Jump to content

Recommended Posts

Posted

Goeden avond mede scheerders, 

Ik wil naast shavette ook naar open scheermes nou heb ik ooit als tiener een open scheermes gekocht op een rommelmarkt, deze heeft een kleine braam en moet geslepen worden.

Dit ga ik zelf proberen ( redelijk wat ervaring met slijpen van zowel bijbels, boren, koksmessen, zakmessen en bijlen)

Nou heb ik voor het daadwerkelijk kan gaan doen nog wat spullen nodig

Een nieuwe scheerkwast, degene die ik nu heb is een varkens haren kwast en de knop is gebroken waardoor hij rap haren verliest.

een strop

Uiteindelijk ga ik meer investeren maar voor nu gaat alles nog even met een wat kleiner budget, toch wil ik wel werkbare spullen hebben vandaar dat ik om jullie advies vraag.
deze sets kwam ik tegen. ze hebben allemaal ook een open scheermes erbij maar zijn nogsteeds goed te betalen.

https://www.aliexpress.com/store/product/Best-MEN-Shaving-ZY430-Shave-Ready-Open-Razor-Cut-Throat-Strop-Stand-Brush-Bowl-One-Set/1951795_32712605406.html?spm=2114.12010612.0.0.2b1469ccIIxnhk

https://www.aliexpress.com/store/product/Straight-Razor-420-Steel-Pure-Badger-Brush-Shave-Stand-Bowl-Strop-Leather-Soap/1951795_32717802260.html?spm=2114.12010612.0.0.45d169ccoBMRyP

set 1 heeft een carbon mes wat volgens de beschrijving vele male beter zou zijn als het mes in set twee.

set 1 heeft een strop met een leren en een kurk kant? hoe is dit ten opzichte van die in set 2

Elk advies en kennis is enorm welkom, mochten jullie andere suggesties hebben hoor ik dat ook graag!

alvast bedankt voor alles

Posted

Ik zeg niet doen!! Zonde van je geld, ook al is het niet zo veel...

Na 15 berichten kan je in het markt gedeelte van het forum.

Posted

Inderdaad. Beter hier op de markt een goed mes kopen. Weet je zeker dat het scherp is ook.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Posted
Petsha-fey schreef 2 uur geleden:

.....

Dit ga ik zelf proberen ( redelijk wat ervaring met slijpen van zowel bijbels ......

Hoe doe je dat, zo’n bijbel slijpen? ;):D

Aanvulling: met de heren eens, hier op de markt zijn open messen te koop tegen een goede prijs/kwaliteit verhouding. 

Posted

Het zijn best mooie messen om te zien maar niet om mee te scheren. Koop inderdaad een mes van een forumlid. Weet je zeker dat je met een goed geslepen mes begint. Een kwast haal je voor niet teveel geld bij een drogist of bij een van de forumwinkeliers waar je ook een strop kunt bestellen.

Posted
Ook ik zeg niet doen... alie heeft vaak goede dingen maar helaas valt dit er niet onder.. als je echt van de €30 af wil mag je het ook gewoon naar mij over maken.
Wat is je budget wat je er aan uit wilt/kan geven vraag ik dan.
Mijn budget wil ik voor nu bij de 50 euro houden.
Ik ben er nogsteeds van overtuigd dat ik het rommelmarkt mes wat ik heb shavette ready kan krijgen. Maar mocht ik een shavette ready mes kunne krijgen voor rond de 30 dan neem ik die er graag bij om als vergelijking te hebben.
Polijst pasta heb ik via mijn werk al geregeld.

Het is een laag budget maar moet ergens mee beginnen. Maar ik ben een ook met een spaarpotje begonnen.

Sent from my ONE A2003 using Tapatalk

Posted

Er staat zat op de markt hier waarvan ik zeker weet dat ze scheerklaar aankomen. Of anders als je genoeg post heb gedaan (15 dacht ik) kan je zelf een "gevraagd" stellen daar.
Je zal geen complete set hebben voor de €50.daar..

