Ga naar inhoud
Jeroen

Nieuw avontuur

Aanbevolen reacties

Standtijd van een mesje is afhankelijk van je techniek, van de gebruikte krabber, van je baardhaar, en van wat jij persoonlijk als wel of niet aangenaam of acceptabel scheren ervaart. Er is, kortom, geen peil op te trekken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

M'n scheertechniek zal in ieder geval vast nog wat mogen,  kunnen en mogelijk ook nog wel wat gaan verbeteren.

Ondanks dat ik nu zo'n 6 of 7 jaar met een krabber scheer, heb ik me nooit in scheertechniek verdiept. Laat ik het houden op dat het inderdaad een krabber was.

Nu ik een maand of 7 geleden dit forum tegenkwam, werd me duidelijk wat scheertechniek is.

Dus. een volleerd scheerder.. nog niet echt. En dat zou meteen kunnen verklaren dat ik vandaag - even geen dag overgeslagen - met de R41 me prettiger geschoren heb.

Dit terwijl ik doorgaans de Fatip aangenamer vind scheren.

Het mesje leek zelfs wat scherper. Óf het kwam omdat het vandaag een vroege rond 6am scheerbeurt was :) en m'n huid minder gevoelig leek.

Effin, mesje gaat mee naar de Futur kloon. En dat maakt dan toch alweer de 8ste keer scheren met de Rapira PL.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

8 keer scheren met een Rapira is zeker niet verkeerd en zolang hij nog niet trekt dus nog scherp genoeg, ben zeer benieuwd hoeveel scheerbeurten hij nog mee gaat.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja, morgen alweer de 8ste keer scheren met de Rapira. Met de R41 ervaarde ik gister een lichte trek, maar dat is voor mij niet helemaal een vreemde gewaarwording met een mesje voor de 7de keer in de running.

Ik zag eens op een foto hoeveel meer baardhaar een agressievere krabber meeneemt in vergelijking met een milde krabber.

Op zich zou het me niet helemaal verwonderen wanneer een mesje bij mij best wel lang mee zal kunnen.

Ondanks dat ik redelijk tot stevig baardhaar heb, scheer ik me enkel twee ronden, enkel met groei mee en ‘scheef’ én laat ik de scheerzeep sinds kort goed inwerken ook nog..

De 10 keer zou ik dan toch vast mogen kunnen halen lijkt me. In ieder geval morgen op naar de 8 dus!

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

De 8ste keer dit Rapira PL mesje. Voor mij weer prima mee te scheren.

In de Futur clone op instelling no. 4.

Niet te agressief ingesteld, maar relatief mild. Dit omdat gisteren de R41 wat trek gevoel gaf vandaag dus de keuze voor stand no. 4.

Vanzelfsprekend wel wat voelbaar minder scherp deze 8ste ronde. Althans, om dit zeker te weten kan ik beter een mesje tijdens een mesjes-uitprobeer-ronde het mesje in één krabber houden en dan kijken hoe het verloop van een mesje is. Ik denk iets voor ná dit avontuur.

Echter ook vandaag  geen probleem scheerbeurt of een onaangenaam scheren. Gewoon prettig en aangenaam geschoren :)

Wel eens met een mesje van de Action geschoren… ? Die met dat groene stripje?

Daarna voelt alles aangenamer. Beste keuze was; alles weggegooid. Inclusief houder natuurlijk ;)

Op naar de 9de keer!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Voor een 10de keer dit Rapira PL mesje gebruiken gaat inderdaad plaatsvinden.

Maar het wordt inderdaad meer een ‘10de keer halen..’

Althans, of er staat nog een klein wondertje te wachten.

Deze 9de ronde van  vandaag met de Rapira PL in de Gillette 1930s NEW LC was ver van mijn ervaring met deze krabber en dít mesje (deze krabber was de eerste in de ronde).

