vandelaak Posted September 27, 2013 Posted September 27, 2013 Dit nieuw onderwerp gaat over de test ronde van het prototype "Bakkus Barbiersmes 7/8 Full Hollow Ground VG10 staal" (hele mond vol) DoubleB heeft vandaag (Sept. 27) het mes ontvangen en gaat er twee keer mee scheren. Vervolgens wordt het doorgestuurd naar de volgende persoon die het kan uitproberen. etc. etc. De bedoeling is om te kijken of het mes in het algemeen bevalt. Wel in gedachten blijven houden dat de prijs iets onder de 50 euro komt te liggen, dus niet met een top-of-the-line mes gaan vergelijken. De testers ervaringen ermee worden in dit onderwerp gepost. Mocht het mes in het algemeen goed bevallen dan worden er meerdere van gemaakt en via een (nog te bouwen) webshop verkocht. Het vrije unieke van dit mes is dat het gemaakt is van VG10 staal. VG10 staal is een roestvaste staalsoort van de Japanse staalfabrikant Takefu, die speciaal ontwikkeld is voor het maken van (de betere) messen. VG10 staal wordt veelvuldig gebruikt door vooraanstaande messenfabrikanten met productie in Japan, zoals Moki, Spyderco, Fallkniven en Kai (o.a. Kai Shun messen). De belangrijke eigenschappen van VG10 staal: Hoge hardheid (60 tot 62 Rockwell C, afhankelijk van het hardingsproces). Dit zorgt er voor dat messen van VG10 staal hun scherpte lang behouden. Fijne structuur: Makkelijk zeer scherp te slijpen Roestvast: VG10 is een zuivere staalsoort die goed roestwerend is Taai: VG10 staal vertoont weinig neiging tot uitbreken / schilferen van stukjes staal, iets wat bij hardere staalsoorten wel eens wil voorkomen. zie: http://messen.knivesandtools.com/2010/05/vg10-staal.html Bedankt voor diegene die zo vriendelijk hun hulp hebben aangeboden om het uit te proberen. Veel plezier ermee. ps. de naam "Bakkus" is mede tot stand gekomen door forumlid; Shaggy.
Shaggy Posted September 27, 2013 Posted September 27, 2013 Een zeer fraai ogend mes, en een superstaal ( heb meerdere zakmessen in VG-10, perfect ) En een erg mooie naam al zeg ik het zelf Als het goed is ben ik komende week aan de beurt om hem te testen. Kijk er naar uit iig
karaqz Posted September 27, 2013 Posted September 27, 2013 (edited) We wachten op de fotos DoubleB. Weet niet meer hoever ik in de rij sta maar kan niet meer wachten Volgens mij is dit het rijtje tot nu toe (gesorteerd op datum van post) geüpdatet nav marcel zijn bericht DoubleB Shaggy Puerco Buffel Lampuhkap Karaqz Noxa Marcel (maar die wou hem tzt testen dus weet niet wanneer hij precies wil) Edited September 27, 2013 by Guest
Puerco Posted September 27, 2013 Posted September 27, 2013 Ik ben ook heel benieuwd, ik scheer me het vaakst met een Gold Dollar die ergens tussen 6/8 en 7/8 is en ook hol geslepen met een zelfgemaakt houten handvat dus dit ligt wel in m'n straatje. Natuurlijk zal de kwaliteit van het staal zich over langere periode moeten bewijzen dan 2X scheren maar ik verwacht dat dit zeker wel goed zal zitten en hoop dan ook dat we snel kunnen bestellen!
Marcel Posted September 27, 2013 Posted September 27, 2013 We wachten op de fotos DoubleB. Weet niet meer hoever ik in de rij sta maar kan niet meer wachten Volgens mij is dit het rijtje tot nu toe (gesorteerd op datum van post) DoubleB Shaggy Puerco Buffel Lampuhkap Marcel (maar die wou hem tzt testen dus weet niet wanneer hij precies wil) Karaqz Noxa Zet mij maar achteraan het huidige rijtje
Noxa Posted September 27, 2013 Posted September 27, 2013 Ha! Niet meer de laatste . Ik zie er naar uit!