Maar vreugde komt om de hoek bij Alie hebben de bv de Yaki (of zo. Er zal best iemand dit verbeteren) scheerborstel voor nog geen €10. Forum loopt weg met die synthese borstel.

Post eens een foto van je rommelmarkt mes..

Zal vanavond even een fotootje schieten van dat mes.
Als ik de yaki kwast kan vinden zou er dus nog een bedrag van 70 euro over zijn voor een strop en mes.
Ik kwam ook www.johnbeerens.com/men-rock-the-strop tegen maar die oogt eigenlijk slechtere kwaliteit dan die ik op alie vond, is daar wat voor te zeggen?

Maar met die strop zou dat nog plus minus 60 overhouden voor een sheer klaar mes.
Nog niet echt een idee van wat ik hier op de markt ga aantreffen maar ben benieuwd

Posted
kalerolf schreef 50 minuten geleden:

Is ook een goeie oplossing

Een nog betere oplossing. En de messen van Tony zijn goed en altijd goed geslepen.

• I like it 1
Posted

Dit is het rommelmarkt met wat ik ooit heb gekocht en scheerklaar wil maken. Zoals je met een beetje fijn oog kan zien zit er een kleine braam in het midden. Denk dat dit komt doordat hij vrij los zit en dus een keer met de scherpe kant tegen de scale is gegaan.

Op mijn werk al een mooi stukje hout liggen om nieuwe scales te maken. 01f3aa2bf042a9759cc6a0addbb63543.jpg7813109e47f5c62b11233e6bed604cae.jpg15d912ca8803183f6112b2fb2bbce021.jpg

Posted

Ziet er prima uit, dat scheermes ! Hoe ga je het slijpen aanpassen als ik vragen mag ?

... en gewoon ook nog even bevestigen wat velen al gezegd hebben: die chinese scheermessen zijn troep. Zijn er goed uit van ver, maar je kan daar echt niets mee aanvangen.

Posted
Ziet er prima uit, dat scheermes ! Hoe ga je het slijpen aanpassen als ik vragen mag ?
... en gewoon ook nog even bevestigen wat velen al gezegd hebben: die chinese scheermessen zijn troep. Zijn er goed uit van ver, maar je kan daar echt niets mee aanvangen.
Slijpen beginnen met iets grovere steen uit de la en steeds opbouwen. Dan verder op strop of Polijst wiel mocht dat werken. Verder heb ik op mijn werk nog wel een mooi stuk eiken liggen om nieuwe scales van te maken

Posted
Petsha-fey schreef 17 minuten geleden:

Slijpen beginnen met iets grovere steen uit de la en steeds opbouwen. Dan verder op strop of Polijst wiel mocht dat werken. Verder heb ik op mijn werk nog wel een mooi stuk eiken liggen om nieuwe scales van te maken

Volledig eens met Kalerolf:

- in eerste instantie het handvat behouden. Gewoon met zeer fijn schuurpapier / daarna micromesh of één of andere polijstpasta. Best geen vilten polijstwiel gebruiken, daarmee kan je je handvat snel en gemakkelijk om zeep helpen.

- de snede van het mes ziet er echt goed uit, dus zeker geen grove stenen gebruiken (zeker niet < 1000, en zelfs 1000 is in dit geval wat overkill denk ik dus als je die wil gebruiken niet te veel bewegingen ermee). Bereid je ook voor, lees eens e.e.a. over de verschillende tests die je kan doen. Vooraleer je eraan begint, "reset" het mes door het even over de rand van een glas te halen.

Wat nuttig naslagwerk, vooraleer je eraan begint vind je hier: http://www.coticule.be/CSA.html

• I like it 2
Posted

Een double arrow 66, deze kan prima opgeknapt worden.
Laat ons even weten over wat voor een wetstenen je beschikt.