Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik lees hier vaak dat men een agressieve (efficiënte) krabber prettiger vind dan een milde. Waarom is dat? Mijn meest gebruikte krabber, tot nu toe, is de Muhle Vivio. Dit is in mijn optiek een zeer comfortabele, milde?, krabber. Ik vind hem ook zeer efficiënt, want hij scheert in 3 gangen glad. Als ik mijn Merkur Future kloon gebruik, dan moet ik ook 3 gangen doen om glad te worden (wtg, xtg, atg). Ik zou zeggen hoe milder hoe beter. Uiteraard moet het glad.

René

Posted

Meteen wat effectievere combi heb ik het gevoel zelf wat meer controle over het proces te hebben. Moet je wel in de vingers hebben, geen druk te geven. Ook blijf ik langer glad na een beurt met een effectievere krabber. Denk dat die toch net even dieper uitscheren dus. Bij milde krabbers heb ik nooit dat overtuigende gevoel van goed scheren, net of er iets over mijn gezicht glibbert zonder het gewenste resultaat. Dat wil niet zeggen dat ik me er niet mee kan scheren, maar k wil dus een goed resultaat en iets voelen. Derhalve heb k ook iets met goede slants.

Posted

Precies zoals Harkos het aangeeft, met een te milde krabber krijg ik het niet glad genoeg of niet lang genoeg glad.
Ben ik een zeikerd? Volmondig ja.

Posted

Agressief en efficiënt is niet hetzelfde. Agressief is grote kans jezelf te verwonden, efficiënt is hoeveel haar gaat gelijktijdig weg en hoe diep. Het gaat vaak samen, maar dat hoeft absoluut niet.

De voorkeur gaat uit naar efficiënt.

Mild is het tegenovergestelde van agressief. Je kunt je, met een milde krabber, uitstekend glad scheren, maar de vraag is hoe lang blijf je vervolgens glad.

Posted

Onlangs mocht ik ondervinden dat er nog een andere mij tot dan toe onbekende combinatie bestaat. Super efficiënt en diep uitscherend en heel mild aanvoelend (maar is echt niet mild, eerder aan de grens middenmoot - agressief), voor mij een raadsel vooral omdat naarmate je een mesje er langer in gebruikt de scheerbeurten nog lekkerder worden.

Posted

eigenlijk moet ik mij elke dag scheren als ik helemaal glad wil zijn. Met de milde als met de agressieve 

Posted

Agressief van dat woord in combinatie met een krabber daar moeten we maar eens van af zo stel stel ik bij deze voor.o.O 

Want agressief betekend o.a. "gewelddadig gedrag dat wordt gebruikt om een ander schade te berokkenen" en dat heeft geen enkele krabber in zich. De mate van agressiviteit wordt toch echt bepaald door de gebruiker want neem het als mild omschreven 89 scheerhoofd en ga vervolgens je met te veel druk scheren en ik verzeker je de vellen van je gezicht hangen eraan. 

Efficiëncy is daarentegen een veel betere aanduiding om het scheergedrag van een krabber weer te geven en naarmate de efficiency van een krabber toeneemt zal hij zijn werk sneller en grondiger doen. Effectief zal je bij alle krabbers wel hetzelfde bereiken namelijk dat de huid glad aanvoelt maar wie zich al eens met een breed gamma aan krabbers geschoren heeft weet dat de éné gladheid niet de andere is. Krabbers met een hogere efficiency scheren daadwerkelijk dieper uit en de tijd voordat je de eerste stoppels weer voelt kan uren later zijn in vergelijking met het gebruik van een milde  dus lagere efficiënte krabber. 

Het diepere uitscheer gedrag van een krabber vraagt echter ook om een goede scheertechniek om de huid niet te beschadigen, heb je die niet dan volgen er bloedpunten en scheerbrand en gaat men dus reppen over agressiviteit van de krabber niet wetende dat de eigen onkunde hier debet aan is. De kans dat je bij een hoog efficiënte krabber eerder de huid beschadigd is inherent aan het feit dat dit veroorzaakt wordt door meestal een grotere afstand tussen de bodemplaat en het mesje wat hem die efficiency geeft.

Ervaren scheerders kunnen over het algemeen goed uit de voeten met de efficiëntere krabbers zoals de R41, Timelessen en Blackbirds om zo eens wat te noemen omdat ze geleerd hebben absoluut geen druk te zetten.

Daarnaast kan je elke krabber ook een waardeoordeel meegeven of hij een comfortabel scheergevoel in zich heeft want elke krabber kent zijn unieke combinatie van geometrie, gewicht, balans etc. 

Voor mij gaat op dat juist de milde en kunsstof krabbers mij een oncomfortabel scheergevoel geven doordat respectievelijk door de mildheid ik ertoe gedwongen wordt meer met het mes over de huid te gaan om glad te worden en het eindresultaat onbevredigend is en bij kunststof het gewicht voor mijn gevoel te gering is dus zoals voor alles geldt uekaz.

