Jump to content

uitspoelen kwast

HiFuMi

Recommended Posts

een vraag die bij mij recentelijk opkomt is hoe men eigenlijk de kwast uitspoelt

ik zie overal gewoon staan uitspoelen , maar dat kan natuurlijk op veel manieren  :/

wat ik doe is flink onder de lopende kraan en dan over de hand draaien tot ik geen schuim meer zie

dan droogslaan en over de handdoek halen

maar kun je met dat draaien de middelste haren niet kapot helpen ? , zodat de kern van de kwast slecht wordt ??? :x

HiFuMi schreef 3 minuten geleden:

ja, ik draai op de hand onder de kraan , maar het lijkt of de haren in het midden er schade van hebben

Ahhh, ik dacht dat je in de handdoek bedoelde... Bij welke haren heb je dit "kwastprobleem"?

HiFuMi schreef 1 minuut geleden:

@roland  ik gebruik momenteel eigenlijk alleen syntheten

2 Maggards , een Razorock en een Lóccitane plisson

Ik gebruik ook alleen nog maar synthetische kwasten. Een vochtige kwast warm föhnen, soms een paar keer achter elkaar, wil ook wel eens helpen om 'm weer mooi in model te krijgen...  

Hoe maak je je kwast voor het scheren nat en hoeveel druk gebruik je bij laden en kloppen? Meer is bj reinigen namelijk niet nodig.

Ik knijp na gebruik éen keer het restant schuim eruit, dan houd ik de kwast vast met duim en wijsvinger om de knot om een beetje bij elkaar te houden. Vervolgens rustig stromend water van boven in in de knot laten lopen, en op de handpalm bewegen zoals je zou doen als je schuim maakt. Dit kan je nog een keer herhalen, en eindigen met alleen even wtr in de knot laten lopen. Dan een paar keer goed uitschudden.

Komt er bij het uitschudden nog wat schuim uit de krochten van de knot gekropen een keer herhalen. Zo niet: ruiken. Ruikt het nog naar je zeep herhalen. Zo niet: klaar.

• I like it 2

Zoals EFSK en PI56; onder rustig stromend water van bovenaf en uitschudden. Zeker niet droogdraaien in een ruwe handdoek.

Ik neem er wel de tijd voor om na gebruik het scheerspul te reinigen, maar het blijft wel allemaal als nieuw.

Na het spoelen klop ik ze uit en haal ze even over de handdoek. Daarna zet ik ze op m'n kastje in de slaapkamer. Daar is het droog en kan de borstel dus drogen.

En al is hij niet opgedroogd de volgende dag, dan wordt hij gewoon wéér nat en gebruikt.

Wil ik ook nog wel melden dat ik de kwast bij het opnemen van de zeep, het opkloppen en het opbrengen van de zeep maar weinig in elkaar duw. Op die manier denk ik de knot ook beter in vorm te houden.

• I like it 2

Na de scheerbeurt eerst uitknijpen dan leg ik hem met het begin van de loft onder een lopende kraan met lauw water terwijl ik de scheerspullen opruim waarbij ik hem telkens een stukje draai, vervolgens op het handvat neer zetten en de zachte straal van de kraan op het centrum van de kwast laat lopen.

Daarna oppakken en zoals efsk even de hand eromheen om de loft geheel uit te spoelen, uitslaan vervolgens een paar schilder bewegingen over een droge handdoek en weer ophangen.

• I like it 2

• 3 weeks later...