ChrisVanMeer Posted December 8, 2017 Posted December 8, 2017 Allen, Ten tijde van het oude forum hebben we het probleem gehad dat het plaatsen van reacties erg traag was. Dit heb ik toen toe weten te wijzen aan email problemen binnen phpBB - wanneer er veel notificaties verstuurd moesten worden, was het plaatsen erg traag. Dat heb ik toen op kunnen lossen waarbij emails trager werden verstuurd en soms ook niet aankwamen. Nu was ik in de veronderstelling dat dit een probleem was binnen phpBB. Maar wat blijkt, na de migratie naar het nieuwe forum is dit probleem gebleven. Gelukkig hebben jullie er volgens mij niets van gemerkt, maar voor de beheerders werd het vrijwel onmogelijk om zelf nog reacties te plaatsen. De wachttijden van het plaatsen liepen op tot een minuut. Iets wat ik - op mijn eigen (test)server voor de migratie niet heb kunnen reproduceren. Voordeel van de nieuwe forumsoftware is dat we hier ook ondersteuning bij hebben, dus heb ik samen met de support afdeling van IPS naar dit probleem gekeken. En zij kwamen na wat onderzoek tot de conclusie dat de oorzaak wederom in de email notificaties zit. Ter info, het kan prima voorkomen dat wanneer je voorheen een reactie plaatste, dat het systeem eerst een 50-tal emails moest versturen. Enerzijds van mensen die het onderwerp "volgden" en anderzijds ook mensen die het betreffende subforum "volgden". Dit zorgde dus voor flinke vertraging. De support afdeling kon mij niet vertellen waarom niet iedereen er last van had, maar het probleem was er zeker ook. Zoals jullie van Emiel mogelijk al hadden begrepen staat het forum "fysiek" niet in Nederland, maar op een Amerikaanse server. Deze hosting hebben we nog t/m volgend jaar, daarna zijn we voornemens de gegevens te verplaatsen naar een server in Nederland. Het voordeel van de huidige hosting is dat we dit spotgoedkoop is ter vergelijking met de gemiddelde Nederlandse prijzen. Het nadeel van de huidige hosting is dat dit blijkbaar wel zijn eigen nukken met zich meebrengt. De vertragende email factor en het feit dat we voorheen - en ook op het nieuwe forum - wel eens zijn geconfronteerd met MySQL foutmeldingen tonen dit wel. Maar op dit moment is het nog binnen de perken. Dus voorlopig zitten we nog even op deze hosting. Na de kerst gaan Emiel en ik ons alvast oriënteren naar Nederlandse alternatieven. Wel hebben we het besluit genomen om tot nader order de email notificaties bij nieuwe reacties in onderwerpen uit te schakelen. Dit ook omdat het probleem zich voor nu alleen voordoet bij de Beheerders, maar volgens de supportafdeling zou dit eigenlijk iedereen moeten treffen. Daarom doen we dit mede als "oplossing" en mede als "voorzorgsmaatregel". Dit is ook een maatregel die ik de laatste tijd bij meerdere fora heb gezien. Mogelijk dat wanneer we de server in Nederland hebben staan, dat we dan bovenstaande email notificaties weer in kunnen schakelen. Let wel! Dit betreft alleen de email notificaties bij nieuwe reacties in onderwerpen. De email notificaties bij PB's blijven wél ingeschakeld. Dit omdat dit over het algemeen maximaal maar één ontvanger heeft voor de email notificaties. Namens de staf, Chris
Hanskoning Posted December 9, 2017 Posted December 9, 2017 Helder Chris. Even terugkomend op je laatste zin: email notificaties bij PB's blijven wél ingeschakeld. Dit omdat dit over het algemeen maximaal maar één ontvanger heeft voor de email notificaties. Is het mogelijk om deze zelfstandig uit te schakelen??
ChrisVanMeer Posted December 9, 2017 Author Posted December 9, 2017 Hanskoning schreef 6 minuten geleden: Is het mogelijk om deze zelfstandig uit te schakelen?? Jazeker Hans, even de volgende stappen volgen. Klik rechtsbovenin op je gebruikersnaam Klik op Accountinstellingen Klik aan de rechterkant op Meldingsinstellingen Scroll naar beneden naar het kopje Berichten en vink Email uit bij Ik ontvang een bericht Doe dit ook voor Ik ben toegevoegd aan een gesprek Zo zou het moeten lukken, Hans. 1
Recommended Posts