Wel is er over het algemeen vaak consensus over de efficiency en comfortgevoel in de scheerwereld bij de meeste bekende  krabbers.

Waar iemands voorkeur ligt is uit te vinden door bijvoorbeeld een Merkur Progress aan te schaffen.

Komt de instelling nooit boven stand 2 dan zijn laag efficiënte krabbers je ding gaat de stand al snel richting 5 dan komen de hierboven genoemde krabbers in beeld en zeker de open kam krabbers zoals bijvoorbeeld de Fatip en Pearl.

• I like it 8
  • Thanks! 2
Posted

Zeg ik dan wel eens geen zinnige dingen mijn jonge vriend-_-

De informatie die ik geef is altijd zinnig het gaat erom hoe de ontvanger de door mij gegeven informatie verwerkt en daar gaat het vaak verkeerd zo is mijn vaststellingxD

• I like it 1
  • Haha 1
Posted

Even geheel offtopic, maar nu Jaco geen Blackbird meer heeft is hij niet meer bling?

Posted

Nog even geduld Richard bij zijn eerstvolgende bezoek ontvangt hij van mij een een "polished" Timeless onderplaat om het verlies van die blinkende vogel te vereffenen en dan zal ik zijn oude koosnaam weer in ere herstellen.:ugeek:

Zit hopelijk ook zijn scheiding weer recht in de haartjes op het koppie:lol:

Posted

Ja als je het zo zegt wel natuurlijk, maar op mijn leeftijd riekt dat teveel naar een midlife crisis terwijl mijn jonge vriend dat nog wel kan hebben.:lol:

Posted

Die ben je al voorbij Hans, die midlife crisis. Ik ook overigens. Duurde twee weken.

Posted

Agressief is op het gebied van krabbers volgens mij  vooral een kwestie van definitie qua "blade gap". Enigszins discutabel want de ene krabber is wat dat betreft niet hetzelfde als de andere. Een bijna honderd jaar oude Gillette New Improved heeft niet eens een "blade gap" door zijn ontwerp.  Subtiel zou ik hem echter niet durven noemen, wèl fijn in mijn optiek. Hoe moet dat nou?

Posted

Als je de term agressief niet meer wilt gebruiken Hans, dan is er wel iets anders nodig. Want agressief, dat geeft volgens mij nu nog weer dat er verschil zit tussen efficiënt / effectief (waartoe wij altijd de Pearl krabbers rekenen) en krabbers als de Roedter. Net als Marcel al aangeeft, is de blade gap (is daar al Nld voor?) een bepalende factor. Maar je kunt als adviserende verkoper natuurlijk niet aan de potentiële klant beginnen over de blade gap.

Agressief is tot nu toe nu typisch de term die iemand waarschuwt. Want iedereen wil natuurlijk effectief en efficiënt. En iedereen, zo leert de ervaring, denkt ook dat hij best kan beginnen met een effectieve krabber. Maar als je begint met een krabber die we tot nu toe agressief noemden, dan komt dat niet goed.

Is streng een goede term? Mild vs streng? Of, om bij de jeugd aan te sluiten (denk ik): Wreed! Da's een wrede krabber dude!

Posted

Agressief is een prima term, maar dan wel juist gebruikt. Ik maak onderscheid tussen mild-agressief, en tussen effectief-niet effectief.

Agressiviteit is voor mij de mate waarin het mogelijk is je te bezeren met een krabber, in de vorm van irritatie, sneetjes etc. Met een milde krabber bijna niet mogelijk, met een agressieve krabber is de kans veel groter.

Efficientie is hoe makkelijk haalt het ding veel haar weg.

Om een voorbeeld te geven: de Blackbird ervaar ik als mild en efficiënt, de Le Grelot als agressief en efficiënt, de KWC als agressief en inefficiënt, de ERFA Rasant in de laagste setting als mild en inefficiënt.

Posted

Het is mij om het even hoe jullie het willen noemen maar de betekenis van het woord agressief lijkt me helder, het lijkt me niet dat een ontwerper handenwrijvend achter over heeft gezeten met de gedachte dat deze krabber de gebruiker op zeker gaat verwonden, want nogmaals bij goed gebruik doet de krabber zijn werk zonder schade aan te richten.

Dat het een reeds lang ingeburgerde term is dat begrijp ik maar daarmee ben ik er niet van overtuigd dat het de goede term is voor een krabber. Wat dat betreft kan ik me geheel vinden in de omschrijving van Richard om aan te geven in welke mate je de krabber je kan bezeren en daar een score aan vast te hangen op een schaal van 0 tot 10. Is dat door hem streng of mild te noemen of vergelijkbare synoniemen. Maar ik weet het terdege het zal een moeilijk verhaal zijn om een andere juiste term te introduceren omdat de het woord agressief juist zo wijd en zijd verbreid is en we moeten niet tegen windmolens willen vechten.

