Wolf Posted October 23, 2017 Share Posted October 23, 2017 Vraagje, volgens mij worden de meeste open messen met tape geslepen. Hoe precies komt het aan wat voor soort tape er gebruikt wordt? Meeste electrische tape is ongeveer dezelfde dikte. Super88 ietsje dikker misschien. Ik heb een tijdje geleden een mes gekocht (iwasaki near wedge) en die is volgens verkoper geslepen met reguliere Scotch tape (plakband) Dat lijken me wel aanzienlijk dunner. Ik kan hem natuurlijk zelf ook gewoon slijpen met plakband maar het is natuurlijk makkelijker om overal dezelfde voor te gebruiken als het weinig of niets uitmaakt op de hoek waarmee geslepen wordt. Qua hoek maakt het weinig uit maar misschien genoeg dat het problemen veroorzaakt als ik andere tape gebruik als waar hij oorspronkelijk mee geslepen is? Alvast bedankt voor het advies. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnout Posted October 23, 2017 Share Posted October 23, 2017 Volgens mij worden de.meeste messen zonder tape geslepen, maar dat is niet de discussie. De tape zou wel ongeveer even dik moeten zijn als waarop het mes geslepen is. En anders is iets dikker beter dan te dun. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted October 24, 2017 Share Posted October 24, 2017 heb vroeger ook wel eens messen gekocht die geslepen waren met een soort tape die ik hier maar niet kon vinden, maakte me er toen wel eens druk om, nu niet meer. Ik gebruik de tape die hier meest voorkomt (Tesa), bij het verfrissen van een mes geeft dit tot nu toe geen problemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HiFuMi Posted October 24, 2017 Share Posted October 24, 2017 Mijns inziens is het alleen een probleem als de tape die je nu gaat gebruiken dunner is. Het lijkt me dat je dan naast de bevel zit te poetsen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wolf Posted October 24, 2017 Author Share Posted October 24, 2017 Dus als ik maar voorzichtig met super88 te werk ga (de dikste ongeveer) dan kan het "Alleen" nog aar aan mijn techniek liggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wolf Posted October 24, 2017 Author Share Posted October 24, 2017 Wolf. Zoals je juist stelt worden de meeste messen met tape geslepen,vaak van fabriek af al. Ook ik gebruik hier gewoon Tessa iaolatie tape voor. Succes. Ha Rolf, ben je het er ook mee eens dat de soort tape over het algemeen niet veel uitmaakt zolang het maar niet (veel) dunner is dan waar hij oorspronkelijk mee geslepen is? Bedankt iedereen voor de input overigens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikali Posted October 24, 2017 Share Posted October 24, 2017 Ik gebruik Nitto tape. Wel redelijk duur maar werkt goed imho. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnout Posted October 24, 2017 Share Posted October 24, 2017 Wolf. Zoals je juist stelt worden de meeste messen met tape geslepen,vaak van fabriek af al. Ook ik gebruik hier gewoon Tessa iaolatie tape voor. Succes. Rolf, dat is een goed bewaard geheim, straks verliezen al die slijpers in solingen en Thiers issard,.... hun job! In al die filmpjes wordt telkens het stukje geknipt waarin de plakband wordt gehangen en verwijdert, en speciaal voor de video gebruiken ze doorzichtige tape ipv electrieken tape van tessa! En als je aan de fabrikanten vraagt of ze met tape slijpen dan zeggen ze natuurlijk allemaal van niet! De reden waarom er op de rug van al die scheermessen een stukje zonder bladgoud of krulletjes is? Ze vinden dat mooier! Je bent natuurlijk niet de eerste die probeert dat truukje te verklappen, eerst was er die bart die de coticule zo over het paard getild heeft, die begon te verkondigen dat je de rug kon afplakken om een microbevel te zetten, en binnen de kortste keren kwamen al die zelfverkondigde stiffmeisters, correctie honemeisters, af met tape! Gelukkig is dit