antonius Posted September 27, 2013 Posted September 27, 2013 Mooi mes zeg,als hij in productie gaat wil ik er wel eentje bestellen Gr antonius
DoubleB Posted September 29, 2013 Posted September 29, 2013 Review Bakkus Barbiersmes 7/8 Aan mij de eer om als eerste het prototype van dit mes te testen! Even een korte disclaimer; - Ik heb geen zakelijke interest in Bakkus en ben niet in enige weg verbonden met het merk - Ik heb niets voor het mes betaald en krijg geen vergoeding (zij het in valuta of natura) voor deze review - Alles in deze review komt van mijn eigen bevindingen. Ik ben niet geinstrueerd bepaalde zaken uit- en/of toe te lichten door de producent van dit mes. - In mijn review hou ik rekening met het feit dat het een instapmodel is. Bepaalde cosmetische imperfectische zaken aan de afwerking van het mes laat ik om deze reden buiten beschouwing. Zo, dat gedeelte gehad =) VandeLaak heeft het mes van de week naar mij opgestuurd. Afgelopen vrijdag viel het al bij mij op de mat. Twee dagen vanuit Hong Kong, dat moet toch wel een record zijn! Eerste indruk Het mes ziet er goed uit. Bij het oppakken en open klappen van het mes vallen een paar dingen op. Het mes voelt solide en zwaar aan. De scales zijn groot en robuust. Het handvat zit was losjes, waardoor het heft makkelijk open valt. Het staal ziet er goed gepolijst en glimmend uit. Het mes wordt, naar zeggen van de fabrikant, scheerklaar geleverd. Een armhaartest bevestigd dit verhaal, de haren vliegen eraf. Stroppen Wat doen we altijd voor een scheerbeurt? Juist..stroppen! Zoals altijd doe ik mijn standaard routine (40/75). Tijdens het stroppen vallen een aantal dingen op. Aangezien mijn strop redelijk wat 'draw' heeft, geeft het wat problemen met het handvat dat iets te los zit. Het handvat heeft de neiging wat dicht te klappen, waardoor ik een aantal keer moet verpakken. Daarnaast ligt het mes iets uit balans. De zwaarte van het staal in combinatie met de wat lichte scales zorgt ervoor dat het mes net niet lekker over de strop heen vliegt. Desondanks is dit een kwestie van aanpassen en even gewend raken. De tweede keer stroppen ging namelijk al een stuk beter. Het mes heeft een goede rechte snede, waardoor stroppen geen probleem is. Scheren De ultieme test voor elk mes - de scheertest. Hier blinkt het mes in uit en doet het gewoon wat het beloofd; er wordt mee geschoren. De maat van het mes (7/8) en de zwaarte van het staal zorgen ervoor dat het mes moeiteloos over het gezicht vliegt. Het mes is duidelijk scheerklaar en geeft, voor een 8K snede) en verrassend scherpe en smoothe scheerbeurt. Wel ligt het mes iets uit balans door de zwaarte van het staal en de lichte scales. Slijpen Omdat ik toch wel benieuwd was naar de slijpkwaliteiten van het mes/staal heb ik het mes een kleine touch-up gegeven. Progressie middels: Nani 8K, Nani 12K, Crox .5, Diamant .25. Het mes is makkelijk en goed te slijpen. Wel doe je er, door het feit dat het roestvrij staal is, iets langer over dan een carbonmes. De snede was uitstekend. Conclusie Met Bakkus is er wat mij betreft een nieuwe speler op de markt. Het is een goed mes dat voor de verwachte verkoopsprijs een uitstekende 'bang voor je buck' geeft. Op een aantal kleine puntjes na geeft het Prototype een uitstekende scheerbeurt die vlekkeloos verloopt. Het staal is goed te slijpen en de snede is prima. Werkelijk scheerklaar en goed te onderhouden wegens het feit dat het RVS is! Zometeen gaat het mes in de Barbicide, dan gaat het door naar Shaggy! VandeLaak, bedankt voor deze kans en veel succes met het Bakkus Barbiersmes!
Shaggy Posted September 29, 2013 Posted September 29, 2013 Mooie duidelijke review. Ik ben erg benieuwd
vandelaak Posted September 29, 2013 Author Posted September 29, 2013 Bedankt Robbin voor je doorgrondige recensie. Dat het mes iets losjes zit wordt verholpen. Geen probleem, dat is gemakkelijk te regelen. Nogmaals bedankt voor de constructieve punten.
