Jeroen Posted January 6, 2018 Posted January 6, 2018 Het heeft even geduurd, maar ik ben er klaar voor. Heb nu 15 verschillende DE mesjes verzameld en bijna 10 krabbers (nog twee zijn er onderweg). Eentje uit Frankrijk (vintage) en eentje uit Verweggistan… ‘gewonnen’ voor 17 cent. Ik zal er spoedig achter komen waarom het bieden stopte… Al m’n krabbers op volgorde van te gaan gebruiken gezet voor tijdens m’n testronde. Ik gebruik, zeker deze tijd, dezelfde scheerzeep (Weleda) - heb meteen voor een +jaar gekocht. De tijd van inzepen en de even laten zitten tijd, houd ik gelijk. Met om de dag scheren – aangenamer voor mijn huid – ben ik wel even zoet. Ik denk dan ook dat het plaatsen van updates met prettige onregelmatigheden gepaard zal gaan.. maar wie weet krijg ik de smaak te pakken (of niet). M’n notitie blokje ligt klaar en mesjes ook. Astra Platinum, Bolzano, Feather, Gillette Rubie, Lord Classic, Lord Super, Merkur Super, Nacet Stainless, Personna Platinum, Polsilver Super Iridium, Racer Super Stainless, Rapira Platinum Lux, Rapira Super Stainless, Rapira Swedisch Supersteel en Voskhod Morgen ronde één met een Rapira Platinum Lux. Deze mesjes gebruik ik sinds mei 2017 en kan dan mooi als basis uitgangspunt dienen. Heb geen idee hoelang ik eigenlijk met zo’n mesje doe. Ben benieuwd. 1
Moods Posted January 6, 2018 Posted January 6, 2018 Leuk! Ik ben benieuwd naar je bevindingen. Een jaar lang dezelfde zeep gebruiken -hoe goed ook- zou voor mij een te grote straf zijn om zo'n project te doen, maar dat is inderdaad een gede manier om de variabelen zoveel mogelijk te beperken. Succes!
Jeroen Posted January 6, 2018 Author Posted January 6, 2018 Moods schreef 2 uur geleden: Leuk! Ik ben benieuwd naar je bevindingen. Een jaar lang dezelfde zeep gebruiken -hoe goed ook- zou voor mij een te grote straf zijn om zo'n project te doen, maar dat is inderdaad een gede manier om de variabelen zoveel mogelijk te beperken. Succes! Dank! Ik scheer eigenlijk al best wel lang met dezelfde zeep. Had eigenlijk net besloten m'n verleiding voor wat betreft de bijzondere zepen en dan bovenal de geuren die op het forum passeren, niet te weerstaan En ondanks dat mijn vrouw de Weleda bijzonder aangenaam vindt ruiken, is ook zij wel voor een van de interessante geuren die er nog meer zijn. Even wachten dan maar...
Jeroen Posted January 6, 2018 Author Posted January 6, 2018 kalerolf schreef 1 uur terug: Mooi avontuur.. aardige verzameling ook.. Grappig een krabber voor 17 cent.. hoe hoog zijn de verzendkosten of valt dat een beetje te in verhouding met aankoop bedrag. 17 cent, toen stopte de automatisch verhoging... 17 cent ? dacht ik toen. Wanneer binnen, plaats ik zeker een plaatje. Incl. verzendkosten zo'n 2usd. Ja, 't zou wat zijn zeg Ik zie inderdaad weleens pittige verzendkosten. Heb geleerd alles wel even te bekijken. En dan nog... Kwam er eens achter dat ik bij Amazon (of zo) niet eens meer echt iets hoef aan te klikken ofzo om al betaald te hebben. Poef.. betaald. Ach, 't was goed besteed. Aan mij
Snuff Posted January 6, 2018 Posted January 6, 2018 dat van niets aanklikken en al betaald hebben lijkt me sterk, dat kunnen ze nooit maken. Succes met de krabber en hoop dat je tussen je lijstje met mesjes een aantal favorieten vind!
Jeroen Posted January 6, 2018 Author Posted January 6, 2018 Dankje! Met niets aanklikken bedoel ik eigenlijk geen stappen doorlopen als gewend door mij. Volgens mij is het een 'ONEclick-pay' zonder nog gegevens in te hoeven vullen (na inloggen). De creditcardgegevens zitten dan in het systeem opgeslagen. Maar vroeg of laat kom er vast weer eens langs en.. erachter.