Het soepele scheergevoel was niet echt meer aanwezig. Tijdens het scheren voelde ik al een lichte prikkeling van een niet optimaal mesje. Er ontstond een wat schraal gevoel.

Normaliter was dit mesje voor mij vandaag uit de krabber gehaald en vervangen door een nieuw exemplaar.
Maar, benieuwd naar ‘een hoelang zou het nog kunnen..’, nog één keertje met een wie weet in mijn achterhoofd.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik begrijp de uitdaging niet helemaal want scheren moet comfortabel zijn en een mesje wat niet optimaal meer aanvoelt en een schraal gevoel geeft moet je niet meer willen gebruiken.:/

• Vind ik leuk 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

@Jeroen Mijn gemiddelde ligt op 10,33. 10 is voor mij eigenlijk wel het maximum om het leuk te houden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Hanskoning schreef 4 uur geleden:

Ik begrijp de uitdaging niet helemaal want scheren moet comfortabel zijn en een mesje wat niet optimaal meer aanvoelt en een schraal gevoel geeft moet je niet meer willen gebruiken.:/

Ha.. :)  ik begrijp je… eigenlijk had ik er even bij kunnen zetten dat ik dit ga doen om uit te trachten te sluiten dat het niet, mijn nog niet uitgekristalliseerde scheerkunde is wat aan mijn matige scheerervaring ten grondslag ligt.

Wellicht, zo dacht ik, dat met een andere krabber de scheerervaring beter is.
Mocht dat dan zo zijn, dan ligt het of aan mesje met krabber combinatie óf aan mijn hand.

Maar je hebt wat mij betreft helemaal gelijk, het scheren mag zeker een comfortabel moment zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Harkos schreef 4 uur geleden:

@Jeroen Mijn gemiddelde ligt op 10,33. 10 is voor mij eigenlijk wel het maximum om het leuk te houden.

Daar kom ik dan toch wel in de buurt.
Wellicht dat wanneer ik met mijn hand een betere scheertechniek ontwikkeld heb een mesje wellicht langer mee zou kunnen?
De scherpte die dit mesje nu heeft zou met een betere techniek dan mogelijk nog steeds comfortabel genoeg voelen om deze nog niet af te danken. Of wellicht zelfs wat langer op scherpte blijven.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Jeroen schreef 5 minuten geleden:

Daar kom ik dan toch wel in de buurt.

Houdt wel in het achterhoofd Jeroen dat iedereen uniek is en veel meer of minder baardhaar op zijn gezicht heeft wat ook nog eens zacht of harder dan de jouwe kunnen zijn. En hoeveel gangen doe je per scheerbeurt met hoeveel halen per gang? er zijn nogal wat variabelen wat het aantal scheerbeurten dat een mesje mee gaat beïnvloeden daarom merkte ik op dat een mesje voor mij op is als hij niet meer comfortabel is.

En in de loop van de jaren ben ik steeds meer de mening toegedaan dat het scheercomfort van een scherp mesje boven zuinigheid gaat dus de mesjes vervang ik tegenwoordig meestal na drie scheerbeurten behalve mijn persoonlijke topper de Gillette Rubie Platinum Plus welke 4 keer meegaat.

Komt natuurlijk ook omdat de mesjes natuurlijk zeer goedkoop te verkrijgen zijn;)

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mijn achterhoofd houd ik wakker :) .

Normaliter vervang ik mijn mesjes wel wat eerder dan nu.. enkel deze test-ronde ga ik tot het voor mij acceptabele uiterste..

De drie vier scheerbeurten kom ik altijd wel over voordat ik mijn persoonlijke uiterste comfortabele grens heb bereikt. Althans met de Rapira, de rest komt nog aan bod binnenkort.

Voor de prijs van een mesje hoeven we inderdaad niet door te scheren tot voorbij het aangename.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Scheertechniek is van belang! En ik kan nog wel wat winst aan scheertechniek boeken ook nog..

