hanwer Posted December 9, 2017 Posted December 9, 2017 (edited) Onlangs heb ik een scheermes (13/16) van F.D. Bastet uit Den Haag verworven met bijbehorende paddlestrop waar het scheermes in kan worden opgeborgen (handig voor op reis). Het mes was nog enigszins scherp, maar ik heb opnieuw de bevel gezet en geslepen (gefinisht op de vintage coticule). Op de achterkant van de paddle zit leer met zwarte pasta. Ik heb mij er nu een keer mee geschoren, erg comfortabel; dit mes zou zo maar eens tot mijn favorieten kunnen gaan behoren. Enige informatie die ik op internet kon vinden heb ik hieronder weergegeven. Thomas Francois Bastet (1857 – 1900) vestigt zich rond 1880 als messenmaker in de Kalverstraat te Amsterdam. De Bastets behoren tot een Hugenoots geslacht, dat aan het eind van 17de eeuw uit Frankrijk vluchtte en zich in Den Haag vestigde. Het waren messenmakers en wapensmeden afkomstig uit Drome in Zuid-Frankrijk. Hij is de eerste in de Kalverstraat die van electriciteit gebruik maakt. In het Adresboek van Amsterdam van 1859/60 wordt T.F. Bastet reeds genoemd als ‘Fabriek van chirurgicale instrumenten en messenmaker’. Van 1879 tot 1910 wordt hij vermeld als instrumentmaker. Het staal dat hij voor de messen nodig heeft, betrekt hij uit Sheffield. Waarschijnlijk komt hier ook het staal vandaan, dat hij voor het schaatsenmaken gebruikt. Bastet is voor het bestekwerk tevens hofleverancier. De koninklijke familie gebruikt nog steeds Bastet-couverts. Deze zijn vermoedelijk geleverd aan koning Willem III of aan koningin-regentes Emma, want in 1900 overlijdt Bastet. Of hij ook schaatsen aan de koninklijke familie heeft geleverd is niet bekend. Op 3 december 1890 adverteert Bastet in het Algemeen Handelsblad als ‘Coutellerie Royale’ met schaatsen. In een advertentie voor scheermessen in 1870 noemt hij zich reeds hofleverancier. In het boek Wintersport van W. Mulier uit 1893 vermeldt de schrijver de firma Bastet naast Hoekstra (Warga), Ruiter (Akkrum) en De Rooij (Waddinxveen) als schaatsenmaker. Mulier zegt (pag. 46), dat men bij de firma Bastet te Amsterdam steeds de zekerheid heeft, de schaats te ontvangen, die men vraagt. Na de dood van Bastet in 1900 wordt het bedrijf nog enkele jaren door familieleden voortgezet. Daarna wordt het bedrijf verkocht. FD bastet had vanaf eind 19 eeuw danwel vanaf begin 20e eeuw een winkel in het centrum van Den Haag waar in ieder geval bestekken, messen, scharen en zeker rond 1900, ook schaatsen. In de jaren vijftig was de winkel gevestigd in het pand Spuistraat 3 in Den Haag. . In 2007 sprak Frits Locher met de verzorger van F.D. Bastet die op dat moment een zeer hoge leeftijd was, in Wassenaar woonde en wegens slechte gezondheid niet aan de telefoon kon komen. Die vertelde dat de winkel in het centrum van Den Haag ooit gevestigd was aan het Slopje, een straatje dat niet meer bestaat. De winkel in Den Haag zou in 1981 zijn gesloten. Er hing een schild voor het pand met een rode kat. Ik vond ook een afbeelding van een scheermes met het logo van Henckels en de naam Bastet erop. Wellicht dat Bastet in later jaren is gaan samenwerken met Henckels (had ook een zaak in Amsterdam). Edited December 9, 2017 by hanwer 2
Arnout Posted December 9, 2017 Posted December 9, 2017 Leuke weetjes., En niks boven een mes met een vergaal dat nog goed scheert ook!
Hanskoning Posted December 9, 2017 Posted December 9, 2017 Leuk om de achtergrond bij het mes te lezen, bedankt daarvoor.
efsk Posted December 9, 2017 Posted December 9, 2017 Spuistraat 3 zit nu Lush zepen. Meurt een uur in de wind daar in de omgeving meteen.
Tony Posted December 9, 2017 Posted December 9, 2017 Bedankt, ik heb zelf meerdere Bastets gehad, scheren prima. Verder gebruik ik nog dagelijks deze messenset Van Bastet Amsterdam En niet te vergeten een zakmes van Bastet
HiFuMi Posted December 9, 2017 Posted December 9, 2017 leuk zeg , mooi dat je van zoiets zoveel achtergrond info kunt vinden
Guest Gusto Posted December 11, 2017 Posted December 11, 2017 Leuk om te lezen over het "dorp" waar ik 30 jaar gewoond heb.
Guest Gusto Posted December 11, 2017 Posted December 11, 2017 Ik krijg spontaan zin in De Règâhs - Opzâthe!
Recommended Posts