Jump to content

Recommended Posts

Posted

Goedenmorgen allen.

Ik heb een navulpuck van Tobs sandalwood ontvangen.
Ben nu al 5dgn aan het proberen om er een fatsoenkijke schuim uit te krijgen....
Maar ik krijg het niet voor elkaar.

Ik heb de puck o dersteboven in een bakje geplakt.
Mn razorock plissoft kwast heb ik een minuut ofzo in heet water liggen.waarna ik hem 1 keer goed uitschudt.

Vervolgens de kwast laden..
Het begint al meteen rijkelijk op te schuimen.
Waarna ik overga in een ander bakje om schuim op te kloppen.
Ik kan blijven draaien tot ik een ons weeg.maar echt een rijkelijk vol schuim krijg ik er niet van.
Heb het geprobeerd met niet of juist meer keer kwast uitschudden voor het laden.
En om tijdens het opschuimen druppela water bij te voegen.maar het blijft gewoon dun..
Ik merk ook aan mn baardharen dat ze totaal niet zachter worden door het schuim op mn gezicht.

Het schuim wat er zit is ook vrij doorzichtig.

Iemand misschien tips?

Groet sjors

excuses voor de evt. spelfouten.
mn handen gaan soms sneller dan mn brein

Tgaat om tobs sandalwood...

Posted

Probeer eens om de puck een paar minuten van tevoren nat te maken. De zeep wordt dan wat zachter en wordt makkelijker door de kwast opgepakt. Om te voorkomen dat er bij het laden op de puck al teveel schuim ontstaat zou ik met een wat drogere kwast beginnen, dus goed uitschudden.

Posted

Wat Jan zegt, laat de zijde van de puck waar je de kwast op laadt een minuutje weken in warm water.

Heb zelf alleen ervaring met TOBS crémes en daar nooit moeite mee gehad.

Wel denk dat het eenmalig uitschudden van een Plissoft kwast te veel water in de kwast achter zal laten waardoor je een bubbelig schuim zult krijgen i.p.v. een mooi dik yoghurtachtig schuim.

Succes!

Posted
sjors zonder sjimmie schreef 12 minuten geleden:

Is het te laden zeep dan meer als bijvoorbeeld een tfs barbere rosso?

De TFS is een zachtere zeep, dus daar zit met dezelfde tijd laden, meer van in je kwast. De tip om vooraf wat water op de zeep te doen is een goede,  bij harde zepen laad ik de kwast al snel twee keer zolang... 

Posted
Loei schreef 34 minuten geleden:

het eenmalig uitschudden van een Plissoft kwast te veel water in de kwast achter zal laten waardoor je een bubbelig schuim zult krijgen

synthetische kwasten mag je best wat rigoreuzer uitschudden. Die slurpen zich direct vol water en houden dat goed vast.

Overigens is met een syntheet een minuut inweken totale onzin. Effe onder de kraan, goed uitschudden, en laden maar. Als de plissoft gelijkwaardig is aan de Plisson L'Occitane die ik had of de Whipped Dog syntheet dan zijn de haren knap zacht. Dat kan ook tot langer laden nopen.

• I like it 1
Posted

ik doe de TOBS sandalwood zeep ook met de Razorock Plissoft en gaat gewoon goed hoor

zelfs een best wel dik schuim geeft ie , zodat ik voor het opdoen nog eerst wat water op de gevulde kwast druppel

• I like it 1
Posted

Een TOBS puck onder water zetten is overbodig het verschil zit hem erin dat de TFS een halfzachte zeep is en de TOBS een harde triple mild zeep. Wil je evenveel zeep laden van een harde zeep dan moet je met je borstel minimaal een seconde of 30 doorladen op de harde puck dit een beetje afhankelijk hoeveel water je in je borstel hebt gelaten. Als er éénmaal aan de rand van de borstel tijdens het laadproces vaster schuim begint te ontstaan dan kan je gaan opschuimen.

Het blijft een kwestie van de juiste zeep en water verhouding dus als je te veel water in de borstel hebt moet je ook meer zeep laden om tot een goed schuim te komen.

En zoals ook al gezegd schud het overtollig water beheerst uit de kwast, een syntheet hoef je niet te laten weken zoals hierboven al gezegd. Juist doordat de Plisssoft veel meer ruggengraat als de Plisson heeft vind ik deze kwast fantastisch werken op harde zepen.

Posted
efsk schreef 4 uur geleden:

synthetische kwasten mag je best wat rigoreuzer uitschudden. Die slurpen zich direct vol water en houden dat goed vast.

