Jump to content

Scheerwinkel io Den Haag

Smitty

Recommended Posts

Wil graag gaan beginnen met DE scheren, maar zie inmiddels door de bomen het bos niet meer.

Er zijn veel webwinkels met mooie spullen, maar aangezien ik net begin wil ik graag wat persoonlijk advies hebben.

Dus ben ik op zoek naar een fysieke winkel in de omgeving van Den Haag waar ze een mooi assorti DE messen/houders hebben en mij van advies kunnen voorzien waar ik mee kan beginnen. Wie weet er een goede winkel bij ons in de buurt, tips voor messen zijn natuurlijk ook welkom :-)

Thnx,

Roy

Een (terecht) populaire DE krabber is de Edwin Jagger DE89 of de vrijwel identieke Mühle R89. Bij Edwin Jagger kan je kiezen uit verschillende soorten handvat, bij Mühle niet. Mühle heeft één soort handvat welke je weer in twee lengtes kan kopen (gewoon en model "Grande"). Welke merk je kiest maakt eigenlijk niet uit, de scheerkop is identiek. Voor een beginner een uitstekende keus.

Scheerwinkel in Leiden heeft een leuk assortiment, ik kocht m'n eerste krabber daar.

In het centrum van Den Haag zit van der Gaag (Dagelijkse Groenmarkt 27). Een drogist met ouderwetse uitstraling, inclusief dito gaper aan de gevel. Daar verkoopt men ook DE spul, het assortiment lijkt beperkt overigens.

Ik ben laatst bij Van der Gaag naar binnen gewandeld. De uitstraling is erg fraai en nostalgisch, maar de krabbers kwamen over als inferieure Indiase of Chinese modellen. Veel merkloze Duitse kwasten maar daarnaast ook Kent kwasten en dure straights waarvan ik het merk niet kon zien. De zeepkeuze was beperkt.

De zeepkeuze was beperkt.

Inderdaad, maar er wordt nog wel Tabac zeep in wit glazen pot èn Palmolive stick soap verkocht. Sommige natscheerders loopt bij het horen van deze twee producten het water al in de mond... Weinig keuze als het op scheermesjes aankomt. Slechts twee soorten als het goed is.

Inderdaad, maar er wordt nog wel Tabac zeep in wit glazen pot èn Palmolive stick soap verkocht. Sommige natscheerders loopt bij het horen van deze twee producten het water al in de mond... Weinig keuze als het op scheermesjes aankomt. Slechts twee soorten als het goed is.

Gek dat je voor dat soort spullen tegenwoordig naar een scheerwinkel moet. Ik kan me de tijd nog herinneren dat iedere fatsoenlijke supermarkt (de Spar bijvoorbeeld) dat soort producten in de schappen had. Nooit verwacht dat die ooit nog eens exclusief zouden worden.

Waarom is het aanbod hier eigenlijk zo schraal, vergeleken met bijvoorbeeld Duitsland? Een bewuste keuze van de fabrikanten / importeurs? Of hebben Nederlanders massaal de scheerkwast erbij neergegooid?

Waarom is het aanbod hier eigenlijk zo schraal, vergeleken met bijvoorbeeld Duitsland? Een bewuste keuze van de fabrikanten / importeurs? Of hebben Nederlanders massaal de scheerkwast erbij neergegooid?

Misschien wel een combinatie van beide.

Ik weet niet of het aanbod in Duitsland nou echt zoveel beter is. Er is wel een aantal winkels die een assortiment DE voeren, maar dat is een kleine minderheid. Als ik naar mijn lokale trekpleister ga hebben ze diverse scheerzepen en cremes en 2 soorten kwasten. Krabbers niet, wel Wilkinson mesjes. Ongeveer wat je bij de DM aantreft.

En ja, klassiek scheren is iets wat de massa niet doet, dus ook niet interessant voor de doorsnee drogist.

Bij Müller of de DM hebben ze Pitralon, Wilkinson, Hâttric, Speick, Tabac, Palmolive etc. in een veel groter assortiment dan ik bij bijvoorbeeld het Kruidvat of de Etos tegenkom. Tenminste, dat is mijn indruk. En nat scheren hoeft niet met een krabber; ook met een Mach 3 kun je je natuurlijk prima met goede zeep scheren, en een goede aftershave gebruiken.

Het kan ook het "wat je van ver haalt is leuker" effect zijn natuurlijk.

Vanmiddag bij Eric geweest in Leiden, wat een mooie zaak is dat en heel prettig om zo persoonlijk advies te krijgen. Uiteindelijk ben ik de deur uit gelopen met: krabber merkur 20c, taylor bondstreet creme en een setje derby's. Nu morgen de eerste scheerbeurt doen, ben erg benieuwd! Wel grappig om te merken dat zijn klanten uit heel Nederland naar zijn zaak komen, voor en na mij klanten uit Noordwijk en Den Helder :-)

• 8 months later...

's effe wezen kijken bij vd Gaag te den Haag. Voor de zepen hoef je niet te gaan: ze hebben Tabac, dvh, golddachs en Kent (?). Watertjes is ook niet hun sterke punt.

Voor de kwasten kun je gevoegelijk wel gaan: een groot assortiment met name Kentkwasten.

Krabbers hebben ze voornamelijk Parker en Timor, open messen verkopen ze Giesen & Forsthoff (ook bekend van Timor). Verder hebben ze stands en zeep/opschuimbakjes en strops van Kent, snorwax, kammetjes en luxe borstels.

Ze zijn wat aan de prijs en ze weten ook niet altijd waar ze het over hebben, dus of je er goed zit kwa beginner met behoefte aan advies weet ik niet. Wellicht moeten we ze een beetje voorlichting geven, want het is zeker leuk dat ze dit alles in het assortiment hebben.

Marke Gold Dachs Classic. Zowel de complete in blik als de navulverpakking. Wat zuurdere zeep, niet qua geur maar qua samenstelling, wat maakt dattie wat droger aanvoelt op de huid. Schuimt echter prima en scheert zeer aangenaam.

Marke Gold Dachs Classic. Zowel de complete in blik als de navulverpakking. Wat zuurdere zeep, niet qua geur maar qua samenstelling, wat maakt dattie wat droger aanvoelt op de huid. Schuimt echter prima en scheert zeer aangenaam.

Ik meen juist dat-ie basischer is, waardoor de baardhaar sneller zachter wordt en meer uit de huid treedt. Juist het basische zorgt dan voor snellere uitdroging (want lost de licht zure beschermende stoffen op de huid sneller op) maar dit is even uit mijn hoofd dus ik steek er mijn hand niet voor in het vuur hoor! ;)