BuckyOH Posted January 21, 2018 Share Posted January 21, 2018 Zo, vandaag eindelijk m'n eerste scheerbeurt met open mes Het viel me alleszins mee om eerlijk te zijn. Ik had verwacht veel meer open te liggen. Het was wel redelijk onwennig. Ik merkte dat ik hier en daar wat moeite had om goed uit te komen of goed te kunnen zien. Licht is niet ideaal, spiegel staat iets te ver weg. Het ging redelijk lekker dus ik heb heel m'n baard geschoren en niet alleen m'n wangen. Ik had 1 klein plekje op m'n kin waar ik tijdens het scheren even bloed zag maar daarna niet meer. Ik vond de kin wel erg lastig. Ik heb hier en daar een beetje bijgewerkt met de gillette fusion. Ik voel het hier en daar wel branden. Dit voelde ik nog meer na de aluin stick. De aluin en het water op m'n gezicht wat laten drogen en toen de after shave balsem. Het is zeer zeker niet m'n gladste scheerbeurt ooit, maar het was wel voldoenend Ik voelde het mes hier en daar wel wat trekken, vooral bij m'n kin. Ik gok dat het aan m'n techniek ligt. Verder niet tevreden over de proraso wit om eerlijk te zijn. Dat branderige gevoel van de menthol vind ik niet relaxt. Dutchi bergamotte is onderweg met dank aan Paul Kox , die me overigens al een aantal keer via de telefoon erg fijn geholpen heeft Vragen: - Ik merk dat ik met links niet echt uitkom. Ik draag een bril en bij m'n linker bakkebaard zit de hendel recht voor m'n ogen, etc. Doen jullie de kin met je dominante hand? - Zijn er hier mensen die hun linker kant van hun gezicht met rechts doen? - Doen jullie direct na het scheren koud water en daarna de aluin stick? - Ik had wat moeite om het scheerschuim goed op m'n gezicht te krijgen. De vergelijking met slagroom kon ik hier en daar niet helemaal zien. Klopt het dat je scheerschuim op je gezicht vrij dun is? Ik zou zeggen een milimeter of anderhalf dik? - Ik had wat moeite met tegen de haargroei in. Ik had het mes toen anders vast zoals ik op youtube had gezien. Heeft iemand hier nog een goed filmpje van om te kijken hoe ze dit doen? Misschien sowieso wat tips naar youtubes? Ik kijk nu naar Lyn Abrams, Nick Shaves en geofatboy. Peter Goossens vind ik te lang van stof en te weinig voordoen. - Met stroppen kan je je mes toch niet zo erg verpesten als je er op let niet te veel druk te zetten? Ik heb een nieuwe strop gemaakt van tuigleer (10 cm breed weer ). Ik til daarbij de plank met leer erop gelijmd op, rust aan het einde op een tafel, daarna het mes eroverheen, steeds over de rug draaien en met de snede mee, lichtjes, geen kracht zetten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted January 21, 2018 Share Posted January 21, 2018 Je kunt je mes volledig verneuken met fout stroppen Onderdeel van de leercurve Je moet je realiseren: het is een kwestie van lange adem. De komende tijd leer je je mes hanteren, je leert hoe te kijken, je traint je niet-dominante hand, je leert het vasthouden van de goede hoek, je leert stroppen, je leert bijzonder veel en al die tijd verkloot je je mes want dat doe je nu eenmaal met leren. Op zeker moment ontdek je de perfecte scheerbeurt te hebben gedaan, en dan denk je hoera, en de beurt erna gaat het weer volkomen ruk. Dat is ok, dat hoort erbij. Spiegel, bril en alles in de weg ken ik. Dat is verergerd sinds ik aan de multifocaalbril ben. Nu moet ik mikken hoe ik mn hoofd houd om door het goede deel van het glas te kijken en dan ook nog zien wat ik moet zien. Het was effe aankloten Echter: ook hiervoor geldt: de aanhouder wint. Je wordt vanzelf zekerder in wat je doet. De vergelijking met slagroom gaat niet over de dikte op je gezicht, maar over de consistentie. De klodders schuim appeltaartdik op je gezicht smeren draagt niet bij denk ik. Klots lekker je gezicht wit en dat is ok. Verschillende open mes scheerders overigens hebben het schuim liever wat dunner, vloeibaarder dus, dan slagroom. Te dik schuim maakt dat ik mn mes niet lekker schoongespoeld krijg, maar ook dat de baardharen zich bij de snede ophopen. Dat scheert minder aangenaam, dus als ik dat merk voeg ik meteen flink water toe aan de kwast. Tegen de vleug is het lastigst. Al naar gelang je haargroei kan dat lastig blijven. ij mij bijvoorbeeld gaan op de hals tegen de vleug de meeste messen stuiteren.Kwestie van de goeie hoek leren kennen, vaak het mes wat vlakker tegen de huid, en korte snelle haaltjes. Dan: welke hand. Wat ik doe. Van boven naar beneden: links met links en rechts met rechts. Van beneden naar boven: links met rechts en vv. Overdwars, bij mij van oor naar neus, ook links met rechts vv. Voor mij houdt dat het makkelijkst vast bij het beste zicht. Enverder: strak trekken die huid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanskoning Posted January 21, 2018 Share Posted January 21, 2018 Scheren met open mes daar kan ik geen advies over geven blijft je vraag over het gebruik van aluin over. Na het scheren eerst het gezicht afspoelen met lauw warm water om het zeep te verwijderen, nat laten en vervolgens het aluin blokje over het gezicht heen halen, dan laat ik het ongeveer een half minuutje zitten om het vervolgens met koud water af te spoelen. Je hebt het trouwens over een aluinstick bedoel je hier zo'n dun staafje mee? Over het algemeen gebruiken we namelijk een aluinblok. De dikte van het schuim wordt over het algemeen bepaald door de water/zeepverhouding en het afgeven van het schuim op het gezicht wordt mede bepaald door de kwast. Heb je bijvoorbeeld een nieuwe varkenskwast dan zijn de uiteinden van de haren nog niet gesplitst en werkt hij nog niet optimaal. Dit vraagt een keer of 20 gebruik. Maar je bent al een stuk verder als ik ooit met de Feather DX bent geweest want in de eerste scheerbeurt al tegen de haargroei in is mooi 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miki Posted January 21, 2018 Share Posted January 21, 2018 Ik ben ook niet zo lang geleden begonnen met een open mes. Ik had op bepaalde plekken het idee dat ik er niet door kwam, maar inmiddels wel dus dat lag bij mij puur aan de techniek. De kin blijf ik moeilijk vinden en tegen de haren in op de kin lukt mij nog niet, maar sinds ik mij bij de kin scheer met de hiel van het mes, heb ik meer succes. En ook bij de kin de huid goed strak trekken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BuckyOH Posted January 21, 2018 Author Share Posted January 21, 2018 Thanks Ik heb inderdaad een aluin blok, in cilinder vorm. Geen kids, wel partner, maar ik neem idd de tijd ervoor Ik was inderdaad m'n gezicht eerst met nivea men face wash for sensitive skin (kan ik iedereen aanraden trouwens) en wat warm water. Ik heb een Yaqi kwast , no 7 . 24mm haarknot, lengte 60mm, handgreed 65mm . Link to comment Share on other sites More sharing options...
onno Posted January 21, 2018 Share Posted January 21, 2018 Dit klinkt als een goed begin. Hier was ik ook 11 maanden geleden en inmiddels scheer ik me zonder sneetjes en scheerbrand. Bij mij helpt: - goede zeep: je Kox zeep voldoet voor mij ook (en Proraso absoluut niet) - aluin werkt niet bij mij: altijd een trekkerig hoofd. Ik gebruik gewoon veel koud water. Rolf zei het al mooi over het stroppen. Voor mij betekent alleen gewicht van het mes dus geen druk bij stroppen. Nu moet dat ook bij het scheren (anders scheerbrand of sneetjes) dus dat komt mooi uit. Zelf scheer ik tweehandig; het geint onwennig maar komt echt goed. Bijna altijd drie gangen en op de wangen niet tegen de vleug in. Dat blijft niet prettig. 2x dwars op de vleug werkt bij mij het beste. Alleen in keelgebied ga ik ook van beneden naar boven (bij mij dus tegen de vleug). Het lastigste vond ik de afstand tot mijn oren inschatten en inderdaad daar is menigmaal een rode streep ontstaan. Komt allemaal goed. Het beste advies van EFSK destijds voor mij: als je je dan echt snijdt, geen aluin erop want dan krijg je een litteken. Dat advies kwam dus eigenlijk te laat........ Gewoon door klooien, komt vanzelf goed Link to comment Share on other sites More sharing options...
HiFuMi Posted January 21, 2018 Share Posted January 21, 2018 kalerolf schreef 1 uur geleden: Goede voorbereiding is het halve werk voor een prettige scheerbeurt was je gezicht voordien en schuim vodoende in zodat je baardhaartjes zachter kunnen worden. Dit inschuimen doe je bij voorkeur met een natte maar geen zeiknatte kwast. Even uitschudden voor het zeep laden en schuimen. @kalerolf FF voor de duidelijkheid Rolf , doe jij voor het scheren het gezicht met een kwast met alleen water ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
HiFuMi Posted January 21, 2018 Share Posted January 21, 2018 Dank je. Duidelijk Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts