Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik scheer nu iets langer dan een maand met een open scheermes en ben eigenlijk best tevreden. Ik heb

jaren met een krabbertje geschoren en ben gewend geraakt om mij in drie etappes te scheren in de ochtend.

Inmiddels lukt dat ook met het open scheermes. De plek waar ik niet tevreden over ben is de kin, daar lukt het

alleen nog om met de haartjes mee te scheren. Tegen de haartjes lukt mij nog niet, ik heb of nog niet de juiste techniek

, zeer waarschijnlijk, of ik moet het mes maar eens proberen te slijpen. Bij de kin scheer ik meestal bij met het krabbertje.

Ik doe nu ongeveer een kwartier over een scheerbeurt, toen ik begon was het 25 minuten, dus er is in ieder geval vooruitgang

in tijd.

Mijn vraag is hoe lang duurde het bij jullie voordat je tevreden was over je scheerbeurt met een open mes. En hoe overwon

je de moeilijke plekken?

Posted

Kan natuurlijk niet zien of je mes optimaal geslepen is maar je kan 1pas doen van je onderlip recht naar beneden, 2de pas start je van je linker mondhoek naar het midden van je kin in een schuine beweging en dan van het midden van je onderlip naar beneden rechts. Derde pas doe je hetzelfde maar in spiegel beeld. Hierbij de hiel van het mes gebruiken.

Posted

Ik heb na vele jaren scheren met het open mes nog steeds wel eens een dag dat ik minder tevreden ben. Dat accepteer ik gewoon. De volgende dag gaat het wel weer goed en ben ik gewoon weer glad. De kin lukt mij ook niet altijd van onder naar boven. Dan doe ik wat Snuff aangeeft; van buiten naar binnen en vv.  Werkt voor mij ook prima.

Posted

Bij mij duurde het ongeveer eeen 300 scheerbeurten ( en ik scheer dagelijks open mes ) voor het naar mijn mening echt lekker ging

en dan bedoel ik moeiteloos glad zonder irritatie enzovoorts

ook heeft het bij mij lang geduurd in te schatten of het mes scherp genoeg was of dat ik slechte techniek had ( vaak slechte techniek weet ik nu :o )

uiteindelijk blijkt bij mij de kwaliteit van het schuim ook kritiek te zijn

vooral niet te droog , dat scheelt bij mij de helft

en dan nog moet ik inderdaad moeite doen om een BBS kin te krijgen

als ik dat echt wil moet ik die nog een 4e keer meenemen

Posted

@Snuff 

Snuff schreef 8 uur geleden:

Kan natuurlijk niet zien of je mes optimaal geslepen is maar je kan 1pas doen van je onderlip recht naar beneden, 2de pas start je van je linker mondhoek naar het midden van je kin in een schuine beweging en dan van het midden van je onderlip naar beneden rechts. Derde pas doe je hetzelfde maar in spiegel beeld. Hierbij de hiel van het mes gebruiken.

die kan ik niet helemaal volgen

ga je de 2e pass heel de tijd van links naar rechts ? en de 3e van de rechtermondhoek naar schuin naar links

ik blijf ook altijd moeite hebben met de kin

Posted

Nee ik zou als je problemen hebt met de kin de eerste pas WTG doen

Tweede pas doe je XTG behalve bij het kin gedeelte (van onderlip tot net onder de kin dus) 

dan start je van je linker mondhoek naar het midden van de onderkant van  je kin in een schuine beweging en dan verplaats je het mes van het midden van je onderlip naar beneden rechts.

Bij de derde pas ATG of wat je ook doet start je van je rechter mondhoek naar het midden van de onderkant van  je kin in een schuine beweging en dan verplaats je het mes van het midden van je onderlip naar beneden links.

Om echt makkelijk de kin mee te nemen is een kwestie van de techniek te ontwikkelen om de hoek van het mes tijdens de ronding in een vloeiende beweging te maken, dat vergt training maar de manier hierboven aangegeven werkt ook en is makkelijker, zij het een stuk trager.

