mag verwachten. Geen verkleuringen door te heet slijpen oid. De punt is mooie ronde punt welke wat bewerkingssporen toont. Het is ook niet in hoogglans zoals de rest.

De slijpsporen van het hol slijpen zijn duidelijk zichtbaar maar mooi glad en geven het mes imo extra karakter. De hiel van het lemmet vertoont wat kleine slijpfacetteen alsof met even is uitgeschoten thv de karteling/grip onder het logo.

De gripkartels zelf hadden iets dieper/scherper gemogen. Ze ogen nog wat rommelig, maar functioneren aardig. Wat scherper/dieper zou meer grip geven.

De ets van het logo ziet er strak en netjes uit en zal redelijk wat scheerbeurten kunnen weerstaan denk ik.

De vingersteun voelt comfortabel en functioneert prima met mijn handen. Er zitten wat bewerkingskrasjes op.

Al met al moet ik zeggen dat ik behoorlijk onder de indruk ben van dit mes. Ik heb me er met plezier mee geschoren. Het mes oogt geweldig. er zitten nog een paar kleine schoonheidsfoutjes in welke imo vrij goed eruit te halen zijn. Belangrijkste de pinning, afwerking wedge en de gripkarteling wat beter. Ik ben van mening dat dit mes tot de basis van iedere beginnende en gevordere open scheerder moet en zal horen. Voor de prijsindicatie die is gegeven krijg je een mes van goede kwaliteit, een staal van uitstekende kwaliteit en goede scheereigenschappen en comfort/stabiliteit, ook voor beginners.

Dus ja, ik zou dit mes zeker in mijn routine willen opnemen en het aanbevelen.

Helaas ben ik er door ziekte niet meer aan toe gekomen foto's te nemen wat ik wel graag gewild had. Maar om het niet te lang te claimen stuur ik het mes asap door aan Puerco voor zijn test.

Posted

Het klinkt een beetje alsof het hout voor het handvat nog vrij vers was bij productie. Hout is een natuurproduct en na het kappen en zagen moet het lang drogen voor het stabiel is, als het dan weer gezaagd word kan het weer gaan werken en krimpen. Ook als de luchtvochtigheid daalt kan het wat gaan krimpen, dat speelt heel erg in de instrumentenbouw. Hoeveel gitaren ik al niet gezien heb waarvan de fretten uitsteken omdat het hout van de hals is gekrompen maar de metalen fretten niet...

Bij een scheermes niet zo een probleem, met een 100grams bolkophamertje zijn die pinnetjes heel makkelijk strakker te zetten. Dit doe je niet net als bij een spijker door er op te rammen want dan sla je de pin krom maar heel voorzichtig zachtjes op de randen van het pinnetje te tikken zodat deze wat uitspreidt en een mooi paddenstoeltje vormt. Dus rondom het pinnetje slaan en het mes draaien zodat het vanuit verschillende hoeken gebeurd voor een gelijkmatig resultaat.

De achterkant van het pinnetje rust hierbij op een aambeeld dat gewoon een grote hamer mag zijn waar een heel klein putje in geboord is.

Als je met de bolkophamer op je duimnagel tikt en het net geen zeer doet, dat is hoeveel kracht je daarbij mag gebruiken.

Wie dat bij z'n eigen mes wil proberen maar geen bolkophamertje heeft kan ook voor de gelegenheid een eetlepel gebruiken, alleen is het wat lastig om precies te bepalen waar je de pin raakt.

Maar net als bij een nieuwe auto waarvan na een aantal kilometers de wielmoeren vastgezet moeten worden is het niet ongebruikelijk dat bij een nieuw scheermes de pinnetjes wat strakker gezet moeten worden, mijn nieuwe Dovo (met metalen handvat) hing zelfs zo los dat het net een vlindermes leek...

Tegenwoordig worden er ook messen aangeboden met schroefjes in plaats van pinnetjes bijvoorbeeld Hart steel razors uit USA waarbij ook nog een heel makkelijk het handvat vervangen kan worden of schoongemaakt maar dat is het toch allemaal net niet, ten eerste raakt dat heel vaak los dus je blijft bezig en ten tweede oogt het gewoon verschrikkelijk, een klassiek mes met een schroef erdoor...

