iwan073 Posted September 21, 2013 Posted September 21, 2013 Gisteren vertelde ik mijn ouders dat ik was overgestapt op scheren met kwast en DE. Zegt mijn moeder ineens dat ze boven nog opa's oude scheerdoosje heeft staan! Op de foto's hieronder kun je zien wat er allemaal in zat. Zoals een oude styptic pen, scheerzeep van De Gruyter, twee oude kwasten. Wat er met die ene is gebeurd weet ik niet, maar daar zit geen haar meer op. Die andere, met heel mooi handvat overigens, is ontzetend in de rui. En dan nog een leuke DE van Gillette uit Engeland. Mijn vraag aan jullie is; weten jullie wat voor Gillette dit is? En kan deze kwast nog gered worden? Ik neem aan dat het varkenshaar is?
Noxa Posted September 21, 2013 Posted September 21, 2013 Mooi setje! Vooral het handvat van de kwast is erg mooi, als de haren echt niet meer willen kun je altijd een losse bos badger haar bestellen en die er in lijmen.
DoubleB Posted September 21, 2013 Posted September 21, 2013 Leuk! Mes is denk ik een Gillette Goodwill (begin jaren 30) De kwasten kun je idd reknotten. Staan veel tutorials op internet hoe je dat veilig kunt doen. Losse knots kun je bestellen bij Whippeddog.com of Thegoldennib.com. TGN heeft een assortiment dat vele malen groter is als Whipped Dog. Daar kun je kiezen uit verschillende gradaties dashaar, maar ook uit varkenshaar of nylon haar.
marco Posted September 21, 2013 Posted September 21, 2013 Wat gaaf zeg, als je ineens zo'n doosje "geschiedenis" in je handen krijgt! Veel plezier ermee!
Marcel Posted September 21, 2013 Posted September 21, 2013 Leuk om zo'n erfstuk te hebben! Is het handvat van de ruiende kwast van kunststof of gelakt hout? Reknotten zou ik zeker overwegen.
iwan073 Posted September 22, 2013 Author Posted September 22, 2013 Leuk om zo'n erfstuk te hebben! Is het handvat van de ruiende kwast van kunststof of gelakt hout? Reknotten zou ik zeker overwegen. Weet ik eigenlijk niet. Ik zal zo eens even kijken of ik het kan zien. Weten jullie hoe ik deze Gillette weer mooi kan laten blinken? Soort van zilverpoets gebruiken of zo??
Shave and More Posted September 22, 2013 Posted September 22, 2013 Ook al is de set niet in de allerbeste staat, toch super leuk om zo te krijgen. Vooral omdat het van je opa is geweest. Een familiestuk maakt het extra leuk. Op de topcap is wat beplating weg en ook het handvat is wat aangetast. Met een uitgebreide schoonmaakbeurt, kan het mes er nog best wel goed uit komen te zien. (de ontbrekende beplating zul je hiermee uiteraard niet herstellen) Als ik een oud scheermes heb ontvangen, laat ik het (losse onderdelen) een paar minuten liggen in kokend water met wat dreft. Hierdoor verwijder je het grove vuil. Vervolgens poets ik het op met zilverpoets. Gewoon zo'n flesje wat ik bij de supermarkt heb gekocht. Voor de tanden van de kam en de ribbels van het handvat, gebruik ik een oude tandenborstel. Succes met het schoonmaken en veel plezier met dit familiestuk!
Ottjes Posted September 22, 2013 Posted September 22, 2013 Leuk!Mes is denk ik een Gillette Goodwill (begin jaren 30) Daar lijkt het wel op ja, pas hier wel mee op door de open kam is deze wel redelijk agressief.
iwan073 Posted September 22, 2013 Author Posted September 22, 2013 Leuk!Mes is denk ik een Gillette Goodwill (begin jaren 30) Daar lijkt het wel op ja, pas hier wel mee op door de open kam is deze wel redelijk agressief. Lijkt me in ieder geval hartstikke leuk om me te kunnen scheren met mijn opa's scheermes! Dan maar een bloedbad.
Marcel Posted September 22, 2013 Posted September 22, 2013 Voor zover ik het kan zien is het een ball-end Old type. Goodwill's zijn niet zo agressief hoor, ongeveer hetzelfde als een Gillette Long Comb NEW. En die zijn redelijk mild, wel erg efficient.
antonius Posted October 13, 2013 Posted October 13, 2013 (edited) mooi kistje. ook ik heb de oude scheerdoos van mijn opa geerft met een gillette de krabber uit 1967. helaas valt de kist bijna ui telkaar maar weg doen dat kan ik niet,misschien een mooi restauratie project voor in de toekomst. gr antonius Edited October 13, 2013 by Guest
meemai Posted October 13, 2013 Posted October 13, 2013 Leuk!Mes is denk ik een Gillette Goodwill (begin jaren 30) Daar lijkt het wel op ja, pas hier wel mee op door de open kam is deze wel redelijk agressief. Lijkt me in ieder geval hartstikke leuk om me te kunnen scheren met mijn opa's scheermes! Dan maar een bloedbad. Ja ik ben nog steeds boos op mijn moeder. Die heeft mijn groot vaders open scheermes gewoon weg gegeven. : Toen was ik nog te jong om me te scheren. Maar verdomme zeg, dat is pijnlijk.
iwan073 Posted October 13, 2013 Author Posted October 13, 2013 Ja ik ben nog steeds boos op mijn moeder. Die heeft mijn groot vaders open scheermes gewoon weg gegeven. : Toen was ik nog te jong om me te scheren. Maar verdomme zeg, dat is pijnlijk. Oh dat is jammer ja
Guest Posted December 7, 2013 Posted December 7, 2013 Altijd leuk spulletjes van opa , overgroot opa of omdat pa zelf is overgestapt op andere scheermethode. Ik zou zeggen opknappen en je er mee scheren! Borstels zijn heel makkelijk te re knotten. Oude knot knijp je er heel makkelijk uit tussen bankschroef ( haar gedeelte in bankschroef zetten, meestal voel je net boven het handvat harde epoxy basis die je verpulvert in de bankschroef. 9 van de 10 x is het 5min werk om oude knot te verwijderen) Nieuwe knot er in lijmen en gebruiken.
iwan073 Posted December 7, 2013 Author Posted December 7, 2013 Altijd leuk spulletjes van opa , overgroot opa of omdat pa zelf is overgestapt op andere scheermethode. Ik zou zeggen opknappen en je er mee scheren! Borstels zijn heel makkelijk te re knotten. Oude knot knijp je er heel makkelijk uit tussen bankschroef ( haar gedeelte in bankschroef zetten, meestal voel je net boven het handvat harde epoxy basis die je verpulvert in de bankschroef. 9 van de 10 x is het 5min werk om oude knot te verwijderen) Nieuwe knot er in lijmen en gebruiken. Ik zal het toch eens een keer gaan proberen
Recommended Posts