Jump to content

Verschil scherpte shavette vs open scheermes

Recommended Posts

Posted

Is een shavette altijd scherper dan een open scheermes? Ik heb pas een dovo open scheermes gekocht en vind dat deze niet zo glad scheert dan een shavette. Kan dat kloppen of zou deze even scherp moeten zijn.

Posted

Ik had in het begin van mijn open messen ervaring hetzelfde gevoel. Scheerklaar is een rekbaar begrip, net als scherpte.

De ene persoon heeft een scheermes graag heel comfortabel scherend, met een coticule of j-nat krijg je een snede die moeilijk door de huid gaat maar redelijk vlot door haar. Als je snijdende bewegingen maakt scheert het vlot, snel en zonder irritatie.

Anderen zoeken een agressief mes, het gaat heel vlot door het haar, maar even vlot door de huid, snijdende bewegingen moeten net boven de huid uitgvoerd worden of je hebt bloedplekjes.

Als je een paar keer scheert met dat open mes veronderstel ik dat je je scheertechniek wel wat gaat verbeteren en.meer snijdende bewegingen gaat maken, de hoek wat groter gaat maken, een beetje druk gaat zetten,...

Ik raak geen shavette meer aan en veel messen die anderen hier scheerklaar noemen vliegen bij mij onmiddellijk op de slijpsteen wegens te agressief,..

In het engels is er keen en sharp. Scherpte zegt hoe goed een mes snijdt, keen zegt hoe dun het contact oppervlak is bij het snijden, en hoe groot de contact hoek.

Alle deftige scheermessen en De blaadjes zijn heel vergelijkbaar qua contact oppervlak. Staal is nu eenmaal staal en met een braam kan je je niet scheren.

Maar een bot vleesmes gaat meestal beter door het vlees dan een scherp chefmes, het vleesmes heeft grote tanden, het koksmes microchips. Net zo gaat een ruw geslepen scheermes beter door huid en haar dan een gepolijste snede met een kleiner contact oppervlak,..

een de mesje is niet bedoeld om lang mee te scheren, een kleiner contact oppervlak dat het 1 scheerbeurt kan volhouden is aanvaardbaar, een scheermes elke dag slijpen niet. Een aantal mensen maken de hoek van hun mes wat ronder op een spanriem met crox, het mes is iets minder keen maar het blijft wel langer op dezelfde scherpte. Het snijden verbeterd dan door groeven te trekken in het snijvlak, net zoals bij een broodmes. De groeven van een synthetische steen zien eruit als een vleesmes, fijnere korrel geeft fijnere groeven.

Iedereen heeft andere huid, en iedereen heeft ander haar, andere groeirichting, andere techniek,...

Posted

Als ik een shavette gebruikt heb is het superglad dat heb ik niet met deze open scheermes. Is de scheertechniek met een shavette anders als met een open scheermes? Ik weet nu niet of het mes niet scheerklaar is of dat het door de manier van mijn scheertechniek is. Ik weet wel dat de hangende haar test niet op gaat voor dit mes. Hoe kan ik dat testen of het scheermes goed geslepen is?

Posted

Scheertechniek is iets anders, maar zoals al eerder aangegeven, in je welkomstdraadje als ik me neit vergis, staat Dovo niet bekend om het scheerklaar afleveren van een mes. Trekt het mes bij het scheren? Kan je er makkelijk armhaar mee scheren?

Posted

Armharen gaat vrij gemakkelijk, maar op het gezicht trekt het inderdaad wel. Ik moet meerdere passes doen om het redelijk glad te krijgen, terwijl met de shavette 2 passes meestal wel voldoende is. Ik ben net het slijpen aan het leren op een gold dollar. Op dit mes wil ik dit nog niet gaan proberen.

Posted

Enkele maanden geleden had ik dezelfde probleem. Het beste advies dat ik toen kreeg was :

Leer scheren.

Ik heb dat geprobeerd en ik heb het me nog geen seconde beklaagd. Met voldoende techniek is een nieuwe dovo scheerklaar en heel.comfortabel.

Decennia, eeuwen lang was een coticule de ultieme slijpsteen voor scheermessen, en nu is een coticule snijkant plots niet meer scheerklaar?

Als je je continu scheert met een extreem agressief mes dan durf je geen snijdende bewegingen maken.en dan durf je geen druk zetten, en dan ga je altijd net boven de huid moeten scheren.of de huid irriteren,..

Leer je scheren met die dovo en je met elk mes scheren, maar je gaat, als je kan kiezen, opteren voor comfortabel veronderstel ik!

