TonW Posted November 14, 2017 Posted November 14, 2017 (edited) Ik ben op de markt voor een nieuwe strop. Mijn interesse gat daarbij uit naar een 2,5” Scrupleworks vanwege de kwaliteit en de enkel positieve reacties op diverse fora. Een aantal forumleden bezitten al een (of meer) strop(s) van Torolf. Ik ben nieuwsgierig naar welke variant jullie mij adviseren. Als extra informatie geef ik nog het volgende mee. Hoewel ik mezelf nog niet zie als een gepokt en gemazelde open mes scheerder zoals sommigen hier ben ik ook geen beginner meer. Alvast dank voor je inbreng! Edited November 14, 2017 by Guest
Buffel Posted November 14, 2017 Posted November 14, 2017 Wil je veel of weinig draw? Weinig: Oil tanned meer : Swedish bridal Werking is van beide super Bestaat geen verkeerde keuze
Tony Posted November 14, 2017 Posted November 14, 2017 Ik heb zelf de Horween oil tanned met linnen waar ik erg tevreden over ben
DannyVG Posted November 14, 2017 Posted November 14, 2017 Ik heb een horween oiled tanned and brushed linnen en een swedish bridal and brushed linnen (overgenomen van Snuff) Beiden zijn goed maar ik ben ben niet de expert hierin Snuff (Ron) heeft beiden en kent deze zeer goed.
mhharsta Posted November 14, 2017 Posted November 14, 2017 Helaas kan ik niet een voorkeur uitspreken; ik heb de Swedish Bridal met brushed cotton, en ik heb geen ervaring met de andere uitvoeringen. Kwaliteit vind ik enorm goed, zowel wat betreft gebruikt materiaal als afwerking. Ze zullen allemaal fijn zijn denk ik. Succes met de keuze !
Snuff Posted November 14, 2017 Posted November 14, 2017 heb ze inderdaad beide en verwacht deze winter nog de horween horshide. Enkele mensen vroegen me reeds hetzelfde waaronder Danny, ik raadde hun aan om voor de horshide te gaan qua draw en met de katoenen achterkant. De Bridal is ook fantastisch maar heeft merkelijk meer weerstand tijdens het stroppen, voor een beginner wellicht iets minder prettig gevoel. Richard heeft deze ook en vind het een ideaal medium (hij heeft ook de katoen als achterkant). Zoals je al aangeeft miskopen zul je niet wat je keuze ook is. Beiden zijn heel effectief zowel qua leer als achterkant. Horshide en linnen als je graag weinig weerstand hebt tijdens het stroppen Cowhide en katoen als het wat stroever mag zijn (als ik moet kiezen qua resultaat in het stroppen heeft deze net iets meer voorsprong maar niet iedereen stelt de iets hogere weerstand van het leer en de stroefheid van het katoen op prijs).
efsk Posted November 14, 2017 Posted November 14, 2017 Ik heb inderdaad de bridal met katoen. De bridal levert iets weerstand, net lekker eigenlijk, het is niet dat je moet douwen en sleuren met je mes, je moet nét de weerstand overheen. Ik vind dat plezieriger dan helemaal geen weerstand, zoals bijvoorbeeld mijn InJeNer strop heeft. De katoenen achterkant, nu ja, eigenlijk een aparte katoenen strop, ben ik helemaal verzot op.Dat ding voelt vrij ruw en hard aan, maar als je daar je mes een slag of 10-20 overheen jast voordat je naar het leer gaat krijg je extra scherpte en comfort, die had ik eerder moeten hebben De andere modellen ken ik niet, dus een vergelijk kan ik je niet geven.
Snuff Posted November 15, 2017 Posted November 15, 2017 Gewoon even ter zijde, de super stijve katoenen kant van de Kanayama strop die eigenlijk onbruikbaar en zelfs schadelijk kan zijn voor een snede heb ik nu kunnen terug brengen tot net iets zachter en soepelder als de scrupleworks (3 wasbeurten op 40 graden met drogen aan de lucht tussendoor en daarna de strop plat leggen en het ene uiteinde overkrullen en met je handpalm daarop een heen en weer beweging makend zodat de strop soepel word) is zelfs nog iets Beter geworden als de Thorolf cotton.)
TonW Posted November 21, 2017 Author Posted November 21, 2017 Heren, Bedankt voor jullie bijdrage. Iedereen die een Scrupleworks strop bezit is tevreden met de uitvoering die hij heeft. Mijn keuze is gevallen op de Swedish Bridal met katoen vanwege de iets grotere weerstand.
mhharsta Posted November 22, 2017 Posted November 22, 2017 Als je wat weerstand zoekt in het leer dan denk ik dat je een goede keuze hebt gemaakt Ton. Alvast veel stropplezier gewenst! 1
Albert61 Posted December 10, 2017 Posted December 10, 2017 Wat hoor ik daar over een KANAYAMA STROP?Ik heb er net een besteld haha!Is het leer ook niet goed??
Recommended Posts