Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik ben kort geleden begonnen met het scheren met een shavette en daarna overgestapt naar een open scheermes. Ik heb een goedkoop scheermes gekocht om het slijpen onder de knie te krijgen. Zoals verwacht was het scheermes niet scheerklaar en ben begonnen met het slijpen. Ik ben begonnen met een 3000/8000 grid steen. Hiermee kreeg ik het niet voor mekaar het mes scherp te krijgen. Daarna heb ik ook een 10k grid steen aangekocht. Na het slijpen op de 3 verschillende grids werd het mes niet echt scherper. Na het stroppen van de mes merkte ik wel verschil en was het ieder geval mogelijk de haren op mijn arm weg te scheren. Alleen het scheren van de baard is het mes niet scherp genoeg. Ik vraag me af wat ik nu fout doe. Licht het probleem bij het slijpen of het stroppen?

Posted (edited)

Ik denk dat de eerste benodigde stap het zetten van een goede bevel mis gegaan is, dan kan je tien stenen gebruiken daarna het zal niks uithalen. Normaal gezien moet je moeiteloos armhaar kunnen scheren als je van. de 3000 steen af komt.

Welkom trouwens (even voorstellen hier http://www.shavingsociety.com/viewforum.php?f=3 zodat de mensen enig idee hebben wie je bent?)

Edited by Guest
Posted

Je maakt melding van een goedkoop scheermes. Dit hoeft niet direkt slecht te zijn. Afhankelijk van wat je gekocht hebt is het mogelijk dat er eerst wat extra werk verzet moet worden voordat er goed geslepen kan worden. Welk mes is het.

Posted

Het slijpen kan in het begin wat lastig zijn als je nog niet weet waar je moet beginnen.

Er staan in de markt regelmatig messen te koop , vaak al vanaf kleine prijsjes.

Dan weet je ook zeker dat hij goed is geslepen, op die manier heb je een reverentie en een goede basis.

Vanaf dat punt kan er een heleboel duidelijker worden, voordat je alleen maar meer stenen gaat kopen...

Posted

De eerste stappen zetten in scheren en slijpen tegelijk heeft mij veel geleerd, maar ik heb tal van messen gekocht om uit te zoeken wat ik zoek in een scheermes.

De scherpte en agressiviteit van een shavette is voor velen niet wenselijk, en het is niet vanzelfsprekend om een scheermes zover te krijgen. Een goedkoop vintage mes gaat veelal beter scheren dan een goedkoop nieuw. Er zal wel iets aan schelen, maar het zal goed scheren.

Hier op de markt kan je meestal wel wat vragen stellen over scheerklaar of niet. En scheerklaar is een enorm rekbaar begrip.

Posted

De kure Nai wordt verkocht door Ali. Hoewel ik deze zelf nooit in mijn hand heb gehad denk ik dat je het best het advies van @buffel zou kunnen volgen. De kure Nai gewoon bewaren voor later.

Posted

De meesten hier op de markt zijn scheerscherp: geslepen door mensen die het scherpen beheersen.

Op zich is het simpel. Je begint met een mes waarvan de snede er ruwweg uitziet als \_/. Dat is bot, zoals je ziet. Wat je met de laagste grit steen doet, en dat is over het algemeen zo rond de grit 1000, is dat corrigeren tot het eruit ziet als V en dan is het scherp. Alle hogere grits zijn om te polijsten, en hoe verder gepolijst hoe comfortabeler het wordt.

Punt is, als die eerste stap, dus van \_/ naar V, niet goed uitgevoerd wordt, of te snel gestopt, of overgeslagen, dan duurt iedere daaropvolgende grit excessief veel langer, en vaak zels o lang dat je de V nooit redt. In dat geval krijg je alleen een hele glimmende \_/

Posted

Een gebruikt scheermes kopen vanaf de bekende marktpl. of veilingsite houdt altijd een bepaald risico in. Zeker op wat onduidelijke foto's kan je moeilijk zien of het mes verslepen of krom is, en wat als scheerklaar wordt aangeboden is dat lang niet altijd. Een mes waarvan de geometrie niet meer correct is zal erg lastig scheerklaar te slijpen zijn. Als je begint met slijpen is het goed om een oefenmes te gebruiken waarvan je weet dat het in de basis goed is, en eventueel een mes erbij waarvan je zeker weet dat het scheerklaar is als vergelijkingsmateriaal.

Posted

Als ik jou was zou ik gewoon hier op het forum een mes van een van de mannen kopen. In het marktgedeelte staan een aantal fraaie exemplaren te koop. Nog een paar berichten plaatsen en je kunt dat ook zien.

Posted

Zoals pi56 zegt, koop jezelf een mes op het forum binnen je budget, dan ben je zeker dat het goed is en heb je gelijk een goeie benchmark voor de toekomst.

Posted

Ik heb ook gezien dat sommige de rug aftapen om te voorkomen dat de rug door het slijpen beschadigd raakt en de hoek van de snede kan veranderen. Andere zeggen weer dat de hoek van de snede verandert door het aftapen van de rug. Wat kan je nou het beste doen.

Posted

Het is effe een beetje leeswerk, maar twee draadjes onder deze staat een thread: Beginnen met slijpen. Het kan geeen kwaad als je je daar effe doorheenworstelt.

Posted

Tape is iets om de rug van exclusieve messen mee te beschermen, maar tape verpest voor mij de feedback van de steen.

Ik ben van mening, de rug is gemaakt om mee te verslijten,...

Posted

In vele gevallen is tape juist nodig om de juiste snijhoek te verkrijgen.

Zelf gebruik ik altijd tape: ik wens de rug van mn messen daadwerkelijk netjes te houden.

Posted

Dan denk ik dat jij liever met tape zal slijpen he!

Een lagje tape en een paar slagen op een fijne steen geven een micro bevel, makkelijk truukje om scherpte te krijgen