Jump to content

Even voorstellen

scheersmurf

Recommended Posts

Hallo iedereen.

Na een poosje alleen maar te hebben gelezen, leek me de tijd rijp om een account aan te maken en te gaan meepraten.

Mijn eerste scheersetje werd ooit, ergens eind middelbare school tot begin studententijd, min of meer willekeurig samengesteld: een DVH kwastje, zo'n slap plastic bakkie zeep van hetzelfde merk en een knalrood cartridge ding van Wilkinson. Nodeloos te zeggen dat scheren eigenlijk gewoon een karweitje was, waar weinig plezier aan viel te beleven. Ik werd dan ook algauw een Lui Elektriek VarkenTM, tot een jaartje of twee geleden, toen het zoveelste scheerapparaat het begaf en ik besloot het toch weer eens nat te proberen. Toegegeven, ik wist er nog steeds bar weinig van:

• (Wellicht ten overvloede: onderstaande lijstje is wat ik destijds dacht te weten, ondertussen weet ik heus wel beter.)
  • scheren met een straight kun je niet zelf, dat laat je doen door een professionele barbier (als dat ambacht nog bestaat);
  • zeep geeft een hoop geklieder, een spuitbus werkt vast net zo goed;
  • de modernste mesjes hebben vijf bladen;
  • als je Gillette te duur vindt (en/of hun agressieve marketing je tegenstaat) is er nog Wilkinson, al het andere is kwalitatief beduidend minder.

Van een DE had ik dus nog nooit gehoord en ik weet ook niet meer zeker hoe en waar ik dat ontdekt heb, maar het moge duidelijk zijn dat de Hydro 5 ondertussen ergens in een lade stof ligt te vergaren sinds ik mijzelf een Edwin Jagger DE89 cadeau had gedaan.

De juiste uitrusting ben ik nog steeds aan het zoeken, maar omdat scheren nu een plezierige bezigheid is geworden waar ik 's ochtends graag de tijd voor neem, is het ook juist leuk om van alles uit te proberen. Zo ben ik bijvoorbeeld erg in mijn nopjes met de scuttle die ik pas heb gekocht bij een zekere meneer Woodhead, hier niet geheel onbekend meen ik. En omdat ik nog een paar Bol.com cadeaubonnen bleek te hebben kan ik naar verwachting dit weekend ook voor het eerst het verschil ervaren tussen Nivea scheercrème (op zich al een verademing t.o.v. dat spuitbusspul) en een luxe(re) scheerzeep. T(o)OBS Sandalwood om precies te zijn, maar er staan nog wel meer crèmes, zepen etc. op mijn verlanglijstje.

Dit leek me wel lang genoeg voor een eerste bericht. Hopelijk kan ik af en toe iets zinnigs bijdragen aan de discussies hier, of goede vragen stellen waar een ander ook nog wat aan heeft.

Groeten,

Alphons

BuckyOH schreef 10 uur geleden:

welkom :)

ik ben zelf erg blij met de scheerzeep van paul cox - dutchi. niet duur, werkt goed, ruikt lekker :)

Bedankt voor de tip! Het was even zoeken naar de site van Barbershop Classics, maar dat was de moeite waard want er staan wel meer interessant producten op.