Een beetje speling op de pinnetjes is dus normaal en lossen we wel op als het mes hier is, niet echt een minpunt dus, ik ben verder heel nieuwsgierig naar de rest van het mes en hoe de snede zich houdt bij het scheren. Een (scheer)mes valt of staat nou eenmaal met de kwaliteit van het staal en de juiste balans tussen hardheid en taaiheid hiervan.

Posted
Bedankt voor de uitleg Puerco... waar kan je zo'n hamertje krijgen?

Ik heb het halve land afgezocht naar een geschikt hamertje en uiteindelijk ééntje besteld bij een groothandel waar ik vaker kom. Online vanuit buitenland is makkelijker maar verzendkosten zijn vaak meer dan wat het hamertje kost.

Posted
Bedankt voor de uitleg Puerco... waar kan je zo'n hamertje krijgen?

Ik heb het halve land afgezocht naar een geschikt hamertje en uiteindelijk ééntje besteld bij een groothandel waar ik vaker kom. Online vanuit buitenland is makkelijker maar verzendkosten zijn vaak meer dan wat het hamertje kost.

viewforum.php?f=31

Daar is dat forum toch voor? :D

Posted
Nee nog niet, en op maandag word er geen post bezorgd dus op z'n vroegst morgen.

Word 1 dagje later. Gaat vandaag op de post, maar die word niet meer geleegd vandaag alhier.

Posted

Heb vandaag het mes mogen ontvangen. Het eerste dat me opviel is dat het een mooi groot glimmend ding is en voor z'n grootte ook nog best zwaar, het handvat vond ik zeker niet te licht en eigenlijk precies goed.

Het ziet er in ieder geval in het echt veel mooier uit dan op het scherm.

Het handvat zat ook niet los bij de scharnier zoals eerder gezegd en het mes blijft gewoon in de stand staan en zakt/valt niet. Heeft misschien met de luchtvochtigheid te maken, vandaag is een vochtige dag en hout werkt nou eenmaal, ik weet niet of ik dat nou wel of niet moet vastzetten want te strak is zeker ook niet goed.

Wel zit er in het kontje bij de wig wat speling maar dit zit niet met die standaard pinnen vast maar met van die dikke zoals vaak bij keukenmessen, ik weet niet hoe je deze vast kan maken en blijf er dus af.

Voor het scheren heb ik onder vergroting uitgebreid naar de snede zitten kijken en vermoedde al dat dat wat verbeterd kon worden. Heb me toch ingezeept met Tabac en ben begonnen, m'n eerdere vermoeden werd hier bevestigd; op de wangen ging het wel maar op m'n kin waar de haren het dikste zijn daar ging het er bijna niet vanaf, daarom maar afgespoeld en de stenen gepakt.

Ik heb eerst de snede gezet en verfijnd op m'n synthetische stenen en daarna een JNAT progressie gegeven op mijn shuobudani met botan, teniyou en meijiro nagura's en tenslotte tomonagura, 30 linnen en 80 leer gestropt. Het valt gelijk op dat dit ander staal is dan wat meestal voor scheermessen gebruikt word, het is fijn staal en het geeft een geweldig fijne snede maar het laat je er wel voor werken, ik ben VEEL langer bezig geweest dan ik voor een normaal koolstofstalen mes nodig zou hebben, als dit een indicatie is dat het mes evenredig lang scherp blijft dan zal zo een mes niet vaak terug op de stenen hoeven voor onderhoud.

Op het harde/slijtvaste staal na laat het mes zich makkelijk honen, het is mooi recht, geeft een fijne snede (chipt niet), de stabilisator is wel wat dik maar zit met een beetje zorgvuldig werken niet in de weg en geeft dus geen problemen zoals bij gold dollars of vele oude messen met wat slijtage vaak het geval is.

Na het honen en stroppen opnieuw ingezeept en verder gegaan, dit keer ging het stukken beter. Dit keer geen enkele moeite, ook niet met de harde haren op m'n kin. Ook tegen de draad in geen enkel probleem, het mes ligt perfect in de hand en het zware mes geeft je het gevoel iets echt stevigs in je hand te hebben.

Na 2 gangen ook een perfect glad resultaat zonder irritatie.

