ErikLWD Posted November 15, 2017 Posted November 15, 2017 Hallo, Afgelopen zomer heb ik in Frankrijk scheerzeep gekocht: "Monsavon". Sinds ik dit gebruik valt in rap tempo veel haar uit mijn Chinese dassenharen kwast. De kwast had tot voor deze zeep geen last van haaruitval. Ik gebruikte de kwast al een jaar zonder problemen. Waar kan dit aan liggen? Ik was in de veronderstelling dat die kwasten met epoxy in elkaar zitten en dat zou bijna overal tegen kunnen. Blijkbaar is de verlijming toch kwetsbaarder dan ik dacht. Groet, Erik
Johan Posted November 15, 2017 Posted November 15, 2017 Dat is mij een raadsel; dat kwasten na een bepaalde tijd gaan verharen heb ik weleens meer meegemaakt (bij goedkope varkensharen kwasten). Maar dat dit iets met het soort scheerzeep te maken zou kunnen hebben is mij helemaal onbekend. Ik heb Monsavon met verschillende kwasten gebruikt. Ik vind het niet zo'n geweldige zeep, maar voor de rest heb ik er geen problemen mee ondervonden.
ErikLWD Posted November 15, 2017 Author Posted November 15, 2017 Ik vind het ook geen geweldige zeep. Maar vond het ook zonde om weg te gooien. Ik heb vanmiddag nog eens gegoogeld en het lijkt er op dat het gewoon aan mezelf ligt. Ik spoel de zeep niet altijd even goed uit de kwast (omdat dit er in het begin voor zorgde dat de geur uit de kwast verdween) en dat schijnt bij dassenhaar funest te zijn waardoor de haren afknappen doordat de keratine opgelost/afgebroken wordt door de zeepresten. Eigen schuld dus . . .
wimbouman Posted November 15, 2017 Posted November 15, 2017 Monsavon is een hopeloze zeep naar mijn bescheiden mening, maar inderdaad zou het me verbazen als het specifiek aan die zeep lag dat de haren breken of loslaten.
Hanskoning Posted November 16, 2017 Posted November 16, 2017 Ik zou bijna mijn standaard grap herhalen dat Monsavon pure chemicalie is maar néé ik denk ook dat het niet goed uitspoelen van de kwast een oorzaak zou kunnen zijn tenminste als je dat structueel doet. Als je alleen in het begin een paar keer de kwast met zeep liet staan om de geur eruit te krijgen is dat geen probleem. Dat je ook de eerste zeg 10 scheerbeurten wat haarverlies hebt is normaal net zoals er daarna altijd nog wel eens een haartje kan losraken. Maar als je na deze beginperiode nog steeds heel veel haren verliest dan is dat absoluut niet normaal en dan zou ik gaan reclameren.
Recommended Posts