ChrisVanMeer Posted December 10, 2017 Posted December 10, 2017 Even ter lering en vermaeck om te tonen hoe ik mijn SvdD foto's maak. Ben je niet geïnteresseerd in een lang verhaal, dan raadt ik je aan hier te stoppen en wat anders nuttigs te gaan doen Je bent niet afgehaakt? Mooi! Dan begin ik met een lijstje van de apparatuur die ik gebruikt heb voor deze foto: Manfrotto tripod Manfrotto precisie kop Canon 60D Canon 18-55mm lens Batterij-op-stroom-constructie Hänel Pro draadloze trigger Caruba 50x50 lichttent Twee IKEA doosjes Glazen plaat gejat uit een foto-lijstje De software die ik gebruik: Adobe Photoshop CC 2018 Adobe Lightroom CC Classic Nik Collection plugins voor Lightroom en Photoshop Voor deze foto gebruik ik de "light painting" techniek. Wat je daarmee doet is de sluiter van de camera open zetten (bulb) waarna je met bijv. een zaklamp - in dit geval een iPhone met een volledig wit scherm - het object / de objecten voorziet van licht. Je "verft" zo met licht. Hiervoor moet de kamer wel aardedonker zijn voor het beste resultaat. Ik neem jullie in een aantal stappen mee van begin naar eind. De opstelling die ik gebruik. De opstelling van wat dichterbij. Twee IKEA opbergdoosjes (waar ik verpakkingen van scheerartikelen in bewaar) met daar bovenop een glazen plaat die ik even heb "geleend" uit een ongebruikt foto-lijstje. Met het licht nog aan zet ik de camera op de juiste positie en hoogte en positioneer ik de kop zodat deze vast staat in de hoeken die ik wil. Daarna focus ik op de objecten en zet ik de focus van AF naar M, zodat als straks het licht uit gaat, de focus niet verandert. Voor deze foto heb ik een f/18 en een ISO100 gekozen. Belichtingscompensatie van +0.3EV. Draadloze trigger en afstandsbediening ingeschakeld. De show kan beginnen, licht uit en de iPhone alvast klaar in de hand. De eerste foto genomen met een bulb tijd van ongeveer 30 seconden. De tweede foto. En nog een derde foto. Daarna open ik de foto's in Lightroom en pas daar het lens profiel toe op alle drie de foto's. Vervolgens open ik ze in Photoshop als allemaal aparte lagen en gebruik ik de Auto-Align Layers functie om ze naadloos over elkaar te leggen. Vervolgens gebruik ik layer masks om delen van de verschillende foto's in te tekenen of juist weg te poetsen. Onderstaand het resultaat. Hierna gebruik ik mijn vaste "workflow" van Nik Collection. Als eerste de RAW Presharpener. Deze maakt alles een klein beetje scherper. Daarna DFine 2, die alle ruis weghaalt. Vervolgens haal ik de foto door Viveza 2, waarbij ik per kleur alle parameters kan instellen. Denk hierbij aan saturatie, structuur, contrast, helderheid, maar ook de RGB waarden nog af kan stellen. Daarna haal ik de foto nog een keer door Photoshop en poets ik alle imperfecties weg (stofjes, vlekjes). Hierna haal ik de foto door Color Effex Pro 4, om nog wat extra contrast er in te krijgen en ook om de wit-tonen wat te neutraliseren. En als laatste stap haal ik de foto door Output Sharpener om het geheel net nog wat scherper te krijgen, speciaal geoptimaliseerd voor het weergeven op beeldschermen (als ik foto's af laat drukken gebruik ik deze ook, maar dan de instellingen die geoptimaliseerd zijn voor het afdrukken op fotopapier). En dan hebben we als eindresultaat onderstaande foto. Dit is bijvoorbeeld de foto die ik zojuist alvast heb gemaakt voor morgenvroeg - aangezien ik morgen wel heel vroeg op het werk moet zijn. De foto's hierboven zien er nog een beetje "wazig" uit, dat komt doordat ze zijn verkleind.Het resultaat in groot formaat is hier te zien. Dank voor het lezen! 4
Guest Gusto Posted December 10, 2017 Posted December 10, 2017 (edited) Valsspeler, met photoshop de plaatjes opleuken. Ik heb in het verleden op de school voor fotografie en fotonica gestudeerd, en daar kon je niet knoeien met software. Maar de plaatjes zien er goed uit! Edited December 10, 2017 by Gusto
ChrisVanMeer Posted December 10, 2017 Author Posted December 10, 2017 Gusto schreef 5 minuten geleden: Ik heb in het verleden op de school voor fotografie en fotonica gestudeerd, en daar kon je niet knoeien met software. Ik heb in het begin ook nog foto's ontwikkeld in een doka, daar werd elk handmatig foutje gelijk afgestraft. Dat had ook zijn charmes Maar ik vind het leuk om ook de nieuwere technieken toe te passen.
Snuff Posted December 10, 2017 Posted December 10, 2017 Als het makkelijk was zag je bij iedereen zo’n mooie foto’s.
Moods Posted December 10, 2017 Posted December 10, 2017 Wow, respect voor je toewijding en natuurlijk het eindresultaat. Voor mij echter een stap te ver. Ik zou hier denk ik langer mee druk zijn dan met het scheren zelf. Ik ben nog te lui om mijn mobieltje mee te nemen naar de badkamer.
Guest Gusto Posted December 10, 2017 Posted December 10, 2017 ChrisVanMeer schreef 2 minuten geleden: Ik heb in het begin ook nog foto's ontwikkeld in een doka, daar werd elk handmatig foutje gelijk afgestraft. Dat had ook zijn charmes Maar ik vind het leuk om ook de nieuwere technieken toe te passen. Ik gebruik nu ook een digitale camera. Geen geknoei met smerige chemicalien meer.
Moods Posted December 10, 2017 Posted December 10, 2017 Snuff schreef 2 minuten geleden: Als het makkelijk was zag je bij iedereen zo’n mooie foto’s. Klopt, het zijn dan ook ware kunstwerkjes.
iwan073 Posted December 10, 2017 Posted December 10, 2017 Wow, ik vroeg me altijd al af hoe je die foto's maakte. Gewoon echt fotostudio werk. Op B&B zie je ook regelmatig zulke mooie foto's voorbij komen. Hoeveel tijd zit er nou in zo'n foto?
ChrisVanMeer Posted December 10, 2017 Author Posted December 10, 2017 Nja, studiowerk noem ik het niet, ben en blijf gewoon een amateur. Bij elkaar met deze foto: minuutje of 30-40? 1
Hanskoning Posted December 10, 2017 Posted December 10, 2017 Het resultaat daar gaat het natuurlijk om en die zijn fantastisch, mooi toch 2 hobbies met elkaar combineren.
Guest Gusto Posted December 10, 2017 Posted December 10, 2017 Ik heb zelfs nog foto's gemaakt met deze camera's: http://www.speelscherm.nl/4_3_analoog_4x5.html
iwan073 Posted December 10, 2017 Posted December 10, 2017 Hanskoning schreef 16 minuten geleden: Het resultaat daar gaat het natuurlijk om en die zijn fantastisch, mooi toch 2 hobbies met elkaar combineren. Jazeker! Ik wou dat ik het materieel en de kennis had.
Snuff Posted December 10, 2017 Posted December 10, 2017 iwan073 schreef 54 minuten geleden: Ik wou dat ik het materieel en de kennis had. Weet niet zeker of je dat wel echt wil, als je denkt dan scheren een dure hobby is .....
PI56 Posted December 10, 2017 Posted December 10, 2017 Dat zijn wel veel bewerkingsmomenten zeg. Maar de foto die je dan overhoudt ziet er wel schitterend uit. 1
iwan073 Posted December 10, 2017 Posted December 10, 2017 (edited) Snuff schreef 11 minuten geleden: Weet niet zeker of je dat wel echt wil, als je denkt dan scheren een dure hobby is ..... Daarom zei ik, ik wou dat ik het had. Dan hoef ik het niet meer aan te schaffen Edited December 10, 2017 by iwan073 Spelfout...
Tony Posted December 10, 2017 Posted December 10, 2017 Mooi gedaan Chris. Ik vroeg me al af hoe je het klaarspeelde. 1
Bert0324 Posted December 10, 2017 Posted December 10, 2017 Gusto schreef 3 uur geleden: Ik gebruik nu ook een digitale camera. Geen geknoei met smerige chemicalien meer. Je moet ze ook niet drinken.... Maar ik beken vooroordeel, heb nog een hele mooie doka . Waardeer overigens door die hobby je foto's des te meer. 1
onno Posted December 10, 2017 Posted December 10, 2017 Mooi om te lezen Chris. Ik vroeg me al af of je dit voor of na het scheren doet. In de laatste regels geef je zelf al antwoord. Nu heb ik s ochtends toch regelmatig dat ik toch een andere zeep neem. Speel jij dan vals? ps nu snap ik waarom je deze hebt gekocht....
ChrisVanMeer Posted December 10, 2017 Author Posted December 10, 2017 Vaak doe ik het ook net voor het scheren, maar aangezien ik morgen én vroeg op het werk moet zijn én ze glibberweer opgeven, speel ik inderdaad voor morgen even vals onno schreef 9 minuten geleden: ps nu snap ik waarom je deze hebt gekocht.... Wat is "deze"?
Arnout Posted December 10, 2017 Posted December 10, 2017 Het zijn mooie foto's, maar de nabewerking doet voor mij een heel stuk af van de metier van een fotograaf. De vergelijking: Een mes van de slijpsteen moet goed en comfortabel scheren, dat je nog effe stropt, al was het maar uit gewoonte, ok, maar met crox kan iedereen een goed scherend mes afleveren, of hij goed kan slijpe of niet maakt niet meer uit.
Snuff Posted December 10, 2017 Posted December 10, 2017 Haha ... met crox is als een foto met een gsm i.p.v. een professioneel toestel, tuurlijk is het een goed middel om te gebruiken als je het makkelijk wil houden maar absoluut niet het niveau die kan behaald worden. 1
efsk Posted December 10, 2017 Posted December 10, 2017 Bovendien krijg je een bot mes niet scherp met crox. Je kunt een scherp mes wel langer scherp houden met crox.
Hanskoning Posted December 10, 2017 Posted December 10, 2017 Arnout schreef 31 minuten geleden: Het zijn mooie foto's, maar de nabewerking doet voor mij een heel stuk af van de metier van een fotograaf. Ik zou het toch anders willen stellen als je het niet erg vind. De techniek is op dit moment zover dat dit allemaal mogelijk is en behoort hiermee tot het metier van een fotograaf. Maak jij nog foto's met een grote houten kast en magnesium flits??
ChrisVanMeer Posted December 10, 2017 Author Posted December 10, 2017 Arnout schreef 36 minuten geleden: Het zijn mooie foto's, maar de nabewerking doet voor mij een heel stuk af van de metier van een fotograaf. Dan zullen er maar weinig foto's zijn die jouw goedkeuring kunnen krijgen. Er wordt meer nabewerkt dan jij denkt. Maar desalniettemin ben je natuurlijk gerechtigd op een eigen mening. Het verbaast me ook niets dat je dan ook een vergelijking treft met het slijpen
Recommended Posts