Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik geloof dat ik een beetje klaar ben met het open mes. Er zit inmiddels weer een kleine beschadiging in de snede. Geprobeerd te kijken wat stroppen zou doen, niet veel, behalve veel krassen in het leer. Je ziet ze wel, maar voelt ze niet. Ik kan me niet herinneren dat ik ergens het mes niet normaal heb behandeld waardoor die nu beschadigd is of bot zou moeten zijn.

Het mes is ook niet echt meer super scherp na 3 keer scheren. Ik kon er eerder nog een haar over heen laten gaan die doormidden werd gesneden door het mes, dat gebeurt nu absoluut niet meer. 

Eigenlijk vind ik het niet te doen zonder zelf stenen te hebben om te slijpen. Daarnaast, vind ik het veel gedoe om je open mes scherp te houden. Ik ga es kijken hoe tevreden ik ben over de muhle r89 in de hoop dat ik met deze DE me afdoende glad kan scheren. Ik ben er om eerlijk te zijn een beetje klaar mee. 

Is er nog voordeel van het scheren met open mes tov safety razor? Ik merk dat de mesjes die je in de safety razor doet ook een haar die je eroverheen haalt niet doormidden snijd. Behoor je minder irritaties/uitslag te hebben van een open mes vs safety razor ? Of is dat bij beide gelijk?

Posted

Na drie keer scheren een bot mes heb je ofwel staaldraad als baardhaar ofwel slechte techniek, waar het scheren en/of stroppen aangaat. Wat voor beschadiging heb je in je mes?

Als je techniek op orde is en je je mes normaal behandelt heb je in principe alleen een finisher nodig, die je alleen maar af en toe in hoeft te zetten. Hoe vaak dat is is afhankelijk van het mes en je baardhaar.

"Behoor" suggereert wetmatigheid. Die is er niet, gezien dat ieders huid en ieders baardhaar anders is. Het is wel zo dat de leercurve voor de krabber een stuk minder stijl is dan die voor het mes. Dat gezegd hebbende leverde de krabber mij in eerste instantie zóveel scheerbrand dat ik bijna terugging naar de Mach3, terwijl ik met een mes mezelf sneed en niet glad werd, de eerste tijd, maar er wel enorm veel plezier en voldoening uithaalde.

• I like it 1
Posted

Zoals Richard al aangaf kunnen er meerdere oorzaken zijn, je ging voor een te restaureren mes van marktplaats. Sommige messen zijn niet meer te repareren en brokkelen af op de snede. 

Je schreef ook dat je ervaring hebt met het slijpen van Japanse keukenmessen maar dat is iets heel anders dan een scheermes dus mogelijks is daar iets gebeurd wat niet optimaal was (ik twijfel niet aan je kunde ivm de keukenmessen).

Vat het niet verkeerd op maar zo te lezen heb je ook met krabbers nog weinig ervaring en daar nog niet de nodige techniek ontwikkeld dus een open mes hoe aantrekkelijk ook om te proberen is wellicht iets voor over een paar maand? Open scheermes en instant genoegdoening wonen namelijk niet in dezelfde straat.

Zoals zo vaak al aangehaald, wil je beginnen met open mes koop dan hier op het forum een tweedehandsje voor weinig geld maar met de zekerheid dat het prima geslepen is, er zijn al genoeg andere factoren die kunnen mislopen maar dan hoef je je daar al geen zorgen meer over te maken. Succes!

• I like it 1
Posted

Oeps is me ontgaan dat er al sprake was van slijpen door iemand anders, kan je dat uitsluiten dus, zou moeten goed zijn.

Posted

Top Rolf ! :)

Kleine aanvulling, het schuim wat je bij het open mes gebruikt moet voldoende water bevatten. Tevens erg slick zijn, dat kan ook in de beleving meespelen.

Zorg dat het schuim geen beperkende factor is.
Het kan het verschil maken van ok naar geweldig.

In het begin is het leren , bij de een duurt het langer dan een ander.
Uiteindelijk wil je niet meer anders :)

• I like it 1
Posted

Mij is een beetje hetzelfde overkomen.

Het scheren met open mes vind ik super leuk, maar het scherp houden etc. lukt me niet hoewel ik daarin ook vrij snel de handdoek in de ring heb gegooid..