DoubleB Posted September 29, 2013 Posted September 29, 2013 @vandelaak; Graag gedaan! @Karaqz: Specifiek op de scales. Het staal zelf is niet uit balans.
karaqz Posted September 29, 2013 Posted September 29, 2013 @vandelaak; Graag gedaan! @Karaqz: Specifiek op de scales. Het staal zelf is niet uit balans. Mijn bericht perongeluk verwijderd. Damn. Thanks voor het antwoord. Merk je vooral bij het stroppen dus of voelde je het ook bij het scheren?
Puerco Posted September 29, 2013 Posted September 29, 2013 Ik sta geloof ik als derde op de lijst en zal zodra het mes hier is het pinnetje van het scharniertje wat vaster zetten (de pivot). Ik heb hier het juiste gereedschap voor (100grams bolkophamertje) en ervaring mee dus dat komt goed (als vandelaak het goed vind natuurlijk). Ik heb zelf bij het scheren nooit last gehad van een zwaar mes met een licht handvat, ik heb een paar zware sheffield messen waaronder George Brittain en Wade and Butcher met vrij lichte handvatten en dat gaat prima. Wel is het met stroppen inderdaad lastig als het handvat erg los zit. Ik heb wel een 5/8 Dovo met RVS handvat en daarbij merk je dat het handvat veel te zwaar is voor het mes, dat is echt lastig bij het scheren omdat het handvat steeds wil vallen zodat het mes kantelt zeg maar en je het mes veel te strak moet vasthouden. Mijn voorkeur gaat dus uit naar een licht handvat hoewel handvat eigenlijk een verkeerde term is omdat je het mes hier niet aan vasthoud maar vooral gebruikt om het mes in dichtgeklapte toestand te beschermen. Ik word steeds nieuwsgieriger naar dit mes, het klinkt in ieder geval als iets dat me wel zal gaan bevallen!
karaqz Posted September 29, 2013 Posted September 29, 2013 Ik sta geloof ik als derde op de lijst en zal zodra het mes hier is het pinnetje van het scharniertje wat vaster zetten (de pivot). Ik heb hier het juiste gereedschap voor (100grams bolkophamertje) en ervaring mee dus dat komt goed (als vandelaak het goed vind natuurlijk).Ik heb zelf bij het scheren nooit last gehad van een zwaar mes met een licht handvat, ik heb een paar zware sheffield messen waaronder George Brittain en Wade and Butcher met vrij lichte handvatten en dat gaat prima. Wel is het met stroppen inderdaad lastig als het handvat erg los zit. Ik heb wel een 5/8 Dovo met RVS handvat en daarbij merk je dat het handvat veel te zwaar is voor het mes, dat is echt lastig bij het scheren omdat het handvat steeds wil vallen zodat het mes kantelt zeg maar en je het mes veel te strak moet vasthouden. Mijn voorkeur gaat dus uit naar een licht handvat hoewel handvat eigenlijk een verkeerde term is omdat je het mes hier niet aan vasthoud maar vooral gebruikt om het mes in dichtgeklapte toestand te beschermen. Ik word steeds nieuwsgieriger naar dit mes, het klinkt in ieder geval als iets dat me wel zal gaan bevallen! Nog nooit over nagedacht maar te zware scales lijkt me echt bloedlink nu ik erover nadenk. Stel je voor dat je bezig bent ineens je punt omoog zwiept
Puerco Posted September 29, 2013 Posted September 29, 2013 Nog nooit over nagedacht maar te zware scales lijkt me echt bloedlink nu ik erover nadenk. Stel je voor dat je bezig bent ineens je punt omoog zwiept Is ook bloedlink, het is niet zozeer dat de punt omhoog zwiept want je houd het handvat 90 graden ten opzichte van het mes of eigenlijk beter gezegd 270 graden. Als dan het handvat naar beneden glijdt omdat je grip te los is of je handen nat/glibberig dan ga je ineens niet meer met het mes OVER je wang maar ERIN..... Daarom een licht handvat op een zwaar mes voelt misschien wat onnatuurlijk en niet in balans maar tijdens het scheren is dat toch gewoon het fijnst en veiligst.
karaqz Posted September 29, 2013 Posted September 29, 2013 Nog nooit over nagedacht maar te zware scales lijkt me echt bloedlink nu ik erover nadenk. Stel je voor dat je bezig bent ineens je punt omoog zwiept Is ook bloedlink, het is niet zozeer dat de punt omhoog zwiept want je houd het handvat 90 graden ten opzichte van het mes of eigenlijk beter gezegd 270 graden. Als dan het handvat naar beneden glijdt omdat je grip te los is of je handen nat/glibberig dan ga je ineens niet meer met het mes OVER je wang maar ERIN..... Daarom een licht handvat op een zwaar mes voelt misschien wat onnatuurlijk en niet in balans maar tijdens het scheren is dat toch gewoon het fijnst en veiligst. Ik zat te denken aan ATG waarbij je mes dus omgedraaid is Beide link, daar niet van.
Puerco Posted September 29, 2013 Posted September 29, 2013 Ik zat te denken aan ATG waarbij je mes dus omgedraaid is Beide link, daar niet van. Op zich zou dit zo zijn met alle vreselijke gevolgen vandien, ware het niet dat bij het omhoog scheren het handvat naar beneden hangt en daar dus vrijwel geen kans op is. Bij het naar beneden scheren staat het handvat omhoog en probeert naar beneden te duiken als het te zwaar is. Lastig te omschrijven zoiets maar als je zo een mes hebt snap je het meteen tenzij je een afwijkende greep gebruikt natuurlijk. Maar we dwalen een beetje af hier, dit topic gaat over het bakkus barbiersmes en die heeft daar gelukkig geen last van.
Lampuhkap Posted September 29, 2013 Posted September 29, 2013 Ik ben superbenieuwd ernaar iig En ik heb t geluk dat ik het mes krijg na Buffel Kan kan Buffel het pre-werk doen eraan en ik kan meteen scheren
Buffel Posted September 29, 2013 Posted September 29, 2013 Nou ik verwacht dat hij al tip top hier aan komt! Ga hem natuurlijk even bijwerken voor het gevoel. Zal mijn eerste 7/8 worden, ben benieuwd
karaqz Posted September 29, 2013 Posted September 29, 2013 Ik zat te denken aan ATG waarbij je mes dus omgedraaid is Beide link, daar niet van. Op zich zou dit zo zijn met alle vreselijke gevolgen vandien, ware het niet dat bij het omhoog scheren het handvat naar beneden hangt en daar dus vrijwel geen kans op is. Bij het naar beneden scheren staat het handvat omhoog en probeert naar beneden te duiken als het te zwaar is. Lastig te omschrijven zoiets maar als je zo een mes hebt snap je het meteen tenzij je een afwijkende greep gebruikt natuurlijk. Maar we dwalen een beetje af hier, dit topic gaat over het bakkus barbiersmes en die heeft daar gelukkig geen last van. (wij mogen stiekem off topic.) ik heb er een. Maar wat ik bedoelde: als de scales echt zwaarder wegen en je bent bv je nek atg aan het doen. Als dan je grip op heb mes verslappen zouden de scales verder zakken door het gewicht en het mes als hefboom omhoog Snap je nu wat ik bedoelde? Maar miss dat ik het mes gewoon heel losjes vast heb waardoor me dit te binnen schoot.
Shaggy Posted October 1, 2013 Posted October 1, 2013 Toen ik vandaag op mijn werk zat stuurde mijn vrouw doodleuk even een foto door van het Bakkus scheermes dat per post was geariveerd.. Helaas moest ik toen nog heel wat uurtjes werken.... Maar goed, zojuist toch even op het gemakje een scheerbeurtje gedaan: Eerste indruk.... Wow, een zeer fraai mes. Een mooi zwaar mes, lekker stabiel. Handvat zit idd wat losjes. Maar scheert werkelijk prima. Mooi strak, hele lemmet. Ik zal morgen een uitgebreidere technische review geven, maar wilde dit alvast even kwijt. Als dit mes voor +/-€50 te koop is heb je een knaller in je handen, ik zou er meteen eentje kopen iig. Morgen meer
vandelaak Posted October 2, 2013 Author Posted October 2, 2013 Bedankt voor de 'preview' van je aankomende recensie Shaggy.
Recommended Posts