Jump to content

Beginnen met houtdraaien

ChrisVanMeer

Recommended Posts

Vraagje aan de ervaringsdeskundigen....
Stel ik zou zelf willen beginnen met kwasthandvatten draaien...wat zou ik dan allemaal nodig hebben?
Een houtdraaibank ligt voor de hand, maar voldoet elke draaibank? Of zitten er nog speciale eisen aan?
En een aantal beitels / handgereedschappen neem ik aan, maar wat precies?

• 2 weeks later...

Met een set beitels van hbm kom je al een heel eind . Deze moeten ook geslepen worden dus een slijpmolen en slijpsteen heb je ook nodig . Om op te spannen heb je een klauwplaat nodig op je draaibank en/of een opspandoorn (ik gebruik er 1 voor het draaien van flessenstoppen ). Verschillende korrel schuurpapier en een vernis, wax of deense olie om  het hout af te werken. Natuurlijk ook de knots heb je nodig die je er met een 2 componenten lijm in het hout vastlijmd.  Een degelijk stofmasker en bril heb je zeker nodig want het meeste houtstof is irriterend voor de ogen , neus en mond . Ik heb ook een selfmade stofafzuiging geïnstalleerd. Zo ik hoop dat je genoeg hebt aan dit antwoord en hoop snel je pronkstukken te mogen  bewonderen in deze rubriek . 

• Thanks! 1

• 5 weeks later...