Posted
snijdende bewegingen moeten net boven de huid uitgvoerd worden of je hebt bloedplekjes.

Dat wil ik nog wel eens iemand zien doen, scheren met een open mes net boven de huid :?

Maar een bot vleesmes gaat meestal beter door het vlees dan een scherp chefmes, het vleesmes heeft grote tanden, het koksmes microchips. Net zo gaat een ruw geslepen scheermes beter door huid en haar dan een gepolijste snede met een kleiner contact oppervlak,..

Ik vermoed toch dat wij in een ander universum vertoeven, zouden al die chefs het dan bij het verkeerde eind hebben dat ze constant hun messen slijpen tijdens het werk? Misschien moet ik voortaan maar ruw geslepen messen opsturen bij verkoop gezien die beter haar snijden? ;)

Iedereen heeft andere huid, en iedereen heeft ander haar, andere groeirichting, andere techniek,...

Ja en daar komt het op neer, als het werkt voor je ben je een tevreden mens wat een ander er ook van denkt.

Posted

Mijn Dovo Silversteel kocht ik vorig jaar april. Deze kwam nieuw uit de doos. Pas na opnieuw de bevel zetten en dan een aantal keer over de 8k 12k etc scheert hij nu pas lekker. De winkel garandeerde dat hij absoluut scheerklaar zou zijn. Mooi niet dus

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Posted

Helaas heb ik het slijpen nog niet onder de knie. Zal maar blijven oefenen met slijpen op mijn gold dollar, voordat ik dat doe op mijn dovo.

Posted

Het probleem met een klein forum als dit is dat er vreemde waarheden ontstaan.

Er is geen verschil tussen een open mes en een shavette???

Zet die quote op een ander forum en ze lynchen je.

Trouwens, een beetje ervoor hebben ze ongetwijfeld wel nog verteld dat een open mes makkelijker en comfortabeler is dan een shavette

???

Of,

Je mag geen snijdende bewegingen maken met een open mes???,....

Maar ze scheren zich met een slant en beweren elders dat ze guilotineslagen of zeisende slagen gebruiken,...

https://www.badgerandblade.com/forum/threads/scything-guillotine-and-other-strokes.192523/

Zeg eens op een ander forum dat een nieuw coticule geslepen mes dat vlot armhaar scheert maar toch trekt en iedereen gaat antwoorden dat je het mes gewoon 5 a10 keer over crox moet halen. Hier moet het over de stenen???

Kijk eens op de andere fora waar meer dan 10 man regelmatig iets post, kijk hier op het forum eens in de geschiedenis,... zoek op coticule jnat, esher, scything, guilotine edge,... het probleem is dat niet iedereen de moeite doet om algemene kennis te blijven herhalen.

Als je jezelf niet kan scheren met een scheerklaar mes komende van een gerenomeerde fabrikant (dat ongetwijfeld minimaal hht 3 haalt) dan kan je ofwel jezelf en je scheertechniek in vraag stellen, ofwel heel hard beginnen schreeuwen dat het mes niet scheerklaar is.

Feit is dat messen met een vergelijkbare snede (coticule) ruim een eeuw lang als de ultieme scheermessen teboek staan.

Als je jezelf een heel leven geschoren hebt met een shavette of een krabber of regelmatig wisselt tussen beiden dan kan ik me goed voorstellen dat je niet meer durft snijden met een mes en dat je liever een agressiever mes hebt, maar voor heel veel mensen heeft dat mes, dat hier als niet scheerklaar afgedaan wordt, de ultieme snede.

In het engels is de oplossing al in de taal opgenomen, er is keen, dat geeft aan dat er een apex bereikt is in een bepaalde hoek en met een bepaalde kromtestraal.

Bij keen ga je uit van een dwarsdoorsnede die overal gelijk is.

Keenness van kwaliteitsmessen en DE of SE blaadjes zit kort bij mekaar, staal laat maar een beperkte apex toe en met een braam kan je niet scheren.

Daarnaast is er sharp, dat geeft de snij eigenschappen weer. Die worden bepaald door de keenness en oneffenheden in de snede.

Een heel oneffen bevel met veel puntjes resulteert in een veel grotere druk op die puntjes, dat mss gaat vlotter door haar maar ook door de huid.

Geef iedereen de kans om zich te leren scheren met een open mes zou ik willen vragen!

Posted

Het feit dat het mes van een coticule komt betekent niet noodzakelijkerwijs dat het scheerklaar is Arnout. Ik heb vier messen gekocht bij een gerennomeerd leverancier die de messen ook coticule geslepen aflevert: drie ervan waren prima, de vierde was gewoon niet scheerscherp. Had ik dat niet scheerklare mes als eerste gekregen, en me nog moeten leren scheren, was de kans groot dat ik gestopt was want het scheren daarmee was ronduit onaangenaam.

Ik had het geluk dat er iemand was zoals beschreven in de post van Rolf: mijn eerste messen zijn door iemand geslepen die het slijpen van messen tot in de puntjes beheerste en mij aanbood mijn eerste messen voor mij op scherpte te controleren. Het resultaat daarvan was dat ik een hoop leerde over slijpen, maar veel belangrijker: tijdens het leren scheren met het open mes was ik zeker van één ding: aan het mes lag het niet. Dat scheelt een hoop en maakt het leertraject korter.

Wat het ook deed was mij in mijn andere leercurve, die van het slijpen, een ijkpunt geven. Weten dat je toewerkt naar scherp geslepen messen is één ding, weten hoe zo'n scherpgeslepen mes daadwerkelijk aanvoelt op het gezicht is een tweede. Dit gevoegd bij de genoemde opgedane slijpkennis heeft het leven ook makkelijker gemaakt.

Ik heb meerdere nieuwe Dovo's mogen slijpen voor mensen, en geen van deze messen was scherp genoeg om mee te scheren: de bevel was niet goed. Xavier schrijft: "armhaar gaat vrij gemakkelijk". Bij een juist gezette bevel gaat armhaar er niet "vrij gemakkelijk" af maar heb je een kale arm met een goeie haal van dat mes.

Posted

Ik geef gewoon even tegengas want de concencus op dit forum ligt helemaal anders dan de concencus op andere fora.

Ik heb een half jaartje geleden het advies "leer scheren" ter harte genomen en voor mij was dat een hele openbaring.

Ik kan me met wat concentratie en geduld bbs scheren met een shavette en een extreem agressief open mes, maar ik scheer me veel liever met een comfortabel mes, maar dat vraagt om snijdende bewegingen. En met een comfortabel mes kan ik ook een beetje druk zetten waardoor ik veel langer glad blijf.

Door iemand te vertellen dat een mes dat wat trekt te bot is ontneem je iemand de kans zich om te leren scheren met een comfortabel mes. Het kan dat het mes niet echt scheerklaar is, maar op basis van "vrij gemakkelijk" ipv vloeiend zeggen uw mes is niet scheerklaar???

Wat dacht je van:

Xavier, wij kunnen onmogelijk weten of uw mes scheerklaar is of niet, laat de shavette even voor wat ze is en probeer je te scheren met je dovo, als het mes trekt is het waarschijnlijk omdat je scheer en/ of stroptechniek nog niet optimaal is. Door een lichte zeisende slag te maken of het mes wat schuin te houden gaat het mes snijden ipv schrapen. Na enkele scheerbeurten zou je het mes een paar slagen op een spanriem met crox ( de groen pasta) kunnen geven, het mes gaat terug iets scherper worden zonder extreem agressief te worden. 10 slagen op crox geeft al een enorm verschil.

Mocht je echt niet kunnen wennen aan de coticule snede dan kan je altijd je mes op syntheten laten slijpen en dan ligt het scheergevoel veel dichter bij een shavette.

Posted

Vandaag heb ik mijn titan mes geslepen en heb me wel goed glad kunnen scheren. Het heeft wel een extra aantal passes gekost. Ik woon in Julianadorp weet iemand of er in de buurt een goede slijper zit waar Ik een mes zou kunnen laten slijpen?

Posted

De scheertechniek met de shavette en de open scheermes is toch wel iets anders. Het scheren gaat al wel wat beter nu ik dat geleerd heb. Hoop dat er een goede slijper in de buurt woont die kan beoordelen of de dovo nu scheerklaar is en eventueel scheerklaar kan maken als dat nodig mocht zijn.

Posted

Ik ben een simpele ziel.

Waarom allemaal trucjes uithalen om met een bot mes te kunnen scheren terwijl je deze ook fatsoenlijk scherp kan (laten) slijpen en vervolgens zonder druk en rare bewegingen ultraglad kan worden?

En dat scherp en comfortabel niet samen gaan is gelul. Ik heb messen die door Buffel zeeeer scherp geslepen zijn maar die erg comfortabel aanvoelen en niet bijten. Het bijwerken met crox kan prima maar daar corrigeer je geen slechte bevel mee.

Posted

De belangrijkste adviezen die mij hebben geleerd om met een open mes te scheren zijn recht bewegen en geen druk zetten en vooral geen snijdende bewegingen maken.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk