Bert0324 Posted December 8, 2017 Share Posted December 8, 2017 Dames en heren, Ik ben zo wat aan het grasduinen, als nieuwkomer. Kom ik net weer eens het volgende tegen: Met klassiek scheren heb je minder last van irritatie Je scheert je gladder dan elke andere vorm van scheren Ik neem even aan dat met klassiek scheren nat scheren wordt bedoeld, maar hetzelde wordt nogal eens beweerd over DE scheren ten opzichte van multimesje. Waar ik wat over val is dat naar mensen die met nat scheren willen beginnen vaak gesteld wordt dat beide uitspraken tegelijk waar zijn: gladder én minder irritatie. Aangezien dit niet past bij mijn eigen ervaring, en ik het vanuit mijn beeld van huid en haargroei niet kan plaatsen, start ik er maar een draadje over. Dat zal voor velen niets nieuws bevatten, maar voor mensen die hier informatie zoeken allicht wel. Eerst mijn eigen ervaring: Electrisch scheren, veertig jaar geleden wel eens geprobeerd, is niks voor mij. Niet fris en slecht resultaat. Multimesjes scheren lekker, zonder irritatie, maar na 2 maal hoef je niet door te gaan voor een derde of vierde ronde. Het resultaat wordt niet meer beter en ze zijn irritant duur, maar daar gaat het nu niet om). DE mesjes scheren even goed, en het resultaat wordt beter als ik nog een derde en eventueel vierde ronde toevoeg. Tussendoor wat proraso en even goed voelen waar ik nog eens tegen de haren in moet. Maar: vanaf ronde drie neemt ook de irritatie toe. Dat kan een ruw gevoel zijn, wat scheerbrand of bloedstipjes (dat laatste is voor mij een teken dat ik de laatste ronde heb gehad, meestal kan ik het wel vermijden). Met andere woorden: Volgens mij is de combinatie van én gladder én minder irritatie niet mogelijk. Dat is als je naar de huid kijkt ook wel logisch. Je brengt het mesje in contact met de huid en neemt (ook "zonder druk", er is bij contact altijd iets van druk) cellen uit de toplaag mee. Dat zijn cellen uit de (dode) hoornlaag en daar merk je niets van. Het feit dat het om dode cellen gaat wil echter niet zeggen dat ze geen functie hebben, want die functie bestaat onder meer uit bescherming tegen mechanische invloed en uit afremmen van vochtverdamping . Bij elke scheerronde slijt je wat cellen weg, oftewel: Je bent bezig met een cumulatieve beschadiging. Wordt die te groot dan ga je reacties van de huid zien. Gladder gaat gepaard met huidirritatie, alleen moet je boven een bepaalde grens komen om dat te kunnen zien. Uiteindelijk klopt een en ander natuurlijk prima met het veelgehoorde advies geleidelijk ervaring op te bouwen. Die is er namelijk op gericht zo dicht mogelijk bij de huid te komen terwijl je zo min mogelijk huidcellen meeneemt. En het aanbrengen van een creme (of je dat nu een aftershave balsem noemt of wat dan ook) helpt na het scheren de schade wat te beperken (die schade moet namelijk wel hersteld zijn op het moment dat je die huid opnieuw aanvalt, want anders heb je ook daar een vorm van cumulatieve schade). Nou, dat is wat langer geworden dan de bedoeling was. Complimenten als je deze zin nog leest. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted December 8, 2017 Share Posted December 8, 2017 Dit zal van persoon tot persoon verschillen, meerdere oorzaken zijn mogelijk waaronder: Je techniek is nog niet helemaal goed De gebruikte krabber is te agressief voor jouw huid Je voorbereiding (nat maken gezicht, inschuimen, warme doeken, etc ....) is niet optimaal De zeep die je gebruikt is minder geschikt voor jouw huidtype (maar ik veronderstel dat daar al genoeg mee geëxperimenteerd is, anders eens Baume.be scheercréme gebruiken) Als je denkt geen druk te gebruiken is dat meestal nog teveel Je moet aan het open mes Je hebt een baby huidje je zult moeten leren tevreden zijn met een scheerbeurt waarbij optisch door andere personen geen stoppels meer zichtbaar zijn maar als je zelf over je gezicht strijkt je nog wat voelt. Op zich is dit geen punt ik bedoel ik scheer me twee keer per dag en dan ben ik echt superglad maar een uurtje later voel ik al weer stoppeltjes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
iwan073 Posted December 8, 2017 Share Posted December 8, 2017 Tja, waar wil je voor gaan? BBS of DFS, zoals ze op de Engelstalige fora zeggen. (Baby Butt Smooth of Damn Fine Shave) Ik kies voor de DFS. Ik ben dan naar mijn mening glad genoeg om weer voor de dag te komen én ik heb een heerlijke scheerbeurt achter de rug. Bovendien heb ik de volgende dag tenminste weer wat om weg te mogen scheren! Waarom zou ik voor de BBS kiezen? Het zorgt bij mij alleen maar voor irritatie en ingegroeide haren. En voor wat? Ik denk dat er voor het oog weinig verschil te zien is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnout Posted December 8, 2017 Share Posted December 8, 2017 1, de voorbereiding, rap wat zeep uit een spuitbus of een warme compress en dan 2x inzepen met een borstel? 2, welke krabben, en in welke stand, met welk mesje 3, hoe scheer je 4, nadien rap wat goedkope aftershave of eerst aluin en dan een aftershavebalsem,... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnout Posted December 8, 2017 Share Posted December 8, 2017 Ik ben trouwens bbs terwijl er nog puntjes te zien zijn, en enkel met een open mes krijg ik alle puntjes weg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanskoning Posted December 8, 2017 Share Posted December 8, 2017 (edited) Jouw stellingname dat en ik citeer "Met andere woorden: Volgens mij is de combinatie van én gladder én minder irritatie niet mogelijk" omderschrijf ik niet want dat is wel degelijk te bereiken en als mijn huid door het niet opvlammen van mijn ziekte zich rustig houdt bereik ik dit elke dag. Is wel een heel proces aan vooraf gegaan met het zoeken naar de voor mij geschikte scheergerei en deze zoektocht is durende maar het belangrijkste is en blijft je scheertechniek naast een goede voorbereiding en natuurlijk ook je huid conditie. Dus val niet en blijf gerust staan maar het zal voor iedereen anders zijn en ook met welke mate van gladheid je tevreden bent. Edited December 8, 2017 by Hanskoning Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted December 8, 2017 Share Posted December 8, 2017 Arnout schreef 25 minuten geleden: Ik ben trouwens bbs terwijl er nog puntjes te zien zijn, en enkel met een open mes krijg ik alle puntjes weg. Deze begrijp ik niet. Wat voor puntjes zijn nog zichtbaar? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harkos Posted December 8, 2017 Share Posted December 8, 2017 Na verloop van tijd gaat het steeds beter. Heb meestal een DFS en daarboven op BBS. Grootste fout is haast, gewoon goed rustig scheren en vooral niet verder dan de baard toelaat, als die op is begin je aan de huid. Belangrijk is om uit te vinden welk mesje goed met je krabber combineert. Eenmaal dat uitgevonden, is eigenlijk irritatie bij normale gesteldheid uit den boze. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnout Posted December 8, 2017 Share Posted December 8, 2017 efsk schreef 2 uur geleden: Deze begrijp ik niet. Wat voor puntjes zijn nog zichtbaar? Mijn stoppels zijn langer zichtbaar dan voelbaar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ator razor Posted December 8, 2017 Share Posted December 8, 2017 (edited) Leuk onderwerp. Sinds ik me scheer met de krabber of het open mes, nu bijna twee jaar, heb ik nooit meer ingegroeide haren gehad. Hiervoor had ik daar wel regelmatig last van. Tja, wordt het gladder met minder irritatie? Voor de dagelijkse scheerbeurt neem ik genoegen met twee gangen. De eerste gang dwars op de haargroei of net niet met de haargroei mee en de tweede gang tegen de haargroei in. Het resultaat is dan kantoor-glad zoals ik het noem. Visueel glad maar als ik met de hand en wat zeep op mijn gezicht voel dan is het niet overal spekglad. Hoeft ook niet voor mij. Als ik de tijd heb, meestal in het weekend, dan ga ik voor een uitgebreide scheerbeurt met drie gangen. Gewoon als relax moment. Met de krabber haal ik dan het spekgladde resultaat. Met het open mes nog (net) niet. Zou ik me elke dag met drie gangen scheren dan voelt mijn huid na een week wel gevoelig aan. Dat ligt ook wel aan welke krabber en mesje ik gebruik in combi met de zeep. En andere factoren zoals een douchebeurt van te voren, de techniek, etc. Waarom scheer ik me nu "klassiek"? Als je je toch moet scheren dan kun je er beter ook maar van genieten met een voor mij goede krabber of open mes en een wisseling van lekkere scheerzepen. Edited December 8, 2017 by Ator razor Typefouten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robgtt99 Posted December 8, 2017 Share Posted December 8, 2017 Niet superglad, maar sinds ik met het open scheermes scheer heb ik geen irritatie of ingegroeide haren. Die had ik wel met de mach3. En ik heb met scheren een moment voor mijzelf. Gewoon rustpuntje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Posted December 8, 2017 Share Posted December 8, 2017 Ik moet eerlijk zeggen dat het resultaat bij mij met een cassettemesje (Gillette G2 of Contour) zeker zo goed is als met een krabber. Maar het is ook veel saaier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikali Posted December 9, 2017 Share Posted December 9, 2017 Het is al gezegd maar ik merk dat hoe scherper het mes (open mes voor mij) hoe minder druk ik mag zetten, en bijgevolg hoe gladder het resultaat, en geen irritatie... Na enkele jaren scheren moet ik hier nog altijd op letten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnout Posted December 9, 2017 Share Posted December 9, 2017 Mikali schreef 41 minuten geleden: Het is al gezegd maar ik merk dat hoe scherper het mes (open mes voor mij) hoe minder druk ik mag zetten, en bijgevolg hoe gladder het resultaat, en geen irritatie... Na enkele jaren scheren moet ik hier nog altijd op letten. Bij mij is het gecompliceerder, ik heb naast goed opspannen en koud water ook een beetje druk nodig om de laatste stoppels visueel weg te krijgen. Dat lukt me gewoon niet met een agressief mes. Met een agressief mes geraak ik bbs zonder irritatie, maar op de kin en de overgang naar de hals blijven stoppeltjes zichtbaar,.... De scherpte van een mes, ik merk een kleine meerwaarde van hht 1 naar hht3, maar scherper dan hht 3 scheert niet vlotter, het maakt het risico op kwetsuren enkel groter,... Link to comment Share on other sites More sharing options...
HiFuMi Posted December 9, 2017 Share Posted December 9, 2017 (edited) ik deed met de Mach 3 altijd maar 1x en dat was dan wel WTG en ATG tegelijk ik ga tegenwoordig alleen voor perfect glad , BBS met de krabber krijg ik dit alleen met de R41 voor elkaar , maar dan voelt het wel gemakkelijk nog een beetje rauw achteraf en dat wil ik ook niet met het open mes veel vaker , altijd elke dag 3 gangen , heb nu iets meer dan 300 scheerbeurten gedaan en gaat steeds beter als ik daarna met de rug van een vinger over de huid ga wil ik in geen enkele richting meer een stoppel voelen als ik daarbij dan ook nog totaal geen irritatie heb is de beurt voor mij gelukt dat valt niet altijd mee omdat mijn baarharen rond de kin grijs zijn en dus behoorlijk hard maar het kan zeker en is ook regelmatig ineens goed prijs de zeep maakt bij mij ook heel veel uit cremes lukken beter om nat te blijven tijdens het scheren dan vaste zepen ( kopsoppen ) daar moet ik nog aan werken Edited December 9, 2017 by HiFuMi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikali Posted December 9, 2017 Share Posted December 9, 2017 Arnout schreef 1 uur terug: Bij mij is het gecompliceerder, ik heb naast goed opspannen en koud water ook een beetje druk nodig om de laatste stoppels visueel weg te krijgen. Dat lukt me gewoon niet met een agressief mes. Met een agressief mes geraak ik bbs zonder irritatie, maar op de kin en de overgang naar de hals blijven stoppeltjes zichtbaar,.... De scherpte van een mes, ik merk een kleine meerwaarde van hht 1 naar hht3, maar scherper dan hht 3 scheert niet vlotter, het maakt het risico op kwetsuren enkel groter,... Ik mag doen wat ik wil maar visueel zie je altijd nog een "schaduw" ondanks dat ik BBS gesschoren heb... Link to comment Share on other sites More sharing options...
