Jump to content

Recommended Posts

Posted

Goedemorgen!,

Ik had begrepen dat je naast een scheerriem ook een spanriem moet hebben voor wanneer het mes botter begint te worden. Kan daarvoor ook een paddlestrop gebruikt worden?

Bvd

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Posted

Hangende strop, span riem en paddle strop zijn eigenlijk het zelfde... Ze zijn allen bedoeld om te stroppen op leder. Wanneer het mes aanzienlijker botter is geworden moet het terug naar de steen.

Posted
Hangende strop, span riem en paddle strop zijn eigenlijk het zelfde... Ze zijn allen bedoeld om te stroppen op leder. Wanneer het mes aanzienlijker botter is geworden moet het terug naar de steen.
Oh oke.. want er werd mij verteld (in het geval van de spanriem) dat je daar een bepaalde pasta op doet die je mes weer licht slijpt.

Posted

Over pasta's zijn de meningen verdeeld... Ik gebruik af en toe Crox poeder (groene kleur) wat op leer is aangebracht, wanneer ik merk dat de scherpte iets is achter uitgegaan en ik geen tijd of zin heb om het mes over de finisher te halen. Dit kan overigens ook op een hangende stop, spanriem, paddle strop en op een stukje balsa hout.

Posted
Over pasta's zijn de meningen verdeeld... Ik gebruik af en toe Crox poeder (groene kleur) wat op leer is aangebracht, wanneer ik merk dat de scherpte iets is achter uitgegaan en ik geen tijd of zin heb om het mes over de finisher te halen. Dit kan overigens ook op een hangende stop, spanriem, paddle strop en op een stukje balsa hout.
Dus in principe heb ik aan de dubbelzijdige strop genoeg als beginner?

Posted

Voorlopig wel. Niet te dure strop aanschaffen want zoals iedereen, gaat de beginnende "stropper" deze hoogst waarschijnlijk beschadigen... :(

Posted
Voorlopig wel. Niet te dure strop aanschaffen want zoals iedereen, gaat de beginnende "stropper" deze hoogst waarschijnlijk beschadigen... [emoji20]
Haha is dat zo? Maar als je altijd van de snede af gaat, hoe snijd je er dan in? Of ga ik het vanzelf wel merken? [emoji28]

Posted

Mogelijks merk je het zelf zoals de meesten, maar het kan ook goed gaan als je bedacht te werk gaat. De meeste sneetjes komen voor tijdens het flippen van het mes en/of te veel snelheid willen maken in het begin.

Posted

Verkeerd keren, een keer niet opletten, te snel willen zijn, je merkt het vanzelf inderdaad.

Gewoon een stuk leer, eventueel nog een stuk leer met CrOx. Of dat stuk eer in de vorm van een hangende strop komt, of een spanriem, of een paddle, dat is niet interessant.

Posted
Mogelijks merk je het zelf zoals de meesten, maar het kan ook goed gaan als je bedacht te werk gaat. De meeste sneetjes komen voor tijdens het flippen van het mes en/of te veel snelheid willen maken in het begin.
Daar had ik al veel over gelezen inderdaad, normaal ben ik wel iemand die het langzaam op kan bouwen haha, maar we zullen zien..

In ieder geval bedankt voor de reacties!

Verkeerd keren, een keer niet opletten, te snel willen zijn, je merkt het vanzelf inderdaad.
Gewoon een stuk leer, eventueel nog een stuk leer met CrOx. Of dat stuk eer in de vorm van een hangende strop komt, of een spanriem, of een paddle, dat is niet interessant.
Ik zal eens even opzoeken wat CrOx precies is!

Posted

chroomoxide. Wordt ook gebruikt als groen pigment, en groen is het. Kleurt als een wilde :)

Met een theelepeltje van dat spul maak je je hele strop groen, en je handen en je aanrecht, en dan heb je misschien nog wel over ook. In ieder geval is dan wel je strop klaar :)

Posted

Dus als het goed begrijp heb ik aan de scheerriem alleen eerst genoeg, daarna kan er eventueel een andere (scheerriem, spanriem, stuk leer) komen waar ik de CrOx op smeer om af en toe een beetje bij te slijpen? En heel goed uitkijken voor de mn kleren e.d. met de crox[emoji28]

Posted

Ergens in het forum is een draadje met wat foto's waarop je kunt zien hoe crox aan te brengen.

Posted
efsk schreef 12 uur geleden:

efsk schreef 12 uur geleden:

nou in verband met stroppen : ik heb ervaren dat je je strop recht voor jou en op de juiste hoogte moet houden bij het stroppen. De strop rechtvoor maakt bij het verschil dat je net het mes draait op de volledige breedte van de rug van het mes. Als je te enthousiast wordt kan het snel verkeerd gaan. Doe doe die handeling liefst traag in het begin en probeer zeker niet van het snel te doen. Snel lijkt heel stoer maar gaat meestal verkeerd. Probeer ook bij het flippen van het mes reeds vooruit te gaan.

• 2 weeks later...
Posted

Crox komt, net als feox, ook in pastavorm, scheelt in de opkuis?

Vergeet die stenen nog even, koop een strop, koop een spanstrop met crox of feox en begin met stroppen. 

Met wat geluk ben je een paar maand verder en heb je iets van, voor die 1 x per jaar ga ik niet leren slijpen,..

Posted
Arnout schreef 12 uur geleden:

voor die 1 x per jaar ga ik niet leren slijpen,..

Wat zeg je nu?

De man die 3x per dag slijpt???:D:|:S

• Haha 2
Posted
Arnout schreef 12 uur geleden:

Met wat geluk ben je een paar maand verder en heb je iets van, voor die 1 x per jaar ga ik niet leren slijpen,..

En koop meerdere messen die je afwisselt. 

Niet dat je ze dan rust geeft waar ze door langer scherp blijven.  Maar is gewoon een goed excuus om er een paar bij te kopen. 

Posted
Harkos schreef 1 uur terug:

Wat zeg je nu?

De man die 3x per dag slijpt???:D:|:S

Hij wil alleen maar anderen behoeden voor de valstrik waarin hij is terecht gekomen, dan is er geen weg terug, je raakt verslaafd aan die dingen ;)

Posted

Ik wil nog even benadrukken dat ik tijdens het skiverlof enkel een strop mee had, en dat ik probeer om Max 1x per dag te slijpen? inclusief keukenmessen ed!

?

Vroeger had je een advertentie waarin beloofd werd dat een scheermes 1000 scheeruur!! Kan zonder slijpen, ik denk dat het een advertentie van  puma was!

En er zijn nog wel wat mensen die eigenlijk zelden of nooit naar de steen terugkeren en ook heel weinig naar pasta grijpen!

Maar er zijn intussen ook veel mensen die scheren zonder het mes snijdende bewegingen te laten maken, en die noemen een voor de fabrikant scheerklaar  mes bot,...

Er bestaan geen wonderen, na een paar keer bijhouden op pasta is de maximale scherpte weg,  maar het mes blijft wel scheren en het mes is heel zacht. 

En je past je aan aan het mes!

Een vriend die nu ook leert scheren met een open mes was in het begin aan het klagen dat het mes dat ik hem gegeven had, recht van de jnat, niet scherp genoeg was, hij heeft het mes 2 maand gebruikt, gestropt bijgehouden op feox,.... alles ging goed tot hij het heeft laten vallen, ik heb de snede hersteld, ze heel comfortabel gezet, gestopt op slurry, dus veel minder scherp dan de eerste keer, en toch kreeg ik commentaar dat hij zich gesneden had omdat het mes te scherp was,....

Posted
Arnout schreef 39 minuten geleden:

En er zijn nog wel wat mensen die eigenlijk zelden of nooit naar de steen terugkeren en ook heel weinig naar pasta grijpen!

Maar er zijn intussen ook veel mensen die scheren zonder het mes snijdende bewegingen te laten maken, en die noemen een voor de fabrikant scheerklaar  mes bot,...

Er bestaan geen wonderen, na een paar keer bijhouden op pasta is de maximale scherpte weg,  maar het mes blijft wel scheren en het mes is heel zacht. 

Als je 30 beurten uit een mes haalt ben je naar mijn bescheiden mening niet slecht bezig. Weinig fabrikanten leveren een scheerklaar mes, Aust is de enige waarbij ik al een mes mocht ontvangen waarvan ik vond dat het echt zo de kast in kon wegens optimaal geslepen (custom messen laat ik hier even buiten beschouwing, die zijn meestal goed).

Voor mij persoonlijk is een mes zodra het met pasta in contact is geweest niet meer naar mijn zin, zal wel in de minderheid zijn maar "Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen." 9_9 ;)

Ik begrijp echter wel dat pasta een hulpmiddel is waarmee mensen in het begin (of zelfs hun scheerleven lang) prima geholpen zijn, het is allemaal afhankelijk van hoe je één en ander ervaart tijdens het scheren.

