Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Mensen,

Om iets te doen te hebben komende tijd gaan alle dasharige kwasten in de collectie aan een test onderworpen worden.

Zelfde zeep, zelfde weektijd, zelfde temperatuur, zelfde tijdstip van de dag en eenzelfde laadtijd. En natuurlijk dezelfde gebruiker.

Zeep, Dr. Harris Windsor.

30 seconden laden na 5 minuten weken in water van 45 graden celsius.

Vervolgens direct op het gezicht een schuimpje maken*.

*, aangezien de gebruiker een broertje dood heeft aan het opschuimen in een kom wordt dat dan ook niet gedaan in dit verhaal. Mocht er behoefte zijn om de kwasten toch aan deze ellende te onderwerpen valt dat te overwegen.

Toetsingscriteria denk ik nog even over ....

Kwastjes,

Frank shaving 24 mm zilvertip

Maseto 24 mm extra dense finest, zebra

maseto 24 mm extra dende finest, ivoor

Maseto 24 mm extra dense zilvertip

Maseto 30 mm zilvertip

Shavemac 26 mm 2 band zilvertip

Simpson Tulip 2 super badger

Simpson commodore x3 best badger

VS 19 mm zilvertip

VS 26 mm zilvertip

VS 26 mm finest

VS 30 mm zilvertip

2557d30e30246de182a3f386d9ae2736.jpg

Kwast Grip Afwerking Soepelheid Zachtheid Opname Opschuimen Afgifte  Prijs  Score
Maseto 24 mm extra dense zilvertip 8 8 8 8 8 8 8      35.00 8.0
Simpson Tulip 2 super badger 8 7 8 8 8 8 8  € 140.00 7.8
Simpson Commodore x3 best badger 8 7 7 7 8 8 8      65.00 7.7
Maseto 24 mm extra dense Finest 8 8 6 8 7 7 7      30.00 7.5
Shavemac 26 mm Delta 2-band silvertip 6 9 5 8 8 8 6  € 165.00 7.5
Maseto 24 mm extra dense finest, ivoor 8 8 6 7 7 7 7      30.00 7.3
Maseto 30 mm zilvertip 7 8 8 8 7 7 7      50.00 7.3
Virgina Sheng 19 mm zilvertip 6 6 9 9 7 8 8      15.00 7.3
Zoethout 26 mm VS zilvertip 6 6 7 8 7 8 7      40.00 7.0
J&T met VS 30 mm zilvertip 7 4 7 9 5 8 5      50.00 6.3
Frank shaving 24 mm zilvertip 7 5 8 6 5 7 7      25.00 6.2
Virginia Sheng 26 mm finest 6 5 5 2 6 7 6      18.00 5.3

Edited by Kingjack
Posted

Lastig lastig. Luchtvochtigheid sleelt ook mee, en niet alleen op het moment van gebruik, maar ook de dagen daarvoor. Je zult je kwasten dus moeten testen in een strict klimaatgecontroleerde ruimte, en gedurende de testperiode op moeten slaan in een humidor.

Los daarvan: leuk. Verheug me nu al.

Posted

Niet lastig. De werkgever zorgt voor een zeer stabiel klimaat. Zullen we aannemen dat na een dag of 2 een kwast verzadigd is op dit gebied?

Posted

[sMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND SMILING EYES]

Ik werk voor een organisatie waar alles getest kan worden op het gebied van voedsel en voedselveiligheid. Om dat een beetje reproduceerbaar te doen zijn gelijke omstandigheden wel prettig ....

Posted (edited)

1. Maseto 24 mm extra dense finest, zebra

Gewicht, 77.5 gram.

Knot, 24 mm

Loft hoogte, 50 mm

905f97ff4f1d02cae2c758ca49bb1bcf.jpg

Om het spits af te bijten mag de Zebra van Maseto als eerste aan de bak, dit type kwast heb ik trouwens ook nog met een andere greepje maar de borstel is exact hetzelfde. Over het greepje gesproken, deze houdt meer dan prima vast en de ribbeltjes zorgen ervoor dat onder vochtige omstandigheden dit ook zo blijft. De haren zijn "extra dense" ingezet en van het type Finest.

Droog voelen deze wat stug en prikkelig aan maar zodra er wat water in de buurt komt laten deze een compleet ander gedrag merken....

c6334299864b96c5850bd9318e981309.jpg

Aan het werk,

Kwast uit het water, direct uitknijpen en de zeep, met een laagje water, laden gedurende 30 seconden.

Direct valt op dat er flink wat zeep wordt opgenomen en een klein laagje schuim ontstaat. Als de pieper gaat mag de kwast op het natgemaakte gezicht om een schuimkraag aan te leggen.

De natte topjes zijn zacht met een heel heel klein kieteltje en de kwast heeft door de extra bevolkte knot een gemiddelde ruggengraat. Even een paar maal zwabberen en er ontstaat al een prima schuimpje dat mooi wordt afgegeven op het gezicht.

Schuim dat fijn blazig is met een mooie stabiele dichtheid, top.

c4aa07ca203b1e07b8a82b1e2c8eb999.jpg

Het afgeven van schuim was wel een puntje van zorg in den beginne, de kwast moest echt goed loskomen en dat heeft wel 20 beurtjes nodig gehad. Ook de stugheid is minder geworden worden waardoor de kwast een stuk aangenamer is geworden.

Ook was het even wennen qua opname van water en zeep, door de grote hoeveelheid aan haren is het een dorstig gevalletje....

f9c7baf0e3503dc7e7e8ed21a92ab577.jpg

Even flink door kwasten en er is voldoende schuim op het gezicht om de krabber aan het werk te zetten.

Ook voor een 2e en 3e ronde was meer dan voldoende schuim in de borstel aanwezig.

cd6e835709f787be5cc4f74500ec60b1.jpg

Al met al een zeer fijne schuimbeurt met eigenlijk geen rariteiten.

De 24 mm knotmaat is prima voor 3 rondjes zepen, de haren zijn zacht en geven het vlot geproduceerde schuim prima af op het gezicht en maken daardoor kopsoppen tot een waar genoegen.

Het uiterlijk van de greep moet je van houden maar de geometrie is meer dan prima.

Edited by Guest
Posted

Het uiterlijk van de greep is wat wennen inderdaad, maar dank je wel voor de review! Ik heb er afgelopen week twee besteld, ook 24mm en "Finest", maar wel met een ander handvat :)

Ik kijk uit naar je verdere reviews!

Posted

Mooi duidelijk verhaal Jaco, de verdichte knot vond ik in het begin wel even wennen vond het afgeven van de zeep wat minder gaan maar net wat je zegt iets meer water in de kwast dus moet je ook iets meer zeep laden dat was de truc en nu bevallen ze me zeer goed.

Misschien mag ik nog één item voorstellen die de keuze ook kan beinvloeden en wel de prijs van de borstel.

Nog niet zo lang geleden waren borstels met deze haarsoorten bijna onbetaalbaar een Simpson T2 in "Super Badger" zoals zijn typenaam voluit is koste mij exclusief verzendkosten € 165

Nu met de komst van deze " Chinese kwasten die toch aanmerkelijk anders geprijsd zijn zou je ook de prijs/kwaliteits verhouding kunnen wegen.

Posted

Mijn overgebleven shavemac heeft ook een extra dichte knot. Was wennen, maar voelt wel lekker

Posted

Daarnaast wil ik nog een tabelletje maken met wat scores en probeer een paar fatsoenlijke foto’s te maken.

Voor mijn doen dan hè ....

Posted (edited)

2. Shavemac 26 mm LE Delta zilvertip

Gewicht, 79.8 gram

Knot, 26 mm

Loft hoogte, 50 mm

677af4d5b7149b1e92c99a24b91c0ddd.jpg

01ea0556bd8daf56c89edca2f745f0ff.jpg

Een goed begin is het halve werk dus maar de mooiste van het stel gepakt, de Delta Shavemac 26 mm 2-bander.

Zeer mooi afgewerkt en een prachtig ontwerp met klassieke invloeden, erg fraai 8-).

De delta is nog maar net in de collectie en tot op heden nog maar 1 maal ingezet, dit zou de beoordeling weleens kunnen beïnvloeden....

De knot heeft een bulb vorm met zilvertip haren die net als bij de Maseto droog een beetje prikken maar nat heel zacht worden, geen prikje te bekennen. lekker is dat!

2ad2e52907728c568497fec6ecfdb4fb.jpg

Het laden van de kwast met de Windsor gaat zeer voorbeeldig, echt op turbosnelheid wordt er zeep opgenomen en ontstaat er al een behoorlijk mooi schuim in het houten kommetje. Op het gezicht schuimt dat ding verders heel goed door. Maar dan,

Al het schuim komt eigenlijk op mijn handen terecht en mijn gezicht is nog steeds erg herkenbaar. Ook valt op dat de kwast, door de behoorlijke ruggengraat, niet van rondjes houdt, kwasten gaat dan wel ok. Het gevoel van de tipjes op de huid is wel lekker zacht

Niet echt een kwastje dat hoog in de ranglijst gaat komen voor kopsoppen krijg ik het vermoeden.....

88af0f5bba6d30aad278416602cc01de.jpg

De berg schuim, ergens op mijn hand, is wel van uitmuntende kwaliteit, beter gaat bijna niet.

Gelukkig is er wel voldoende aanwezig om 3 rondjes scheren te verzorgen en gaan wij toch weer netjes glad en verzorgt aan de arbeid.

227fd459b080d3ad21c187538aab461d.jpg

Conclusie;

Mooie, zeer mooie kwast met heel zachte haartjes die erg snel en veel goed schuim tovert.

Jammer dat door de vorm en de stugheid van de knot deze, voor mij, niet lekker in te zetten is als kopsopper.

Edited by Guest
Posted
Vandaag geen slap verhaal, de vrouw moet verwend en de kinders vermaakt.

Juist gaat altijd voor Jaco :D

Maar toch nog even over de Delta een knot van 26mm en dan slechts een lofhoogte van 50 mm. dan is een stevige ruggengraat eigenlijk wel te verwachten.

Hetzelfde effect van wat meer moeite om de zeep op te huid te krijgen heb ik met kwasten die een verdichte knot hebben.

Posted (edited)

3. Simpson Commodore X3, best badger

Gewicht, 73.1 gram

Knot, 24 mm

Loft hoogte, 47 mm

f2569573dc7fb8023c68520b21331cb8.jpg

Vandaag de beurt aan een oudje van Simpson, de Commodore X3 best badger. Eigenlijk een model en een merk wat ik zelf niet zo snel zou kopen maar deze is gekregen van Hans...... 8-)

1146c4593e6f0ae7710e9b35e8296dc8.jpg

Na het standaard verhaaltje van weken en laden mag de kwast met plezier op het natgemaakte gezicht. Direct laat de Simpson merken waar hij goed in is, namelijk uitstekend schuim produceren. De kwast waaiert ondertussen een beetje uit en genereert een enorme bak zeer fijn schuim. Het verspreiden van dit kostelijke goedje doet de kwast ook uitstekend en in een mum van tijd is overal een mooie dikke laag aangebracht.23fb7e6dcb45366cec08805fce3c77e2.jpg

Veel ruggenkwast heeft dit modelletje niet, de haartje zijn, zowel droog als nat, zacht maar ook weer niet ultra zacht, gewoon afdoende. Prik is niet te bekennen.

Wat erg fijn is, de greep, deze zorgt voor een uitstekende en fijne houvast.

Ook voor ronde 2 en 3 is voldoende schuim aanwezig, zelfs nog iets extra voor een kleine bijwerking achteraf....

Lekker kwastje deze Simpson!

Heerlijke soepel, weinig ruggengraat en zachte haartjes. Pakt erg makkelijk zeep op en is meer dan prima geschikt als kopsopper omdat de knot lekker uitwaaiert en zeer goed den schuim afgeeft.

Zoek je iets prik, helaas die is nergens te bekennen.

Edited by Guest