Harkos Posted October 15, 2017 Posted October 15, 2017 Heb eerder 2 Dorco mesjes geprobeerd (de ST300 uit Korea en Vietnam) en werd daar niet heel erg blij van. Deze Dorco Titan onderscheidt zich echter door wel behoorlijk te presteren. Het aantal scheerbeurten (7) is net onder het gemiddelde (7,4 per mesje) voor mijn doen, maar op zich waren de beurten wel goed. Als ik zie welke krabbers ik gebruikte en de behaalde resultaten is het mesje ook niet kieskeurig. Eigenlijk heeft deze mijn mening over Dorco wel wat beïnvloed in positieve zin. Ik zal ze zelf niet kopen, maar het is wat mij betreft een goed bruikbaar mesje. In mijn rangorde komt het mesje tot ruim voldoende, goed mesje, maar er zijn betere. 1- Krabber: Mulcuto Nadelspitzen Deze morgen weer een totale vreemde in gebruik genomen. Dorco scoort niet bijzonder hoog bij mij, maar ja alles voor de wetenschap. Dit mesje, de Dorco Titan, lijkt redelijk goed bruikbaar. Echter les 1: stop nooit een onbekend mesje in een krabber, die je nog niet helemaal hebt doorgrond. De wangen kwamen probleem- en baardloos onder het schuim vandaan, maar de hals en kin hadden wel wat veel lekjes, die behoorlijk aluin gebruik vroegen. 2 mogelijkheden, of het mesje is zo scherp als een Feather, als ik die gebruik, zie ik er ook zo uit, of de Mulcuto is te bruut voor dit mesje en dat had ik dan moeten voelen. Welnu, morgen zelfde mesje in een tamme krabber eens zien hoe dat afloopt. 2- Krabber: Ikon Shavecraft 101 De Dorco was vanmorgen goed bruikbaar. Mooi glad mee geschoren zonder verdere schade. In de Ikon #101 een mooie comfortabele beurt. Na de afgelopen dagen was even ontzien het adagio. Nou dat ging prima met deze combi. Heb het gevoel, dat deze Dorco best een aardig mesje is. Geen hoekgevoeligheid en prima snit. 3- Krabber: Rockwell Razors 6s De Dorco blijft op niveau. Mooi strak scheren. In de 6S een prima combi, vergevingsgezinde effectiviteit. Die 6S bevalt me trouwens ook steeds beter. Ofschoon ik er maar 1 plaat (de 5) van gebruik, is het een erg makkelijk bruikbare en voorspelbare krabber. Die blijft voorlopig. 4- Krabber: Gillette Black Beauty Long Handle adjustable De Dorco lijkt wat over zijn hoogtepunt. Morgen nog eens proberen, maar deze keer was niet zo bijzonder. De Black Beauty op 5 gezet, daar mijn huid nog wat gevoelig is,maar in die combi moest ik echt even opletten, dat de baard er ook echt af ging. Dus 2e en 3e ronde een klikje hoger op 6. Welnu morgen nog een kans, dan heeft het mesje in elk geval mijn 5 norm gehaald, 5- Krabber: Merkur 510 Progress Het mesje heeft mijn 5 norm gehaald, en mag morgen nog een keer, maar kan best zijn, dat hij bij de 1e halen in de spaarpot verdwijnt. In mijn Progress was het goed scheren, maar niet van dat vloeiende soepele. Dat kan beter. Wel mooi glad, dat dan weer wel. 6- Krabber: Apollo OC De Dorco verrast me vanmorgen met een prima prestatie. Deze keer geen trek, geen gevoeligheid. In de Apollo OC prima combi, die met gemak in 3 rondes de baard reduceert. Had ik gisteren zo mijn twijfels over dit mesje, morgen mag hij nog een keer. 7- Krabber: Gillette Slim adjustable De Dorco na 7x in de spaarpot. Kon me er nog mee scheren, maar dat vergde zoveel aandacht, dat hij niet mee mag op reis. In de Slim op 7 werd ik nog wel glad, maar niet zo'n mooi vloeiende snit. Geen hoekgevoeligheid, maar komt er gewoon iet meer soepel door, bot dus. Naar index Harkos
Snuff Posted October 15, 2017 Posted October 15, 2017 Das weer een interessant verslag, deze nooit gehad, de andere dorco's wel en die waren inderdaad Dank voor het delen!
mifi Posted June 16, 2023 Posted June 16, 2023 Ik heb net een Dorco Titan gebruikt, na eerder een paar Dorco ST300's, gefabriceerd in Vietnam. Wat een grappig verschil! De driedubbel superduper gecoate Dorco Titan was vanaf eerste begin heel erg soepel. Zo soepel zelfs, dat ik veel minder terugkoppeling kreeg van het mesje. Dat was ik niet gewend, dus ging te hard drukken en dat leverde wat wondjes op. Niet erg, maar toch suboptimaal. Hij snijdt dus wel, al hoor je het minder. De dag erna wist ik dat de terugkoppeling van het mesje minder was en heb ik gewoon normaal kunnen scheren. Nog steeds heel soepel, maar ik hoor er niet veel van. Vanmorgen was scheerbeurt 8. Mooi glad, maar minder dan perfect. Hij is op. Morgen een ander mesje. Hij heeft de 8-norm nèt gehaald. Interessante waarneming is dat de "normale" ST300 me eigenlijk beter bevalt. Die is iets scherper, voor mijn gevoel, maar het is vooral fijn dat ik hem beter hoor. De scheerbeurt is wat meer wat ik gewend ben. Misschien is mijn krabber te mild voor de Titan? Uit de Dorco ST300 haal ik met plezier 10 scheerbeurten; de 11de scheerbeurt is er een te veel. Ik heb alle scheerbeurten van de test gedaan met de Henson AL13-medium, een milde maar uitstekende krabber. De zepen waren verschillende in verschillende prijsklassen. Over de ST300 (Super Sharp stainless) tevreden genoeg om er 100 bij te bestellen. Ze zijn beter dan de Astra's. Die Henson AL13 is toch wel mijn favoriete krabber hoor. Ik maak graag af en toe een uitstapje naar een 37c slant, maar de Henson is als thuis komen. 7
Recommended Posts