• I like it 1
Posted
kalerolf schreef 2 uur geleden:

Niet zo moeilijk de kin.. ATG gewoon met je huid mee scheren vanaf de lip tot onder de kin.

XTG lip iets bollen waardoor je huid strakker komt te staan dit doe je door met je tong of lucht in je mond de huid te strekken.

Je doet hier de aanname dat het haar tussen kin en bovenlip van boven naar beneden groeit.

Posted

Hartelijk dank voor de reacties en de tips.

Ik ben nu bij de kin met met de hiel van het mes met de haren mee gaan scheren. Daar had ik niet aan gedacht en werkt voor

mij heel fijn. Vandaag had ik een scheerbeurt waarbij ik helemaal niet heb gecorrigeerd met de krabber en tevreden

over ben.  Terwijl ik niet tegen de haartjes in heb geschoren. Onder mijn kin zijn er nog wat opstandige haartjes, maar daar

kan ik voorlopig mee leven.

Ik heb overigens de tijd, nu scheer ik langer dan een maand iedere dag met een open scheermes en ik ben ervan overtuigd

dat dit de methode voor mij is, zolang ik nog een vaste hand heb natuurlijk (grapje).

• 2 months later...
Posted
Snuff schreef op 17-1-2018 om 07:36:

Nee ik zou als je problemen hebt met de kin de eerste pas WTG doen

Tweede pas doe je XTG behalve bij het kin gedeelte (van onderlip tot net onder de kin dus) 

dan start je van je linker mondhoek naar het midden van de onderkant van  je kin in een schuine beweging en dan verplaats je het mes van het midden van je onderlip naar beneden rechts.

Bij de derde pas ATG of wat je ook doet start je van je rechter mondhoek naar het midden van de onderkant van  je kin in een schuine beweging en dan verplaats je het mes van het midden van je onderlip naar beneden links.

Om echt makkelijk de kin mee te nemen is een kwestie van de techniek te ontwikkelen om de hoek van het mes tijdens de ronding in een vloeiende beweging te maken, dat vergt training maar de manier hierboven aangegeven werkt ook en is makkelijker, zij het een stuk trager.

nog meer manieren om de kin fatsoendelijk te krijgen

ik krijg alles super BBS , maar als ik de ronding van de kin en net er onder glad wil krijgen ben ik meer aan het villen dan aan het scheren

moet er minstens 4x over heen en dan nog

of ik nou een erg scherp of iets milder mes gebruik , het blijft tobben , mede denk ik door de harde haren daar en wat kuiltjes en zo ( niet echt overdreven )

ik kan WTG van boven naar beneden goed maar XTG op de kin gaat moeizaam

onder de kin doe ik WTG , ATG , WTG en ATG en dan nog voel ik tegen de draad in wat stoppels .............:x :x:/

Posted

Hifumi, 

Stap eens bij een barbier binn, laat je scheren, voel even aan je baard en vraag even hoe je jezelf daar best scheert?

Ik doe geen xtg, enkel wtg en atg  en eventueel nog een paar touch ups.

Een zacht mes en een beetje druk doen op de kin wonderen voor mijeen.

Posted

Atg boven de lip is hier ook een probleem. Doe ik dus nooit. Schuin naar boven lukt het me wel. Meestal doe ik wtg 1  maal boven de lip en dan xtg van de neus vertrekkende. Wel Ook moet  ik ook bijwerkingen doen onder de  kin.

tja de rest wat er dan niet af is moet maar gewoon een dag wachten maar meestal lukt het vrij goed

• I like it 1
Posted

In mijn naslagwerk "gladde jongens" wordt ATG van het snor gedeelte ook wel de coup de maître  genoemd ( De slag van de meester) voor mensen die het Frans niet machtig zijn.

In het boekje staan de volgende instructies. Ik Citeer:  Hier wagen alleen de dapperste zich aan. gevorderden leren eerst om hun snor horizontaal van buiten naar binnen te scheren voordat ze ermee beginnen.

Begin heel laag aan de mondhoek. Span de huid aan door je mond te openen en met de vingers aan de mondhoek te trekken. Scheer recht omhoog   .

de lolbroeken ( Belgen hé   )schrijven vervolgens   Gelukt ,of zou je neus er toch nog af gaan?:$

Ik waag me alleen met een scherp mes voorzichtig van buiten naar binnen

Posted

Coup de maitre is volgens mij gewoon onder de neus de zwiep omlaag. De gang omhoog onder de neus heet ook wel de "fools pass".

• Haha 1
Posted

In het boekje gladde jongens staat ook dat een feather AC alleen geschikt is voor de zeer gevorderde scheerder, toen ik de auteur vertelde dat ik daar ook mijn hoofd mee schoor was hij vol ongeloof (hij had huidproblemen ermee maar dat komt omdat hij druk zet tijdens het scheren) 9_9 Maar de coup de maître is inderdaad niet zo makkelijk en vergt vertrouwen in jezelf.

Posted

Ach veel in het boekje is inmiddels achterhaald.  Zo worden synthetische scheer kwasten zeer afgeraden omdat er niet mee te scheren  viel (Stug nylon) Maar de matrialen ,technieken en nieuwe inzichten in het scheren zijn inmiddels zo verbeterd . De tijd heeft het boekje op bepaalde punten achterhaald.

Trouwens die fools pass had ik ook over gelezen. Ik vindt deze uitdrukking meer van toepassing. 

Posted

coupe de maitre gaat bij mij gemakkelijk , andersom waag ik me inderdaad niet aan

na wat "snuff"elen op Straightrazorp(a)lace heb ik eens geprobeerd de kin zowel voorkant als onderkant met hele kleine haaltjes en "blade buffing" , dat is het op en neer gaan met het mes zodat telkens weer wat schuim terug komt en zodat je d us met kleine stukjes uit scheert

en dan heel plat zonder druk , dus gewoon een beetje vegen zeg maar

moet zeggen dat de kin vandaag ook BBs is :D

nog wat verder mee experimenteren

• 1 month later...
Posted

Ik denk dat ik het na een maand wel onder de knie had.

Scheren moet bij mij spiegelglad en snel en elke dag.

Kin en bovenlip doe ik na 10 jaar nog steeds niet tegen de haargroei in maar dwars erop.

Niet omdat ik het niet kan maar omdat ik dan net wst meer tijd nodig zou hebben.En bij mij moet het scheren niet langer dan 5 minuten duren.

• I like it 1
Posted

Hoe lang? Maanden, jaren. Tot nu toe redelijk, maar niet echt, tevreden met een gewoon open scheermes. Na hernieuwde pogingen half jaartje (of zo) geleden ben ik een Feather AC gaan proberen. Niks moelijker, komt wel stuk makkelijker door mijn baard heen. Meestal een keer van boven naar beneden, keer van beneden naar boven, en nog een keer op geleide van de groeirichting (daar tegen in). Dat laatste kan ook met een DE, omdat het daarmee  makkelijker is gekke hoeken te halen. Waarom niet terug naar DE? Open mes is toch net wat directer, verder moeilijk te omschrijven...

Posted

Ach alle begin is moeilijk. Ook ik ben pad vorig jaar begonnen met het open mes. Volledig glad : ja soms, maar ook heel dikwijls een plekje dat niet Waw geschoren is. Onder het moto : wat er vandaag niet af is gaat er morgen af doe ik gewoon verder. Zichtbaar dat ik slecht geschroren ben : nee, voelbaar : ja. Trouwens waarom doe je geen nabewerking met een de ? Open mes : vorige zondag lukte het langs geen kanten : de huid wou niet mee enz. Momenteel scheer ik me enkel met het open mes in het weekend, kwestie van me heel ontspannen te kunnen scheren : heel ontspannen en dit bij een tasje koffie.

Posted
DannyVG schreef op 5-6-2018 om 16:22:

een tasje koffie.

Die opmerking maakte een Limburgse huisgenoot van mij ook eens jaren geleden. Je had de Groningers en West-Friezen moeten zien kijken.......

Posted

Ik ben verbaasder over het drinken van koffie tijdens de scheerbeurt dan ik ben over de gehanteerde terminologie.