Jump to content

Best of Finest badger, en welk merk? Bomen en het bos ...

Recommended Posts

Posted (edited)

Ik heb mij in het hoofd gehaald dat ik een dassenharen kwast nodig heb voor het "kopsoppen" (wie weet een mooier woord?). In eerste instantie had ik mij voorgenomen om een Simpson Best Badger te kopen, en specifiek de Commodore X1. Ik vind de vorm van het handvat erg mooi, en het is (kijkend naar de specs) voor mij zo'n beetje de optimale grootte. De Colonel vind ik ook mooi, maar ik denk dat de borstel te groot is voor mij.

Maar ja, zoals dat gaat met Googlen, dan kom je weer allerlei andere merken en opties tegen ;) Een Silvertip staat niet op mijn lijstje, want ik wil backbone en een beetje "scrub". Geen "scritch" zoals een goedkope "Pure" dassenkwast, maar ook niet als een zacht lapje. Dus "Best Badger" bij Simpson, en "Finest Badger" bij andere merken lijkt een goede optie.

Duurder dan €75 moet het zeker niet worden, en rond de €50 zou helemaal ideaal zijn. Ik hou van een stevige kwast, dus niet eentje die zacht en "floppy" aanvoelt. Doe ik mijzelf te kort door vooral naar Simpson te kijken? Wat zouden mooie alternatieven zijn in mijn prijsklasse (€50 - €75)? Oh ja, ik wil graag binnen de EU kopen.

Ik weet dat dit een verschikkelijk algemene vraag is, maar bedankt voor alle tips! :)

(Overigens heb ik ook niets tegen tweedehands, dus wie zijn Simpson Best Badger kwijt wil ......)

Edited by Guest
Posted

Heb een 2 band badger van Virginia Sheng. Die is geplaatst in een handvaatje door J&T. Tevens heb ik een Simpsons LE TSN 2013 P8 Phyl #195 Best Badger.

Ik gebruik liever de VS dan de Simpson. Zijn alle twee geschikt om te kopsoppen. Met Jan kan je de hoogte van de knot zelf regelen. Bij mij hoeft het geen Simpson meer te zijn. In elk geval niet meer in deze prijs klasse.

Heb ook de Rod Neep Silvertip extra dense van het forum met de beste knot destijds te verkrijgen. Zowel de Simpson als de Neep komen minder aan de orde, dan de VS!

Posted

Johan, had je al naar een Semogue Owners Club 2-Band Finest Badger 24mm gekeken?

Heerlijke kwasten. Wel €70

Posted
Johan, had je al naar een Semogue Owners Club 2-Band Finest Badger 24mm gekeken?

Staat hier ook, inderdaad heerlijke kwast en is vergelijkbaar met de Virginia Sheng.

Posted

Staat hier ook, inderdaad heerlijke kwast en is vergelijkbaar met de Virginia Sheng.

Bedankt voor de tips alvast; ik wil een ivoorkleur massief kunststoffen handvat (echt ivoor stuit op wat bezwaren ;) ). Ik ben niet echt op zoek naar een houten kwast, en ik heb niet zoveel met kwasten in bonte kleuren.
Posted

Bedankt voor de tips alvast; ik wil een ivoorkleur massief kunststoffen handvat (echt ivoor stuit op wat bezwaren ;) ). Ik ben niet echt op zoek naar een houten kwast, en ik heb niet zoveel met kwasten in bonte kleuren.

Maar de knot is wel erg goed moet ik zeggen.

Posted
Maseto :D
Ik wil eigenlijk een Europese kwast, hoewel ik ook wel weet dat de haren sowieso uit China komen ;)
Posted

Volgens mij komen alle dassenharen uit China. Een overschot daar (volgens Chinezen ) en hier beschermd. Ik vraag me zelfs af of het samenbinden van haren ook niet allemaal daar gebeurt.

Maar ik ben zeer tevreden met mijn kwast en dat hoor ik ook van vele anderen en toch (extreem) lagere kosten.

Posted
Volgens mij komen alle dassenharen uit China. Een overschot daar (volgens Chinezen ) en hier beschermd. Ik vraag me zelfs af of het samenbinden van haren ook niet allemaal daar gebeurt.

Volgens mij doen in ieder geval Vulfix (ook voor Simpson), Edwin Jagger en Mühle het zelf in Europa. Van Semogue weet ik het niet, maar het zou me niet verbazen als het zo is. Ik wil dus graag een das die zoveel mogelijk in Europa gemaakt is. Dat de haren uit China komen is evident :)

Bedankt voor alle tips! (Semogue staat ook op de shortlist nu)

Posted
De commodore x1 is een aardige kwast, maar de Chinese ook,...
Geloof ik onmiddellijk, maar ik ben op zoek naar een "Made in Europe" (zoveel mogelijk dan) kwast :)
Posted
Simpson dus.

Je had je keuze al gemaakt voordat je het topic begon ;)

Nee, maar staat wel op mijn "shortlist" ;)

Daar is nu ook de Semogue SOC aan toegevoegd, ondanks het houten handvat. Andere serieuze kandidaat is Edwin Jagger.

Ik slaap er nog een nachtje over ... en dan koop ik waarschijnlijk de Simpson :P

Posted
De commodore x1 is een aardige kwast, maar de Chinese ook,...
Geloof ik onmiddellijk, maar ik ben op zoek naar een "Made in Europe" (zoveel mogelijk dan) kwast :)

Wat ook nobel en prijzenswaardig is!

Posted

Een dezer dagen gaat mijn Simpson Duke 3 in best in de verkoop maar mijn Semogue SOC 2 band blijft... Dat houten handvat is echt erg goed naar mijn bescheiden mening.

Posted
Een dezer dagen gaat mijn Simpson Duke 3 in best in de verkoop maar mijn Semogue SOC 2 band blijft... Dat houten handvat is echt erg goed naar mijn bescheiden mening.
Hmm. Ik ben er nog niet uit ;)

Dus op dit moment koop ik nog helemaal niks ... vaak "waait" door toeval vanzelf de juiste keuze mijn kant op (zoals de Stirling varkensharen kwast die inderdaad een topper lijkt).

Posted
Simpson dus.

Je had je keuze al gemaakt voordat je het topic begon ;)

Nee, maar staat wel op mijn "shortlist" ;)

Daar is nu ook de Semogue SOC aan toegevoegd, ondanks het houten handvat. Andere serieuze kandidaat is Edwin Jagger.

Ik slaap er nog een nachtje over ... en dan koop ik waarschijnlijk de Simpson :P

Ook ik sluit me dan aan bij de Semoque 2 bander.

In je openingspost heb je het over backbone en een beetje scrub als wens in een kwast, nu is mijn -oude- ervaring die ik heb met 2 kwasten van Edwin & Jager dat deze juist wat aan de slappe kant waren.

Misschien zijn de huidige kwasten anders dus hopelijk kunnen leden die thans een E&J bezitten hier wat meer info over verstrekken.

Posted

Inmiddels is de SOC met essenhouten handvat (lichter van kleur dan kersen) besteld bij onze huisdealer ;)

Bedankt voor alle adviezen!

Posted
Inmiddels is de SOC met essenhouten handvat (lichter van kleur dan kersen) besteld bij onze huisdealer ;)

Bedankt voor alle adviezen!

En en en?

Ontvangen???