onno Posted November 3, 2017 Posted November 3, 2017 Sinds enige tijd heb ik zepen van Barrister&Mann in huis. Eerder had ik al gelezen over zeer goede ervaringen. Ook hier zwerven enkele potten bij forumleden met goede verhalen. Naar opperste tevredenheid heb ik eerst twee zeepjes gebruikt. Hier was ik zo tevreden over at ik ben overgegaan tot aanschaf van nog enkele samples om andere geuren uit te proberen. Hier omschrijf ik enkele overwegingen over deze producten. Ondanks mijn stelligheid: YMMV. B&M kent drie zeeplijnen: Classic, Latha en Reserve. Alle zepen hebben een tallow basis. De Classic lijn bevat de meest complexe geuren en naar hun zeggen de meeste verzorgende toevoegingen. Latha is een zgn budget-lijn met eenvoudiger en minder krachtige geuren. De laatste is de Reserve lijn waar de nodige superlatieven aan worden gehangen. Vooral de geschiktheid bij hard water: nu is dat vooral van belang in Derde Wereldlanden als de VS, want in Nederland is bijna overal wel de kalk uit het water gehaald en dus zacht water. Prijzen verschillen sterk per zeep en zijn op het oog nogal afhankelijk van de geurstoffen. Van $ 11,00 voor Latha tot $ 27,- voor een enkele classic zepen: allen 4 oz ofwel 120 ml metrisch. Alles verkrijgbaar bij Maggard. De Classic heeft een glissant-basis. Mij is volstrekt onduidelijk wat het is, maar vertalend uit het Frans zou ik erop uitkomen dat het tevens glijmiddel is. De classic is de enige variant met Lanolin. Deze lijn vind ik zelf uiterst prettig: de zeep is zeer eenvoudig op te schuimen, glijdt als een dolle met goede verzorgende eigenschappen. Na het scheren blijft de huid zacht. Opvallend voor mij is dat ik ook na drie passes nog opstaande haren voel, maar na schoonspoelen blijft een gladde huid over. Blijkbaar zorgt deze zeep bij mijn haren dat ze goed en stevig overeind staan om af te snijden. Alle geuren in de classic lijn zijn wel expliciet in aanwezigheid en afwijkendheid. B&M streeft duidelijk een parfumachtige kwaliteit in de zepen na. De Latha presteert ook ze goed maar ietsjes minder dan de Classic: ietsjes mindere schuim, minder verzorgend na het scheren en nog steeds ruim en ruim boven gemiddeld. Geuren zijn als gezegd eenvoudiger en minder krachtig. En dat is op zijn tijd zeer prettig. De Reserve zit wat alles betreft tussen de twee andere lijnen qua geurcomplexiteit, kracht en scheereigenschappen. Nu moet ik deze nog proberen: daarover morgen meer. Alle zepen schuimen uiterst eenvoudig op. Wel heb ik de neiging te vroeg te willen stoppen met laden. Ik denk dan al heel veel zeep te hebben maar dan blijk ik toch te weinig te hebben voor de derde pass. De zepen lusten een slokje. Mijn geurervaringen met de 6 zepen. In alle gevallen zit de geur al goed in de pot maar komt echt los bij het opschuimen. Met name Classic geuren blijven goed en lang hangen. Classic Lavanille: een donkere geur: lavendel, vanille en salie. As je het ruikt weet je wat ik bedoel; zeker geen humus of aarde. De vanille ruikt niet als een zoet ijsje maar …donker. De geur van een rauw vanillestokje uit Madagascar. B&M maakt nog een verwijzing naar een geur Mouse de Saxe. Hier staat niets over op de ingrediëntenlijst en heb geen flauw idee waar ze het over hebben. De geur van de zeep blijft de hele dag hangen en valt nauwelijks te combineren met andere geuren. De geur is een echt statement. Een bijzonderheid: de zeep is bijna zwart en wordt beige bij het opkloppen. De dassenharen kwast wordt ook beige trouwens: gebruik dus de kunstknetter kwast. Voor mij een geweldige geur maar zeker niet voor alle dag. Classic Sevilla De geur: mix van citroen, bergamot, rozemarijn, lavendel, patchouli en eikenmos. Ik ruik vooral een combinatie van sinaasappel en rozemarijn met wat lavendel. Het lijkt me tevens een uitstekende marinade voor het kerstlam. De rozemarijn is de tricky part in deze geur voor me en dat blijkt: het verzorgende karakter van de zeep maskeert veel maar op de derde dag van gebruik, begint 6 uur (!) na het scheren mijn huid te branden. Jammer want qua geur is dit absoluut nr 1 voor me. Classic Cologne Russe De geur oorspronkelijk gecreëerd voor het Russische Koninklijk Huis. Geur: citroen, bergamot, petitgrain en kruiden met violet, roos, laurier en amber. Ik zou een frisse cologne verwachten maar het is warmer en donderder. B&M wijt dit aan castoreum, benzoine en vanille. Classic le Grand Chypre De geur: bergamot, limoen, labdanum, eikenmos en een vleugje patchouli om een elegant, citrusachtig hart te produceren. “Met tonen van perzik, roos, wierook, ceder, kaneel en andere ondersteunende geuren om een elegant, lichtfruitig, frisbloemig ontwerp te creëren”: aldus B&M. Frisser en zomerser dan Cologne Russe. Ik ruik vooral peer, roos en ceder rond dat citrusachtige hart. Qua geur nr 2 van allemaal en het eenvoudigst te dragen zonder een geurstatement te maken. Reserve Cool. Geur De geur: een klassieke Italiaanse barbershop (!?), noten van bergamot, citroen en lavendel. Cool maar dan zonder menthol . Ik kan me wel iets voorstellen dat dit een Italiaanse kapperswinkel geur is. Fris en neutraal tegelijk: je kan je “eigen” nog creëren door de favoriete EdT er nog bij te dragen. Latha Sandelwood Geur: aalbes, sandelhout en amber. Het heet Sandelwood maar zou eerder (zwarte) bes moeten heten. Mijn dochter wordt helemaal blij want zij ruikt de zomer. Haar favoriet qua geur en haar neus is verreweg superieur boven de mijne. Een eenvoudige geur van bes waarbij de Sandelwood ver te zoeken is. Latha Oceana Volgens B&M.: Aquatische geuren die zijn bedoeld om te ruiken als een oceaanbries en de zuiverheid van de warme zon op zand: een zachte, schone, frisse geur. Voor mij: een frisheid zonder fruiterig te zijn. De geur van een verkoelende zeebries. lekker! B&M biedt helaas geen after shave balsems. Er zijn alleen aftershaves waarbij de Latha serie alcohol vrij is en de anderen met alcohol en dus niet te verschepen/vervliegen zijn. Vergelijken met andere zepen is altijd lastig, maar ik doe het toch. In vergelijking met die “andere” Amerikaan Stirling biedt B&M meer verzorging en is evenwichtiger in geurbeleving. Met name geuren in classic lijn blijven hangen. Het blijft een Amerikaanse zeep dus de geuren zijn expliciet en veel meer aanwezig dan Dr Harris of Saponificio Varesino. Qua verzorging zitten B&M en SV bij elkaar in de buurt, waarbij regen, herfst en winter bij mij Tallow zepen tegen de verschraling de voorkeur hebben. Bij non-tallow hou ik een frissere –minder gemarineerde- huid. De Classic geuren zijn echte statements. Dat moet je zeker bevallen. De door mij gebruikte Latha en Reserve geuren hebben dat niet. Als gezegd: je mening kan anders zijn. Ik ben benieuwd wat voor andere ervaringen er zijn met Barrister&Mann.
ChrisVanMeer Posted November 3, 2017 Posted November 3, 2017 Mooi uiteengezet, Onno! Hier heeft een potentiële koper wel wat aan
Hanskoning Posted November 3, 2017 Posted November 3, 2017 (edited) Prachtig geschreven stuk Onno en zeer verhelderend en in veel van je bevindingen zit ik zeer instemmend te knikken en ook ik heb drie B&M in mijn bezit ....gehad, want de Oceana is nu eigendom van de topic eigenaar. En je hebt tijdens je bezoek hier mij laten ruiken aan de Classis Lavanilla en daar heb je helemaal gelijk in als je schrijft dat het een geweldige geur is. Het is in ieder geval zeer prettig dat er een zeeplijn is die je huid goed verdraagt. Qua verdere geuren moet ik het antwoord schuldig blijven want ik heb alleen nog de Artique met een pepermunt en menthol geur en de Adagio welke wel een heel complexe geur is die in de verte aan kersen doet denken. Qua verzorging zit de B&M zepen die ik bezit voor mij op gelijke hoogte met Stirling allebei bijvoorbeeld Tallow en Lanoline en geven mij een zeer verzorgd gevoel. Maar je conclusie dat dit zepen uit het topsegment zijn is helemaal juist. Edited November 3, 2017 by Guest
Johan Posted November 3, 2017 Posted November 3, 2017 Heel bruikbare informatie! Als ze de geurintensiteit van de Classic Cologne Russe zouden halveren, denk ik dat ik het een geweldige zeep zou vinden. Mijn ervaring tot nu toe met Amerikaanse zepen is dat ze erg van geurbomnmen houden daar (Geen ervaring met B&M zepen, dus misschien vergis ik me wel gruwelijk)
Hanskoning Posted November 3, 2017 Posted November 3, 2017 Niet alleen de Amerikanen Johan ook sommige Nederlanders zijn gek op die geurbommen
efsk Posted November 3, 2017 Posted November 3, 2017 In mijn bezit is een B&M Glissant zeep, en wel de "42". Dit is een gelimiteerde editie geïnspireerd door Douglas Adams' Hitchhikers Guide To The Galaxy. De naam van de zeep, de afbeelding op het etiket alsmede de geuromschrijving zijn voor lezers van het boek direct herkenbaar. Waar makers als Stirling en Meißner Tremonia hun zepen in lange cilinders gieten en deze vervolgens in plakken snijden, gieten ze de nog vloeibare zeep bij B&M direct in de pot en laten de zeep in de pot stollen. De zeep ziet er hierdoor wat minder glad uit bij eerste aanschouwing. Wel wordt de gehele diameter van de pot gebruikt, wat ik wel plezierig vind. Bij M-T bijvoorbeeld heeft de zeep een kleinere diameter dan de pot, en dat ziet er toch wat zielig uit. Bovendien loop je het risico dat de puck losraakt en dan gaat draaien met de kwast. Zal je bij de zepen van Barrister & Mann geen last van hebben. De zeep behoort tot de minder harde zepen, maar is echt wel een zeep. Laden gaat zeer makkelijk, en opschuimen is echt een eitje. Niet heel gevoelig voor water: wat meer of minder, grote klots ineens of geleidelijk, de zeep trekt het allemaal. Net Vreto wat dat betreft, maar dan minder dorstig. Het geleverde schuim is absoluut topkwaliteit. Fijnbubbelig, licht vettig, beschermend en verzorgend. Mijn huid houdt er wel van. De geur van de zeep is gelaagd, maar de citroen overheerst, en misschien wel iets teveel. Zouden de bloemen en de thee wat meer aanwezig zijn en de citrus iets minder pregnant was de zeep perfect. Fijn is dat de geur rustig wegtrekt, en niet te lang te nadrukkelijk aanwezig blijft. Al met al een zeep waarvan de scheerkwaliteiten buiten kijf staan. Absolute topkwaliteit die zich kan meten met Dr Harris of MWF. De geur zit er bij deze zeep voor mij net naast, maar slechts een beetje. Ik kan me goed voorstellen nog andere B&M zepen te proberen.
ChrisVanMeer Posted November 3, 2017 Posted November 3, 2017 Waar in Nederland kan ik het beste aan B&M komen? Of zit ik dan aan Maggard vast? (Niet dat dat een straf is, alleen duurt het dan wat langer).
roland Posted November 3, 2017 Posted November 3, 2017 Nederland?? Volgens mij moet je al goed zoeken in heel Europa...
onno Posted November 3, 2017 Author Posted November 3, 2017 Helaas Chris, geen leverancier in Europa. B&M levert ook niet internationaal en heeft dat bij Maggard neergelegd. Dus geduld bij levering en geen aftershave. Het is het wachten waard. @efsk: mooie toevoeging
CobraX Posted September 27, 2021 Posted September 27, 2021 Vaarwel Reserve, Excelsior en Soft Heart Series. Hopelijk valt de nieuwe zeep basis mee, dan kan ik één of meerdere Reserve geurtjes in de nieuwe Omnibus zeep basis bestellen. Nooit fan geweest van de Reserve zeep basis, was geen pretje om op te schuimen.
Recommended Posts