Ook kan ik een mes na twee keer scheren bijna niet meer gebruiken, trekt dan enorm.

Voor nu heb ik een leuke shavette voor erg weinig geld gekocht en ik wil nog een keer kijken of ik een IBC shavette kan bemachtigen.

Ondertussen moeten mijn open messen nog steeds op de markt...

Posted
Loei schreef 14 minuten geleden:

Ook kan ik een mes na twee keer scheren bijna niet meer gebruiken, trekt dan enorm.

Zoals gesuggereerd hierboven ... dat kan normaal gezien niet, dan doe je iets verkeerd. Ik vermoed dat je niet goed stropt, wat toch wel essentieel is.

Ik heb vorig weekend bezoek gehad van iemand die me via SRP had gecontacteerd om zijn Wade & Butcher te slijpen. Geen probleem, kom maar af. Bleek dat dat mes perfect scherp was. Toen ik doorvroeg bleek hij totaal geen aandacht te besteden aan het voorbereiden van zijn baard, en hij gebruikte een flutzeep.

• I like it 1
Posted
decraew schreef 15 minuten geleden:

Toen ik doorvroeg bleek hij totaal geen aandacht te besteden aan het voorbereiden van zijn baard, en hij gebruikte een flutzeep.

waat doe jij dan aan voorbereiding ??

ik doe gewoon wat warm water over het gezicht

en dan vooral ook nat en slick schuim , zoals Buffel noemt

dat is voor mij cruciaal

eigenlijk wel een goed onderwerp voor een apart draadje

ga ik meteen aanmaken

Posted

Wellicht dat het stroppen inderdaad niet goed gaat.

Maar voor zover ik mij kon scheren met open mes of shavette, is het glad krijgen van mijn hals ook een onmogelijke taak zonder bloed te trekken.

Het is mij éénmaal zonder schade gelukt door een ver geslepen mes van Eelco bij de eerste gang direct ATG over de hals te halen, daarna lukt het al niet meer.

Posted
Loei schreef 2 uur geleden:

Probeer een ervaren iemand te vinden die eens toekijkt als je scheert, het moet al heel mis gaan om na 2 keer een onscheerklaar mes te hebben, vermoed dat je teveel het mes wil beïnvloeden i.p.v. het mes zijn werk te laten doen. 

• I like it 1
Posted

Misschien pak ik het nog wel een keer op, en dan inderdaad onder het toeziend oog van een ervaren open mes scheerder, als ik die in de buurt kan vinden.

In ieder geval een erg goede tip @Snuff

Voor nu ben ik tevreden met mijn krabbers. :)

Posted
HiFuMi schreef 2 uur geleden:

waat doe jij dan aan voorbereiding ??

ik doe gewoon wat warm water over het gezicht

en dan vooral ook nat en slick schuim , zoals Buffel noemt

dat is voor mij cruciaal

eigenlijk wel een goed onderwerp voor een apart draadje

ga ik meteen aanmaken

Zoals jij, plus dat ik eerst m'n gezicht was met een goede zeep (=waaruit ze de glycerine niet verwijderd hebben bij de productie) en goed laat weken onder de douche. 

Voor het overige kies ik uiteraard een goede zeep of crème. Er zijn er veel, maar er is nog meer crap op de markt.

Posted

Qua voorbereiding en producten zit ik wel goed. Veel online informatie gezocht, oa youtube maar ook hier. Preshave, gezichtszeep, baard warm en nat maken voor het scheren, etc.

Ik gok dat het m'n scheer techniek inderdaad is. Ik las ergens dat je met stroppen je mes bijna niet bot kan krijgen of je moet het echt heel lomp doen.

Weten jullie of de strop met oppervlakkige krasjes erin nog wel bruikbaar is?

Wel fijn dat Rolf het mes nog een keer wil slijpen :) Ik zal m binnenkort weer opsturen.

Ik ga binnenkort wel weer met de krabber scheren, eens kijken hoe dat gaat.

Iig bedankt voor jullie tips en hulp :D

Posted

Uit ervaring weet ik dat kleine beschadigingen op de strop vooral langs de rand van het leer schade aan de snede kan berokkenen. Vooral bij het opschuren van de strop met schuurpapier oppassen dat de strop daarna heel goed schoonmaakt wordt.