onno Posted December 9, 2017 Share Posted December 9, 2017 Mijn ervaring Bert was in het begin hetzelfde maar na enige tijd en een worsteling door zepen en krabbers en toenemende ervaring bleek het glad en irritatielozer te kunnen dan de Mach3-5. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bert0324 Posted December 9, 2017 Author Share Posted December 9, 2017 Mooi, die reacties. Of ik na pakweg 45 jaar nog veel aan mijn techniek ga verbeteren weet ik niet, maar eerlijk is eerlijk, dat heb ik vaker gedacht en dan komt er vervolgens toch weer een gouden tip (b.v. Scheren ná het douchen , groeirichting in kaart brengen etc.). De uitstap naar multimesje is overigens maar tijdelijk geweest. Keer cadeau gekregen. Wat ik aan klassiek scheren vooral prettig vind is dat je een fatsoenlijk stuk gereedschap kan vasthouden in plaats van zo'n stukkie plastic. Dat "fatsoenlijk stuk gereedschap" doet me denken aan de suggestie van het open mes: tsja, dat vind ik qua coördinatie niet zo'n probleem, en de messen zijn prachtig, maar toch heb ik het opgegeven. Iets voor een ander draadje natuurlijk (verwijzing welkom), maar de essentie is geloof ik dat ik een mes wel zover kan krijgen dat ie wat haartjes van mijn arm pakt (het zou me verbazen als ik nog een youtubefilmpje over bladgeometrie en slijpproces heb gemist, plus natuurlijk vele posts op dit forum), maar het blijft scheren als met een botte schaats. Het risico van weer meer investeren terwijl het niet gaat lukken werd me te groot.... Nog even voor de duidelijkheid: ook bij mij gelden de andere argumenten voor klassiek scheren zoals door anderen genoemd! Mijn post was een poging mijn kijk te geven waarom de balans tussen glad en irritatie zo subtiel ligt. Dat dit zo is meen ik in de reacties terug te zien. De één kiest voor iets minder glad met vermijden van irritatie en de ander kiest er voor om de grens op te zoeken en te kijken of een "bbs" zonder irritatie haalbaar is. Is "Zen and the Art of Shaving" al geschreven? Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted December 9, 2017 Share Posted December 9, 2017 Bert0324 schreef 10 minuten geleden: Wat ik aan klassiek scheren vooral prettig vind is dat je een fatsoenlijk stuk gereedschap kan vasthouden in plaats van zo'n stukkie plastic. Ahem. Stukkies plastic behoren tot mijn beste stuks scheergerei. Dat "fatsoenlijk stuk gereedschap" doet me denken aan de suggestie van het open mes: tsja, dat vind ik qua coördinatie niet zo'n probleem, en de messen zijn prachtig, maar toch heb ik het opgegeven. Iets voor een ander draadje natuurlijk (verwijzing welkom), maar de essentie is geloof ik dat ik een mes wel zover kan krijgen dat ie wat haartjes van mijn arm pakt (het zou me verbazen als ik nog een youtubefilmpje over bladgeometrie en slijpproces heb gemist, plus natuurlijk vele posts op dit forum), maar het blijft scheren als met een botte schaats. Het risico van weer meer investeren terwijl het niet gaat lukken werd me te groot.... Het open mes kost als grootste investering tijd. Plus dat ik van mening ben dat je moet beginnen met scherp gereedschap, en tegen de tijd dat je het een beetje kunt mag je proberen slijpen te leren. Hoewel dat niet heel nodig is met éen of twee messen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bert0324 Posted December 9, 2017 Author Share Posted December 9, 2017 @efsk: wat plastic betreft: wil je er over praten? Ik zal mijn best doen begrip op te brengen wat open mes betreft: met je eens. Ik heb niet de (mijn) hele geschiedenis willen doorploegen, dus misschien een andere indruk gewekt. Maar op een gegeven moment vond ik de investering in tijd, moeite en geld niet meer opwegen tegen..... Tsja, tegen wat eigenlijk? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnout Posted December 10, 2017 Share Posted December 10, 2017 Het compromis tussen glad en comfortabel valt voor mij weg met een comfortabel geslepen open mes, als dat niet zo is voor jou Bert, dan kan ik best begrijpen dat je het open mes voor bekeken houdt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pillowlather Posted December 17, 2017 Share Posted December 17, 2017 Yup Kalerolf, vroeger een noodzaak, nu een keuze - zeker voor mij. Ik lees de oorspronkelijke vraag terug en vraag mij af, of jullie dan allemaal zoveel problemen hebben met elektrisch. Droog elektrisch scheren mits een topmodel van Philips geeft mij een perfect resultaat zonder noemenswaardige irritatie of ingegroeide haren: zoals bedoeld, zakken de omhooggetrokken en dan afgesneden haartjes bij mij netjes terug ietsje onder de huidoppervlakte zonder in te groeien. Dolfijnglad op de meeste plaatsen die voor mij het moelijkst zijn met DE. Natscheren kan het fysisch dus gewoon onmogelijk beter doen in mijn geval. Bovendien hoeven er helemaal geen producten op je vel, laat staan voor drie-vier passes en dan nog andere producten erna, waarvan de langetermijneffecten minstens onduidelijk zijn. Ik vind het zoemende gevoel van de philips zelfs aangenaam op zichzelf en dat kan ook lekker afgewerkt met een AS naar keuze. Ik scheer dus klassiek puur voor de variatie en het genot: daar neem ik wél irritaties bij van materiaal en wisselende techniek/resultaten, producten op je vel, net niet het perfecte gerief te vinden en wat niet al: dat ik natscheer zegt dus wel iets over het genot dat het mij biedt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanskoning Posted December 17, 2017 Share Posted December 17, 2017 Hier ook ooit eens een periode (want zo zei men je huid moet eraan wennen) met een elektrisch apparaat van Philips geschoren. Dit was helaas in de zomer en wat me ervan bij gebleven is dat elektrisch scheren en een warme, zweterige en daardoor plakkerige huid niet samen gaan en juist irritatie opwekt die ik met natscheren nooit had. Dus netjes de proefperiode in acht genomen maar het beviel me niet ook omdat ik met het elektrische apparaat niet de graad van gladheid kon bereiken die ik met het mes gewend was. En geheel subjectief maar nat scheren vind ik een veel frisser gevoel geven dan met de elektrische scheerder. Maar zoals ik al aanhaalde normaal moet een huid wennen aan de manier waarop je je scheert dus het kan natuurlijk zijn dat door het wisselen van elektrisch en natscheren daar irritatie door ontstaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted December 17, 2017 Share Posted December 17, 2017 Moderne electrische apparaten heb ik geen ervaring mee. De Philishave door mij gebruikt ruim dertig jaar terug leverde me echter een hoofd vol rooie bulten en irritatie op, en heeft geleid tot de overstat naar nat scheren. Toen nog de Gillette Sensor, die echt een vele malen beter resultaat opleverde dan de Philishave. Later de Excel, weer later de Mach3, vervolgens de DE en de DE was in eerste instantie een hel maar na stug doorzetten en leren niet te harken levert het me nu een fantastisch resultaat. Echter! Vele malen belangrijker dan dat! Het levert me veel meer lol en heeft ertoe geleid dat het scheren tegenwoordig een luxe is en niet een moetje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanskoning Posted December 17, 2017 Share Posted December 17, 2017 Dat is de denkelijk de juiste vertaling voor onze scheerhobby Richard, het is geen moetje meer maar een luxe en voor velen een rustmoment op een overvolle dag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts