HiFuMi Posted October 19, 2017 Share Posted October 19, 2017 zijn er hier mensen die ervaring hebben met de Chinese 12k finishers die zijn spotgoedkoop ( hoewel de verzending ze wel duurder maakt ) en lijken toch nog wel redelijk veel gebruikt te worden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnout Posted October 19, 2017 Share Posted October 19, 2017 Ik heb er geen ervaring mee, maar naar wat ik gelezen heb is het een beetje een loterij. De ene steen is uitmuntend, een andere ondermaats. Als je 10 stenen moet kopen om een uitmuntende steen te vinden is het iet meer goedkoop Link to comment Share on other sites More sharing options...
HiFuMi Posted October 19, 2017 Author Share Posted October 19, 2017 Ja, en het blijkt ook allemaal nogal subjectief wat de een een geweldige finish noemt vind de ander nix ik was gewoon benieuwd of er hier ook mensen zijn die hier ervaring mee hebben ik ben momenteel de stenen die ik heb aan het testen op zo veel mogelijk manieren daarna kijk ik of er meer nodig is ik merk de laatste tijd dat door het dagelijks open mes scheren de techniek ook hard vooruit gaat , zodat ik met steeds meer messen goed scheer Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted October 19, 2017 Share Posted October 19, 2017 Ik had er eentje, echter nooit gebruikt. De stenen hebben bekend gestaan als PHIG: Peoples Hone of Indeterminate Grit, vanwege dat ze tussen de 8k en 12k zouden liggen, zo ongeveer. Nu ja, op zich kun je je prima scheren vanaf 8k, men roept over de coticule ook dat het ongeveer die grit is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnout Posted October 19, 2017 Share Posted October 19, 2017 Er zijn mensen die zelf meerdere stenen hebben getest en zo gemerkt hebben dat het een loterij is,... Een goeie steen gaat bij iedereen een goeie steen zijn, een mindere steen gaat bij de ene persoon nog een redelijk resultaat geven, bij de andere is het mes één grote kras,... De zulu grey is ook goedkoop te vinden, maar die heeft een betere naam. De welsh slate, vooral die paarse lynn melynnlyn 12k, van AJ geeft ook een fijne finish, maar anderen hebben liever de 16k. De 8 k overbrugt vanaf de 1k. Een standaard coticule is eigenlijk ook niet duur en geeft voor mij nog steeds het aangenaamste scheerresultaat. En als ik zie wat een 20 k kost dan is een jnat eigenlijk ook best betaalbaar! Link to comment Share on other sites More sharing options...
HiFuMi Posted October 19, 2017 Author Share Posted October 19, 2017 ah, bedankt nu weet ik eindelijk in elk geval waar dat PHIG voor staat ik kom dat overal op engelstalige fora tegen Link to comment Share on other sites More sharing options...
hanwer Posted October 19, 2017 Share Posted October 19, 2017 Ik heb er ooit een aangeschaft bij theinvisibleedge. Op zich voldoet hij, maar het is wel een langzame steen. Ik gebruikte wel 100 tot 200 hele slagen. Resultaat is goed, maar sinds ik een vintage coticule heb die een comfortabeler snede geeft komt hij eigenlijk nauwelijks meer aan bod. Het schijnt dat er ook wel chinese stenen worden verkocht die niet uit guangxi komen en dan minder zijn, maar het fijne weet ik er niet van. Als je er toch een wil aanschaffen denk ik dat je bij theinvisibleedge aan het goede adres bent, wel ietsje duurder, mar dan heb je wel een guangxi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HiFuMi Posted October 19, 2017 Author Share Posted October 19, 2017 ja , ik lees ook overal dat ze heeel langzaam zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snowmiss Posted October 20, 2017 Share Posted October 20, 2017 Ik had er eentje, echter nooit gebruikt. Deze heb ik nu en nog niet gebruikt. Eerst even wat vaker met mijn mes scheren en dan als het scheerresultaat minder wordt, deze steen gebruiken voor het opfrissen van de snede. We gaan het meemaken, maar waarschijnlijk pas tegen het einde van het jaar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts