Robgtt99 Posted December 10, 2017 Posted December 10, 2017 Ik ben van plan om zeer binnenkort een nieuw mes aan te schaffen. (Bijna kerst) En had mijn keus al zo goed als gemaakt, ware het niet dat het aanbod opeens uitgebreid is. De messen die mijn aandacht hebben hebben verschillende koppen/punten Spanish point French point Barbers notch Schorkopf square Heeft iemand een link oid naar een pagina waar de voor-en nadelen van de diverse soorten koppen of punten vermeldt staan.
efsk Posted December 10, 2017 Posted December 10, 2017 Uit het rijtje hebben de franse en de rechte kop mijn voorkeur, waarbij aangegeven dat je met een rechte punt het grootste isico loopt je te snijden.
roland Posted December 10, 2017 Posted December 10, 2017 Je genoemde punten hebben allemaal een scherpe punt, die je overigens wel kan afronden. Het is allemaal optisch, dus wat jij het mooiste vind, zou je gewoon moeten kopen!
efsk Posted December 10, 2017 Posted December 10, 2017 Frans en Spaans hoeft helemaal niet scherp gepunt te zijn.
Robgtt99 Posted December 10, 2017 Author Posted December 10, 2017 (edited) De Koraat met de Paua MOP laminate scales de 10% is erg aantrekkelijk Edited December 10, 2017 by Robgtt99
onno Posted December 11, 2017 Posted December 11, 2017 Altijd goed om een nieuw mes te kopen Bij de aanschaf van mijn Spaanse Punt meldde de (fysieke) verkoper dat deze punten alleen nodig zijn als je precies langs een baard of snor wil scheren. In alle andere gevallen voldoet een ronde punt volgens hem. Nu ben ik het daar niet helemaal mee eens. Een rechte of vooruitgeschoven punt vind ik ook prettig bij oren en onder de neus. Mijn Spaanse punt van Wacker heeft een afgerond puntje met een straal van ongeveer 1 mm. Een echte scherpe punt (haakse hoek) is niet aan me besteed. Te veel risico op snijden bij de minste of geringste foute beweginkjes.
Arnout Posted December 11, 2017 Posted December 11, 2017 Een snor of baard proper aflijnen vraagt een scherpe punt, maar ik heb liever een rond mes want met een punt zet ik wel eens een krasje in de hals,.... Verder is het vooral gewoonte denk ik. Met een vooruitgeschoven punt moet ik telkens effe spieken bij het aanzetten anders snij ik er een oor of neusvleugels af Verder veel plezier met je nieuwe mes!
HiFuMi Posted December 11, 2017 Posted December 11, 2017 ik merk niet zo heel veel verschil in de punten was wel bang toen ik mijn Spaanse punt Ralf Aust 6/8 voor het eerst probeerde maar dat gaat eigenlijk vanzelf ik persoonlijk zou ook kiezen waar ik warm voor loop , omdat je het anders later inderdaad alsnog gaat kopen
Ator razor Posted December 11, 2017 Posted December 11, 2017 De rechte kop heeft mijn voorkeur. Net even makkelijker bij de neus en oren. Je kunt de punt laten afronden bij Koraat. Dit is vloeken in de kerk voor sommigen Deze afronding zie je bijna niet dus optisch bijna geen verschil. Maar wel net even praktischer.
Ator razor Posted December 11, 2017 Posted December 11, 2017 De punt is afgerond door Koraat. Je ziet het bijna niet.
ChrisVanMeer Posted December 11, 2017 Posted December 11, 2017 Ik heb nog te weinig messen met een Spaanse punt. Vind ik een erg mooie punt. Barber’s notch vind ik ook altijd mooi om te zien.
Ator razor Posted December 11, 2017 Posted December 11, 2017 (edited) Heb er ook één met een echte rechte punt en die heeft me wel eens een hapje gegeven. Bij mij stopt de baartgroei niet onder maar in mijn neus helaas Daar kom ik niet bij met het wegtrekken/plat leggen van mijn neus (met het vlakke stuk van de snede kom ik er niet bij zeg maar.) Heb daar de punt van het mes voor nodig en dan is zo’n “duivelse” afronding wel handig. Als ik dit probleem niet had gehad dan mag hij voor mij ook recht en hoekig zijn. Meteen de reden dat ik dus niet voor de ronde punt ga. Edited December 11, 2017 by Ator razor Typefout
sashimi Posted December 14, 2017 Posted December 14, 2017 Je vroeg om een link, dus hier is er 1: https://www.badgerandblade.com/forum/wiki/Straight_Razor_Type_of_Tip_Point Van de collega's van B&B. De square point en spike point vind ik het mooist, maar die zijn inderdaad tricky voor beginners. Ik "mute" mijn spikes niet en soms (zoals nu, na het verkrijgen van een nieuwe steen) geeft dat nog wel 's een klein jaapje. Bewegingen die je voorheen met fiducie deed, zijn dan ineens weer oppassen geblazen door het nieuwe scherpteniveau. Succes met je keuze! 1
Recommended Posts