geheim nog niet doorgedrongen tot de mensen die gewone messen slijpen, daar geloven de mensen nog dat er freehand geslepen wordt, en de verkoop van slijphulpmiddelen is een markt op zich! Nochthans, Al in la pogonomatie in 1770 wordt er over het gebruik van zelfklevende tape gesproken voor het slijpen van messen, in the treatise in on a rasor uit 1896 maken ze iedereen wijs dat je als particulier meer nodig hebt dan een lederen riem, en ze vertellen ook duidelijk dat je wat tape moet gebruiken. In 1896 doet die zogenaamde tessa dan of hij de plakband heeft uitgevonden, .... De geschiedenis is één grote fraude! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wolf Posted October 24, 2017 Author Share Posted October 24, 2017 Het gaat me er niet zozeer om hoe ze uit de fabriek komen en of wat er beter is (aan één kant) However, ik heb een stuk of 10 messen en die zijn door hun vorige eigenaar bij navraag voor het laatst allemaal met tape geslepen. Het gaat mij er nu uit praktisch overwicht om hoe hier het beste om te gaan. Moet ik een spreadsheet bij gaan houden en een verzameling tape of kan ik volstaan met mijn super88. (als het begrijp is de consensus ja) Bedankt allemaal voor de bijdrage, shave on! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted October 24, 2017 Share Posted October 24, 2017 Ik denk dat je wel kan volstaan met je eigen tape maar zou het eerst slechts op één mes toepassen en zien wat het geeft (de truc met de stift zoals al aangegeven). Ik hou wel een tabel bij maar dat is meer om te zien wanneer een mes is geslepen (van bevel tot ..) of bijgewerkt en hoeveel scheerbeurten daar tussen lagen en met welke steen is geslepen. Want mijn hersenen laten me daarbij in de steek, zo goed is mijn memorie niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HiFuMi Posted October 25, 2017 Share Posted October 25, 2017 ik houd ook een spreadsheet bij ongeveer een beetje dezelfde strekking als Snuff Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Posted October 25, 2017 Share Posted October 25, 2017 Elk mes bij mij heeft een ponskaart waarop ik de beurten en slijpwerk bijhoud. Rotatie is dus de bovenste kaart van de stapel pakken en na afloop onderaan plaatsen. Vrijwel allemaal met tape. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnout Posted October 25, 2017 Share Posted October 25, 2017 Tony, die ponskaarten, heb je dan nog zo een ponskaartlezer??? De tape, je ziet zo nu en dan eens een mes op tweedehands passeren dat gesloten in perfecte staat is, en als je dan een foto vraagt van het mes geopend dan schiet er van een 6/8 nog 4/8 over,... ook redelijk belachelijk. Mijn idee: Als je jezelf maandelijks scheert met een exclusief mes dan moet je het ook maar eens per jaar enkele slagen op een zachte finisher, de eerstkomende 50 jaar gaat er aan die spine niks te zien zijn, je erfgenamen zullen dan wel kiezen of ze het mes op ebay zetten of gewoon in de vuilbak kieperen,... Als je jezelf regelmatig scheert met een mes dan gaat het blad slijten, dan is de kans dat het mes eens valt of tegen iets tegenstampt een stuk groter en dan komen je kleinkinderen met dat mes hij de restorateur en dan zegt die dat hij de spine helemaal moet wegslijpen omdat een mes met een hoek van 22 graden gewoon nooit goed kan scheren,... Als er echt geslepen moet worden kan een tape van pas komen, hoewel, een scheermes slijpen gaat heel vlot en heel consistent freehand. Om een paar slagen bij te slijpen??? Is het sop de kool waard? De kans dat er bladgoud aan je tape hangt is zeker niet denkbeeldig, en als er lijmresten blijven hangen krijg je versnelde corrosie,..... Als je een mes in excellente conditie wilt houden dan steek je het geolied in een waxpapiertje in het originele doosje in een schuif in een koele, droge ruimte en slijp je het niet.en eenmaal per jaar neem je dat mes eens uit dat papiertje om er naar te kijken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted October 25, 2017 Share Posted October 25, 2017 Als je een mes in excellente conditie wilt houden dan steek je het geolied in een waxpapiertje in het originele doosje in een schuif in een koele, droge ruimte en slijp je het niet.en eenmaal per jaar neem je dat mes eens uit dat papiertje om er naar te kijken. Ja ja o zo voorzichtig en zoals je al zet werpt een van je nazaten het in de vuilbak na je dood Van mij mogen ze verslijten als ik er maar van geniet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnout Posted October 25, 2017 Share Posted October 25, 2017 En het erge is, we spreken over de lage landen, binnen 50 jaar zijn we allemaal noordzee, en een beetje ballistol en een waxpapiertje houden dat zeewater niet tegen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wolf Posted October 25, 2017 Author Share Posted October 25, 2017 Ben het niet oneens met je Arnout. Mijn interesse als onervaren slijperis hoe ik de messen die veelal door hun vorige eigenaar met tape geslepen zijn her verstandigste kan opfrissen. Voor mij zijn ze een gebruiksvoorwerp en niet alleen om 1 keer per jaar naar te kijken..heb ook op zich weinig problemen met wat gebruikssporen zoals ze de integriteit niet aantasten. De vraag tape of geen tape zal hier niet opgelost worden, werd ook niet gesteld. Persoonlijke voorkeur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnout Posted October 25, 2017 Share Posted October 25, 2017 Alles op zijn tijd he wolf, mij maakt het niet uit hoe je messen slijpt, maar denk even kritisch na voor je zomaar diet wat er op een forum verschijnt. Soms doet de ene aap de andere aap na en weet geen van de apen nog waarmee ze bezig zijn Mannen scheren zich al decennia met messen die in decennia niet veranderd zijn, met zeep en borstels die al decennia lang niet veranderd zijn, geslepen op stenen die al miljoenen jaar in de grond zitten. Iedereen gebruikte een open mes, je kon studeren voor slijper, barbier,... er was veel geld te verdienen met scheerinovaties,.... Maar nu, dankzij de fora weten we alles beter, kunnen we alls beter,.. klinkt weinig waarschijnlijk he! Link to comment Share on other sites More sharing options...
ChrisVanMeer Posted October 25, 2017 Share Posted October 25, 2017 Door ons forum wordt iedereen beter, dat zou je toch moeten weten Arnout. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wolf Posted October 26, 2017 Author Share Posted October 26, 2017 Je kunt via een forum wel van fouten leren die anderen gemaakt hebben zonder ze zelf te hoeven ervaren. Ik vind de input van anderen die meer ervaring hebben erg waardevol en heb vertrouwen in de kennis van de leden op dit forum. Dit betekent niet dat ik alles klakkeloos aanneem maar als de mening onderbouwd wordt met goede argumenten, waarom zou ik ze dan negeren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted October 26, 2017 Share Posted October 26, 2017 Voor mij persoonlijk drie redenen: Mocht het mes ooit verkocht worden zal een rug die met tape behandeld is mooier ogen en meer waarde hebben Het slijpt voor mij makkelijker en netter Het vermindert de slijtage van mijn stenen Toen ik in de jaren zeventig na aankoop van mijn eerste mes besefte dat je er niet aan ontkomt om deze te slijpen en dus op zoek ging naar iemand die het me kon tonen kwam ik bij een barbier terecht en die gebruikte ook tape en dat was voor internet bestond, goed genoeg voor hem goed genoeg voor mij. Maakt het veel uit, weet niet, ieder moet dat voor zich beslissen, zou ik een mes kopen die zonder tape geslepen is? Nee als er ook maar enig spoor daarvan te merken is, niet omdat het dan minder goed scheert maar omdat het visuele voor mij ook belangrijk is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HiFuMi