Jeroen Posted January 7, 2018 Author Posted January 7, 2018 Voor mij als vanzelfsprekend was de eerste ronde met het Rapira Platinum Lux mesje in de Gillette 1930s NEW LC uitstekend. Een nieuw mesje in de Gillette 1930s NEW LC zal tevens de combinatie van iedere nieuwe aanvangsronde worden. Vandaag voor het eerst eens netjes de tijd in de gaten gehouden van inzepen en laten zitten. Ik merk wel, ik wachtte voorheen eigenlijk doorgaans wel wat aan de korte kant ... voorlopig op de klok dus.
efsk Posted January 7, 2018 Posted January 7, 2018 persoonlijk laat ik niks zitten en wachten, ik klots het schuim erop en scheer. Wat wellicht scheelt is dat ik kopsop: ik laad de kwast vol zeep en maak schuim op het gezicht. Zelfs als ik het schuim in de kom sla merk ik dat ik vervolgens ga kopsoppen. Ik laad dus eigenlijk nooit schuim uit de kom.
Jeroen Posted January 7, 2018 Author Posted January 7, 2018 Kopsoppen, ja dat ken ik., nu dan , de term kopsoppen is nieuw voor me.. zou een mooie emoticon opleren. Zelf schuim ik - sinds de Weleda scheerzeep uit de tube - altijd op het gezicht op. Wellicht heb je beter schuim en/of is je scheerzeep gewoon beter dan die ik gebruik? Nu ik even wat langer heb gewacht, kon het mesje beter z'n werk doen.
efsk Posted January 7, 2018 Posted January 7, 2018 misschien moet je langer kwasten Goed inmasseren die zeep.
Jeroen Posted January 7, 2018 Author Posted January 7, 2018 Dank voor het meedenken! Klinkt logisch. Aan hoelang soppen denken jullie? Een aantal minuten?
efsk Posted January 7, 2018 Posted January 7, 2018 Je denkt toch niet dat ik een klok heb hangen in mn badkamer? Gewoon lekker gaan, van voor naar achter van links naar rechts en hoppetee nog een keer, zolang als je er zin in hebt. Een fijne kwast is een verwenning voor je gezicht. 1
Harkos Posted January 7, 2018 Posted January 7, 2018 Ik sop net zolang, tot ik zin in scheren krijg. Dat is pure emotie, die meet je niet in tijd. 3
Jeroen Posted January 7, 2018 Author Posted January 7, 2018 Wel, ik dacht zo, wellicht is er een algemene ongeveer tijd dat baardharen kunnen gebruiken om tot optimaal scheergereed te komen. Maar ik begrijp, het is gevoelstijd. Zelf houd ik tijdens deze mesjes-vergelijken-ronde wel even een gelijkende tijd aan. Meer tijd is voor mij in ieder geval positief gebleken voor een meer soepel scheren. Voor wat betreft sopgenot zou ik wel eens naar een nieuwe kwast mogen uitkijken.
ChrisVanMeer Posted January 7, 2018 Posted January 7, 2018 Jeroen schreef 7 minuten geleden: Voor wat betreft sopgenot zou ik wel eens naar een nieuwe kwast mogen uitkijken. Dan kun je je lol op! Het is maar net hoeveel geld je er voor uit wilt geven.
efsk Posted January 7, 2018 Posted January 7, 2018 Jeroen schreef 15 minuten geleden: Wel, ik dacht zo, wellicht is er een algemene ongeveer tijd dat baardharen kunnen gebruiken om tot optimaal scheergereed te komen. Wat je wilt is dat je baardharen zachter worden. Dat doe je met behulp van water en zeep. Nu is het zo dat baardhaar bestaat in soorten en maten. Dunne haren, dikke haren, harde haren, zachte haren, en van dat alles nog vele variaties. Een dikke, harde haar heeft meer tijd nodig om "scheerzacht" te worden dan een puberaal vlashaartje. Ergo: alleen al op basis hiervan is een algemene tijd niet aan te geven. Dan heb je nog te maken met zeepsoorten, met hou je huid omgaat met sop, water, kwast en scheermes(je), enfin, het is inderdaad een geheel persoonlijke belevenis
Jeroen Posted January 8, 2018 Author Posted January 8, 2018 ChrisVanMeer schreef Op 1/7/2018 om 19:12: Dan kun je je lol op! Het is maar net hoeveel geld je er voor uit wilt geven. Plezier is altijd goed! Ik ben niet de enige in dit huishouden die vindt dat m'n kwast vervangen mag worden... zal me er eens een beetje in gaan verdiepen. Mijn huidige heeft lang dienst gedaan, maar was voor mij wel wat aan de slappe kant. Heb graag een iets ruggengraat in m'n eerstvolgende kwast en wederom dassenhaar.
