Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik heb na het scheren tot nu toe altijd wel dat de aluin prikt, en met name in mijn hals net onder mijn kin en op mijn kin. Daarna nog ff lekker met de aftershave erover, dat brand ook altijd lekker, dat vind ik overigens lekker. Ik heb daarna geen irritatie, en heb in mijn optiek een prima scheerbeurt gehad. Hoe rustig en met hoe weinig druk ik ook scheer, het prikt altijd. Hebben jullie dat ook of doe ik het niet goed?

René

Posted

Elke huid is natuurlijk anders René en niet iedereen doet 3 gangen om helemaal glad te zijn maar neemt genoegen met minder glad, de gebruikte zeep kan soms van invloed zijn, de krabber mesje combinatie, het mesje wat al bot raakt en dus meer trekt dan snijdt en de scheertechniek, zeep zoals MWF met Lanoline die tot irritatie kan leiden er zijn zo veel variabelen die voor wat scheerbrand kunnen zorgen.

Vroeger toen ik weer het DE scheren oppakte ook in de leercurve veel meer irriatie als tegenwoordig maar normaal gesproken voel ik het aluin niet meer prikken na de scheerbeurt. 

Je kan overwegen om op die plaatsen waar nu steeds irritatie optreed het tegen de haarrichting  scheren nog een tijdje achterwege te laten en enkel met de haargroei mee en dwars erop te scheren.

• I like it 1
Posted

Ik gebruik geen aluin meer na het scheren, krijg er rode vlekken van. Misschien kan jou huid er ook niet zo goed tegen...

Posted

ik ben ook een beetje aan het proberen

wel of geen aluin

het trekt de huid mooi strak en schijnt te desinfecteren

maar dat desinfecteren doet AS ook

normaal gebruikte ik het alleen bij bloedinkjes

Posted

Trouwens nog een vraag je schrijft: dat de aluin prikt............. Daarna nog ff lekker met de aftershave erover.

Spoel je wel de aluin na opbrengen af met koud water? Want Aluin doet de huid wel uitdrogen.

Posted
Trouwens nog een vraag je schrijft: dat de aluin prikt............. Daarna nog ff lekker met de aftershave erover.

Spoel je wel de aluin na opbrengen af met koud water? Want Aluin doet de huid wel uitdrogen.
Ik spoel het af met koud water, en daarna de aftershave

René

Posted

Ik heb na de aftershave geen last verder van irritatie, of scheerbrand. (Behalve met een mesje dat als een veertje is maar mij als een vijl behandelt en wat ik stiekem tussendoor geprobeerd had)

En ja ik doe 3 passes, wat is een goed Nederland woord, met hier en daar nog een touch up.

Maar nogmaals geen irritatie verder.

René

Ik gebruik geen aluin meer na het scheren, krijg er rode vlekken van. Misschien kan jou huid er ook niet zo goed tegen...

Dat zou best kunnen. Ik ga proberen om het zonder te doen. De aftershave burn vind ik lekker...

René

• 8 months later...
Posted

Ik heb vandaag ook minder agressief geschoren (Merkur Progress standje 1). Natuurlijk niet zo glad geschoren, maar voor de eerste keer sinds lang had ik minder prik met de aluinsteen. Dus ik ga ervan uit dat het wel met de juiste techniek te maken heeft.

Verstuurd vanaf mijn T11 met Tapatalk

Posted

Ook bij mij prikt de aluin, maar ik denk dat ik ook maar eens even stop met aluin. Ben een beginnende DE scheerder maar heb meer irritatie dan voor ik begon

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Posted

Zolang als ik mezelf scheer gebruik ik altijd aluin. Ik heb een gevoelige huid dus na Iedere scheerbeurt spoel ik mijn gezicht altijd af en daarna op mijn natte huid haal ik de blok aluin over mijn hele gezicht en hals. Dat de aluin prikt is in mijn geval zacht uit gedrukt ,maar ik weet niet beter.  Droog deppen ,niet wrijven.Hierna gezicht weer goed afspoelen en af deppen.  Ik merk dan niets meer van de werking van de aluin. Wel gebruik ik altijd balm anders  voelt mijn gezicht strak aan. Daarna aftershave. 

Ik scheer mij wel met open kam en scheer goed uit en dat geld zeker voor het open mes waar ik mij het vaakst scheer. Die prik hoort er voor mij gewoon bij en weet niet beter. 

Posted

Aluin, net als alcoholhoudende aftershave trouwens, prikt alleen als je de huid beschadigd hebt. Ook al zie je geen bloed heb je toch de huid doorsneden (microcuts) en prikt aluin/alcohol omdat het je zenuwen onder de oppervlakte irriteert. Als je verder geen last hebt (bultjes/uitslag etc) en het met scheren de prik niet toeneemt dan genees je (minstens) net zo snel als je beschadigt en is er in principe niks aan de hand maar minder prik betekent minder beschadiging betekent beter geschoren.

• I like it 3
Posted

@aart1975 Vooral niet opgeven. Toen ik bedacht dat van een cassette naar open mes wel van een leien dakje ging lopen.?

Je kon een eitje bakken toen de helft van mijn gezicht aan het mes plakte.

Maar nu ben ik al zover dat ik iedere dag 2 passen kan doen zonder problemen.

Mits ik natuurlijk geen #%*dag heb.

• I like it 3
Posted

Ik voel mij ook nog een beginnende DE-scheerder, zelfs nog nu ik al ruim 2 jaar deze manier van scheren toe pas, maar ik ontdek wel elke keer dingen die een scheerbeurt comfortabel maken. Een andere zeep, een andere krabber, een andere kwast, een ander mesje, een ander moment op de dag, enz enz.

Het is een beetje de truuk om voor jezelf te proberen wat het beste voor jezelf werkt, waar je je het prettigst bij voelt.

Ik ben begonnen direct met een mes met een open kam met Derby mesjes. Nu scheer ik me met een muhle r41 en feather mesjes. Dit is voor mij de beste combinatie tezamen met een zeep die goed glijdende eigenschappen heeft. 

Sommige dingen moet je gewoon uitproberen.

• I like it 2
Posted

Zou me er niet veel van aantrekken wel of geen pik. Ik gebruik zelf het helemaal niet. Vroeger wel omdat ik dacht dat dat moest. Of je moet een wondje krijgen bij het scheren dan misschien wel . Zelf doe ik dan een vloeitje op zoals vroeger mijn opa deed. Werk prima

• I like it 1
Posted
Bartmen schreef 1 uur geleden:

Zou me er niet veel van aantrekken wel of geen pik. Ik gebruik zelf het helemaal niet. Vroeger wel omdat ik dacht dat dat moest.

Spreek voor jezelf! Ik vind het anders een groot verschil of je er wel of geen hebt. Dat je hem niet meer gebruikt tja dan kan je hem natuurlijk best missen, en ze moesten beschaamd zijn dat ze je wijsmaakten dat je hem moest gebruiken vroeger :lol:

• I like it 3
  • Haha 4
  • 4 weeks later...
Posted

Aluin prikt altijd een beetje,bij de een wat meer als de ander.Dit komt omdat aluin een zuur is ,en bedoeld om de poriën te sluiten na het scheren.

Aluin wordt in veel landen ook gebruikt als een deodorant,geurloos en wordt gemaakt van bauciet.

• I like it 1