Vandaag de Rapiral PL in de Sweden Swing OC. Een 10de scheerronde. Vandaag de krabber een iets meer scheve hoek gegeven,  als een slant zeg maar vermoed ik.

Nu was er een wat meer snijden van het mesje dan voor mij gewoon.  Het scheren voelde zeker beter als de vorige keer.  Alhoewel de plek van de snor de eerste ronde wel irritant voelde.. Nu dan mesje in het potje en deksel erop.

De volgende beurt is aan de Rapira Super Stainless.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

In de Gillette 1930NEW de Rapira Super Stainless.

Wel prettig, zo'n vers mesje :)

Na de eerste scheerbeurt met dit mesje gaat mijn voorkeur tussen de twee Rapira's momenteel nog uit naar de Platinum Lux.

Dit kan nog weer veranderen want.. na de Super Stainless komt er nog een derde Rapira in de ronde.

Benieuwd hoe het Rapira Super Stainless mesje z'n of.. d'r (kwam erachter dat 'het scheermesje’ onzijdig is..) weg vindt door de te gebruiken krabbers heen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Over het algemeen gaat mijn voorkeur ook uit naar de Platinum uitvoeringen boven die van de Stainless.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Over het algemeen.. bedoel je dat de mesjes met platinum coating over het algemeen anders aanvoelen?

Stainless vs Platinum coating...

Ik heb even op het web gezocht; de meningen vanuit scheerervaringen lijken ook hier uiteen te lopen naar persoonlijke voorkeur.

Maar zou je kunnen zeggen dat de mesjes met platinum coating comfortabeler scheren dan de stainless? Ik ervoer zelf de Rapira Platinum Lux als prettiger.

En de scherpte van een bepaald merk die beide uitvoeringen levert, zou deze dan hetzelfde zijn?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

De Gillette Rubie® Platinum en Rapira Platinum Lux krijgen op je lijst ook een mooie beoordeling van je mee! De Kai Stainless Steel is een uitzondering?

Is deze gezien de rijke beoordeling een ‘uitzondering’ en een van je favoriete mesjes?

Zelf nog nooit de Kai in handen uhhm.. krabber gehad. Ik zal eens rond kijken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
De Gillette Rubie Platinum en Rapira Platinum Lux krijgen op je lijst ook een mooie beoordeling van je mee! De Kai Stainless Steel is een uitzondering?
Is deze gezien de rijke beoordeling een ‘uitzondering’ en een van je favoriete mesjes?
Geen idee wat voor coating op de Kai zit, maar zijn voor mij erg prettig!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Harkos schreef 2 uur geleden:
Jeroen schreef 4 uur geleden:
De Gillette Rubieemoji768.png Platinum en Rapira Platinum Lux krijgen op je lijst ook een mooie beoordeling van je mee! De Kai Stainless Steel is een uitzondering?

Geen idee wat voor coating op de Kai zit, maar zijn voor mij erg prettig!

Zag op het web dat deze mesjes überhaupt geen coating hebben. Iemand legde de vraag aan de Kai group voor en ... ontving antwoord.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

leuke site, dank voor de link.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Geen dank! De web-wereld zit vol met leuke pagina's waar je op kunt landen :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ondertussen 4maal met de Rapira Super Stainless geschoren. En 4maal een prima scheerbeurt!

Oké, de platinum versie voelde iets meer prima..

Dit mesje heeft de Gillette 1930new, de Swing, Gillette Tech en de Merkur Progress gezien.

Het Rapira mesje lijkt zelfs iets soepeler te gaan scheren. Kan wellicht ook komen doordat de eerste twee krabbers de meest agressieve zijn van deze vier. Maar, het mesje lijkt ietwat scherper dan bij aanvang.

Voorlopig nog in de running!

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Geplaatst: (aangepast)

Lage roebel, dat scheelt.

aangepast door efsk
letter vergeten

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Belangrijke informatie

We hebben cookies op uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je verder kunt gaan.