Jump to content

De "Race to the bottom" maakt echte slachtoffers

Barbiere di Figaro

Recommended Posts

Toegegeven, het is mede vanwege de concurrentie een persoonlijke ergernis en toegegeven, ook ik koop bij de grote online-retailers. Het is net als het eten van vlees. Je weet dat er vele wantoestanden zijn, maar de stap naar minder of zelfs vegetariër is nog heel wat anders. Maar het lijkt alsof er voor deze race to the bottom geen goede oplossing is, want de boardrooms in de US zijn niet (meer) geïnteresseerd in het lot van hun werknemers. Meer producten, meer bestellingen in minder tijd, lagere verzendkosten, snellere levering, super-geavanceerde gepersonaliseerde klant-kennis, commerciële algoritmes waar niemand aan ontkomt, het is eten of gegeten worden.

Vanavond ook in Nieuwsuur zie ik nu, maar dit is toch wel bijzonder te lezen:

https://nos.nl/artikel/2204671-undercover-bij-amazon-uitgeput-personeel-slaapt-op-de-werkvloer.html

Men zegt wel eens: "Dit is moderne slavernij" maar wat is hier eigenlijk modern aan? Dat je met een polsbandje registreert of iemand 120 producten per uur klaar kan maken? Goh, wat een aangenaam verschil ten opzichte van hoe dat dan in het verleden ging!

• I like it 1

Het moderne is dat mensen zich nu soort van vrijwillig aanmelden voor deze werkzaamheden. Het is echter volledig van de zotte, en niet anders dan vorig jaar.

Helemaal mee eens. Ik wil dit draadje niet kapen maar zie net je onderschrift. Ben voor paar maanden terug bij een concert van Einsturzende neubauten geweest in Hobart (laatste keer was ergens in de jaren 80) Echt geweldig concert.

Ik betwijfel Richard, of je nog wel van vrijwillig kunt spreken in de meeste gevallen. In Nederland misschien, maar in andere (zeker ook Europese) landen is dat echt niet zo.

Actueel op Nieuwsuur: Waarom doen mensen dit? Laaggeschoold, je bent gemakkelijk vervangbaar, je mag van Amazon zo weg als je dat wilt, maar dan heb je dus helemaal geen inkomen meer of veel minder.

Blijkbaar wilde de journalist dit ook aan de kaak stellen, voor al diegenen die er kopen.

Pak de iPad op en zie deze post nadat ik net op Nieuwsuur een item met onder meer een vraaggesprek met de genoemde journalist heb gezien.

Zoals Eric al memoreerd schrijnende werkomstandigheden en niet aleen in Amerika maar ook hier in Europa.

Tja, je hoeft helemaal niet te investeren in robotica wanneer je mensen voor een hongerloontje geestdodend werk kunt laten doen. Ik weet ook van een sorteercentrum (gewoon hier in Nederland) waarbij ze via camera's continu het doen en laten van de medewerkers in de gaten houden ... iemand zal maar eens een keer te vaak naar het toilet gaan zeg! Daarnaast is het systeem bedoeld om diefstal tegen te gaan, maar ook dat is het probleem oplossen aan de verkeerde kant; gemotiveerde en betrokken medewerkers zijn vast ook minder geneigd om de werkgever (of diens klanten) te bestelen.

Bij de VPRO was afgelopen zondag een mooie documentaire over de Donut economie.

https://www.vpro.nl/programmas/tegenlicht.html

Dat plaatst de race to the bottom in een mooi perspectief. En plaatst het beeld van "vrijwilligheid" ook in dat perspectief.

Niet alleen in lage lonen landen, maar ook hier:

Vorige week haalde ik bij Primera pakje op waar ook inklaringsrechten over afgedragen moesten worden. Voor e hele afhandeling en betaling ontving de mevrouw van Post NL € 0,20....

• 1 month later...
Wolf schreef Op 27-11-2017 om 22:16:

Helemaal mee eens. Ik wil dit draadje niet kapen maar zie net je onderschrift. Ben voor paar maanden terug bij een concert van Einsturzende neubauten geweest in Hobart (laatste keer was ergens in de jaren 80) Echt geweldig concert.

Wow, bestaan die nog !!?? Was ik wel fan van, zo'n ... euh ... 25-30 jaar geleden.

Nooit live gezien, Blixa enkel als muzikant voor Nick Cave, ook alweer ... euh ... 25-30 jaar geleden ?

Ik vrees dat ik er nu hoofdpijn zou van krijgen ;)

Ze speelden hun meer luisterbare nummers. Ik had een paar vrienden meegenomen die er nog nooit van gehoord hadden en ook normaal niet van die stijl houden en ze waren erg onder de indruk. Veel eigengemaakte instrumenten, klein zaaltje van misschien 300-400 man. Veel interactie met publiek van Blixa. Een van de beste concerten waar ik geweest ben in laatste 10 jaar. 

• 2 years later...