Jump to content

Recommended Posts

Posted

De titel zegt het al.. is een bodemplaat tussen diverse krabbers uitwisselbaar?

Voordat ik de stoute schoenen aantrek en het gewoon probeer... en welicht nieuwe sneden op m'n gelaat ontdek, eerst even polsen.

Ik heb onlangs een krabber gekocht - zie hier - waarbij het naar mijn idee niet verkeerd is er een andere bodemplaat bij te hebben, of in ieder geval te kunnen kiezen.

De krabber is met een andere bodemplaat dan natuurlijk niet meer origineel. Wat ik ook wel weer jammer vind.

Maar, zou het kunnen? Of is het een  ... ja het kan, past het, dan past het.  Maar ermee scheren is uitproberen. En kijk goed hoe het mesje onder het afdekplaatje wegkomt?

Posted

Van hetzelfde merk een onderplaat uitwisselen is vaak geen probleem dus bijboorbeeld een Blackbird gesloten kam omruilen voor een open kam levert geen probleem op.

Of hetzelfde verhaal opgaat voor willekeurig welke bovenplaat met onderplaat daar heb ik wel grote twijfel bij want niet elk merk heeft dezelfde manier van bevestigen en uitvoering. En als de constructie niet gelijk is kan bijvoorbeeld het mesje niet goed geklemd worden dat tot bewegen kan leiden etc. 

• I like it 1
Posted

Oké, dank je. Ik begrijp het. Kromming en klemming. Ja, dat bepaald de snede.

De bevestiging van de onderplaat is door middel van drie gaatjes. Door het middelste gat steekt de schroefdraad van de bovenplaat. De bovenplaat klemt dan bijna vanzelf de onderplaat vast.

Als ik een Fatip bodemplaat pak, past het, maar verder kijken dan past het ben ik niet gekomen. Oftewel.. niet uitgeprobeerd. Ik denk dan dat een eventueel samenspel de doorslag zal geven. Geen experiment voor mij :)