Posted

Ik heb de strop inderdaad maar even opnieuw geschuurd, krassen zijn nu weg, hij is weer helemaal glad.

Vandaag met de krabber geschoren. Veeeeeeeeel minder druk gezet, voelde een stuk prettiger. Op de plekken waar ik normaal irritaties heb, nu alleen met de haargroei mee geschoren. was wel een wereld van verschil. Beter dan de eerste keer met open mes ook. Scheerschuim goed krijgen ging ook een stuk beter. Ik vond de krabber met het gillette 7 o clock mesje erg fijn. 

Mes is naar Rolf, even wachten tot die terug is. Ik vind de krabber best wel fijn scheren, maar het mes is toch meer een prestatie dus dat wil ik op zich ook nog wel. Alleen hopelijk straks wel een goede oplossing om m scherp te houden e.d.

Wat me wel een soort van tegen valt is de hoeveelheid handelingen. Maar ik gok dat het ook wennen is. Op zich wel lekker therapeutisch :D Miles Davis helpt er goed bij :D

Ik heb nu alleen 1 klein plekje van een vierk cm waar wat razor burn is, verder een rustige huid :D

Ben er blij mee :) Het is niet BBS maar ik vind het voor nu idd goed genoeg. Als m'n techniek steeds beter wordt gok ik dat ik ook steeds beter en gladder resultaat krijg. Nu ook niet de 3 pass shave gedaan. Overal 1 pass en op m'n kin 2 pass. 1 met haargroei en tegen, omdat ik het anders niet fatsoenlijk kreeg. Haren daar zijn te hard.

• I like it 1
Posted

Nu twee maanden bezig met open mes en de leercurve vind ik niet heel anders dan met het krabbertje. Ik twijfelde ook over

de scherpte van het mes en mijn techniek; maar ik heb nu de indruk, graag correctie door meer ervaren leden indien nodig, dat als je techniek

goed is je ook met een mes dat niet "optimaal" scherp is zou moeten kunnen scheren.

• I like it 1
Posted
Miki schreef 4 uur geleden:

Nu twee maanden bezig met open mes en de leercurve vind ik niet heel anders dan met het krabbertje. Ik twijfelde ook over

de scherpte van het mes en mijn techniek; maar ik heb nu de indruk, graag correctie door meer ervaren leden indien nodig, dat als je techniek

goed is je ook met een mes dat niet "optimaal" scherp is zou moeten kunnen scheren.

Inderdaad, hoe korter je de haren afscheert hoe minder scherp het mes moet zijn, en hoe meer je het mes laat snijden hoe minder scherp het.mes moet zijn.  

Veel mensen scheren zich dan ook liever met een comfortabel geslepen mes dan met een zo scherp mogelijk geslepen mes. 

Ik scheer me liever met een mes dat bij mij hht 3 haalt dan hht 5,  als ik me een heel agressief mes scheer moet ik opletten dat ik me niet kwets maar als ik na een paar dagen scheren met een agressief mes terug naar een heel.comfortabel mes grijp moet ik op de kin terug effe opletten dat ik het mes een beetje laat snijden en dat de hoek groot genoeg want anders durft het trekken,...

Maar ieder zijn ding hè

Posted
Arnout schreef 4 uur geleden:

Inderdaad, hoe korter je de haren afscheert hoe minder scherp het mes moet zijn, en hoe meer je het mes laat snijden hoe minder scherp het.mes moet zijn.  

Zal wel aan mij liggen maar ik kan daar nog altijd niet bij, met een minder scherp mes kan ik de haren niet kort afscheren en hoe minder scherp het mes hoe moeilijker het is om het mes zijn werk te laten doen. Maar als het werkt voor jou is dat natuurlijk prima. 

• I like it 4
Posted
Snuff schreef 5 uur geleden:

Zal wel aan mij liggen maar ik kan daar nog altijd niet bij, met een minder scherp mes kan ik de haren niet kort afscheren en hoe minder scherp het mes hoe moeilijker het is om het mes zijn werk te laten doen. Maar als het werkt voor jou is dat natuurlijk prima. 

Heb zelf ook liever een scherp mes dan een bot mes :)

Posted

Hier net zo.

Maar mijn ervaring is wel dat als ik elke dag scheer, dat ik dan een minder scherp mis nodig heb om glad te worden.

Desalniettemin gaat mijn voorkeur uit naar een goed scherp mes.

Posted

We vallen in herhaling ?

En ik veronderstel dat er straks weer stront te rapen valt ?

Ron, Waarom zijn de messen van de messenwinkel voor jou niet scheerklaar en voor een hoop van zijn klanten wel?

Waarom vertelt Tony dat hij zijn messen in het verleden te scherp sleep?

Waarom zijn er heelder scheerhandboeken geschreven over scything en guilotineslagen en andere oplossingen voor een trekkend mes? 

Waarom heb ik in mijn open krabbertje liefst een hht5 feather blaadje en slijp ik mijn open messen nog  max hht3?

Het doel van scheren is de baard zo kort mogelijk afscheren zonder wondjes of irritatie.

Met een extreem scherp en agressief mes is druk alleen voldoende om de haren heel vlot te klieven. Maar, datzelfde  mes gaat ook heel vlot huidcellen los en doorsnijden. 

Met een zacht en minder scherp mes dat wel nog hht is ga je wat meer techniek moeten gebruiken om de haren door te snijden maar je gaat ook veel minder huidcellen beschadigen.

Welke techiek heb je nodig om met een minder scherp mes vlot een moeilijke baard te scheren?

Neem een mes en een overrijpe tomaat. 

Leg het mes in een hoek van 90° op de tomaat en gebruik enkel druk om door het vel van de tomaat te snijden.

Doe nu hetzelfde maar met een snijdende beweging?

Met baardhaar is het hetzelfde, met een extreem scherp mes is druk alleen genoeg om door het haar te snijden, maar zelfs met een mes dat geen hht haalt kan je baardhaar vlot doorsnijden als je het mes laat snijden. 

Als je het mes niet  laat snijden dan gaat het trekken.

Een tweede testje, neem een stukje haar of garen tussen je vingers en snij het met een mes af op 10 cm van je vingers en doe hetzelfde nadien op een halve cm van je vingers. 

Met een hht 5+ mes lukt het om haar op 10 cm af te snijden, met een hht1 mes niet, maar beide messen snijden het haar op een halve cm af. 

Je leest regelmatig dat je met een scheermes onder een grotere hoek scheert dan met een shavette, 15° voor een shavette, en 30° voor het bottere scheermes, dat is om dezelfde reden. 

Als je een mes in een grotere hoek op de huid zet heb je meer druk op de huid en dan scheer je korter bij de ondersteuning van het haar, en dan trekt het mes ook minder.  Scheer met dezelfde druk met een shavette en je hebt irritatie. 

De opmerkingen over een bot mes, niemand scheert graag met een bot mes, maar is een hht1 bot, of is een hht3 bot, of moet je mes hht5 zijn en zijn ongeveer alle open scheermessen te bot?

Posted
Arnout schreef 32 minuten geleden:
Arnout schreef 33 minuten geleden:

En ik veronderstel dat er straks weer stront te rapen valt ?

Nee dat is niet waar, ieder heeft recht op zijn mening en gebruik van zijn scheergerief zoals het hem best uitkomt.

Arnout schreef 34 minuten geleden:

Ron, Waarom zijn de messen van de messenwinkel voor jou niet scheerklaar en voor een hoop van zijn klanten wel?

Daar kan ik geen uitsluitsel over geven, zonder afbreuk te willen doen aan iemands slijpkunsten is het natuurlijk wel zo dat je als nieuwe klant geen referentie hebt over wat je het best bevalt en ja er is best te scheren met die messen alleen niet op de manier die ik wens.

Arnout schreef 36 minuten geleden:

Waarom vertelt Tony dat hij zijn messen in het verleden te scherp sleep?

Omdat het wel degelijk mogelijk is om iets te scherp te slijpen, wat dan vaak resulteert in een snelle afbraak van de te scherpe snede en dat geeft dan weer onprettige scheerbeurten.

Arnout schreef 37 minuten geleden:

Waarom zijn er heelder scheerhandboeken geschreven over scything en guilotineslagen en andere oplossingen voor een trekkend mes? 

