Jump to content

Recommended Posts

Posted

Yes de postbode is geweest!

Ik verheug me er al dagen op om me is te scheren met een straight. Thanks DoubleB voor het geweldige initiatief.

Ik heb me goed ingelezen, video's gekeken, ik heb er vannacht zelfs over gedroomd :lol:

Vandaag heb ik speciaal gewacht met scheren totdat de straight op de mat viel.

Was klaar met de dingetjes om en rond het huis, dus dat kwam perfect uit.

Zoals ik me ook normaal scheer begint het met een lekkere warme douche. Lekker m'n gezicht heet wassen (en de rest, als je dan toch bezig bent...) en als ik klaar ben smeer ik meteen wat pre-shave erop. Mijn pre-shave is van Proraso en deze staat dus ook altijd in de douche.

De wasbak had ik al vol laten lopen met heet water om hier de kwast in te laten weken. Omdat ik eigenlijk altijd face lather gebruik ik hier de kruidvat scheerkwast voor. Zoals bij de meeste wel bekend, een klein kwastje en redelijk stug. Maar voor face lathering vind ik dat wel aangenaam, zo masseer je voor het gevoel de lather in je huid. Ik heb ook wat andere zachtere kwasten maar de meest goedkope kwast blijft toch mijn favoriet.

Als scheerzeep heb ik vandaag gekozen voor de Raffinato van BdF. Fantastische geur en de zeep bevalt me goed.

Uiteraard mijn DE89 paraat als backup.

Nou dan moesten we maar is beginnen. In al die filmpjes die ik bekeken heb zie je hoe je het mes moet vastpakken, maar de eerste keer dat je het zelf moet doen is het toch even onwennig en sta je echt even van: 'heb ik het nu goed vast? Nee, oh die vinger nog daar, duim eronder, hmm, ja dit zou het moeten zijn.". Meteen maar even kijken hoe dat gaat als je het met je andere had vast heb.

Arm om je hoofd, bakkebaard omhoog trekken, mes erop en....

scheren maar! Nou, dat gaat eigenlijk best makkelijk! Geen grote halen, voorzichtig stap voor stap naar beneden. Wangetje schoon, tussendoor even stiekum voelen.. Wow! Dat voelt glad! Lekker bezig!

Andere wang. Hmm. Ik zie niks, arm in de weg. Ah welja, meteen maar even met de andere hand proberen. Dat is wel wat onwennig, maar opzich ging dat wel.

Op naar de nek. Gaat ook wel prima! Alleen die ronding van de kaaklijn. dat is wel lastig. En m'n kin. daar kwam ik even niet uit. op de een of andere manier kreeg ik het niet goed in model om het goed te kunnen scheren. Hier heb ik de krabber maar even voor gebruikt.

Wat ik goed heb kunnen scheren zijn dus mijn wangen en mijn nek. Dit heb ik twee gedaan; van boven naar beneden en van neus naar oor (dit ging makkelijker dan andersom). Ik kan me niet herinneren dat mijn wangetjes ooit zo glad zijn geweest dan nu, fantastisch.

Wel een milde razorburn, maar ik heb nu ook een aftershave gebruikt met alcohol (tobs sandelwood), normaal doe ik meestal een ASB zonder alcohol.

Conclusie:

Ik merkte tijdens het scheren dat ik vooral met de punt bezig was en niet met de rest van het mes. Hier ga ik de volgende keer op letten. Verder is het even wennen twee handen te gebruiken en de plaatsing van je handen. Soms zit je gewoon je gezichtsveld in de weg.

Maar het scheren zelf is eigenlijk best makkelijk, op de kin en kaaklijn na. Hier ga ik van het weekend nog is goed de tijd voor nemen, heb tenslotte nog twee scheerbeurten te gaan !

Posted

Wat kan helpen om je kin goed te krijgen is je onderlip zo veel mogenlijk over je tanden te doen zodat je je huid helemaal strekt. Daarna kun je als het goed is direct vanaf onder je kin de hals meepakken. Maar het blijft een rot stuk inderdaad. Blijven oefenen. Komt vanzelf goed :D

Volgens mij is het ook niet heel vreemd dat je de voorkant van je mes iets meer gebruikt. Zaken als je bakkenbaarden en bovenlip kun je bijna niet anders. (denk ik).

Posted

Niet slecht voor een begin, het is en blijft uitzoeken hoe je best tewerk gaat ook al heb je nog zoveel gelezen en filmpjes bekeken. Algemeen wordt aangenomen dat je ongeveer een drie maand dagelijks gebruik nodig hebt om echt tot een heel goed resultaat te komen. Lijkt lang maar daarna kan je genieten van een ongeëvenaarde scheerervaring.

Ik had eigenlijk de gewoonte om in het begin net de achterkant van het mes te gebruiken omdat dit beter leek te werken. Het wordt alleen maar beter, dus .....

Posted

Vanochtend weer geschoren met de straight. Eigenlijk zelfde verhaal als eerst. Wangen gaan goed, kin is erg lastig.

Tip: haal niet je gezicht uit de plooi tijdens het scheren. Een snee kan het gevolg zijn, zo heb ik ondervonden.

Ik heb nu wel aan een kant de ronding rond de kaaklijn goed kunnen maken. Werken met de andere hand, of de andere kant lukte niet heel echt, oefenen baart kunst.

Oh ik merkte ik dat het mes meer trok aan de haartjes, vooral rond de kin. Kan dit te maken hebben met een verkeerde hoek van het mes?

Al met al, voor een 2e keer, vind ik het geen slechte ervaring

Posted

Je bent al goed op weg :)

De haartjes rond de kin staan bekend als stuggere en hardere haartjes. Dit zou het trekken kunnen veroorzaken.

Tip: probeer rond de kin met kleine haaltjes te scheren.