• I like it 1
Posted

Maar het is toch zo dat als het mes wat trekkerig begint te worden, dat je hem op de spanriem aanzet met een pasta om hem weer scherpte te geven ipv zachter te maken? Had begrepen dat CrOx wel weer scherpte geeft.

Of zit ik er nu naast[emoji28]

Posted

Er is veel discussie over het hoe en wat en waarom van crox. 

Mensen zeggen wel eens dat een spanriem met pasta een snede afrond, dat is kort door de bocht. De kromstraal van leder is heel groot vergeleken met de apex.

Crox die voor scheermessen gebruikt wordt is in de regel heel fijn, 0,5 micron.

Crox bestaat uit redelijk afgeronde korrels

Daarnaast wordt de crox op een strop gebruikt om te schuren ipv te slijpen, uitstekende korrels worden in het leder en het metaal  gedrukt ipv enkel in het metaal.

Een strop buigt een beetje door, daardoor is de slijphoek iets kleiner en krijg je een microbevel, bij een steen moet je de rug van de steen heffen voor een microbevel, bvb met tape.

Wat is "scherpen"?

2 dimensionaal: Als je scherpt breng je de twee snijvlakken van het mes bij mekaar onder een bepaalde hoek, hoe kleiner de hoek en hoe kleiner de afrondingsstraal hoe scherper het mes. 

3 dimensionaal : Als je slijpt trek je bovendien, met de uitsteeksels op de steen,  stukken metaal vanaf de apex weg en maak je krassen in het snijvlak. De Apex is in realiteit geen lijn maar een bergketen met scherpe punten.

Hoe fijner de korrel, hoe kleiner de bergjes, hoe ronder de korrel, hoe zachter de vorm van de bergjes. 

Een microscopisch kleine zaag, die in 2d helemaal niet scherp is, omdat de snede helemaal geen apex heeft, maar waar in 3d toch scherpe punten opstaan gaat even vlot of vlotter door haar dan een mes dat in 2d perfect scherp is maar waar geen tanden opstaan. 

Maar de zaag gaat huidcellen meepikken, de gladde snede gaat over de huidcellen glijden.

Beide messen zijn scherp, maar om het verschil te maken zegt men, het mes met het zaagprofiel is heel agressief, het mes met een redelijk rechte apex is  zacht.

In het Engels is het duidelijker,  2d scherpte is keenness, en de totale, 3d scherpte is sharpness. 

De 2d scherpte van metaal  is beperkt, als de afrondingsstraal te klein wordt vormt het een braam die plooit of afbreekt.  Extra scherpte krijg je door 

Als je een extreem scherp, net geslepen mes hebt dat er onder vergroting uitziet als een zaag dan kan je de snede rechtzetten om ze comfortabeler te maken dat kan op de steen door haakse bewegingen te maken of op een strop met crox. Je haalt als het ware de tanden van de zaag, de scherpte die overblijft is keenness. Als je mes uit goed staal bestaat en goed geslepen was is het nog steeds meer dan scherp genoeg, als het de scherpte haalde uit agressiviteit dan is het bot, maar een zacht mes kan nooit de maximale sharpness van het staal geven.

Als je mes door gebruik en ondanks voldoende stroppen bot wordt is het omdat de 2d afrondingsstraal te groot wordt.

Met een steen met korrels van  0,5 micron zou je een uur werk hebben om de apex terug scherp te krijgen, maar bij het stroppen is de hoek iets groter, je raakt dus maar een fractie van de vouw en je kan daardoor in enkele halen terug een punt zetten. De punt is wel wat botter. 

Helaas, na herhaaldelijk stroppen op pasta wordt het snijvlak van de microbevel ook groter en duurt het stroppen langer en langer eer je resultaat hebt. Dan is het nuttig om je mes terug een bevel te geven.

• I like it 3
Posted
Snuff schreef op 26-2-2018 om 09:43:

en dit zal dan meestal gebeuren als je snelheid wil maken bij het stroppen : doe het zeker rustig en langzaam en vooral laat je niet storen tijdens het stroppen 

Posted

Ik heb een oude Candidius paddle? strop met 4 verschillende zijden. Steen, leer met rode pasta, leer met zwarte paste en blank leer. Hoe is het gebruik hiervan?

Posted

De 4 zijdige strops die ik gezien heb werden in het verleden gebruikt om chirurgische instrumenten aan te scherpen