Jeroen Posted January 8, 2018 Author Posted January 8, 2018 efsk schreef Op 1/7/2018 om 19:23: Wat je wilt is dat je baardharen zachter worden. Dat doe je met behulp van water en zeep. Nu is het zo dat baardhaar bestaat in soorten en maten. Dunne haren, dikke haren, harde haren, zachte haren, en van dat alles nog vele variaties. Een dikke, harde haar heeft meer tijd nodig om "scheerzacht" te worden dan een puberaal vlashaartje. Ergo: alleen al op basis hiervan is een algemene tijd niet aan te geven. Dan heb je nog te maken met zeepsoorten, met hou je huid omgaat met sop, water, kwast en scheermes(je), enfin, het is inderdaad een geheel persoonlijke belevenis Dankje voor je bericht! Hmm, ik gebruik deze zeep al zolang dat wellicht een andere zeep wel eens een fris idee zou kunnen zijn. Niet eerder aan gedacht dat mijn huidige scheerzeep wellicht wel eens niet (meer) optimaal zou hoeven zijn voor mij. Ook mijn baardhaar is in de loop van de jaren wel wat steviger geworden valt me op en daarmee wellicht ook de effectiviteit of inweektijd van deze zeep. Wellicht wel eens een idee hier ook aandacht aan te schenken. Na deze mesjes ronde dan, en mijn huidige voorraad zeep daarmee flink geslonken te laten hebben.
Jeroen Posted January 10, 2018 Author Posted January 10, 2018 Vandaag opnieuw met de ronde gestart. Het Rapira mesje heeft een braampje, zo ondervond ik de tweede dag, gisteren. De eerste dag heb ik denk ik een zijde van het mesje gebruikt. Gisteren voelde het anders! Dus mesje eruit én Rapira een nieuwe kans. Deze nieuwe Rapira voelt weer als de andere mesjes van Rapira die ik de afgelopen maanden heb gebruikt. Da's goed. De tweede krabber op rij is de Swing OC. De derde zal de Gillette Tech worden.
Jeroen Posted January 14, 2018 Author Posted January 14, 2018 Dag drie met de Rapira in de Tech, dag vier (vierde scheerbeurt) de Rapira Platinum Lux in de Merkur Progress, was scheren als vanzelfsprekend niet anders dan verwacht; goed. Naar mijn weten meer dan goed, maar ik kan het nog niet afzetten tegen de andere mesjes die ik ga uitproberen.. Dus wellicht wordt goed wel fantastisch scheren
Jeroen Posted January 16, 2018 Author Posted January 16, 2018 Een vijfde scheerronde met de Rapira Platinum Lux was gisteren. En voor het eerst met de Leresche 901 geschoren. De Rapira PL is prima ook deze ronde. De Leresche scheert goed, voor mij is deze krabber ietwat aan de te pittige kant voor dagelijks gebruik. Wanneer vergeleken met de Fatip en Muhle r41, neigt de Leresche 901 gevoelsmatig eerder richting de r41. De Fatip is voor mij een prima dagelijkse krabber, de r41 niet. Morgen de Fatip en gaat de Rapira voor een zesde scheerronde. Iedere scheerbeurt bestaat voor mij uit een twee maal scheren. Waarvan nimmer een ATG.
Jeroen Posted January 17, 2018 Author Posted January 17, 2018 6de scheerronde voor de Rapira PL. Het mesje levert gevoelsmatig wat aan scherpte in. Het voelde nl. lichtelijk als een trekken. Of het aan scheren met Rapira en Fatip ligt, mijn scheerhand met de Fatip? Ik had nog niet eerder gelet op hoe vaak ik met een mesje kan scheren, maar het lijkt me wat aan de korte kant wanneer ik het mesje vergelijk op het web. De Rapira gaat in ieder geval mee naar de volgende krabber.
efsk Posted January 17, 2018 Posted January 17, 2018 Standtijd van een mesje is afhankelijk van je techniek, van de gebruikte krabber, van je baardhaar, en van wat jij persoonlijk als wel of niet aangenaam of acceptabel scheren ervaart. Er is, kortom, geen peil op te trekken.
Jeroen Posted January 18, 2018 Author Posted January 18, 2018 M'n scheertechniek zal in ieder geval vast nog wat mogen, kunnen en mogelijk ook nog wel wat gaan verbeteren. Ondanks dat ik nu zo'n 6 of 7 jaar met een krabber scheer, heb ik me nooit in scheertechniek verdiept. Laat ik het houden op dat het inderdaad een krabber was. Nu ik een maand of 7 geleden dit forum tegenkwam, werd me duidelijk wat scheertechniek is. Dus. een volleerd scheerder.. nog niet echt. En dat zou meteen kunnen verklaren dat ik vandaag - even geen dag overgeslagen - met de R41 me prettiger geschoren heb. Dit terwijl ik doorgaans de Fatip aangenamer vind scheren. Het mesje leek zelfs wat scherper. Óf het kwam omdat het vandaag een vroege rond 6am scheerbeurt was en m'n huid minder gevoelig leek. Effin, mesje gaat mee naar de Futur kloon. En dat maakt dan toch alweer de 8ste keer scheren met de Rapira PL.
Recommended Posts