Maar ter verduidelijking de essentie van het door mij geschrevene is dat over het algemeen de mate van verwonding toegebracht door een krabber veroorzaakt wordt door de gebruiker en dat de krabber slechts de hand van de gebruiker volgt en niet besluit om op eigen houtje in het vel te gaan bijten en daarmee kun je een krabber van nature dus niet agressief noemen.

• I like it 1
Posted

Uit bovenstaande trek ik de conclusie dat mijn arsenaal krabbers allemaal uit heel brave exemplaren bestaat. 

Posted
Hanskoning schreef 3 uur geleden:

daar een score aan vast te hangen op een schaal van 0 tot 10.

Doe dat maar niet, in het ziekenhuis doen ze pijn ook al op een schaal van 1 tot 10, zoals je wel zal weten. Laten we onze hobby daar maar ver van houden. Ik onderscheid altijd voor wie ik iets verklaar, of ik van effectief of agressief praat. Agressief is meer scheren met een fris geslepen Opinel, de rest is effectief.

@Barbiere di Figaro Streng doet me snel aan een geurtje denken.

Uiteindelijk blijft het een volledig subjectieve maat, die resultante is van techniek, gebruikte zeep en mesje. We komen er nooit uit.

Als het goed is gedefinieerd hebben we ook niets meer te zeuren.

• I like it 1
Posted

Sinds ik de efficiëntie van m'n Mühle R41 gewend ben, raak ik m'n Merkur 34C en 37C Slant nog amper aan. Waarom efficiëntie zo belangrijk is voor mij? Ten eerste spaar ik wat tijd uit en ten tweede moet ik minder vaak over m'n huid gaan met het mesje (iets waar mijn huid me dankbaar voor is).

Ik ga altijd voor 1x met de haargroei mee, 1x dwars over de haargroei en dan nog wat 'opkuiswerk'. Het opkuiswerk is nodig om de hardnekkige haartjes te verwijderen (dit is meestal tegen de haargroei in). Als ik de hardnekkige haartjes wil verwijderen met de Merkur 34C dan moet ik er meestal 3 tot 5x overgaan en dan heb ik vaak een minder glad resultaat dan wanneer ik er 1 tot 2x over ga met de Mühle R41. Ik vermoed dat dit komt omdat het mesje dichter op de huid zit in de R41.

Het grappige is dat ik me tot nu toe vaker gesneden heb met de Merkur 34C/37 Slant dan met de Mühle R41. Ik denk dat dit komt omdat ik het mesje constant voel in de R41 en dus m.a.w. constant feedback krijg. Sommigen zullen dit gevoel als minder comfortabel/oncomfortabel omschrijven, ik zou het eerder omschrijven als een rauwere scheerervaring.

Ik begrijp de reactie van Hanskoning. Toen ik de reviews van de R41 las, leek het bijna alsof de R41 een garantie op een ziekenhuisbezoek was als er iets misging. Na de R41 zelf ervaren te hebben, kan ik niet anders dan concluderen dat de reviews van een mug een olifant maken. Behandel de R41 met respect (lees: geen druk) en je hoeft niets te vrezen. Zet je toch te veel druk, dan kan het best zijn dat je je snijdt, maar dit wondje zal niet groter/erger zijn dan wanneer je je snijdt met bijvoorbeeld de Merkur 34C.

• I like it 3
Posted
Hanskoning schreef op 3/3/2018 om 16:03:

Zeg ik dan wel eens geen zinnige dingen mijn jonge vriend-_-

De informatie die ik geef is altijd zinnig het gaat erom hoe de ontvanger de door mij gegeven informatie verwerkt en daar gaat het vaak verkeerd zo is mijn vaststellingxD

Nou ja eigenlijk ben je een zeer goed iemand Hans, je zinnige commentaar houdt dus inderdaad steek behalve over sommige zepen xD maar je blijft onze shasoc soap king en dat is je van harte gegund !!!!!

Posted
Snuff schreef 9 uur geleden:

Uit bovenstaande trek ik de conclusie dat mijn arsenaal krabbers allemaal uit heel brave exemplaren bestaat. 

Hmm ik vrees dat je toch een paar heel uiterst efficiënte krabbers hebt : misschien moet ik wel op bedeltocht bij jou : 1 exemplaar boeit me nog steeds !!!!

• 4 weeks later...
Posted

Vandaag met mijn merkur futur kloon op stand zes 3 gangen geschoren. Ik denk dat ik nu begrijp waarom mensen voor een agressieve,  lees effectieve,  krabber kiezen. Dit was mijn makkelijkste en gladste scheerbeurt tot nu toe. Met een nieuwe rapira platinum lux ook zeer comfortabel.  De aluin gaf nagenoeg geen prik.

Mijn vraag is nu, wat is een krabber die vergelijkbaar is met een futur kloon op stand 6 qua effectiviteit ? Dit aangezien ik toch wel aangenaam  verrast was.