Omdat er via een omweg tot een bepaald resultaat wil gekomen worden zonder de werkelijke oorzaak van het ongemak aan te pakken? Ik gebruik trouwens met mijn messen ook scything en guillotine bewegingen omdat dit wel degelijk een goed resultaat oplevert.

Arnout schreef 40 minuten geleden:

Met een extreem scherp en agressief mes is druk alleen voldoende om de haren heel vlot te klieven. Maar, datzelfde  mes gaat ook heel vlot huidcellen los en doorsnijden. 

Nee juist niet, je verwijdert alleen huidcellen "omdat" je druk toepast. Anders is dit niet het geval, ik scheer me al 40+ jaar twee keer per dag, dan zou ik geen huid meer overhouden toch?

Ik probeer je niet te overtuigen om het anders aan te pakken hoor, wat werkt voor jouw moet je gewoon doen, doe ik ook B|

• I like it 1
Posted

Ik heb er nul verstand van en sommige termen zijn voor mij geheel acacadabra maar dit blijft veruit het interessanste draadje, hoewel de herhaling groot wordtxD

Misschien wel het draadje waarin het het duidelijkst naar voren komt waarom we ooit in onze hobby de term UEKAZ geïntroduceerd hebben en Arnout moet zich volgens mij toch langzaam Remie van de scheerwereld gaan voelen hier op het forum, daarentegen bewonder ik wel zijn doorzettingsvermogen:D 

Posted

nog wat bedenkingen.

Allereerst gaan we spreektaal en fysica moeten onderscheiden. Druk en kracht zijn niet hetzelfde.

Ik heb de fout ook al een paar keer gemaakt en dat geeft duidelijk verwarring.

Zonder druk blijven alle haren gewoon staan, de druk om baardhaar te klieven is ongeveer dezelfde als om koperdraad met eenzelfde diameter te klieven.

Door het mes te laten snijden ipv te klieven ga je die druk enorm verlagen. 

Bij het scheren gaat het mes automatisch al wat snijden, de haren worden opzij geduwd langs de rand van het mes tot het blad tussen de haarschubben komt en het haar scheurt. 

Je kan dat snijden wat helpen door het mes een beetje schuin te houden (zoals bij een slant) of door het mesactief te laten snijden ( scything).

Maar om verwarring te voorkomen;

Met een scherper mes heb je een kleiner oppervlak en bij eenzelfde kracht in dezelfde richting resulteert dit in een grotere druk op de huid en de haren. 

Een zelfde mes met dezelfde kracht maar in een grotere hoek ( een andere richting) resulteert in een grotere druk. 

Enz enz.

De scherpte van een snede wordt bepaald door de hoek van de snede, de afronding van de hoek en de oneffenheden in de snede. 

Een mes maakt ook niet alleen contact op de apex, de kracht die nodig is om te scheren bestaat evenzeer uit wrijving van de zijkant van de snede. Een dun plakje tomaat blijft hangen aan een glad mes, net zo blijven haren en de huid wrijven tegen een stuk van de zijkant van een gladde snede.

Er is de vorm van het mes, een heel dun blad zingt, het trilt, het mes plooit rond het haar tot het tussen de schubben geraakt en plots terug rechtplooit. Het mes plooit ook rond huidcellen.

Een wedge plooit niet, het mes schraapt over de schubben tot het ertussen geraakt, maar het schraapt ook over de huid.

Het is ook van belang hoe de scherpte van het mes behaald wordt. 

Door een snede te lappen blijft een snede redelijk recht, de abrasieve korrels botsen en rollen voor de snede waarbij ze de snede recht maken en licht afronden. 

Kleinere korrels geven een scherper mes, maar eens de maximale apex van het staal bereikt is ga je geen extra scherpte meer winnen. 

Door een snede te slijpen of te schuren krijg je grote oneffenheden in de snede die je progesief kleiner maakt. De snede wint aan scherpte en vooral aan comfort, maar je kan een mes scherper maken dan door enkel te lappen.  De vorm van de schurende deeltjes bepaald mede het comfort. Een extreem fijne diamantsteen maakt diepe smalle geulen en scheert als de hel, de een stompe kanten van de coticule maken zachte golfjes en die scheert zacht.

• I like it 1