Jump to content

Recommended Posts

Posted

Onlangs een aantal knots van Jan Zoethout overgenomen omdat de knots hem niet bevielen.

Met heel simpele middelen ben ik aan de slag gegaan om wat houten handvatten te draaien. (een draaibankje met een boormachine aandrijving en een aantal houtdraaibeitels van machinestaal (lees: goedkoop en snel bot)

Ik heb in mijn houthok wat blokken hout uit Azië gevonden die mij wel geschikt leken om mee te experimenteren. De houtsoorten heb ik nog niet kunnen achterhalen.

Houtdraaien blijk ik nog redelijk te kunnnen, (30 jaar geleden voor het laatst gedaan) en is ook heel leuk om te doen eigenlijk. Wellicht een nieuwe hobby?

De modellen het ik gaandeweg tijdens het draaien verzonnen en afgewerkt met enkele lagen secondelijm, knot verlijmd met 2K lijm.

oygWTDem.jpg

Dit is 'Amerigo' een 24mm wit paard met een handvat van hard zachthout. Knot is ontzettend slap en alleen geschikt voor creme's.

OFoa5rBm.jpg

Red 'firewood' een 24mm syntheet. Knot is erg stug en lijkt wat op de S-brush van Omega, maar dan nog stugger.

2PwVeUKm.jpg

Dit is 'TooLong' van rood hard brandhout. Dit handvat is wat lang maar ligt goed in de hand, Knot is een onbekende 24mm syntheet die wat stug maar wel bruikbaar is. Hier had ik net iets teveel lijm gebruikt waardoor er net een randje lijm boven het handvat zichtbaar is.

Binnenkort ga ik weer enkele handvatten draaien. Het fijne is dat ik met deze knots eerst wat ervaring kan opdoen voordat ik dure knots ga gebruiken en mogelijk verprutsen.

Wordt vervolgd.

• I like it 3
Posted

Gave kwasten! Wat een erg mooi hout is is black coco palm. Misschien een keer leuk om mee te experimenteren

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

• 3 weeks later...
  • 9 months later...
Posted

Afgelopen week weer eens aan gezinsuitbreiding gewerkt.

d57cbe902b1258b020ba01056b6497f7.jpg
24mm syntheet type onbekend.

89bd4f57e3140e2e80c1af967df4dd66.jpg
Dit RVS handvat had ik al enige tijd geleden gedraaid maar twijfelde om er wat mee te doen ivm het gewicht.
Toch maar een 24mm syntheet erin gezet.

4dc18397705ef2b73bb27dcd2aa5df5f.jpg
Mijn pronkstuk is gemaakt van een onbekende rode houtsoort waarvan ik ruim een kuub heb liggen, wachtend op een koude winter.
De knot is een 24mm syntheet van Maggard.

• I like it 8
Posted

Prachtige kwasten om te zien Arie en vooral de onderste vind ik een waar topstuk. :5a24cf7123c39_EmojiSmiley-106:

Ik moet ook zeggen dat de Knotten hun kleur fraai combineren met de handvaten.

Het lijken mij ook handvaten die mij zeer zouden kunnen bekoren dit gelet op het feit dat ze denkelijk voor mij zeer goed te hanteren zijn.

Nogmaals zeer fraai.

Posted
Netjes gemaakt Ariemaiden.
Vooral die onderste..
Draai je ook voor andere of enkel voor eigen gebruik?
Voorlopig draai ik nog alleen voor mezelf.
Ben nog een beetje aan het experimenteren.
  • I like it 1
  • 1 month later...
Posted

Afgelopen dag weer met gezinsuitbreiding bezig geweest.
Broer kwam met een stukje Meranti en een stukje Bilinga hout.
269cc3c4c13bcdd53e17ebc65d98efa5.jpg6e3c4de80a15eb95632ec4196c2b7f2e.jpg
Degene van Bilinga hout heeft een 24mm paardenpruik en de Meranti versie een 26mm Maggard Tuxedo.
Beide afgelakt met meerdere lagen Rustoleum transparant hard hat. Geeft een mooiere afwerking dan wat lagen secondelijm zoals ik op enkele eerdere kwasten heb toegepast.
Elke keer leer ik weer wat en dat maakt het leuk.

• I like it 6
Posted
ArieMaiden schreef op 31-8-2018 om 19:15:

d57cbe902b1258b020ba01056b6497f7.jpg
24mm syntheet type onbekend.

89bd4f57e3140e2e80c1af967df4dd66.jpg
Dit RVS handvat had ik al enige tijd geleden gedraaid maar twijfelde om er wat mee te doen ivm het gewicht.
Toch maar een 24mm syntheet erin gezet.

4dc18397705ef2b73bb27dcd2aa5df5f.jpg
Mijn pronkstuk is gemaakt van een onbekende rode houtsoort waarvan ik ruim een kuub heb liggen, wachtend op een koude winter.
De knot is een 24mm syntheet van Maggard.

Padoek ? Is de enige rode houtsoort die ik in onze streken regelmatig tegenkom.

En een kuub ... wow ! Daar kan je al een serieuze tuintafel met banken uit maken !!

Posted
ArieMaiden schreef op 31-8-2018 om 19:15:

moet dit echt op ons scheerforum?

• Thanks! 1
  • Haha 2
Posted
decraew schreef 39 minuten geleden:

Padoek ? Is de enige rode houtsoort die ik in onze streken regelmatig tegenkom.

En een kuub ... wow ! Daar kan je al een serieuze tuintafel met banken uit maken !!

Het is hout wat gebruikt wordt bij het transport van - in dit geval -  staaldraad en komt uit Maleisië. Is veel spinthout maar ook zitten mooie bruikbare stukken tussen.  

Padoek zal het dus niet zijn want dat komt uit West- Afrika heb ik begrepen.

Ik heb als eens zitten zoeken in 'De houtgids' maar nog niet met zekerheid kunnen vaststellen welke houtsoort het is.

• 3 months later...
Posted
ArieMaiden schreef 4 uur geleden:

Mooi weertje vandaag, dus lekker buiten even wat potentiële scheerkwast handvatten gezaagd.73904ec8cbc1ae207c47155846daa00a.jpg

Daar kan je even mee vooruit Arie, veel succes ermee. 

• I like it 1