Hanskoning Posted September 21, 2017 Posted September 21, 2017 Castle Forbes Lavender cream en aftershave balm, héél erg benieuwd na de iet of wat tegenvallende sandal & cedarwood. Na bovenstaande quote van Mikali viel me in dat veel mensen bij deze zeep vaak reppen over de tegenvallende Sandelhout geur. Dus misschien is het wel goed om deze zeep eens nader te beschouwen want in mijn optiek wordt deze zeep hierdoor vaak verkeerd en daarmee bedoel ik negatief beoordeeld. Laten we ons als eerste eens richten op hoe de zeepnaam is namelijk Cedarwood & Sandalwood, dus als eerste wordt cederhout vermeld en dan sandelhout. Mogen we denkelijk voortbordurend op de naam aannemen dat het hoofdbestanddeel van deze zeep cederhout is, in ieder geval niet minder dat beide houtsoorten 50/50 aanwezig zijn in geurbeleving. Doordat in de volksmond bijna iedereen het heeft over de CF sandelhout verwacht men bij het openen van de pot een geur die bijvoorbeeld richting de "bekende" sandelhout geuren gaat van een TOBS of Proraso. Daarin ligt volgens mij vaak het misverstand want de hoofdtoon in deze zeep is namelijk cederhout en dat matcht dus niet met de verwachting die men had en waardoor dus verhoudingsgewijs men vaak spreekt over de tegenvallende geur. Maar als je weleens een cederhout scheerzeep geroken hebt (zoals ik nu heb van bijvoorbeeld Alphy& Becs) dan herken je de typische "rookgeur" die cederhout in zich heeft. En daar ruikt deze Castle Forbes in mijn optiek dan ook naar namelijk de mooie rookgeur van cederhout welke ietwat "zoetig" opgehaald door de sandelhout en dat geeft hem die typische complexe rokerige geur. Dus in mijn optiek zou het beter zijn om deze Castle Forbes te duiden met cederhout in plaats van sandelhout omdat dit meer recht doet aan de geur van deze mooie zeep.
Mikali Posted September 21, 2017 Posted September 21, 2017 Mooie omschrijving Hans, en je hebt eigenlijk wel gelijk dat hij door mij ook werd misbegrepen. Echter inmiddels na hem meermaals gebruikt te hebben kan ik hem wel al beter waarderen. Maar, wat ik nog steeds vind, is dat hij veel minder geparfumeerd is tov de Lime bijvoorbeeld, en dan bedoel ik vooral de sterkte. Wanneer ik de lime opentrok werd mij een limoen rond de oren geslagen, de cedar&sandalwood is veel minder dominant aanwezig, ook tijdens het opschuimen.
efsk Posted September 21, 2017 Posted September 21, 2017 De CF C/S vind ik persoonlijk een heerlijk ruikende zeep, bij uitstek geschikt voor herfstig weder zoals we nu mogen verwachten gezien dat de herfst is aangebroken. Met Hans eens: het is niet het sandelhout wat iedereen direct als sandelhout herkent, maar dat klopt gezien dat het niet uitsluitend sandelhout is. Kortom: niets mis mee. Kwaliteit ook nog eens perfect, dus van mij mag deze zeep blijven, en tegen de tijd dat die op is kan er zomaar een nieuwe komen.
DannyVG Posted September 21, 2017 Posted September 21, 2017 (edited) Ik heb deze zeep ook graag en inderdaad die ruikt totaal anders. Cederwood als geur ken ik niet maar als dir inderdaad de geur is van cedarwood dan bevalt deze mij enorm en moet ik maar eens op zoek gaan naar een dergelijke zeep. @hanskoning : Alphy and Becs zei je he hans ? Heb je een foto van die pot want ik vind deze nier direct terug bij alphy Edited September 21, 2017 by Guest
Hanskoning Posted September 21, 2017 Author Posted September 21, 2017 Jawel Danny zie de link, nu uitverkocht want ik heb de laatste bij Paul meegenomen http://www.winkelplein.nu/barbershopsuply/default.asp?page=detail&Id=1978871&sid=WumE7yYjXpu8R3mYJcrFKut7V5qbC6
Harkos Posted September 21, 2017 Posted September 21, 2017 In de sandalwood test die ik beschreef in oktober 2015 omschreef ik de zeep als volgt: Castle Forbes_Cederwood/Sandalwood Betreft een zeep sample door Hans Koning beschikbaar gesteld. Een prima crème-achtig zeep. Weinig nodig en vlot een kom vol mooi schuim met de Semogue SOC Bristle Cherrywood. De geur moest ik even aan wennen. Cedarwood/Sandalwood is blijkbaar niet mijn geur als ik aan Sandalwood denk. Mijn eerste geur-ervaring was: er zit as in. Echter beter ruikend en oplettend, bleek dat de Cedarwood te zijn en is in het schuim duidelijk een noot Cedar en een noot Sandalwood te vinden. Nog eens proberen voor een goede indruk is raadzaam, want ik ben nog niet erg overtuigd van de geur. Technisch gezien, vind ik het een prettige zeep, die een mooi schuim vormt, waar de Gem MMOC lekker doorploegt. Dus qua scheren niets op aan te merken. De 2e ervaring was zeker niet minder dan de vorige: De Castle Forbes_Cederwood/Sandalwood met de Jeruzalem Fibre Harkos® (Mühle Fibreknot 25 mm) deden me in overpeinzingen verzinken, die een lange tijd terug gaan. De kwast maakte een super schuim voor een prima scheerbeurt, maar de geur heeft echt niet die bloemige sandalwood geur, die ik zoek. Bij het opkloppen kruipt er een geur in mijn neus van de aslade van een goede op zuiver beukenhout gestookte rookkast (ja in een vorig deel van mijn bestaan heb ik jaren ambachtelijk vleeswaren gemaakt en gerookt). Of van de zuivere as van een prima havanna. Dat is een prettige asgeur. Niet die smerige lucht van een vieze asbak met 20 peuken van zware shag, dat zeker niet. Dat maakt, dat de CF bij mij heel hoog scoort, maar achterblijft bij de dr. Harris en Tfs qua sandalwood geur emotie. Op zich een zeer goede zeep met een prima prijs prestatie gezien de kleine hoeveelheid, die je per keer gebruikt. Alleen heb ik dus liever zuivere sandalwood, wat dat dan ook moge zijn.
Recommended Posts