Overigens is met een syntheet een minuut inweken totale onzin. Effe onder de kraan, goed uitschudden, en laden maar. Als de plissoft gelijkwaardig is aan de Plisson L'Occitane die ik had of de Whipped Dog syntheet dan zijn de haren knap zacht. Dat kan ook tot langer laden nopen.

Dat bedoelde ik precies, een paar woordjes vergeten.

• I like it 1
Posted
Hanskoning schreef 3 uur geleden:

Juist doordat de Plisssoft veel meer ruggengraat als de Plisson

Dank, die vraag ook beantwoord.

Posted

Ik had hetzelfde probleem met tobs sandalwood harde zeep (en een plisson syntheet), tot ik ze ergens anders uittestte:

In mijn geval lag het duidelijk aan het harde water dat hier uit de kraan komt, want in zacht water schuimt ze zoals het hoort en glijdt het mes er ook beter over (dat is met veel producten wel zo). Ik weet natuurlijk niet wat voor water je hebt, maar het is dus zeker iets om na te kijken.

Het helpt in mijn hard water ook om meer te laden en het schuim langer te bewerken met stilletjes blijven toevoegen van water. Ik krijg het dan mooi egaal zonder bubbels, maar het blijft een gedoe.

Grote verrassing destijds omdat die zeep in zoveel toplijstjes voorkomt. Sindsdien is het aankunnen van hard water en erbijhorende scheereigenschappen, een criterium geworden in mijn oordeel over zepen/cremes. Tobs was wel een van de opvallendste.

Posted

bij hard water doen ze soms ook 2 druppels glycerine op de zeep

ik heb gemiddeld hard water thuis , maar schuimt prima met syntheet

Posted

Gisteren kwast meer uitgeschud. En meer geladen.
Resultaat was al wel wat beter. Maar nog niet echt wat het moet kunnen worden.
Ik had mn gezicht net ingesmeerd, toen mn dochter ineens aan het schreeuwen was dat ze naar de wc moest. Dus met gezicht vil schuim mn dochter geholpen..
En bij terugkomst in badkamer(5min).
Erachter komend dat nagenoeg alle schuim weer weg was....
Dat vond ik wel raar eigenlijk.
Maar zal dan de juiste verhouding moeten zien te vinden

Posted

Ik ben geen scheikundige maar ik vraag me af wat hard water voor invloed op het opschuim proces kan hebben??

Ik lees het vaak op buitenlandse forums als iemand een zeep niet kan opschuimen dat dit aan het harde water ligt, ik begrijp dat er dan meer kalk inzit maar hoe dat dan negatief het schuim beinvloedt ontgaat me.

Ook hier in Nederlamd hebben we veel verschillende waterhardheden maar hier wordt er nooit naar verwezen als oorzaak van slecht schuim.

En dan nog een vraag waarom dan glycerine toevoegen verminderd dit de hardheid van het water??

Posted
Hanskoning schreef 40 minuten geleden:

Ik ben geen scheikundige maar ik vraag me af wat hard water voor invloed op het opschuim proces kan hebben??

Ik lees het vaak op buitenlandse forums als iemand een zeep niet kan opschuimen dat dit aan het harde water ligt, ik begrijp dat er dan meer kalk inzit maar hoe dat dan negatief het schuim beinvloedt ontgaat me.

Ook hier in Nederlamd hebben we veel verschillende waterhardheden maar hier wordt er nooit naar verwezen als oorzaak van slecht schuim.

En dan nog een vraag waarom dan glycerine toevoegen verminderd dit de hardheid van het water??

dat heb ik eerlijk gezegd ook maar van Straightrazorp(a)lace 

heb er zelf geen ervaring mee , ben wel voor de lol wat aan het experimenteren met glycerine

Posted
Hanskoning schreef 49 minuten geleden:

Door een te hoog gehalte aan Calcium in het water wil het alkalische stearinezuur niet meer in oplossing blijven en slaat neer als calciumstearaat.

Zeg maar dag tegen je noestig geklopte schuimpie dan, trouwens ook afhankelijk of er NaOH of KOH is gebruikt tijdens het verzepen.

Glycerine zou moeten helpen om als het ware een sterker filmpje te creëren rondom de luchtbelletjes, alles is een evenwicht van de hoeveelheid zouten, oppervlaktespanning enzovoorts.

Dit verschilt dus per zeep en watersamenstelling.

• I like it 2
  • Thanks! 3
Posted
HiFuMi schreef 24 minuten geleden:

dat heb ik eerlijk gezegd ook maar van Straightrazorp(a)lace 

heb er zelf geen ervaring mee , ben wel voor de lol wat aan het experimenteren met glycerine

Ik lees het ook alleen  op forums zoals B&B en the Shave Den.