Conclusie is dus dat ik het een erg mooi mes vind, het donker houten handvat en het zware glanzende mes, het ziet er gewoon prachtig uit. Het staal is geweldig, keihard, slijtvast en nog roestvrij ook, ik ga er met vrij grote zekerheid van uit dat het lang zijn scherpte zal behouden. Het zware mes scheert erg lekker en ligt goed in de hand.

Minpuntjes zijn de eigenlijk iets te brede stabilisator op het mes (maar valt goed te honen), de helften van het handvat zijn niet helemaal gelijk en er zit wat speling in de bevestiging bij de wig.

Ik ga er zeker ééntje bestellen zodra ze beschikbaar zijn, hopelijk snel.

Morgen wil ik nog een keer testen met een ééndagsbaard en even kijken of het pinnetje al dan niet vastgezet moet worden, nog een laatste paar haaltjes over mijn Japanse natuursteen, stroppen, ontsmetten, een druppeltje olie op het mes en dan op weg naar de volgende, met pijn in m'n hart gaat het weer door en ik kan niet wachten tot ik m'n eigen exemplaar kan bestellen!!!

Posted
Klinkt als een goed mes.

Met als nadeel dat het lastig te slijpen is? Wat jammer is voor de beginner. Voor mij was het moeten slijpen van een mes heel lang een grote reden geweest om het niet te doen.

Posted

Het mes word scheerklaar geleverd, ik ben de derde tester en gewend aan een JNAT geslepen mes dus al gauw wat verwend. JNAT's kunnen een mes heel scherp maken maar tegelijk heel vriendelijk voor de huid.

Het mes is ook zeker niet moeilijker te slijpen dan andere messen, het duurt alleen wat langer omdat het staal zo verschrikkelijk hard/taai/slijtvast is, dat betekent doorgaans ook dat als het eenmaal scherp is het dat ook heel lang zal blijven, dat is dus juist een voordeel voor een beginner.

Als je moet leren scheren en slijpen tegelijk (zoals ik destijds) dan maak je het jezelf dubbel moeilijk.

Posted
Het mes word scheerklaar geleverd, ik ben de derde tester en gewend aan een JNAT geslepen mes dus al gauw wat verwend. JNAT's kunnen een mes heel scherp maken maar tegelijk heel vriendelijk voor de huid.

Het mes is ook zeker niet moeilijker te slijpen dan andere messen, het duurt alleen wat langer omdat het staal zo verschrikkelijk hard/taai/slijtvast is, dat betekent doorgaans ook dat als het eenmaal scherp is het dat ook heel lang zal blijven, dat is dus juist een voordeel voor een beginner.

Als je moet leren scheren en slijpen tegelijk (zoals ik destijds) dan maak je het jezelf dubbel moeilijk.

Oh ok, dan heb ik het verkeerd begrepen! Ik heb tot nu toe enkel messen gehad die op een 8k steen zijn geslepen, van een barbier. Maar ik krijg binnenkort een razor die verwacht ik overmorgen van Rasurpur, dat schijnt een goeie honemeister te zijn. :) Maar als de Bakkus daadwerkelijk scheerklaar wordt geleverd voor 50 euro of rond die categorie, is het inderdaad een mooi iets.

Posted

Puerco, bedankt voor de recensie. Het is namelijk spannend voor mij om te horen of het mes wel of niet goed bevalt. Erg fijn dus om het mooie nieuws te horen. Ik ga er ook een mooi klein metalen doosje erbij doen bij de eerste productie.

Nog eventjes, ik ga op vakantie tot de 22e October. Als ik terug kom worden de messen gemaakt, duurt dan een weekje of twee. Kan niet wachten!

Posted

Heel erg spannend allemaal, ik zou het liefst direct al bestellen en gelijk betalen en dan rustig afwachten tot de levering.

Maar ja we wachten gewoon nog even...

Posted

Ja, ben erg benieuwd nar de productiemessen. Kan niet wachten tot er eentje op de deurmat valt. Ook als ik hem niet gewonnen had, had ik hem zeker aangeschaft. En als ik er eentje heb mooi sluikreclame gaan maken voor het Bakkus mes op de bekende grote internationale fora om zo vandeLaak zijn mes te promoten :)

Voor wat hoort wat ;)