Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik wil graag een tuxedo borstel of -knot bestellen, maar ik kom niet uit welke maat. 

De standaard aangeboden borstels op Etsy shops en Yaqi, beginnen vanaf 24mm en dat zou al te breed kunnen uitvallen voor hetgeen ik zoek. Mijn synthetische Plisson heeft mij een beetje afgeschrikt van grotere maten dan 22mm, allicht onterecht. Ik heb eigenlijk geen idee: hetgeen ik heb om mee te vergelijken stuurt mij alle richtingen uit. Ik heb:

- een synthetische Plisson van 22mm: die staat voor mij veel te wijd open en met zijn slapte helemaal zodra ik mij ermee inschilder.
- synthetische Franks van 16mm en 20mm en met die stijve haren zou ik wel 22mm of misschien zelfs 24mm toch kunnen hebben om voldoende precisie te behouden als ik niet te hard druk bij het schilderen.
- tenslotte heb ik onlangs bij de hema een 30mm makeup borsteltje gezien met 4,5cm loft en dat is helemaal niet te groot om precies mee te schilderen zelfs helemaal ingedrukt, dus ik kan op de aangegeven mm eigenlijk helemaal niet afgaan, vandaar dat ik mijn vraag hier maar stel.

Ik las al ergens dat de tuxedos stijver zijn en dus minder breed schilderen, dus is misschien een 24mm wel te doen? Tenslotte is ook de 30mm tuxedo blijkbaar populair, dus zo gek breed kan die 24mm niet zijn.

Ik wil niet al te klein gaan (daarvoor heb ik de 16mm Frank al), gewoon net genoeg om mijn wangen en oren redelijk te kunnen ontwijken als ik mijn bakkebaarden inzeep, zeg maar.

Virginia Sheng biedt wel losse tuxedoknots van 20 en 22mm en 23,5mm aan, maar ik weet niet of die kwaliteit dan zo goed is als die van bv APshaveco die ze niet onder de 24mm aanbiedt. Als ik zelf een handle maak kan ik natuurlijk met de diepte nog wat aanpassen, maar toch.

PS de cashmere of angel hair zegt mij ook wel wat, maar is dan misschien weer te slap. Of kom ik er niet onderuit meerdere te moeten proberen?

Posted

Misschien de Razorock Plissoft, heerlijke knot die niet zo dweilerig is als de Plisson en mooi van prijs.

Of een Yagi Tuxedo 24 mm ook veel kwaliteit voor weinig geld en absoluut ook geen dweil.

Met allebei de kwasten valt mooi te schilderen.

Posted

Heb 2 24 mm Tuxedo's en de Plisson. Die Plisson is inderdaad een zwabber vergeleken met de Tuxedo. Terwijl de Tuxedo veel "das-achtiger" voelt dan bv. een Mühle syntheet met zijn stuggere haren. Gezien de prijs van de Yaqi, 3 voor 1 Plisson, lijkt het me alleszins verantwoord de gok te wagen.

Je mag mijn Yaqi komen proberen, maar dat kost meer aan brandstof dan de hele kwast:$

Posted

Ik heb een Maggard “smoking” van 22mm en die bevalt gewoon goed. Iets kleiner dan de andere kwasten

Posted

Okee mannen,

die 22 van Maggard had ik nog niet gezien, en er staat zowaar commentaar bij van een koper die hem nog een mm te breed vond. Deze lijkt mij nochtans wel kunnen.

Yaqi is niet duur en ziet er goed uit, maar zelfs als hij gratis was: ik probeer onnodige ballast te vermijden.

Zelf maken blijft zowiezo aantrekkelijk omdat ik dan ook een eigen passend handvat kan maken.

Ik wacht toch nog even af omdat er de laatste tijd voortdurend nieuwe uitkomen.