Glycerine pas ik alleen maar toe bij Tabac zeep om de verzorging te verhogen maar niet om zeep extra te laten schuimen.

@sjors zonder sjimmie Het is gewoon ervaring opdoen met het opschuimen van een harde zeep.:) 

Probeer de volgende keer voor je eigen gevoel overdreven lang de borstel op de puck te laden, vervolgens gaan opschuimen en druppels gewijs wat water toevoegen en dan moet het lukken.

Dat schuim 5 minuten na het opbrengen zonder dat je het bevochtigd met de kwast langzaam opdroogd is wel te verwachten en dat verbaasd me niets.

Posted
Kingjack schreef 8 minuten geleden:

Door een te hoog gehalte aan Calcium in het water wil het alkalische stearinezuur niet meer in oplossing blijven en slaat neer als calciumstearaat.

Zeg maar dag tegen je noestig geklopte schuimpie dan, trouwens ook afhankelijk of er NaOH of KOH is gebruikt tijdens het verzepen.

Glycerine zou moeten helpen om als het ware een sterker filmpje te creëren rondom de luchtbelletjes, alles is een evenwicht van de hoeveelheid zouten, oppervlaktespanning enzovoorts.

Dit verschilt dus per zeep en watersamenstelling.

Dank je Jaco voor deze uitleg, nog een vraag bij welke hardheid van het water gaat dit onze gemiddelde scheerzeep parten spelen en komen we deze waterhardheid ook in Nederland tegen.

Ik weet dat wij in Utrecht bronwater uit de kraan krijgen waar veel mensen veel geld voor betalen namelijk Sourcy en dat deze een lage waterhardheid heeft daarom schuimen de zepen hier dus goed, dit natuurlijk gecombineerd met de hand van een uiterst ervaren opschuimer.xD

Houdt dit trouwens in dat glycerine zepen zoals Essence of Scotland en Mama Bears ongevoelig voor waterhardheid is?

Posted

Wat betreft de benodigde hardheid kan ik je geen duidelijk antwoord geven omdat dit afhankelijk is van hoeveel Kalium- of Natriumstearaat er in een zeepie zit. 

De ene zeep kan er dus totaal geen last van hebben en de ander stort in bij een hogere waterhardheid. 

Edit, puur theoretisch zouden harde zepen meer last van  dit effect moeten hebben.

Geen flauw idee of het toevoegen van glycerine ook daadwerkelijk helpt om een steviger schuim te creëren, puur op gevoel zou ik kunnen beredeneren dat een glycerinezeep wat lastiger op te kloppen is maar als het schuim eenmaal staat, het ook langer staat.

Edit, ik zit te suffen.

Glycerine helpt wel degelijk om stevigere belletjes te maken, kijk maar naar de bellenblaas ellende bij de kinders. 

• I like it 1
Posted

Ik lees het ook alleen  op forums zoals B&B en the Shave Den.
Glycerine pas ik alleen maar toe bij Tabac zeep om de verzorging te verhogen maar niet om zeep extra te laten schuimen.

[mention=1165]sjors zonder sjimmie[/mention] Het is gewoon ervaring opdoen met het opschuimen van een harde zeep.[emoji4] 

Probeer de volgende keer voor je eigen gevoel overdreven lang de borstel op de puck te laden, vervolgens gaan opschuimen en druppels gewijs wat water toevoegen en dan moet het lukken.
Dat schuim 5 minuten na het opbrengen zonder dat je het bevochtigd met de kwast langzaam opdroogd is wel te verwachten en dat verbaasd me niets.
Was misschien vergeten te zeggen dat ik wel drupsgewijs water toevoeg..

Posted

ja , dat doe ik ook

als ik van een harde zeep schuim druppel ik een aantal keer bij totdat het schuim nat genoeg is voor een open mes

anders gaat het trekken bij mij

Posted

Nou even eennupdate.

Het ging vandaag alweer wat beter...

Heb de kwast 3 keer uitgeschud. 2min. Geladen.

En iets van een kwartier opgeschuimd. Met iedere keer een paar druppels water erin.

Als de zeep te snel uitdroogd. En je kleine zeepbelletjes gaat blazen neem il aan dat er te weinig water inzit toch?

Heb een nieuw iridium mesje gepakt.

Maar voor mijn gevoel was de vorige die ik 4 keer gebruikt heb, na de 3e nog scherper dan dit nieuwe iridium mesje.

Maar goed das weer een ander verhaal.

Tgaat iig de betere kant op volgens mij.