Jan Zoethout Posted December 6, 2017 Posted December 6, 2017 (edited) Van een oud-collega een scheerkistje met bijbehorende scheerkwast en scheerzeepdoos gekregen, het spul was nog van Peter's opa. Allereerst het kistje zelf: nadat ik 't van het (waarschijnlijk voor tientallen jaren) stof had ontdaan stond 't er fris en fruitig bij: Een alleraardigst simpel doch geheel functioneel scheerkistje. Een fleurig stukje plakplastic op de bodem. Het ingebouwde spiegeltje ook in prima staat - een klein plekje "weer" op de foto boven mijn (kalende) kruin ... Het scheerkwastje ook nog in heel redelijke staat: Het handvatje nog prima in de lak, de metalen (nikkelen?) huls zonder corrosie. Het merk is mij onbekend en wat lastig te ontcijferen (LIVVA ?). Uiteraard verdient dit kwastje een fijn nieuw borstelkopje. Het scheerzeepdoosje is ook een curiosum in ouderwets bakeliet: Hier naast de scheerkwast, van De Vergulde Hand - zulke scheerzeepdoosjes maken ze niet meer ... De bovenkant ... ... En de onderkant. Ik verwacht niet dat ik 't kistje bij 't scheren ga gebruiken - hooguit om er wat vintage scheergerelateerde spulletjes in op te bergen. De scheerkwast krijgt een nieuw borstelkopje en het scheerzeepdoosje zal ik zeker gebruiken om een fijn zeepje in te doen ... Edited December 6, 2017 by Jan Zoethout 2
Kamp Posted December 6, 2017 Posted December 6, 2017 Jan Zoethout schreef 7 minuten geleden: De scheerkwast krijgt een nieuw borstelkopje en het scheerzeepdoosje zal ik zeker gebruiken om een fijn zeepje in te doen ... Dus geen vergulde hand dan......
Guest Gusto Posted December 6, 2017 Posted December 6, 2017 @Jan Zoethout , geweldig mooi ding! (mijn vader had er ook een).
Hanskoning Posted December 6, 2017 Posted December 6, 2017 Altijd leuk een dergelijk stuk vintage Jan.
mhharsta Posted December 6, 2017 Posted December 6, 2017 Daar heb je een mooi kado te pakken Jan; fraai spul die kwast en de zeepdoosjes.
efsk Posted December 9, 2017 Posted December 9, 2017 (edited) Deze week ook een kistje gekregen. Als Jan het niet erg vind plaats ik die ook maar in dit draadje.Klein kistje, geverfd, ook van binnen, met sleutel om af te sluiten. Spiegel is nog prima. Onderzijde volbeschreven, met iets wat lijkt op een complete familiegeschiedenis. Er staat op: Jakob Joakson Altsa 4 Led Adolfina Född 1833 Jakobs dotter Född 1874 son Artur Högman Född 1919 Sonson Yro Högman Född 1924 God Yul Yro 1940 Meerdere handschriften, maar ergens heb ik niet het idee dat dit kistje in 1833 al in gebruik was. Och ja, wat zat erin: Edited December 9, 2017 by efsk 1
Tjebbe Posted December 9, 2017 Posted December 9, 2017 Mooie schuine!Greep doet met een beetje aan de Sticky denken..Mooi stukje historie.
Hanskoning Posted December 10, 2017 Posted December 10, 2017 Leuke kist en lijkt me een familie erfstuk en mooie tweekleurige scheve krabber vam welk merk?
Snuff Posted December 10, 2017 Posted December 10, 2017 Tof, ik zou mijn eigen naam er ook tussenzetten.
efsk Posted December 10, 2017 Posted December 10, 2017 @Tjebbe@Hanskoning de krabber was reeds bekend, dit voor mij tweede exemplaar is aangeschaft voor de ruil Alhier beschreven
Jan Zoethout Posted December 12, 2017 Author Posted December 12, 2017 Zoals eerder vermeld, verdiende het bijbehorende kwastje een nieuw borstelkopje. Eerst nog even een close-up: het merk lijkt wel degelijk op "LIVVA" ... En toen het nieuwe borstelkopje - aanvankelijk was de bedoeling een 24 mm finest 2-band, en uiteindelijk voor een 24 mm Maggard syntheet gekozen. Met de Maggard synthetische borstelkop heb ik namelijk goede ervaringen ... Morgen ga ik de vernieuwde kwast uitproberen ....
Marcel Posted December 12, 2017 Posted December 12, 2017 Dat is een mooi kwastje geworden, een mooi huwelijk tussen oud en nieuw
Hanskoning Posted December 12, 2017 Posted December 12, 2017 Pas geleden was opa's kwast mooi opgeknapt en nu weer een mooie vintage borstel.
Recommended Posts