Posted October 26, 2017 Share Posted October 26, 2017 ik heb bij mijn messen bij de makers gewoon gevraagd of ze met of zonder tape geslepen zijn Schulze en Ralf Aust zijn zonder tape geslepen als je ze thuis krijgt Koraat is met tape , en die heeft me ook nog precies verteld hoe en wat en welke tape te gebruiken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnout Posted October 26, 2017 Share Posted October 26, 2017 Een bedenking. Ervaren slijpers gaan moeilijke messen en full wedge messen freehand slijpen. Maar de stielkunde van het slijpen gaat verloren en als er voldoende mensen op fora roepen dat ze in de scheermesfabrieken met tape slijpen gaat ook de beroepskennis en de beroepseer verloren. Een barbier moest een scheermes kunnen slijpen met 1 hand, een scheersteen werd door een goeie meestersleiper convex gehouden,.... Nu zie je heelder video's van honemeisters die met twee handen slijpen. Perfecte scheermessen worden mishandeld omdat een expert de wobbletest heeft uitgevonden voor mensen die niet kunnen slijpen en mooie convexe vintage slijptstenen worden opgevlakt omdat een slijpsteen vlak moet zijn,... Fabrikanten maakten reclame dat hun scheermes 1000 scheeruren meegaat zonder slijpen, de mensen stropten hun messen, ook met pasta, en je kan je met zo een mes inderdaad levenslang scheren zonder dat er een steen in de buurt komt. Als je nu op sommige fora het woord pasta of spanriem vernoemd ben je voor de helft al een ketter. In elk barbiershandboek staan scheertechnieken om het mes te laten snijden, belangrijk om de snede langer intact te houden en om het trekken van het mes te beperken. Als een nieuw mes teveel trok dan was er iets mis met je scheertechniek. Als er nu iemand zegt dat zijn nieuw mes trekt dan was het mes niet scheerklaar, ongeacht wie dat mes geslepen heeft. Mensen vertellen zonder blozen op fora dat dovo messen niet scheerklaar zijn, maar bij dovo wordt elk mes getest met een hht voor het buiten mag, en als je bij dovo zegt dat een nieuw mes niet scheerklaar is dan vragen ze om het terug te sturen zodat ze kunnen nakijken wat er misging. Zo zijn er ettelijke voorbeelden waarin er nieuwe waarheden ontstaan omdat een zelfverkondigde expert op dat forum het gezegd heeft. Dat is zo op fora maar ook op wikipedia, zelfs de pers, de politiek,... neemt tegenwoordig alles over zonder een bronnenonderzoek te doen. Als er 8/10 "ervaren slijpers" hier met tape zouden slijpen, is dat omdat het beter is, of omdat pierke of polleke gezegd heeft dat het zo moet? En hoe kom je erachter dat 8/10 dat doet, en wie zijn ervaren slijpers,.... Ter illustratie meer dan 9/10 van de europeanen scheert zich electrisch of met een cassettesysteem,is dat omdat het beter is? Of omdat pierke en polleke ons dat wijsgemaakt heeft? Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted October 26, 2017 Share Posted October 26, 2017 hht zegt mij helemaal niks. wat mij wat zegt is hoe het scheert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted October 26, 2017 Share Posted October 26, 2017 Mensen vertellen zonder blozen op fora dat dovo messen niet scheerklaar zijn, maar bij dovo wordt elk mes getest met een hht voor het buiten mag, en als je bij dovo zegt dat een nieuw mes niet scheerklaar is dan vragen ze om het terug te sturen zodat ze kunnen nakijken wat er misging. Nu als je tijdens een bezoek aan de fabriek waar dovo's worden geslepen ziet hoe dat er aan toegaat verwondert het me niet dat zoveel mensen klagen, slijpen met een draaiende steen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted October 26, 2017 Share Posted October 26, 2017 hht zegt mij helemaal niks. wat mij wat zegt is hoe het scheert. idem hier, zelfde mes, zelfde haar in iemand anders zijn handen is ander resultaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts