Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik ben een fervent lezer van detective boeken dit afgewisseld met vooral biografieën van historische personages en boeken die waargebeurde historische gebeurtenissen beschrijven dit met de focus op de eerste wereldoorlog. Het zal helder zijn dat niet elke boek evenveel indruk op je maakt maar soms zijn er daar boeken die je compleet pakken.

En soms is daar een boek die je compleet in het verhaal zuigt en waarvan je hoopt dat het boek een eindeloze hoeveelheid pagina's bezit dit omdat het verhaal helemaal klopt en meer dan fantastisch geschreven is. Het ware verhaal van vooral de voorbereiding en de aanslag op Heydrich is hiervan voor mij het ultieme voorbeeld. Het boek heeft als titel "Himmlers hersens heten Heydrich" van de schrijver Laurent Binet.

Het boek heb ik gekocht nadat ik de tv-serie had gezien die door de VPRO werd uitgezonden en waar ik ook ademloos naar gekeken heb. En ik heb het boek ook bijna ademloos uitgelezen wat een fantastische schrijftrant en zo afwijkend van de meeste boeken met waarheidsvinding, dit is voor mij een sublieme topper die nog wel eens een keer gelezen zal gaan worden.

Zie de recensie van het boek hieronder, zo en dan ga ik nu beginnen aan een geheel ander boek maar net zo interessant dit ook gelet op het thema in ons Kasteel met Gerrit Rietveld als hoofdpersoon namelijk "100 jaar de stijlbeweging"

https://www.volkskrant.nl/archief/pertinent-trouw-aan-de-doctrine~a1829359/

Misschien wel ook leuk om het boek wat op jullie een onuitwisbare indruk gemaakt heeft met ons te delen :?:

IMG_1779.JPG.60947b7a1af99e1e9f73696d1a792a6c.JPG

• I like it 2
Posted (edited)

De serie heeft een wat afwijkende "vertel" vorm, en die vond ik bijzonder boeiend.

Het boek is dus ook de moeite waard begrijp ik Hans!

Edited by Guest
Posted

Ben bezig een serie van 12 boeken te lezen van Philip Kerr over een medewerker van de Kripo en later SS, niet als lid van de Nazi partij, voor tijdens en na de 2e WO. Gaat over een detective Bernie Günther. Een ervan gaat over de tijd vlak voor de bewuste aanslag. Deze serie geeft voor mij een heel andere kijk op Duitsers voor, tijdens en na WOII.

Heb ze digitaal als Epub, anders mag er minder scheerzeep mee in de sleurhut. Wie geïnteresseerd is kan zich melden.

Posted (edited)
De serie heeft een wat afwijkende "vertel" vorm, en die vond ik bijzonder boeiend.

Het boek is dus ook de moeite waard begrijp ik Hans!

De serie waarin de schrijver een grote rol heeft is knap gevonden en een acteur welke sprekend op Heydrich lijkt en in het hedendaagse Duitsland rondloopt was ronduit bizar om te zien. Ook hoe mensen die langs liepen af en toe stom verbaasd naar hem opkeken staat me nog goed bij. Ook mooie sfeerbeelden van bijvoorbeeld Praag erin gemonteerd.

Met alle zijlijnen zoals met de Engelse verzamelaar waarom de Stengun weigerde was het een documentaire die vanaf het begin tot eind intrigeerde.

En vooral het slot met daarin de bizarre wending dat de Duitsers ze willen laten verdrinken in de crypte van de kerk is zo weggelopen uit de fantasie van een slecht schrijver zou je denken, om vervolgens weer te beseffen dat het echt gebeurd is.

Het boek heeft een heel afwijkende verhaaltrent met hoofdstukken die soms uit enkele zinnen bstaan en waarin hij af en toe ook zijn zorgen uit of hij er wel een leesbaar geheel van kan maken. Gedeeltes die hij soms verzonnen heeft om dat vervolgens weer toe te geven etc.

Ik vind het boek zeker nog interessanter als de serie als je het wil lezen kan ik het wel via Kiala naar je toe zenden Maarten.

Edited by Guest
Posted

Een geheime liefde zijn voor mij de boeken van Douglas Reeman die over de Britse en Duitse marine gaan in de tweede wereldoorlog. Ik wilde altijd graag bij de marine maar moest eerst de studie van mijn ouders afmaken ........om vervolgens bij de commando's en bijvoorbeeld het hete zand van UNIFIL in Libanon te geraken.

Ook de boeken van Hans Helmut Kirst boeien mij zeer ze laten een heel ander beeld van de Duitser Wehrmacht zien.

En ach de jeugd mijmeringen met de serie van Bob Evers met Arie en Jan. Kostelijke jeugdboeken.

• I like it 1
Posted

LF Celine - van het ene slot naar het andere

H Melville - Moby Dick

Die laatste blijkt overigens in het Engels beter te doen dan in het Nederlands.

Posted

Tgoh dat zijn er meerdere :)

Nu ben ik bezig aan "De terugkeer van de Koning" door Ton van der Kroon wat een héél inspirerend boek is.

Verder vond ik ook het boek "Away from darkness" van Taylor Hunt geweldig. (gaat over verslaving, hoe je verslaafd geraakt en de uitweg dmv Ashtanga Yoga).

Een wat minder spiritueel boek in mijn favorieten lijstje is "Heir to the empire" door Timothy Zahn, één van de vele Star Wars boeken maar dit steekt er met kop en schouders boven uit in mijn mening.

En als kind las ik héél graag de boeken van Jules Vernes, Roal Dahl, Marc de Bel, ...

Posted

Voskuil's tweede deel van "Het Bureau" heb ik afgelopen week geopend op de e-reader. Al een jaar of 10 staat de serie op mijn lees-lijst, en ik ben begin deze maand begonnen met deel 1. Bijna iedere avond voor het slapen gaan een uurtje lezen; genieten, en er ligt nogal wat in het verschiet.

Met dank aan Harrie en Hans ga ik na deel 2 een onderbreking inlassen voor Binet en Kerr, zie hierboven.

Goed dat de herfst er aan komt :-) .

@ Mikali: Jules Verne heb ik als kind ook veel gelezen, blauwe boeken, gouden opdruk en gravures. De eerste was "Het zwarte goud". Ik heb zo'n 30 jaar geleden de boeken verkocht..... die had ik nu echt graag weer in de boekenkast gehad.

Posted

Ja die mooie blauwe boeken met gouden opdruk en die man was zijn tijd ook ver vooruit.

Vergeten we nog de boeken van Marten Toonder met de heren Bommel en Poes, kostelijk geschreven vol met aparte uitdrukkingen elk verhaal met een verdieping erin en met één van de mooiste personages die je in boeken kan tegenkomen markies de Canteclaer van Barneveldt een opgedofte haan.

Posted

Vroeger, toen de Slegte er nog was, kon je die hele blauwe Jules Verne reeks nog eenvoudig verkrijgen. Sowieso schandalig dat die er niet meer zijn, toen ik eenmaal de lokale bibliotheek uit had in mijn jeugd heeft die winkel me leren lezen.

• 2 months later...
Posted

Mijn meest favoriete boek is 100 jaar eenzaamheid van Gabriel García Márquez. :)

Posted (edited)

Mag ik er nog 3 aanbevelen:

De stad der wonderen - Eduardo Mendoza

Het Parfum - Patirck Suskind

De Pest - Albert Camus

Edited by Gusto
Posted

Dat kan, smaken verschillen. ;)

Posted

Zen and the art of motorcycle maintenance
Godel Escher Bach an eternal golden braid
Met deze twee kom ik de tijd wel door

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk

Posted

Zoveel mensen `over verschillen:

Zen and the way of motorcycle maintenance en Godel Escher Bach ben ik niet door heen gekomen

Bhagavad Gita is ook al te zware kos, vooral ingegeven dat ik weinig met het Hindoeïsme heb.

Zelf beleef ik nu al veel plezier aan de vierluik Napolitaanse Romans van Elena Ferrante. Het derde deel is bijna op en met Sinterklaas net deel vier ontvangen. 

Prachtige beschrijving van het leven van twee vriendinnen in de tijd vanaf einde Tweede Wereld Oorlog van kinderverlangens tot en met de bittere realiteiten van het volwassen leven.

Het is officieel al 20 jaar niet bekend wie deze schrijfster is maar een onderzoeksjournalist heeft het geld gevolgd en trof een rijke vertaalster in Rome.

Posted

Dit is een leuk draadje zeg, ik zie ook aardig wat boeken die ik ken, meestal wel wat ouder werk. Ben zelf wel benieuwd naar Elena Ferrante, maar kan het niet in de originele versie lezen en in de vertaling raakt toch vaak het een en ander verloren. Wat overigens niet wil zeggen dat ik Oorlog en Vrede heb laten liggen, terwijl ik evenmin Russisch als Italiaans kan lezen. Dus we houden Elena op het lijstje. En er is nog iemand die Moby Dick daadwerkelijk heeft gelezen! Ik dacht dat niemand (anders) dat ooit deed.

Maar om ook wat toe te voegen: Ik zou "Waterland" van Graham Swift willen aanbevelen. Niet alleen qua taal mooi geschreven, maar ook prachtig geconstrueerd met rode draden van persoonlijke en lokale geschiedenis, die uiteindelijk bij elkaar komen. Je moet het dus (minimaal) wel uit lezen. En net als bij een mooi gecomponeerd stuk muziek wordt het bij een volgende keer lezen nog beter.

Posted (edited)

Ik heb Elena Ferrante maar even digitaal "besteld" ;)

Edited by Gusto
Posted

Oorlog en Vrede kwam ik dan weer niet doorheen. Net zomin als door Ulysses, wat ik eigenlijk wel jammer vind. Maar eens aan herbeginnen.

Posted
Bert0324 schreef 3 uur geleden:

En er is nog iemand die Moby Dick daadwerkelijk heeft gelezen! Ik dacht dat niemand (anders) dat ooit deed.

Tuurlijk wel.

Posted

Aangezien de oorspronkelijke titel van dit topic is "Welk boek heeft indruk op je gemaakt"

Jotie 't Hooft Junkieverdriet

staat nog steeds in de kast, vergeeld en beduimeld, maar wordt nog steeds af en toe opengeslagen.

Posted
efsk schreef 3 uur geleden:

Oorlog en Vrede kwam ik dan weer niet doorheen. Net zomin als door Ulysses, wat ik eigenlijk wel jammer vind. Maar eens aan herbeginnen.

Ulysses is een ramp om door heen te komen. Zeker in het Engels is het voor mij te lastig: de woordenschat van de schrijver is simpelweg te groot...... Oorlog en Vrede daarentegen heeft mij ooit gegrepen en in 1 ruk uitgelezen. 

Posted
Bert0324 schreef 8 uur geleden:

En er is nog iemand die Moby Dick daadwerkelijk heeft gelezen! Ik dacht dat niemand (anders) dat ooit deed.

Dat is toch een deel van je cognitieve opvoeding??

Trouwens als je een E reader hebt, kan ik je wel aan Ferrante helpen ( 7 stuks incl. de trilogie)