Moods Posted October 25, 2017 Posted October 25, 2017 Beetje rare onderwerptitel misschien, maar wat ik bedoel is het volgende: Ben je altijd op zoek naar het beste wat er (rekening houdend met je budget) te verkrijgen is (JAGER), of wil je gewoon van alles zoveel mogelijk verzamelen (VERZAMELAAR)? Ik kom erop n.a.v. het welkomsttopic van HLN waarin hij meldt dat hij niet veel scheergerei heeft, want "never change a winning team". Ik kan me daar eigenlijk wel heel goed in vinden, want ik heb ook slechts twee krabbers, waarvan ik er maar één gebruik en de andere in de vitrine ligt (de 'Guido', toevallig ook mijn voornaam) en één kwast. het enige waar ik mee varieer, zijn de verschillende scheerzepen. Het is niet dat ik nooit iets anders geprobeerd heb hoor, maar deze combi bevalt me prima en ik heb geen enkele behoefte iets anders te proberen. Ik heb ooit wel eens iets anders uitgetest, maar nadat bleek dat het minder fijn werkte dan mijn huidige scheergerei, heb ik er al snel weer afscheid van genomen. Zoals ik al zei, is het bij de zepen anders. In die zin dat ik daar nog wel eens mee wil experimenteren. Maar als na gebruik van een sample blijkt dat hij me niet bevalt, maak ik hem op en schaf ik hem niet meer aan. Zo'n sample kost een paar euro, terwijl ik af en toe messen en krabbers voorbij zie komen die toch wel aardig prijzig zijn. Van zeep begrijp ik het ook beter: je kunt immers variëren in geuren. De ene keer heb je zin in iets zoetigs, de andere keer in iets fruitigs, of houtachtigs, of...of...enz... Maar een mes....ik zie wel eens SOTD's langskomen waarin vermeld wordt dat een bepaald mes toch niet zo fijn is als de andere. Ik vraag me dan af: waarom blijf je hem dan gebruiken? Is dat omdat je een verzamelaar bent en het zonde vindt dat zo'n mes niet gebruikt wordt? Is het omdat je het -net als bij een geur- gewoon leuk/fijn vindt om eens iets anders te gebruiken? Zolang ik hier op het forum zit, vraag ik het me al af. En begrijp me niet verkeerd hè; ik veroordeel niets, ik probeer het alleen te begrijpen. Ik wil nog één vergelijking maken: Als schilder kun je variëren in kleuren. Voor de ene kamer is blauw mooi en voor de andere groen. Maar als je een kwast hebt, die niet fijn is en waarmee je de verf niet gelijkmatig en streeploos kunt opbrengen blijf je die toch niet gebruiken? Nou ja, heel verhaal, maar de strekking is duidelijk. Ben benieuwd naar jullie mening.
Kingjack Posted October 25, 2017 Posted October 25, 2017 Ik zoek alleen maar naar dingen die mij bevallen. Alles wat niet prettig is, dat kan van een aantal zaken afhangen, vertrekt meestal weer snel. Na een paar jaar is er nu een redelijke verzameling ontstaan aan krabbers, messen en zepen die als zeer aangenaam worden ervaren.
Hanskoning Posted October 25, 2017 Posted October 25, 2017 Het zal jullie niet verwonderen dat het gedeelte over zepen mijn goedkeuring kan verdragen alleen zijn het bij mij volle zepen en nooit samples. Misschien dat je vraag ook voorkomt uit het feit waarom je je scheert is het puur er goed uit zien voor je werkdag en moet het snel voor het ontbijt of is het zoals in mijn geval gewoon een heerlijk ritueel waar ik -helaas noodgedwongen- elke dag ruim de tijd voor heb en ook dus neem. Het zal helder zijn dat als het daarnaast ook nog je hobby is dat om te voorkomen dat het een sleur wordt juist de verschillen in scheergerei dit kan voorkomen. Maar juist de verscheidenheid in scheergerei geeft mij de meeste voldoening het afwisselen van krabbers, mesjes en kwasten die allemaal een ander gedrag hebben en dus ook anders bediend dienen te worden. En dat de éné krabber/mes je wat beter ligt wil niet zeggen dat de andere daarom niet prettig scheert en zo kan je met heel veel divers scheergerei een zeer plezierige scheerbeurt hebben. Hiermee voorkom je ook dat eentonigheid in je scheerbeurten toeslaat en dat het altijd weer een vraag is of bijvoorbeeld combinatie krabber en mesje werkt of niet. En steeds weer nieuw scheergerei ontdekken wat je weer versteld laat staan is ook zo ontzettend leuk zoals laatst weer met de ontdekking van de Gillette Rubie Platinum mesjes en zo blijft de hobby boeien. En net zoals Jaco zegt scheergerei wat me absoluut tegenstaat gaat hier ook de deur uit of komt er na geleend en getest te zijn niet in. Ik weet nog goed dat in oude tijden de scheerbeurt standaard verliep met een Gillette G2 mesje en de Vergulde Hand zeep en een varkenskwast. Dit was scheren omdat je er toonbaar uit moest zien maar echt vreugde aan de scheerbeurt nee dat niet en daarom omarm ik nu de met vol plezier de diversiteit die door alle webwinkels over de gehele wereld tot ons gekomen is.
efsk Posted October 25, 2017 Posted October 25, 2017 Ik verzamel scheve en kromme krabbers. Daar komt flink jagen bij kijken.
onno Posted October 25, 2017 Posted October 25, 2017 Ik beschouw mezelf meer als jager: steeds producten vinden waarmee ik me optimaler kan scheren. Alles wat onderaan de lijst komt verdwijnt weer: zo heb ik afstand gedaan van mijn Mitchells Woolfat wat op zich gewoon een uitstekende zeep is. Lastig is dat de keuze van scheergerei niet eenduidig is over de dagen en weken, waarmee toch weer meerdere krabbers, zepen, asb's nodig zijn. Alleen bij open scheermessen lijkt er wel sprake van "enig" verzameldrang.
DannyVG Posted October 25, 2017 Posted October 25, 2017 Ik ben ook een jager en ga steeds voor beter alleen ..... kan ik soms geen afscheid nemen van iets of doe ik er onvoldoende moeite voor op afscheid te nemen. Sommige messen hebben zaken echt geld gekost maar bevallen me niet en dan denk ik : misschien bevallen ze later wel als ik meer ervaren ben en op die manier ben ik dan een verzamelaar. Ook heb ik zaken weggedaan waar ik dan later spijt van heb zoals mijn Feather artist club dx. Koop ik die dan weer : Neeee : ik ja ook streng zijn voor mijzelf. Met zepen heb ik dit niet : weliswaar koop ik er wel wat maar wat niet goed is gaat weg weg en nee hans : j... is een blijver !!! Waag het dus deze keer niet
Hanskoning Posted October 25, 2017 Posted October 25, 2017 Zou niet durven Danny je gaat een andermans topic toch niet bevuilen met die Jabonman riooltroep Verdorie staat het er toch weer hou dan ook eens op met dat uitdagen Danny
Arnout Posted October 25, 2017 Posted October 25, 2017 Ik ben wat als de rest, op zoek naar de ideale scheeroplossing. In eerste instantie aan het jagen naar alles, en beetje bij beetje kom ik erachter wat ik apprecieer en wat ik minder apprecieer. Ik heb graag een lachend blad, full hollow van 6/8 a 7/8 zonder punt, alle staalsootten scheren goed mits comfortabel geslepen op een coti, jnat of een Zachte welsh slate of thuringer,... De andere messen mogen weg, maar ze mogen ook blijven om nu en dan eens mee te scheren. Als ik een leuknmes zie passeren aan een leuk prijsje ga ik het niet laten passeren, dus een stukje verzamelaar. Ik vind het slijpen en opknappen ook wel fijn, maar het is niet evident om messen terug kwijt te geraken. Dan ben je noodgedwongen verzamelar. De kwasten, mijn eerste kwast, enkel de verzendkosten betaald bij de chinees voor een syntheet was al mijn beste kwast tot nu toe, nog een paar andere geprobeerd maar niet echt een meerwaarde in gevonden behalve authenticiteit bij natuurlijke haren. Dus, eigenlijk zou ik het daar best bij 2 kunnen houden, de rest is keuzestress. Zeep opschuimen is altijd vlot gegaan en met een comfortabel geslepen mes moet zeep al heel slecht glijden eer je er last van hebt. Maar het beginnen met scheren is ook min of meer samengevallen met het- na een drietal jaar gemis- terugkrijgen van mijn reukzin, en daarom ben ik nu wat overdreven geurtjes aan het testen en afwisselen, maar het jagen gaat daar ook even moeten stilvallen aangezien ik nu al voor een jaar of 10 zeep heb staan,... Leuke topic moods
mhharsta Posted October 25, 2017 Posted October 25, 2017 (edited) Met meer krabbers en messen dan nodig zie ik mezelf als een kleine verzamelaar. Ik heb een korte periode gehad dat ik jaagde op met name wat oudere SE's in perfecte staat. Dat is er vanaf. Niet elke krabber die ik heb scheert fijn, maar ik geniet enorm als ik ze zie liggen in de scheerkast. Sommige open messen gebruik ik vaker dan andere messen, maar alle messen heb ik aangeschaft omdat ik ze mooi vind. Ik kan dan ook geen afscheid nemen van krabbers en messen die eigenlijk alleen maar liggen mooi te zijn. Edited October 26, 2017 by Guest
iwan073 Posted October 26, 2017 Posted October 26, 2017 (edited) Ik heb twee krabbers waar ik zeer tevreden mee ben en dat zijn de Mühle R106 (R89 scheerkop) en de Edwin Jagger DE89 “Barley”. Ik ben zowat nooit op zoek naar andere krabbers omdat deze twee voor mij eigenlijk perfect zijn. Borstels zijn een iets ander verhaal. Ik heb er een stuk of 6 geloof ik. En hoewel ik erg nieuwsgierig ben naar bijvoorbeeld kwasten van Paladin en Simpsons, wil ik de gok niet nemen om er €100 of €200 voor neer te leggen. Wat als ze niet fijn zijn of ze verliezen veel haar. Dat zou sonde van het geld zijn. Eigenlijk is mijn favoriete kwast een goedkope Yaqi van €8. Heerlijk ding vind ik dat en mede daarom ben ik mijn zoektocht naar iets duurders gestopt. Waar ik het meeste van koop zijn zepen en crèmes. Maar ik ben wel erg kritisch wat geuren betreft. Ik vind iets niet erg snel lekker en soms denk ik een lekkere gekocht te hebben, blijkt er toch weer een ingrediënt in te zitten dat me na verloop van tijd tegen gaat staan. En dan verkoop ik die weer of geef hem weg. Zo had ik Truefitt & Hill Tragalgar gekocht. Ik vond hem wel lekker, maar nu begint hij me tegen te staan. Zit iets fris in dat ik niet thuis kan brengen. Het is geen echte citrus geur naar mijn idee. Misschien iets chemisch? Het staat me in ieder geval tegen Edited October 26, 2017 by Guest
HLN Posted October 26, 2017 Posted October 26, 2017 Leuk om te zien dat mijn openingstopic een discussie voortgebracht heeft. Zal een klein stukje toelichten in mijn beweegredenen om het bij 1 krabber, 1 mes, 1 kwast en 2/3 zepen te houden( wat ik eigenlijk nog veel vindt) Mijn logica staat eigenlijk al vermeld; never change a winning team. Er zijn honderden zo niet duizenden verschillende producten beschikbaar, die allemaal net even anders ruiken/scheren dan de voorgaande. Ik zie persoonlijk geen meerwaarde in die allemaal te proberen als ik tevreden ben met wat ik gebruik. Het gras is namelijk áltijd groener bij de buren... Daar wil ik niet aan meedoen, mijn kwartiertje scheren is iedere keer weer een plezier, en natuurlijk geeft een ander luchtje een nieuwe kick, maar die kick neemt ook af, waarna weer een nieuwe zeep gekocht moet worden voor die kick... doe dat een paar maanden en je hebt een plethora aan zepen in huis die amper gebruikt worden... Vandaar: Rockwell 6S met feather mesje Stirling finest badger Wickham cashmere/Tabac/Lavanille(bijna op, geen nieuwe gepland) Wickham AS cashmere/Fine American Blend Ik heb niet meer nodig
Snuff Posted October 26, 2017 Posted October 26, 2017 mmm..... weet het nog zo niet, als het allemaal niet veel uitmaakt had ik ook bij mijn eerste vrouw kunnen blijven Toch blij dat ik er een paar andere getest heb en tenslotte mijn keuze heb kunnen maken Maar als je het geluk hebt om in het begin van je zoektocht meteen iets te vinden dat je super goed bevalt dan zou het inderdaad een goed argument zijn om niet verder te zoeken.
HLN Posted October 26, 2017 Posted October 26, 2017 Ah wacht! Hier hebben we een klein misverstand. Het is zeker niet zo dat ik niet meer zepen gehad heb. Een scala aan zepen is hier de Revu gepasseerd en daaruit heb ik mijn uiteindelijke selectie gemaakt. Het blijven aanhouden en verzamelen van allerhande scheergerei is wat voor mij niet nodig is. Meer is niet beter voor mij. Hetgeen wat ik heb, waardeer ik daardoor des te meer. Net als met vrouwen eigenlijk
Kingjack Posted October 26, 2017 Posted October 26, 2017 Inderdaad Hans. Ik vind het erg leuk om dagelijks te kunnen variëren, de mogelijkheden zijn eindeloos .
Arnout Posted October 26, 2017 Posted October 26, 2017 Als ik me elke dag met hetzelfde ga scheren gaat scheren in geen tijd een dagelijkse sleur worden. Op vakantie de hele tijd proraso groen gebruikt met dezelfde borstel en 2 messen en ik ben die proraso nog beu,...
Moods Posted October 26, 2017 Author Posted October 26, 2017 Die neiging tot afwisselen heb ik wél bij de zepen, maar totaal niet bij de "hardware". Het zou best kunnen dat er een mes bestaat waarmee me ik beter kan scheren dan met mijn huidige Merkur 34C, maar als ik dan de prijzen zie denk ik al gauw: "Laat maar". Daar ben ik dan denk ik toch niet genoeg liefhebber/hobbyist voor. Wel mooi om te zien dat anderen dat juist wel zijn. Ik zag laatst op dit forum een foto van een kast voorbij komen van Chris en dat vind ik dan stiekem ook wel heul erg gaaf hoor Leuk om jullie meningen te lezen.
Moods Posted October 26, 2017 Author Posted October 26, 2017 Ik ga deze vraag overslaan Jammer, júist bij een verzamelaar zoals jij, ben ik benieuwd naar de beweegredenen. Is scheren een hobby waarbij je zoveel mogelijk scheergerei wilt uitproberen, of zit de kick puur in het verzamelen en had je net zo goed kantklosklosjes kunnen verzamelen?
Moods Posted October 26, 2017 Author Posted October 26, 2017 Misschien dat je vraag ook voorkomt uit het feit waarom je je scheert is het puur er goed uit zien voor je werkdag en moet het snel voor het ontbijt of is het zoals in mijn geval gewoon een heerlijk ritueel waar ik -helaas noodgedwongen- elke dag ruim de tijd voor heb en ook dus neem. Het zal helder zijn dat als het daarnaast ook nog je hobby is dat om te voorkomen dat het een sleur wordt juist de verschillen in scheergerei dit kan voorkomen. Ik scheer me inderdaad 's ochtends vroeg. Ik sta om 6:00 uur op om om 6:35 te vertrekken. In dat (ruime) half uurtje moet ik dus douchen, scheren, aankleden en ontbijten. Ik scheer me onder de douche wat tijd scheelt, maar wat er tevens de reden van is dat ik me nog niet aan een open mes gewaagd heb. In het weekend gun ik mezelf iets meer tijd en wil ik nog wel eens experimenteren, maar door de weeks moet het vooral snel en makkelijk.
Snuff Posted October 26, 2017 Posted October 26, 2017 aha daar zit het hem, ik sta om iets voor 5 op om te vertrekken iets voor 8
Hanskoning Posted October 26, 2017 Posted October 26, 2017 is scheren een hobby waarbij je zoveel mogelijk scheergerei wilt uitproberen, of zit de kick puur in het verzamelen en had je net zo goed kantklosklosjes kunnen verzamelen? Alles heel mooi in één zin gevangen, jawel scheren is een een hobby van me waarbij ik zoveel als mogelijk is scheergerei wil uitproberen en ik vooral geinteresserd ben in de diverse zepen, mesjes en krabbers. En nee het gaat niet om het willekeurig verzamelen maar puur om de scheerhobby en dat mag geld kosten zoals de meeste hobbies nu eenmaal niet gratis zijn. En nogmaals de vele combinaties die in scheerland voorhanden zijn trekken me in deze hobby en zal wel voortkomen uit mijn natuurlijke nieuwsgierigheid dat ik die ook allemaal wil ontdekken. Elke dag met hetzelfde scheergerei scheren zal geen straf zijn maar doet grote afbreuk aan het plezier wat ik aan een scheerbeurt beleef. O ja en dan nog het volgen van anderen met hun gejaag doet mij veel plezier zoals Richard met zijn lezingen over scheve en krommen bijvoorbeeld Jan Zoethout met al zijn SE krabbers en de hier de al genoemde Chris die bij het begin van zijn verzameling nog de Kruitvat en Vergulde Hand varken volt trots laat zien en nu kwasten met een ander prijsplaatje inkoopt en een verzameling krijgt die de kast geheel volkrijgt
ChrisVanMeer Posted October 26, 2017 Posted October 26, 2017 Mooi verwoord Hans, waar ik me totaal in kan vinden. Ik vind er ook totaal geen schaamte in om - in sommige ogen - mindere merken te hebben en te gebruiken. Dat maakt de reis juist ook zo interessant en leuk - er zelf achter komen wat ik lekker vind en wat bij mij past. En het is een kers op de taart dat ik nog steeds wat geld kan spenderen aan de hobby, waardoor ik bijvoorbeeld vandaag een bloedmooie (ja ik vind hem mooi!) Wolfman Guerilla en een Blackland Blackbird ontvangen.
Snowmiss Posted November 2, 2017 Posted November 2, 2017 Voor mij begon het met een leuk introductie setje van Rimei krabber, Balea kwast en een scheercrème van Florena. Leuk, makkelijk en goedkoop dacht ik toen, maar al snel wilde ik meer en beter. Het budget liet echter maar een langzame groei toe en dat betekende elk jaar voor mijn verjaardag een groter scheercadeau aan mezelf en dan tussendoor iets wat ik op de kop kon tikken. Het ging daarbij bij de krabbers om 'alle' verschillende. Dus na de milde dichte kam Rimei, gewone een andere leuke dichte kam, de Lord L6 (inkoopactie hier op ShaSoc). Vervolgens op zoek naar een agressievere (en tevens open kam), in de vorm van de Fatip Grande. Dan ook natuurlijk een met vlindersluiting, Gillette Slim Twist. Maar eerst ook een open mes, de Schuckar 5/8" en dan weer een cadeautje de Lord L122. Nieuwsgierig geworden naar de slant, komt er dan een Kraken 248, Phoenix open comb en tot slot de Merkur 37C. Voor de kwasten ging dit verhaal ongeveer gelijk op. Het Balea dasje kreeg een varkensvriendje, Omega 31151. Een gegeven klein onbekend varkentje, verhuisde naar mijn broer (net als eerder al de Balea) en dan staat er een syntheet op het zoekprogramma. Eerst een leuke WD 24mm en daarna weer als groot cadeau aan mezelf een echte J&T Tuxedo knot in Bocote hout (nu de J&T #2212 genoemd), wat maakt dat mijn broer ook zijn eerste syntheet kreeg, namelijk de WD. Zepen, heb ik er een aantal, afwisseling is leuk, maar ik maak er liever twee op voor ik er een koop. Die doos wordt dus steeds leger....... alhoewel 28 geprobeerd en nog zo'n 15 op voorraad (inclusief samples) meer is dan het aantal krabbers en kwasten bij elkaar. Al met al kan ik zeggen dat na bijna vier jaar jagen, de kleine verzameling nu 'compleet' is Ik weet nu al dat er nog wat bij gaat komen, maar ook wat weg zal gaan als mijn zoons zich gaan scheren. Het blijft gewoon leuk dat scheren. Dan nog even een zijstap, sinds ik op dit forum kom en begonnen ben met scheren, ken ik pas het verschijnsel Movember. Nooit aan meegedaan. Maar dit jaar werd er bij ons op het werk een groep gestart en heb ik gedacht doe eens gek en laat je snor staan. Mensen die me daar in willen steunen en ook wat over hebben voor de Movember Foundation kunnen een donatie doen aan mij
Recommended Posts