jel75 Posted March 3, 2018 Share Posted March 3, 2018 Goedemiddag, Na veel wikken en wegen toch maar in het diepe gesprongen om mijn scheermessen zelf te slijpen. Ik heb 2 messen die beide door Tony zijn geslepen daardoor heb ik aardig wat maanden kunnen scheren. Na verloop van tijd werden de messen toch minder scherp (ondanks crox). Ik heb via internet voor een mooie prijs een coticule kunnen kopen(waarschijnlijk een la blanche). Na veel lezen en video's kijken de stap genomen om één van de messen te slijpen. De eerste keer slijpen ging niet echt van harte dat waarschijnlijk kwam door het te snel verdunnen van de slurry. De tweede keer ging een stuk beter door middel van langzamer verdunnen een als laatste stap 100 slagen op alleen water. Gisteren avond was het moment van de waarheid en het was een fijne comfortabele scheerbeurt. Ik heb het gevoel dat er zeker nog meer uit de steen is te halen maar tot nu toe ben ik best wel tevreden met het resultaat. Hieronder wat foto's van de steen en het scheermes. 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted March 3, 2018 Share Posted March 3, 2018 Oefenen en dan komt het wel. Ik denk niet dat een een la blanche is omdat die naar mijn weten bijna alleen voorkomen in natuurlijke combo's met BBW's (Belgian Blue Whetstone) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnout Posted March 4, 2018 Share Posted March 4, 2018 Ik zie een logo van fotobucket over 3th party hosting ipv een foto? Veel plezier nog met het slijpen, Link to comment Share on other sites More sharing options...
jel75 Posted March 4, 2018 Author Share Posted March 4, 2018 Ik ga zeker veel oefenen met de steen. Als het meestal natuurlijke combo's zijn dan zal dit geen la blanche zijn inderdaad. Heeft iemand een idee uit welke laag deze steen komt? @ArnoutIk heb de foto's aangepast ze zijn nu wel weer zichtbaar, bedankt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
decraew Posted March 4, 2018 Share Posted March 4, 2018 Op het eerste gezicht een La Grise. Overigens, als een scheermes er niet te erg aan toe is, dus bij wat we een "touch-up" noemen, zou ik nooit met slurry werken op een coticule. Gewoon water, en eerder te veel dan te weinig bewegingen. 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnout Posted March 4, 2018 Share Posted March 4, 2018 De laag,... nouvelle veine? Maar het is niet echt een heel kenmerkende tekening, kan veel kanten uit. Maakt ook niet echt uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HiFuMi Posted March 4, 2018 Share Posted March 4, 2018 ziet er voor mij ook nouvelle vein uit ................ voor wat het waard is Link to comment Share on other sites More sharing options...
jel75 Posted March 7, 2018 Author Share Posted March 7, 2018 Ik heb 1 mes alleen een touch-up gegeven met water.(dit was al voldoende ook vanwege hij al goed geslepen was) Het andere mes heb ik zoals beschreven op coticule.be over een glas heen gehaalt om het gevoel van het "complete" proces een beetje te krijgen. Al met al zal het nog een lange weg worden maar om de messen bij te kunnen houden voldoet de steen geloof ik wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnout Posted March 7, 2018 Share Posted March 7, 2018 Als je ergens een oud mes ziet passeren koop het dan als oefenmes. Slijpen leer je door te doen, en uit je fouten leer je,.. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts