Jump to content

Razor burn

BuckyOH

Recommended Posts

Nu voor de 3de keer met open mes en de 2de keer met DE safety razor geschoren.

Een stuk gladder dan de eerste keer. Wel veel meer razor burn. Vorige keer trok dat na een paar uur wel flink weg.

Is het normaal dat je zo veel last hebt van razor burn in het begin? 

Van m'n hals denk ik dat er 65% nu rood is en branderig aanvoelt. M'n wangen zie ik links en rechts wat uitslag, voelt verder niet branderig aan.  Is ook niet heel veel.

Scheerbrand is vaak techniek. Teveel druk, verkeerde hoek, dat soort dingen.

Begin met je baardgroei in kaart te brengen: welke kant groeien je haren op. Het makkelijkst om dat te doen is je een dag of twee á drie niet te scheren en dan gewoon te voelen met je vingers. Scheer vervolgens een tijdje alleen met de groei mee, en hoogstens haaks op e groei. NIET tegen de groei. Zo geef je je huid de grootste kans te wennen aan deze manier van scheren, terwijl je zelf kunt leren wat geen druk is, en hoe dat werkt met hoek.

Thx voor de tips. 

Ik ga es even met de groei mee scheren een tijd. Dan krijg je het niet echt glad toch?

Kan je met je DE of met je open mes meerdere malen over de huid heen? Of als er scheerschuim weg is, dan moet je opnieuw scheerschuim erop brengen?

Aangezien je aangeeft toch nog wel wat irritatie te hebben, is het misschien beter niet te vaak over dezelfde plek te gaan. Maar sowieso NOOIT scheren waar geen zeep zit. Dan inderdaad opnieuw inzepen.

• 2 weeks later...

Ik zou voorlopig kiezen voor of DE of het open scheermes, wat je kiest maakt niet uit, maar je maakt het jezelf best lastig zo. 

Verder gewoon rustig opbouwen, eerst enkel met de vleug mee scheren en leven met het resultaat, dan een tweede pas dwars op de vleug erbij, de kin en de snor deftig leren scheren, ... telkens inzepen, baard goed inweken vooraf,...

Als iets een beetje moeite kost geeft het nog zoveel voldoening als het lukt!

• 2 weeks later...

In het begin heb ik ook last gehad van brand  . Lag helemaal aan mijn cartridge verleden, te hard duwen. Ik scheer met de richting mee en van mond naar oor met de DE zo ongeveer tussen duim en wijsvinger om maar geen druk te zetten. Nu nergens meer last van en glad, terwijl mijn scheertechniek nog veel beter kan. Nog veel te leren. 

Rene_Z schreef 4 uur geleden:

Tussen de mesjes zit ook veel verschil. Uiteraard is de techniek heek belangrijk, maar een ander mesje kan ook wonderen doen. Welk mesje gebruik je nu? 

Bij mij was Derby (zwarte verpakking) een drama. Nu Merkur erin. Die gaat super. 

• I like it 1

karel1000 schreef 17 uur geleden:

Bij mij was Derby (zwarte verpakking) een drama. Nu Merkur erin. Die gaat super. 

Merkur is een aardig scherend mesje, maar dat is het dan ook. Met die kwalificatie zijn ze meteen veel te duur. Kan je er beter een scherpe Rus voor nemen, zoals Rapira Platinum Lux of Voskhod.

• I like it 1

Ik scheer me nu met gilette 7 o clock mesjes, gaat wel redelijk maar ik heb geen vergelijking, 2 tweede mesje van gilette. Ik heb verder nog astra, derby, feather en gratis mesje van muhle. 

vandaag voor de 4de keer geschoren met de safety razor. Iets gladder geschoren dan vorige keer. Gaat steeds beter. Ik zag wel wat rode plekjes die lijken op de uitslag in die andere post hier. M'n pre shave zit daarentegen ook parabenen in :( 
Op m'n wang had ik velletjes, ik denk dat ik daar te veel geschraapt heb. Maar echt razor burn zoals vorige keer heb ik nu totaal niet :D

BuckyOH schreef 2 uur geleden:

Ik scheer me nu met gilette 7 o clock mesjes, gaat wel redelijk maar ik heb geen vergelijking, 2 tweede mesje van gilette. Ik heb verder nog astra, derby, feather en gratis mesje van muhle. 

vandaag voor de 4de keer geschoren met de safety razor. Iets gladder geschoren dan vorige keer. Gaat steeds beter. Ik zag wel wat rode plekjes die lijken op de uitslag in die andere post hier. M'n pre shave zit daarentegen ook parabenen in :( 
Op m'n wang had ik velletjes, ik denk dat ik daar te veel geschraapt heb. Maar echt razor burn zoals vorige keer heb ik nu totaal niet :D

Welk type 7 O' Clock mesje gebruik je??

Volgens mij geef jezelf al de oorzaak van de rode vlekken en loshangende velletjes aan namelijk teveel geschraapt en m.i. ook te veel druk gezet met de krabber.  De kans dat het komt door de Parabenen acht ik vrij gering en eigenlijk lees ik -met alle respect begrijp me niet verkeerd- dit alleen bij beginnende natscheerders die de scheertechniek nog niet geheel onder de knie hebben en dan de oorzaak van die rode vlekken bij een parabenen allergie zoeken.

Over het algemeen komen de rode vlekken door het geïrriteerd raken van de opperhuid doordat er teveel weggeschraapt is met de krabber.

Ik denk dat de gemiddelde scheerder wel een maand nodig heeft om de scheertechniek een beetje onder de knie te krijgen.

Voor wat betreft de mesjes zou ik me nog niet wagen aan de Feather en de Derby en de Muhle in de vuilnisbak deponeren en een sample setje mesjes bij b.v. Connaught kopen.

• I like it 1

GILLETTE 7 O'CLOCK SHARP EDGE DOUBLE EDGE BLADES

die gebruik ik. 

Ik laat de feather en de derby nog ff liggen. 7 o clock en astra kan ik nog ff mee vooruit. heb bij the alphamen een verzameling van 5 packs gekocht.

Edited by ChrisVanMeer
Lettergrootte wat aangepast

5de scheerbeurt met de DE

BBS rond kin en kaaklijn, geen razor burn :D

Ik vind m'n hals nog moeilijk. M'n haren groeien daar omhoog dus met de groei mee moet ik het scheermes van onder naar boven bewegen. Kan moeilijker de goede hoek vinden en naar boven de hoek vasthouden. Ik vind dat nog lastig. Zeker met rechter hand de linker kant. Geprobeerd met de linker hand linker kant, daar moet ik nog even wat muscle memory mee opbouwen denk ik. Zag toen wel wat ik deed. Vergeet ook soms te draaien om beter zicht te hebben :D Hals doe ik voorlopig nog even alleen 1 keer met groei mee. Bij m'n adams appel doe ik de huid opzij, dat gaat ook nog even lastig. Als ik dat niet doe snijd ik mezelf open, beetje puntige adamsappel :)

Ben erg tevreden dat ik geen uitslag of razor burn had :D Wel een puistje van vorige keer nog. 

Ik ben wel tevreden met de 7 o clock mesjes. Soms voel ik het bijna snijden als ik het mes een beetje lomp op de kin zet. Ik gok dat als ik er dan een feather in heb zitten, ik mezelf gesneden zou hebben. Volgende keer misschien een mesje van astra proberen.

Binnenkort weer met open mes oefenen.

Na alle ellende met gillette fusion en verschillende peper dure scheer apparaten die me ontiegelijke razor burn kreeg, ben ik blij dat het zo veel beter gaat :D

Scheerbrand heet dat, en spiergeheugen.

Mijn haargroei loopt op de hals ook omhoog, flink hoofd in de nek leggen, dan heb je meer ruimte voor je krabber en hand. Huid opzij, omhoog, omlaag is voor een hoop plekken, adamsappel incluis, de enige manier om het glad te krijgen. Je gaat daar heel creatief in worden :)

Als je slikt kun je dat even vast houden, dan is je adamsappel even weg naar boven toe. En kun je eroverheen scheren of je adamsappel is groot dan wordt deze methode moeilijker. Ik vind de huid naar de zijkant trekken het makkelijkste. 

• 11 months later...

Bij mij werkt een talkpoeder op mijn gezicht doen na het scheren, en een goede scheerprep, dit is mijn scheerprep (heb hem recentelijk aangepast had ook lang last van razor burn)

• Gezicht nat maken met warm water(Ik ga zelf altijd onder de douche staan, en spoel dan mijn gezicht met warm water (niet te heet, anders verdwijnen je natuurlijke olien, en is slecht voor je huid)
  • Pre shave erop
  • (Ik raad de Proraso pre shave aan).Goed inzepen met een goede zeep
  • Voorzichtig scheren  zonder druk te zetten(eerst met de haargroei mee, dan er tegen in)
  • Seerzeep wegspoelen met warm water
  • Gezicht deppen met koud water
  • Eventueel wondjes behandelen met Aluin
  • Aluin wegspoelen met koud water
  • Beetje talkpoeder op je gezicht doen
  • Goede aftershave balm met zo min mogelijk alcohol (die van Proraso bijvoorbeeld)

2 topics hierboven reppen wij over scheerbrand en zo is het ook. :lol:

Maar hele wijze tips waar ik alleen wil toevoegen neem iets meer tijd om 3 scheergangen te doen en niet direct al de tweede gang tegen de haarrichting in te gaan.

En hoewel ik uit routine elke dag Prep gebruik dit zowel olie als cremes is dit bij een goede scheerzeep die even de tijd krijgt om in te trekken volledig overbodig.

Echter het belangrijkste is en blijft het voorkomen van druk zetten op de krabber, ik vermoed dat 90% van alle scheerbrandgevallen hierdoor wordt veroorzaakt.

• I like it 2