Jump to content

Hoe merk je het verschil tussen milde en agressieve DE ?

Recommended Posts

Posted

Er wordt vaak met termen geslingerd als agressief en mild, maar hoe merk je dat verdchil bij het scheren?

Heeft een agressieve maar een rondgang nodig of geeft een milde minder razorburn?

Posted

Mild of agressief gaat over de 'ruimte' die de snijkant van het mesje heeft in de krabber. Bij veel ruimte kun je veel verschillende scheerhoeken met de snijkant maken, met weinig ruimte noem je de krabber mild. Bij hele milde krabbers kun je jezelf weliswaar niet of nauwelijks verwonden maar je hebt ook weinig te zeggen over hoe je ermee moet scheren en bij agressieve krabbers heb je dat (veel) meer in eigen hand. Te mild werkt ook razorburn in de hand omdat je dan de neiging kunt hebben te hard te drukken om te compenseren. Met een agressieve krabber en weinig ervaring kun je, als je lomp te werk gaat, hele stukken huid wegscheren wat de meesten waarschijnlijk ook niet echt fijn vinden.

In zijn algemeenheid kun je het beste beginnen met een medium (niet te milde maar ook geen beest) krabber. Daarmee leer je de techniek en je handvaardigheid het beste aan (althans naar mijn mening) waarna je altijd nog kunt overstappen naar mildere of meer agressieve krabbers.

Posted

Een milde krabber heeft maar twee standen; of hij doet het, of hij doet het niet. Het voordeel daarvan is dat je meteen merkt of de hoek waarin je de krabber houdt constant is. Bij een GII cassettemesje is dat niet anders overigens; die heeft gelukkig geen draaiende ophanging.

Voor mensen die van een modern cassettemesje komen is misschien een milde krabber wel een goede keuze; daarmee worden ze gedwongen om de scheerhoek constant te houden. Het nadeel van een milde krabber is dat die eerder uitnodigt om teveel te drukken.

Posted

Een agressieve krabber als de R41 laat je echt het bewegen van het mesje zelf voelen. Je voelt daarbij dus niet de safetybar of de tandkam van de krabber. Nou is de R41 wel heel erg agressief, maar er zijn genoeg krabbers te vinden waarbij dit in meer of mindere mate speelt. Je krijgt daardoor hel veel feedback over wat je nu eigenlijk aan het doen bent. Ik vind dat vaak wel prettig, maar er zijn genoeg mensen die dat helemaal niks vinden.

Posted

Eerlijk gezegd is mijn Rocket HD agressief genoeg voor me. En ook met de supermilde Feather Popular krijg ik een prima resultaat.

Posted

De EJ DE89 Barley is voor mij ook agressief genoeg, het wordt een milde krabber genoemd maar volgens mij valt dat reuze mee. Mijn Gillette Tech is milder en de Rimei waar ik ooit mee begonnen was is veel milder.

Voor een snelle scheerbeurt vind ik de Chinese Gillette Tech trouwens precies goed. Het is een krabber van een paar euro, maar ik ben er nog steeds blij mee. Je hebt gewoon snel en zonder risico een goed resultaat met die krabber.

• 2 weeks later...
Posted

Volgens mij voel het direct als je een agressieve krabber op je gezicht zet.

Bij mij was het alsof ik aan het solliciteren was als donor voor een brandwonden centrum.

Het is echt heel zorgvuldig scheren anders haal je de hele hoornlaag van je huid.

Maar ik hoef me de volgende dag niet te scheren en ben gladder dan de meesten.

Posted

Dat merk je heel goed als je een verstelbare DE hebt. In de meest dichte stand scheert hij amper, in de meest open stand neem de de hele huid mee als je iets druk geeft. Normaal gebruik ik de mijne met 1 of 2 klikjes open. In het begin heb ik wel eens verzuimd om na het uitspoelen de verstelring weer terug te draaien naar de goede stand. Dan is de eerste haal de volgende ochtend wel erg pijnlijk kan ik je vertellen

Posted

Het nadeel van een te milde krabber (voor mij) is dat ik vaker over de huid moet om goed glad te worden dan bij een minder milde krabber. Daarentegen is een milde krabber wel prettig wanneer je last van je huid hebt (grieperigheid bijvoorbeeld). Dan maar wat minder glad!