Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vandaag het bericht gekregen van DoubleB, dat de straight onderweg is. :D

In het kader van "Probeer een Straight rondgang" mag ik hem deze keer proberen en mijn bevindingen hier noteren. 8-)

Jullie begrijpen dat ik nog even de diverse filmpjes ga bekijken om me verder te voorbereiden op dit voor mij spannende gebeuren.

Posted
Het mes gewoon goed van links naar rechts bewegen ( zagende beweging ) ipv boven naar onder, komt het helemaal goed ;)

Onder een hoek van 40 graden en flink drukken ook nietwaar? :lol::twisted:

Posted

Door omstandigheden (Bezoek Amsterdam) nog geen bericht van mijn eerste ervaring met het straight scheren kunnen geven. Maar bij deze mijn eerste scheerbeurt met de straight. Met dank aan DoubleB voor de aanlevering van het mes.

Na veel instructies, berichten in het forum en veel filmpjes op YouTube wist ik dat het scheren met de straight een goede voorbereiding vereist. Dit was mijn keuze:

rou9.jpg

TFS Bergamotto Neroli

Semogue 1305

Aluin Kruidvat

Nivea aftershave balm

Floid Amber

Proraso gel

Deze keuze had te maken met de producten die ik goed ken, en waarvan ik weet dat ze het goed doen in mijn rotatie

Na een hete douche en drie keer met een hete natte handdoek en met preshave mijn baardharen zachter maken de Semoge kwast genomen en samen met de Begamotto Neroli een lekkere laag lather op mijn gezicht gebracht.

Na een laatste blik naar mijn nog ongeschonden spiegelbeeld, was het nu of nooit. Met de herinnering aan de instructies en de filmpjes op YouTube vers in mijn hoofd, begon ik aan een WTG pass op mijn wangen.

O boy, wat een geluid. Het lijkt wel of je elk haartje hoort schreeuwen voor het geluid word afgesneden door de meedogenloze scherpte van het mes. Het mes had geen enkele moeite met mijn twee dagen oude baard. Easy boy, easy dacht ik nog, en langzaam maar zeker nam ik ook mijn kaak mee. En toen gebeurde het …. Toen ik vlak bij mijn hals kwam, kreeg ik de bibbers en staakte mijn poging om mijn hals onder handen te nemen

De lather was inmiddels ook ingedroogd, daar ik zo lang over mijn wangen en mijn kaak had gedaan. Ik weet je kunt altijd opnieuw lather op brengen, maar de magie van het moment was voorbij, en er is altijd weer een nieuwe dag voor een nieuwe poging.

Mes schoon gemaakt en afgedroogd en veilig op geborgen. Scheerbeurt afgemaakt met mijn Gillette Slim. Met de Aluin steen over de wangen, maar die gaf geen noemenswaardige reactie.

Al met al een bijzondere eerste kennismaking met het Straight mes.

Twijfels wel in mijn buik of het iets voor mij is, maar heb nog twee pogingen over.

Morgen volgt tweede straight beurt.

Posted

Geen zorgen hoor, je bent goed op weg. Toen ik zelf begon heb ik ook alleen mijn wangen gedaan =)

Het is een kwestie van wennen. En je slagader snij je echt niet zomaar door ;) Je voorbereiding was in ieder geval erg goed en ook het feit dat de aluin geen alarmbellen liet afgaan geeft aan dat je een goede pass hebt gemaakt onder de juiste hoek met de juiste (weinige) druk. Gewoon rustig verder gaan =)